Gå til innhold

Kan jeg noengang utdanne meg? Krise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Idja

Har du lest i tråden og fått med deg TS' situasjon?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Jepp! Jeg ser ingenting som tilsier at ts har dårligere anlegg enn for eksempel meg til å fullføre vgs når hun blir frisk,hvis hun bruker egeninnsats på matematikk og naturfag fra ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Idja

Det er vel så mye trygghet i pensjonspoeng og arbeidserfaring, TS har allerede sluttet på videregående to ganger. Hvor realistisk er det at hun skal få det til denne gangen?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Hvis hun var syk de første to gangene, og venter med å prøve til hun er frisk, så er sjansen veldig, veldig mye større!

Hun er 18 år, ikke 30! Det er INGEN grunn til å gi opp vgs allerede!

Ville du sagt til en kreftsyk 16-åring som må gi opp vgs at da er alt håp ute for å ta vanlig vgs igjen senere?

Det er mange som begynner på vgs på ny i 20-årene og fullfører det uten problemer, selv om de ikke greide det som 16-åringer. TS er ung, dette trenger ikke bli et stort problem. Det KAN så klart vise seg å bli vanskelig, men det blir for dumt å ta det som utgangspunkt når man er så ung som henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har store hull fra ungdomsskolen er det en stor fare for at studier uten vgs blir for krevende, jo. Automatikk er det selvfølgelig ikke - det er jo ingen automatikk i at ts ikke vil greie vgs som frisk, bare fordi hun ikke greide det som syk. ;) vanlig vgs vil i større grad bidra til å fylle kunnskapshullene TS har, enn 23/5 vil. Dette er kunnskap som er grei å ha selv om man ikke studerer fagene direkte.

Nei, det er absolutt ikke noen forutsetning for høyere studier at man må ha en hel rekke fag fra videregående. Husk også at studiekompetanse kan oppnås ved mange linjer og at det er de seks studiekompetansefagene som er basis i alle disse løpene. Hvorfor tror du det? Fordi det er disse seks fagene som er viktigst, de er basis.

Så å si at man ikke kan satse på realkompetanse fordi man trenger å gå allmenn blir helt feil, da det hvert eneste år er tusenvis av elever som får studiekompetanse i ordinære løp uten å ha mer enn disse seks fagene i tillegg til andre fag.

Det eneste en russ fra musikk/dans/drama og allmenn har til felles er jo studiekompetansefagene. Der musikklinjeeleven Eva hadde fag som kor, komponering osv. hadde Pål valgt samfunnsfag og engelsk som fordypning. Pål hadde ingen realfag utover den påkrevde matten. Liss som også gikk allmenn hadde full fordypning i realfag og hadde således ikke engelsk eller samfunnsfag utover studiekompetansefagene.

Felles for dem alle er de oppnår studiekompetanse og realkompetanse er ikke enklere annet enn at man får færre fag å konsentrere seg om. Og hvis du mener at fem års arbeidspraksis er enkelt og at man ikke lærer noe av det, da stusser jeg litt.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Jeg ser ingenting som tilsier at ts har dårligere anlegg enn for eksempel meg til å fullføre vgs når hun blir frisk,hvis hun bruker egeninnsats på matematikk og naturfag fra ungdomsskolen.

Du fikk med deg at hun har avbrutt videregående to ganger?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun var syk de første to gangene, og venter med å prøve til hun er frisk, så er sjansen veldig, veldig mye større!

Hun er 18 år, ikke 30! Det er INGEN grunn til å gi opp vgs allerede!

Ville du sagt til en kreftsyk 16-åring som må gi opp vgs at da er alt håp ute for å ta vanlig vgs igjen senere?

Det er mange som begynner på vgs på ny i 20-årene og fullfører det uten problemer, selv om de ikke greide det som 16-åringer. TS er ung, dette trenger ikke bli et stort problem. Det KAN så klart vise seg å bli vanskelig, men det blir for dumt å ta det som utgangspunkt når man er så ung som henne.

