Gå til innhold

Dropp parfymen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem skal bestemme hvem som får lov til å bestemme over andre her?

For om jeg sier at jeg ikke vil slutte å bruke parfyme ute, så bestemmer jeg at andre skal måtte tåle det. Men om allergikere bestemmer at de ikke skal lukte parfyme ute, så bestemmer jo de at jeg ikke får bruke det. See? Det funker jo ikke.

Jeg bruker parfyme, ja. Et lite spray på morgenen. Jeg har spurt mange om det lukter veldig, og de sier nei. Det lukter ikke om jeg går forbi dem, det lukter ikke i rommet jeg er. Jeg har testet dette med alle parfymene jeg bruker. Og jada, jeg kjenner allergikere. Jeg har en så tett innpå som en søster. Jeg tar så klart ikke på meg parfyme når jeg skal besøke henner, ei heller om jeg vet at hun kommer på besøk. Andre ting i huset er litt vanskelig å utslette. Men jeg bruker tøymykner uten lukt. Jeg har ingen duftelys eller sånne ting.

Så joda, jeg tar hensyn. Men når jeg går ut av døra, enten det er på butikken eller uansett, så har jeg på meg parfyme, og det akter jeg ikke å slutte med.

Jeg tåler ikke røyk. Jeg blir faktisk syk av det. Jeg kan ikke nekte folk å komme på bussen fordi de stinker røyk. Jeg kan heller ikke nekte dem å røyke ute på gata. Jeg må passere dem, men det blir jo mitt problem, ikke deres. De er tross alt ute i det fri.

Enkelte heftige parfymer reagerer jeg også på, men jeg ser virkelig ikke at jeg kan nekte folk å bruke det.

At ansatte på sykehus, legevakt, legekontor, fysio og sånne ting kan la være å bruke parfyme, det er jeg helt enig i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten lyver du, eller så er du uvanlig kort-tenkt.

Du snakker om å bestemme over andre i offentlig rom? Er det ikke du som gjør dette?

Ved å ta på deg parfyme før du begir deg ut, så har du bestemt for alle i din omgivelse at de skal få i seg en dose av parfymen din.

Nei, jeg lyver ikke. Forøvrig så elsker jeg den parfymen jeg tar på meg, den er blitt "meg". Derfor jeg bruker den. Dersom jeg ikke likte lukten av den, hvorfor skulle jeg ellers bruke den? Bruker ikke tøymykner/vaskemiddel med lukt da huden min reagerer på det, samme med parfymerte kremer og såper. Bruker en spray av parfymen min hver dag, verken mer eller mindre.

Igjen, dersom du er for et forbud mot parfyme i det offentlige rom ønsker du også å bestemme over andre. Mao stiller vi likt der. Når det kommer til egne allergier gjør jeg mitt mtp medisiner, dermed er det problemet løst. Jeg bestemmer over meg selv og min parfyme, du bestemmer over deg og dropper bruken av parfyme. Jeg respekterer dine ønsker i ditt hjem, men forventer det samme i mitt. I det offentlige rom kan verken du eller jeg bestemme over hverandre.

Ved å bevege deg ut i den offentlige rom vil du møte andre mennesker som tenker annerledes enn deg, fordi de ikke har de samme allergiene. Jeg blir skikkelig dårlig av pollen, men å hugge ned trær er da litt vel drastisk? Med andre ord må jeg ta mine forhåndsregler og bruke medisinen min når jeg skal ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*SNIP*

Veldig enig med det du skriver, det samme tenker jeg. Sliter også med heftige parfymer og røyk, men det blir jo ikke andres problem i det fri? Det blir jo mitt fordi det er jeg som reagerer. Enig med alt du skrev forøvrig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å forstå at jeg ikke kan jobbe pga dere? Jeg kan ikke gå på teater pga dere. Jeg må betale noen for å gå i matbutikken for meg. Det dere tror er litt parfyme er egentlig mye fordi dere bruker en haug forskjellige parfymerte produkter.

Anonymous poster hash: ead99...3c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen noen velger å gjøre dere syke, bare fordi de føler at de har retten på sin side, den dagen kanskje dere vil forstå.

Jeg vet godt at mange ikke lar seg "omvende" når det gjelder parfyme.

Vi er forskjellige.

Står jeg foran et valg om å kunne gjøre mennesker rundt meg syke eller ikke, så er svaret et klart "ikke gjør det!".

For noen av dere andre her, så svaret det stikk motsatte.

Litt usikker på hva som ligger til grunn for dette, om det er hensynsløshet, dumhet eller ondskap.

Uansett hva det er så er dere som gjør dette med vilje og viten ikke gode mennesker i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å forstå at jeg ikke kan jobbe pga dere? Jeg kan ikke gå på teater pga dere. Jeg må betale noen for å gå i matbutikken for meg. Det dere tror er litt parfyme er egentlig mye fordi dere bruker en haug forskjellige parfymerte produkter.

