Gå til innhold

Kan jeg noengang utdanne meg? Krise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå studespesialiserende på vgs, så jeg får studiekompentanse i bunn og har mange muligheter åpne. Nei jeg har ikke brukt opp ungdomsretten min siden jeg meldte meg ut vgs før det teltes som et år begge gangene.

-ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Da foreslår jeg at primærmålet ditt er å fullføre førsteåret og ha oppnådd studiekompetanse som hovedmål. Så kan du heller tenke litt over eventuelt studievalg når du har gått en stund på videregående og ser at du klarer å fullføre.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spør fordi du i HI skrev at " På vitnemålet mitt fra ungdomsskolen har jeg kun karakterer som ble overført fra 9.ende, musikk og mat og helse."

Anonymous poster hash: bd77a...662

Altså jeg har gått ut av ungdomsskolen, men siden jeg ikke har karakterer i mer enn to fag så kan man hvertfall ikke si at jeg fullførte med glans. Anses vel fremdeles som fullført tror jeg. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at primærmålet ditt er å fullføre førsteåret og ha oppnådd studiekompetanse som hovedmål. Så kan du heller tenke litt over eventuelt studievalg når du har gått en stund på videregående og ser at du klarer å fullføre.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Det er primærmålet mitt, resten er drømmer som jeg en dag håper jeg kan gjennomføre. Er ikke sikkert at det er det det blir til, men det får jeg ta som det kommer. :) -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke noen år da? Er det krise om du begynner på drømmestudiet når du er 22 eller 23? Mange andre begynner jo senere enn rett etter vgs :)



Anonymous poster hash: debf6...071
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er primærmålet mitt, resten er drømmer som jeg en dag håper jeg kan gjennomføre. Er ikke sikkert at det er det det blir til, men det får jeg ta som det kommer. :) -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Ok. Lykke til med videregående.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke noen år da? Er det krise om du begynner på drømmestudiet når du er 22 eller 23? Mange andre begynner jo senere enn rett etter vgs :)

Anonymous poster hash: debf6...071

Jeg skjønner hva du mener, men forskjellen på andre som starter på studiet når de er 22, og ts, er at hun så vidt har karet seg til 2 karakterer på ungdomsskolen, og skal bli veterinær hvor hun må ha full realfagsfordypning og 6 i snitt..

Anonymous poster hash: bd77a...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Jeg syns det er litt merkelig at alle er så overbevist over at ts ikke KAN oppnå gode nok karakterer til å bli veterinær, når hun ikke en gang har fått prøve skikkelig! Hun er faktisk bare 18, så mye kan skje, hvis hun bare blir frisk.

Er du TS frisk nok til å lese ungdomsskolefag på egenhånd? Hva med å gjøre det frem til du blir frisk?

Det er bare bullshit at du MÅ bruke 5 år på å få gode nok karakterer på vgs. Det kommer helt an på deg - og du vet jo ikke før du har prøvd. Så prøv! Vgs må du jo ha uansett. La oss si du begynner på vgs når du er 20,ferdig når du er 23. Da er du fortsatt ung nok til å begynne på veterinær. Til og med hvis du bruker fem år i stedet for tre kan dette gå. Benytt deg av privatlærere på vgs for å komme deg gjennom fagene du sliter med.

Ingen av oss kan vite om dette er realistisk, for ingen av oss vet hvilke evner du har, eller hva du sliter med. Derfor er det ingen som kan si til deg at dette får du ikke til!

Jeg syns IKKE du som 18-åring skal gi opp for å heller satse på 23/5-regelen. Nei! Forsøk deg på vgs hvis du blir frisk nok - og går ikke det, DA kan du satse på 23/5. Men ingen grunn til å gi opp før du har prøvd, hvis du virkelig drømmer om dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke noen år da? Er det krise om du begynner på drømmestudiet når du er 22 eller 23? Mange andre begynner jo senere enn rett etter vgs :)

Anonymous poster hash: debf6...071

Det spiller heller ingen rolle! Kan godt bruke noen år :) Som jeg har sagt tidligere her er hovedspørsmålet hvordan jeg kan komme meg så langt at jeg får begynt på vgs igjen, resten er lufting av drømmer. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller heller ingen rolle! Kan godt bruke noen år :) Som jeg har sagt tidligere her er hovedspørsmålet hvordan jeg kan komme meg så langt at jeg får begynt på vgs igjen, resten er lufting av drømmer. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

For å begynne på videregående må du søke deg inn på videregående utdanning.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt merkelig at alle er så overbevist over at ts ikke KAN oppnå gode nok karakterer til å bli veterinær, når hun ikke en gang har fått prøve skikkelig! Hun er faktisk bare 18, så mye kan skje, hvis hun bare blir frisk.