Jeg har foreslått dyrepleierutdannelsen, som er toårig. Det jeg kan si med høy sikkerhet er at TS sikter altfor høyt og dagdrømmer når hun nevner veterinærstudiet som et mål, på bakgrunn av de opplysninger TS gir om hvordan skolegangen hennes har vært så langt.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 18 år, ikke 30! Det er INGEN grunn til å gi opp vgs allerede!

Ville du sagt til en kreftsyk 16-åring som må gi opp vgs at da er alt håp ute for å ta vanlig vgs igjen senere?

Det er mange som begynner på vgs på ny i 20-årene og fullfører det uten problemer, selv om de ikke greide det som 16-åringer. TS er ung, dette trenger ikke bli et stort problem. Det KAN så klart vise seg å bli vanskelig, men det blir for dumt å ta det som utgangspunkt når man er så ung som henne.

Jeg har ikke bedt henne om å gi opp å skaffe seg studiekompetanse. Siter gjerne.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Du fikk med deg at hun har avbrutt videregående to ganger?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Fordi hun ikke var frisk, ja. Så poenget er...?

Jeg kjenner mange som har avbrutt vgs både 1, 2 og 3 ganger, og likevel greid å fullføre til slutt, så ikke vet jeg hva du vil frem til.

Det er ikke slik at bare fordi man har mislyktes med noe 2 ganger, så er man dømt til å aldri få det til. Heldigvis, hvis ikke hadde vi hatt ekstremt mange som aldri hadde fått lappen, eller greid å fullføre studier eller vgs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg har ikke bedt henne om å gi opp å skaffe seg studiekompetanse. Siter gjerne.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Og jeg har ikke sagt at du har sagt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Jeg ser ingenting som tilsier at ts har dårligere anlegg enn for eksempel meg til å fullføre vgs når hun blir frisk,hvis hun bruker egeninnsats på matematikk og naturfag fra ungdomsskolen.

Nå er det i hovedsak målet om å bli veterinær jeg sier er temmelig urealistisk, da det krever at hun fullfører videregående med gode karakterer i alle fag.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun ikke var frisk, ja. Så poenget er...?

Jeg kjenner mange som har avbrutt vgs både 1, 2 og 3 ganger, og likevel greid å fullføre til slutt, så ikke vet jeg hva du vil frem til.

Det er ikke slik at bare fordi man har mislyktes med noe 2 ganger, så er man dømt til å aldri få det til. Heldigvis, hvis ikke hadde vi hatt ekstremt mange som aldri hadde fått lappen, eller greid å fullføre studier eller vgs.

Det er som nevnt denne idéen om å bli veterinær jeg reagerer på. Da ,å man ikke bare fullføre videregående, man må gjøre det med gode karakterer i alle fag.

Hvorfor ikke mer oppnåelige utdannelser, dyrepleier, sykepleier, tannpleier, sosionom osv osv osv?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Nå er det i hovedsak målet om å bli veterinær jeg sier er temmelig urealistisk, da det krever at hun fullfører videregående med gode karakterer i alle fag.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Men TS sier at hun vil prøve om ikke annet. Og å begynne på vgs med mål om å få gode karakterer er jo bare flott. Gode karakterer kan brukes til mer enn å bli veterinær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS sier at hun vil prøve om ikke annet. Og å begynne på vgs med mål om å få gode karakterer er jo bare flott. Gode karakterer kan brukes til mer enn å bli veterinær.

Ja, og som jeg skriver en del om bør primærmålet hennes være studiekompetansen og å klare å gjennomføre videregående. Men når man allerede har droppet ut to ganger må viljen og gjennomføringsevnen jobbes med før det tredje forsøket.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som nevnt denne idéen om å bli veterinær jeg reagerer på. Da ,å man ikke bare fullføre videregående, man må gjøre det med gode karakterer i alle fag.