Anonymous poster hash: ead99...3c2

Ta allergimedisin før du går noe sted. På 80-tallet vaksinerte jeg meg pga allergiene jeg hadde/har og har holdt meg frisk siden Jeg er allergisk mot hund, katter, bjørk, gress og husstøv og idag har jeg faktisk både katt og hund og kjenner ingenting til allergiene

Anonymous poster hash: d75ce...c41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lukter mer enn du tror. EN dråpe parfyme kan kjennes over et stort område og henger i i lange tider.

Du kan ikke kjenne det, men det er noe helt annet.

Da må du ha god luktesans...

Anonymous poster hash: d75ce...c41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta allergimedisin før du går noe sted. På 80-tallet vaksinerte jeg meg pga allergiene jeg hadde/har og har holdt meg frisk siden Jeg er allergisk mot hund, katter, bjørk, gress og husstøv og idag har jeg faktisk både katt og hund og kjenner ingenting til allergiene

Anonymous poster hash: d75ce...c41

Det finnes ikke medisiner mot dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ha god luktesans...

Anonymous poster hash: d75ce...c41

Nei. Man trenger ikke god luktesans til det. Man trenger bare å ikke allerede ha nesa full av parfyme fra før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta allergimedisin før du går noe sted. På 80-tallet vaksinerte jeg meg pga allergiene jeg hadde/har og har holdt meg frisk siden Jeg er allergisk mot hund, katter, bjørk, gress og husstøv og idag har jeg faktisk både katt og hund og kjenner ingenting til allergiene

Anonymous poster hash: d75ce...c41

Det er sjelden allergimedisiner virker mot denne type allergi eller sensitivitet om du vil. Så det nytter ikke.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta allergimedisin før du går noe sted. På 80-tallet vaksinerte jeg meg pga allergiene jeg hadde/har og har holdt meg frisk siden Jeg er allergisk mot hund, katter, bjørk, gress og husstøv og idag har jeg faktisk både katt og hund og kjenner ingenting til allergiene

Anonymous poster hash: d75ce...c41

Det er ikke alltid allergimedisiner funker. Om det f.eks er pollen ute så kan man reagere kraftigere på ting man ellers tåler når man bruker medisiner.

Du er heldig som ikke kjenner noe til allergiene da. Men om det var p.g.a vaksinene eller bare det at du var så heldig å vokse av deg allergiene, er ikke godt å si.

Jeg har vært allergisk hele livet, og vokser det ikke av meg.

Parfyme er noe dritt. Ihvertfall når det rett og slett stinker av folk.

Anonymous poster hash: b8259...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid allergimedisiner funker. Om det f.eks er pollen ute så kan man reagere kraftigere på ting man ellers tåler når man bruker medisiner.

Du er heldig som ikke kjenner noe til allergiene da. Men om det var p.g.a vaksinene eller bare det at du var så heldig å vokse av deg allergiene, er ikke godt å si.

Jeg har vært allergisk hele livet, og vokser det ikke av meg.

Parfyme er noe dritt. Ihvertfall når det rett og slett stinker av folk.

Anonymous poster hash: b8259...622

Jeg vokste ikke av meg allergiene da jeg var voksen på den tiden. Da det ble bestemt at jeg skulle vaksineres, var jeg så syk av allergi at både lunger og hals var tette og jeg lå med nesen borti luftrenseren for å få luft.

Når man er pollen-allergiker kan man ikke fjerne seg fra det som forårsaker allergien. Det kan man når man er allergisk mot dufter og mat.

Anonymous poster hash: d75ce...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er pollen-allergiker kan man ikke fjerne seg fra det som forårsaker allergien. Det kan man når man er allergisk mot dufter og mat.

Anonymous poster hash: d75ce...c41

Joda. Men hvorfor er det de som er allergiske som må gå vekk når det kommer en med masse parfyme på seg, hvorfor kan ikke folk bare ta hensyn og bruke mindre parfyme?

Anonymous poster hash: b8259...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som er allergiker tar mine forholdsregler dette gjøres ved å blant annet:

  • Nekte folk å ta med dyr hjem til meg
  • Dusje 1-2 ganger når det virkelig er "allergisesong"
  • Bruke medisiner
  • Holder meg inne dersom noen klipper gresset
  • Vasker meg ofte på hendene
  • Vaksinert meg

Dette burde alle allergikere gjøre, altså finne løsninger som fungerer for dem. Ja, jeg ser problemet, men å ilegge alle andre et forbud mot å bruke parfyme blir for dumt.

Selv bruker jeg ikke mye parfyme eller parfymerte produkter, så jeg ser på meg selv som en som tar hensyn. Hadde en kollega spurt meg om jeg kunne droppe den ene sprayen med parfyme jeg bruker hver morgen, hadde jeg selvsagt gjort det. Hensyn må derfor gå begge veier, altså er ikke forbud veien å gå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer heller ikke til å slutte med parfyme, eller tøymykner. Jeg elsker lukta av parfymen min, den har blitt "min", og jeg kommer nok til å bruke den lenge. Sånn er det. Det har blitt en del av min hverdagsrutine, og jeg kommer ikke til å slutte å bruke det fordi jeg tilfeldigvis går forbi en allergiker eller ti på gata. Så kynisk og egoistisk er jeg. Dersom noen i min nære krets viser seg å være allergisk, så tar jeg hensyn. De som allerde er allergiske har sikkert tatt avstand fra meg (og alle andre som bruker parfyme), så da er jo det problemet løst.



