Gå til innhold

Kan jeg noengang utdanne meg? Krise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er vel heller ikke du den AB jeg har skrevet med og sitert. Den andre ABen skrev at TS måtte ha 6 i snitt.

TS skriver jo at hun alltid har fått gode karakterer men har blitt syk, det kan vel skje den beste? Hva vet du om hva hun er i stand til eller ikke? Du gir TS ganske harde ord gjennom denne tråden til å ikke kjenne henne

Anonymous poster hash: debf6...071

Slik hun beskriver situasjonen sin får man et ganske greit inntrykk av kapasiteten, og veterinærstudiet et femårig utdanningsløp med realfagskrav og høye krav til poeng.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk! Godt at ikke alle er overbevist om at dette ikke går. Eneste måten å finne ut om det er realistisk på er jo å prøve. Vgs i bunn er viktig uansett :) -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Hvorfor er arbeidspraksis/jobb uaktuelt for deg?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at ts har ambisjoner, men kanskje først fokusere på å bli frisk? Ts skriver at det finnes arv til å finansiere dette. Det bør ganske mye for å kunne komme seg gjennom hele vgs, i tillegg kanskje også gå privat. Siden ts har vært syk lenge er det ikke nærliggende å tro at det vil være kapasitet til å jobbe mye ved siden av?

Anonymous poster hash: 6732e...df9

Førsteprioritet er på alle måter å bli frisk, det skjer nok ikke i førsteomgang heller. Liker bare å planlegge og finne ut av hvilke muligheter jeg faktisk har i forkant. Det er mer enn nok til å finansiere hele utdanningen min. :) -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er arbeidspraksis/jobb uaktuelt for deg?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Fordi jeg ønsker å ha vgs i bunn uansett hva jeg ender opp med å gjøre. Er en trygghet og jeg har fremdeles muligheten til det så ser null grunn til å la den gå ifra meg. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteprioritet er på alle måter å bli frisk, det skjer nok ikke i førsteomgang heller. Liker bare å planlegge og finne ut av hvilke muligheter jeg faktisk har i forkant. Det er mer enn nok til å finansiere hele utdanningen min. :) -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Jeg skjønner at du dagdrømmer, det gjør alle, men du må vel først og fremst fokusere på å få gjennomført videregående før du bestemmer deg for at målet er et studie med skyhøyt poengkrav? Især mtp din sykdomshistorikk og at du har avbrutt videregående TO ganger allerede. Det krever en hel del viljestyrke å gjennomføre et løp som det du skisserer, og man må være frisk nok til det.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ønsker å ha vgs i bunn uansett hva jeg ender opp med å gjøre. Er en trygghet og jeg har fremdeles muligheten til det så ser null grunn til å la den gå ifra meg. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Men du har allerede sluttet to ganger. og er nå snart nitten år uten skolegang eller jobberfaring.

Hvorfor ikke satse på noe som kan gi deg en bedre fremtid og få deg ut i arbeidslivet? Jeg nevnte også arbeidspraksis/jobb mtp 23/5-regelen, som har blitt nevnt flere ganger i tråden som et alternativ, men som du velger å overse.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan syk har du vært? Psykisk eller fysisk? Har du sosial angst eller noe sånt? Husk at det er mange eksamener du skal gjennom så hvis du sliter med å prestere eller være sammen med folk (sensorer) og ha muntlige fremføringer vil det nok bli verre enn om du f.eks har hatt fysiske plager



Anonymous poster hash: debf6...071
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du dagdrømmer, det gjør alle, men du må vel først og fremst fokusere på å få gjennomført videregående før du bestemmer deg for at målet er et studie med skyhøyt poengkrav? Især mtp din sykdomshistorikk og at du har avbrutt videregående TO ganger allerede. Det krever en hel del viljestyrke å gjennomføre et løp som det du skisserer, og man må være frisk nok til det.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Er en drøm, og forblir det til jeg har kommet meg igjennom vgs. Men det er jo drømmen. Først og fremst, bli frisk. Etter det setter jeg den ene foten foran den andre så får jeg ta det som det kommer. Vgs er førstemålet, men må jo være lov å drømme :) -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en drøm, og forblir det til jeg har kommet meg igjennom vgs. Men det er jo drømmen. Først og fremst, bli frisk. Etter det setter jeg den ene foten foran den andre så får jeg ta det som det kommer. Vgs er førstemålet, men må jo være lov å drømme :) -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Hvorfor er det ike aktuelt å satse på realkompetanse? NAV kan hjelpe deg med å komme i praksis og du trenger totalt 5 år. Så kan du gjennomføre de seks fagene i løpet av disse årene.

Husk at det er mye enklere å få til de seks fagene du da trenger enn et fullt løp på tre år.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Og til dere som anbefaler 23/5 fordi vanlig vgs blir for krevende - hva i all verden skal TS med 23/5 da? Hvis vanlig vgs er for krevende, vil studier også bli for krevende, så da er det ingen grunn til å stresse med å få studiekompetanse. Når man som TS mangler mye fra ungdomsskolen er det ENDA viktigere å ta vgs på normal måte, hvis man skal ha sjans til å greie studier. 23/5 er et alternativ for unge voksne som har tilegnet seg kompetanse på andre måter (jobb), det er ikke et alternativ for de som synes vgs er for krevende.