Hvorfor ikke mer oppnåelige utdannelser, dyrepleier, sykepleier, tannpleier, sosionom osv osv osv?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Snittet på dyrepleier er vel over 56 poeng det og, altså det er ikke sååå langt igjen til 63 poeng. Hvorfor mener du det er så mye mer overkommelig at hun skal klare alle de karakterene? Du tror jo ikke hun klarer å fullføre vgs i det hele tatt

Anonymous poster hash: debf6...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Det er som nevnt denne idéen om å bli veterinær jeg reagerer på. Da ,å man ikke bare fullføre videregående, man må gjøre det med gode karakterer i alle fag.

Hvorfor ikke mer oppnåelige utdannelser, dyrepleier, sykepleier, tannpleier, sosionom osv osv osv?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Hvorfor senke målene sine før man vet hva man kan oppnå? Det er bedre å sikte høyt og så justere ned, enn motsatt. Hvis ikke risikerer man å sitte med dårlige karakterer og tenke "faen, skulle ha prøvd hardere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Ja, og som jeg skriver en del om bør primærmålet hennes være studiekompetansen og å klare å gjennomføre videregående. Men når man allerede har droppet ut to ganger må viljen og gjennomføringsevnen jobbes med før det tredje forsøket.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Hvis man droppet ut pga sykdom er det lurt å jobbe med å bli frisk. Det gjør TS. Og viljen hennes høres flott ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet på dyrepleier er vel over 56 poeng det og, altså det er ikke sååå langt igjen til 63 poeng. Hvorfor mener du det er så mye mer overkommelig at hun skal klare alle de karakterene? Du tror jo ikke hun klarer å fullføre vgs i det hele tatt

Anonymous poster hash: debf6...071

Det er langt mellom de to karakterkravene. :) Det skjønner du også. Dyrepleier nevnte jeg som et alternativ til veterinærstudiet.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man droppet ut pga sykdom er det lurt å jobbe med å bli frisk. Det gjør TS. Og viljen hennes høres flott ut.

Bli frisk og gjennomføre videregående, men som du ser skriver TS at hun ikke vil snakke med NAV om at hun føler seg såpass mye bedre at hun planlegger utdannelse, fordi da har hun jo ikke grunnlag for AAP.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor senke målene sine før man vet hva man kan oppnå? Det er bedre å sikte høyt og så justere ned, enn motsatt. Hvis ikke risikerer man å sitte med dårlige karakterer og tenke "faen, skulle ha prøvd hardere".

Jeg kan ikke se for meg en eneste rådgiver, lærer eller veterinærstudent som vil anbefale TS dette målet, mtp hennes manglende skolegang, sykdom osv.

Nå skrev ikke jeg at TS skulle sikte mot toere heller, men å få kun femmere og seksere når man to ganger tidligere har droppet ut er slett ikke et realistisk mål. Dessverre.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli frisk og gjennomføre videregående, men som du ser skriver TS at hun ikke vil snakke med NAV om at hun føler seg såpass mye bedre at hun planlegger utdannelse, fordi da har hun jo ikke grunnlag for AAP.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Jeg planlegger fordi jeg ønsker meg en fremtid jeg og, et liv utenom å være syk. Jeg er 18 år så jeg håper da selvfølgelig at dette kommer til å skje? Det betyr ikke at jeg er " mye bedre" det betyr at jeg har lyst til å få meg en utdanning? Uansett hva nav ville trodd eller ei hadde en tur til legen avkreftet at jeg er frisk nok NÅ. Orker rett å slett ikke å skulle måtte ta den diskusjonen med de og evntuelt måtte ta prøver etc nok en gang for å bevise ting. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger fordi jeg ønsker meg en fremtid jeg og, et liv utenom å være syk. Jeg er 18 år så jeg håper da selvfølgelig at dette kommer til å skje? Det betyr ikke at jeg er " mye bedre" det betyr at jeg har lyst til å få meg en utdanning? Uansett hva nav ville trodd eller ei hadde en tur til legen avkreftet at jeg er frisk nok NÅ. Orker rett å slett ikke å skulle måtte ta den diskusjonen med de og evntuelt måtte ta prøver etc nok en gang for å bevise ting. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Så hvorfor er du redd for å fortelle NAV om det?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...