Er du TS frisk nok til å lese ungdomsskolefag på egenhånd? Hva med å gjøre det frem til du blir frisk?

Det er bare bullshit at du MÅ bruke 5 år på å få gode nok karakterer på vgs. Det kommer helt an på deg - og du vet jo ikke før du har prøvd. Så prøv! Vgs må du jo ha uansett. La oss si du begynner på vgs når du er 20,ferdig når du er 23. Da er du fortsatt ung nok til å begynne på veterinær. Til og med hvis du bruker fem år i stedet for tre kan dette gå. Benytt deg av privatlærere på vgs for å komme deg gjennom fagene du sliter med.

Ingen av oss kan vite om dette er realistisk, for ingen av oss vet hvilke evner du har, eller hva du sliter med. Derfor er det ingen som kan si til deg at dette får du ikke til!

Jeg syns IKKE du som 18-åring skal gi opp for å heller satse på 23/5-regelen. Nei! Forsøk deg på vgs hvis du blir frisk nok - og går ikke det, DA kan du satse på 23/5. Men ingen grunn til å gi opp før du har prøvd, hvis du virkelig drømmer om dette.

Er du klar over poengkravet for å komme inn på veterinærstudiet? Er du klar over hvor mye jobb som kreves for å oppnå så mange poeng?

I fjor var det 63 poeng som krevdes.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men forskjellen på andre som starter på studiet når de er 22, og ts, er at hun så vidt har karet seg til 2 karakterer på ungdomsskolen, og skal bli veterinær hvor hun må ha full realfagsfordypning og 6 i snitt..

Anonymous poster hash: bd77a...662

Grunnen til at jeg kun fikk " karet" meg til 2 karakterer på u.skolen var helsetilstand som har null med meg som person eller mine evner å gjøre. Vil jo ta igjen det jeg har mistet, og begynne på vgs med like gode sjanser som alle andre. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller heller ingen rolle! Kan godt bruke noen år :) Som jeg har sagt tidligere her er hovedspørsmålet hvordan jeg kan komme meg så langt at jeg får begynt på vgs igjen, resten er lufting av drømmer. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Søk før fristen i april, da vel

Anonymous poster hash: bd77a...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men forskjellen på andre som starter på studiet når de er 22, og ts, er at hun så vidt har karet seg til 2 karakterer på ungdomsskolen, og skal bli veterinær hvor hun må ha full realfagsfordypning og 6 i snitt..

Anonymous poster hash: bd77a...662

Det er 63 poeng for å komme inn, 8 alderspoeng + 4 realfagspoeng + foreksempel 2 poeng for høyere utdanning om hun ender opp med et vitnemål om 3 år og så tar årsstudium mens hun venter på flere alderspoeng. Da kan hun altså ha 4,9 i snitt, men bør vel ligge på 5 eller litt over for å være sikker. Langt unna 6 i snitt

Anonymous poster hash: debf6...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å begynne på videregående må du søke deg inn på videregående utdanning.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Hvis du hadde lest ordentlig igjennom det jeg har skrevet hadde du skjønt at jeg snakket om hvordan jeg skulle fylle igjen tomrommet jeg har fra ungdomsskolen. Om det er mulig å feks. ta opp fag fra u.skolen som privatist, fordi jeg ikke finner noen informasjon på dette annet enn artikler hvor dette har blitt avvist. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 63 poeng for å komme inn, 8 alderspoeng + 4 realfagspoeng + foreksempel 2 poeng for høyere utdanning om hun ender opp med et vitnemål om 3 år og så tar årsstudium mens hun venter på flere alderspoeng. Da kan hun altså ha 4,9 i snitt, men bør vel ligge på 5 eller litt over for å være sikker. Langt unna 6 i snitt

Anonymous poster hash: debf6...071

Jeg har da aldri hevdet at hun måtte ha seks i snitt? Jeg skrev at det kreves mye arbeid, og for en som har slitt såpass med å gjennomføre ungdoms- og videregående skole er det fullstendig urealistisk å satse på at hun skal bli en toppelev over natta.