TS bør helt klart satse på en GRUNDIG videregående utdannelse først. Så kan hun ta det videre derfra. TS er ung, så det er ingen grunn til å anbefale løsninger beregnet for de 5 år eldre enn henne...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har allerede sluttet to ganger. og er nå snart nitten år uten skolegang eller jobberfaring.

Hvorfor ikke satse på noe som kan gi deg en bedre fremtid og få deg ut i arbeidslivet? Jeg nevnte også arbeidspraksis/jobb mtp 23/5-regelen, som har blitt nevnt flere ganger i tråden som et alternativ, men som du velger å overse.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Det har jeg, og det er jeg fullstendig klar over. Fordi jeg ikke har brukt opp ungdomsretten min og har muligheten til å gå et normalt vgs løp med studiespesialisering(gratis) og da ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere som anbefaler 23/5 fordi vanlig vgs blir for krevende - hva i all verden skal TS med 23/5 da? Hvis vanlig vgs er for krevende, vil studier også bli for krevende, så da er det ingen grunn til å stresse med å få studiekompetanse. Når man som TS mangler mye fra ungdomsskolen er det ENDA viktigere å ta vgs på normal måte, hvis man skal ha sjans til å greie studier. 23/5 er et alternativ for unge voksne som har tilegnet seg kompetanse på andre måter (jobb), det er ikke et alternativ for de som synes vgs er for krevende.

TS bør helt klart satse på en GRUNDIG videregående utdannelse først. Så kan hun ta det videre derfra. TS er ung, så det er ingen grunn til å anbefale løsninger beregnet for de 5 år eldre enn henne...

Det er ingen automatikk i at studier blir for krevende selv om man kommer inn på dem med realkompetanse. Husk at et treårig løp på allmennfag inneholder en rekke fag man har mulighet til å velge bort senere.

Man sitter jo ikke og lærer tysk og geografi i en sykepleierbachelor. :)

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg, og det er jeg fullstendig klar over. Fordi jeg ikke har brukt opp ungdomsretten min og har muligheten til å gå et normalt vgs løp med studiespesialisering(gratis) og da ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Flott, da kan du jo søke deg inn nå til høsten.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Er du klar over poengkravet for å komme inn på veterinærstudiet? Er du klar over hvor mye jobb som kreves for å oppnå så mange poeng?

I fjor var det 63 poeng som krevdes.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Ja og hva så? TS bør ha vgs uansett, så hva er problemet med at hun prøver å få gode karakterer?

Nordmenn er eksperter i å overdrive vanskelighetsgraden på vgs og spesielt realfagene. Det er ingen heksekunst, og vi har ikke grunnlag til å vite at ikke TS har anlegg for realfag. Hun må jo prøve først!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og hva så? TS bør ha vgs uansett, så hva er problemet med at hun prøver å få gode karakterer?

Nordmenn er eksperter i å overdrive vanskelighetsgraden på vgs og spesielt realfagene. Det er ingen heksekunst, og vi har ikke grunnlag til å vite at ikke TS har anlegg for realfag. Hun må jo prøve først!

Har du lest i tråden og fått med deg TS' situasjon?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Fordi jeg ønsker å ha vgs i bunn uansett hva jeg ender opp med å gjøre. Er en trygghet og jeg har fremdeles muligheten til det så ser null grunn til å la den gå ifra meg. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Og det er VELDIG lurt av deg å tenke sånn!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan syk har du vært? Psykisk eller fysisk? Har du sosial angst eller noe sånt? Husk at det er mange eksamener du skal gjennom så hvis du sliter med å prestere eller være sammen med folk (sensorer) og ha muntlige fremføringer vil det nok bli verre enn om du f.eks har hatt fysiske plager

Anonymous poster hash: debf6...071

Har vært en begge deler før men nå er det kun fysisk og det psykiske kommer ikke tilbake, er ikke sosial angst. Ønsker ikke spesifisere mer enn det. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er VELDIG lurt av deg å tenke sånn!

Det er vel så mye trygghet i pensjonspoeng og arbeidserfaring, TS har allerede sluttet på videregående to ganger. Hvor realistisk er det at hun skal få det til denne gangen?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en begge deler før men nå er det kun fysisk og det psykiske kommer ikke tilbake, er ikke sosial angst. Ønsker ikke spesifisere mer enn det. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Eneste jeg fremdeles sliter med psykisk er flashbacks, som jeg går i traumebehandling for og som holdes under sjakk. Også forventet stor bedring på det punktet med tanke på hvor bra jeg har reagert på behandling til dags dato. Så anser ikke det som er problem i forhold til situasjonen lenger sånn sett. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Det er ingen automatikk i at studier blir for krevende selv om man kommer inn på dem med realkompetanse. Husk at et treårig løp på allmennfag inneholder en rekke fag man har mulighet til å velge bort senere.

Man sitter jo ikke og lærer tysk og geografi i en sykepleierbachelor. :)

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Når man har store hull fra ungdomsskolen er det en stor fare for at studier uten vgs blir for krevende, jo. Automatikk er det selvfølgelig ikke - det er jo ingen automatikk i at ts ikke vil greie vgs som frisk, bare fordi hun ikke greide det som syk. ;) vanlig vgs vil i større grad bidra til å fylle kunnskapshullene TS har, enn 23/5 vil. Dette er kunnskap som er grei å ha selv om man ikke studerer fagene direkte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...