Anonymous poster hash: bd255...b6a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer heller ikke til å slutte med parfyme, eller tøymykner. Jeg elsker lukta av parfymen min, den har blitt "min", og jeg kommer nok til å bruke den lenge. Sånn er det. Det har blitt en del av min hverdagsrutine, og jeg kommer ikke til å slutte å bruke det fordi jeg tilfeldigvis går forbi en allergiker eller ti på gata. Så kynisk og egoistisk er jeg. Dersom noen i min nære krets viser seg å være allergisk, så tar jeg hensyn. De som allerde er allergiske har sikkert tatt avstand fra meg (og alle andre som bruker parfyme), så da er jo det problemet løst.

Anonymous poster hash: bd255...b6a

Problemet er at det er umulig å ta avstand fra deg fordi du velger å ta med deg dette her når du skal ut blant folk. Men som du selv sier så er du kynisk og egoistisk, så det er vel ikke annet å forvente av deg.

Som jeg sa i et tidligere innlegg, vi er forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er litt festlig er at de som bruker parfyme gjerne er veldig opptatt av å være rene og velstelte, noe som er flott! Også vil de lukte godt, selvfølgelig. Det de ikke tenker på er at i et klasserom på 20 stk, så synes 4-5 av de andre at de stinker like ille som om det var gammel svette- og urinlukt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste ikke av meg allergiene da jeg var voksen på den tiden. Da det ble bestemt at jeg skulle vaksineres, var jeg så syk av allergi at både lunger og hals var tette og jeg lå med nesen borti luftrenseren for å få luft.

Når man er pollen-allergiker kan man ikke fjerne seg fra det som forårsaker allergien. Det kan man når man er allergisk mot dufter og mat.

Anonymous poster hash: d75ce...c41

Jeg forstår ikke logikken. Fordi skogen er full av trær, så er det greit å gjøre andre syke?

Vi snakker om det offentlige rom. Vet ikke om du har vært i en buss, t-bane, venterom til legen osv. I hvilken krok tror du vi slipper unna.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal bestemme hvem som får lov til å bestemme over andre her?

For om jeg sier at jeg ikke vil slutte å bruke parfyme ute, så bestemmer jeg at andre skal måtte tåle det. Men om allergikere bestemmer at de ikke skal lukte parfyme ute, så bestemmer jo de at jeg ikke får bruke det. See? Det funker jo ikke.

Jeg bruker parfyme, ja. Et lite spray på morgenen. Jeg har spurt mange om det lukter veldig, og de sier nei. Det lukter ikke om jeg går forbi dem, det lukter ikke i rommet jeg er. Jeg har testet dette med alle parfymene jeg bruker. Og jada, jeg kjenner allergikere. Jeg har en så tett innpå som en søster. Jeg tar så klart ikke på meg parfyme når jeg skal besøke henner, ei heller om jeg vet at hun kommer på besøk. Andre ting i huset er litt vanskelig å utslette. Men jeg bruker tøymykner uten lukt. Jeg har ingen duftelys eller sånne ting.

Så joda, jeg tar hensyn. Men når jeg går ut av døra, enten det er på butikken eller uansett, så har jeg på meg parfyme, og det akter jeg ikke å slutte med.

Jeg tåler ikke røyk. Jeg blir faktisk syk av det. Jeg kan ikke nekte folk å komme på bussen fordi de stinker røyk. Jeg kan heller ikke nekte dem å røyke ute på gata. Jeg må passere dem, men det blir jo mitt problem, ikke deres. De er tross alt ute i det fri.

Enkelte heftige parfymer reagerer jeg også på, men jeg ser virkelig ikke at jeg kan nekte folk å bruke det.

At ansatte på sykehus, legevakt, legekontor, fysio og sånne ting kan la være å bruke parfyme, det er jeg helt enig i.

Du har rett i at ingen kan bestemme hva andre kan bruke eller ikke bruke så lenge det er lovlige produkter.

Og jeg ser at du forstår litt av denne problemstillingen når du mener at vi sensitive iallfall skal få lov til å havne på sykehus og lign, uten å bli enda sykere.

Men likevel holder det ikke helt veien. Jeg skal vel også kunne ta buss, gå på kino, kjøpe meg medisiner på apotek når jeg er syk, osv, osv. Men det har du og andre bestemt at jeg ikke kan.

Poenget med parfyme er nettopp å bruke det i det offentlige rom, iallfall for de fleste.

Og hvorfor ser du på det slik at det er likestilt, hvem som bestemmer over hvem osv, når det ikke vil gjøre deg syk å forsake parfyme for å kunne gjøre mange offentlige stedet tilgjengelig for en hel gruppe mennesker som sitter innestengt i hjemmene sine på grunn av dette?

Jeg lurer på hvorfor det ser ut til å være så vanskelig for mange å ta innover seg at vi faktisk blir veldig syke av dette. Jeg og mange med meg møter aggressivitet når det eneste vi ønsker er å få lov til å ta del i det livet dere andre ser på som en selvfølge.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...