TS burde vel færst og fremst begynne på videregående igjen og se hvordan det fungerer, om hun tror hun kan fullføre. Ta et semester av gangen, ha som mål å fullføre førsteåret, så andreåret osv.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde lest ordentlig igjennom det jeg har skrevet hadde du skjønt at jeg snakket om hvordan jeg skulle fylle igjen tomrommet jeg har fra ungdomsskolen. Om det er mulig å feks. ta opp fag fra u.skolen som privatist, fordi jeg ikke finner noen informasjon på dette annet enn artikler hvor dette har blitt avvist. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Gå på biblioteket og lån bøker. Les.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har da aldri hevdet at hun måtte ha seks i snitt? Jeg skrev at det kreves mye arbeid, og for en som har slitt såpass med å gjennomføre ungdoms- og videregående skole er det fullstendig urealistisk å satse på at hun skal bli en toppelev over natta.

TS burde vel færst og fremst begynne på videregående igjen og se hvordan det fungerer, om hun tror hun kan fullføre. Ta et semester av gangen, ha som mål å fullføre førsteåret, så andreåret osv.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Nå er vel heller ikke du den AB jeg har skrevet med og sitert. Den andre ABen skrev at TS måtte ha 6 i snitt.

TS skriver jo at hun alltid har fått gode karakterer men har blitt syk, det kan vel skje den beste? Hva vet du om hva hun er i stand til eller ikke? Du gir TS ganske harde ord gjennom denne tråden til å ikke kjenne henne

Anonymous poster hash: debf6...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt merkelig at alle er så overbevist over at ts ikke KAN oppnå gode nok karakterer til å bli veterinær, når hun ikke en gang har fått prøve skikkelig! Hun er faktisk bare 18, så mye kan skje, hvis hun bare blir frisk.

Er du TS frisk nok til å lese ungdomsskolefag på egenhånd? Hva med å gjøre det frem til du blir frisk?

Det er bare bullshit at du MÅ bruke 5 år på å få gode nok karakterer på vgs. Det kommer helt an på deg - og du vet jo ikke før du har prøvd. Så prøv! Vgs må du jo ha uansett. La oss si du begynner på vgs når du er 20,ferdig når du er 23. Da er du fortsatt ung nok til å begynne på veterinær. Til og med hvis du bruker fem år i stedet for tre kan dette gå. Benytt deg av privatlærere på vgs for å komme deg gjennom fagene du sliter med.

Ingen av oss kan vite om dette er realistisk, for ingen av oss vet hvilke evner du har, eller hva du sliter med. Derfor er det ingen som kan si til deg at dette får du ikke til!

Jeg syns IKKE du som 18-åring skal gi opp for å heller satse på 23/5-regelen. Nei! Forsøk deg på vgs hvis du blir frisk nok - og går ikke det, DA kan du satse på 23/5. Men ingen grunn til å gi opp før du har prøvd, hvis du virkelig drømmer om dette.

Tusen takk! Godt at ikke alle er overbevist om at dette ikke går. Eneste måten å finne ut om det er realistisk på er jo å prøve. Vgs i bunn er viktig uansett :) -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at ts har ambisjoner, men kanskje først fokusere på å bli frisk? Ts skriver at det finnes arv til å finansiere dette. Det bør ganske mye for å kunne komme seg gjennom hele vgs, i tillegg kanskje også gå privat. Siden ts har vært syk lenge er det ikke nærliggende å tro at det vil være kapasitet til å jobbe mye ved siden av?



Anonymous poster hash: 6732e...df9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Godt at ikke alle er overbevist om at dette ikke går. Eneste måten å finne ut om det er realistisk på er jo å prøve. Vgs i bunn er viktig uansett :) -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Det er jo ikke snakk om å si at det ikke går, snarere å være realistisk, sette ting i perspektiv og stille spørsmål.

Anonymous poster hash: 6732e...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...