AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #81 Skrevet 15. januar 2015 Altså, jeg finner det problematisk at noen tror de kan bestemme om jeg skal ha på meg parfyme eller ikke. Ser ingen grunn til å slutte å bruke den parfymen jeg bruker heller (Bruker 1 spray om morgningen, ekte parfyme er sånn, at du trenger ikke halve flasken). Derimot er jeg enig om at sykehus, legevakt, legekontor osv kan fint droppe parfymen (de ansatte altså), men å begynne å kreve det av andre? Det er å gå for langt. Hva andre måtte gjøre i sitt eget hjem, hvor jeg hadde droppet parfymen dersom jeg skulle besøke en med allergi mot parfyme, får være opp til den enkelte. Derimot i det offentlige rom ser jeg ikke problemet. Jeg er allergisk mot katter, skal vi gjøre det forbudt? Skal vi gjøre gluten forbudt? Hunder forbudt? Hva med fugler? Mange har allergier og intoleranser, meg selv inkludert. Det å skulle ha et forbud (offentlig tvang/statlig kontroll) er ikke noe jeg støtter verken nå eller for fremtiden. Signerer meste av dette. Det beste eksempelet er selvsagt røyk. Forskjellen der er at selv om noen er intolerante eller tåler det dårlig, er det heller ikke bra for noen. Det er skadelig for omgivelsene uavhengig av hva de synes om det. Og lukten og kjemikaliene sprer seg langt bredere og sterkere enn vanlig parfymering. Jeg har alltid vært veldig sensitiv mot røyk og hadde 'gleden' å vokse opp i et hjem der flere onkler og tanter satt og dampet til kaffen i familieselskaper. Når jeg og min fetter ba om å gå fra bordet for å gå på rommet handlet det ikke så mye om at vi kjedet oss i samtale med de voksne som at jeg ville fjerne meg fra den forpestede luften. Likevel har jeg aldri ansett det som min jobb å endre dem. Poenget er - vi kan gjerne stramme inn reglene i helsevesenet og utdanningsinstitusjoner. Da snakker jeg om situasjoner der folk er (til dels) ufrivillig og ikke har muligheten til å fjerne seg fra situasjonen, slik du kan i matbutikken. At sykepleiere får beskjed om å bruke produkter uten tilsatt parfyme (som helst da skal skaffes av sykehuset selv slik at de ikke får jobben om å løpe rundt på diverse apotek), ikke ta med stinkende mat på jobb, dusje hver dag og selvsagt ikke røyke, er helt greit. Men å begrense eller engang kjefte på folk for hva de har på seg eller med seg i butikker og rundt i det offentlige, er tull. Det hadde vært fint om han som satt ved siden av meg på siste flytur hadde valgt å dusje den morgenen, men det gjorde han altså ikke. Slike ting risikerer man når man forlater eget hus, tar del i samfunnet og omgås fremmede mennesker. Og i de fleste situasjoner, med unntak av min flytur, kan man flytte på seg. Anonymous poster hash: b7184...b81 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #82 Skrevet 15. januar 2015 Bruker parfyme med måte, men kunne øsnke folk som røkte også tok hensyn.. Anonymous poster hash: f323e...a32 2
Aryamili Skrevet 15. januar 2015 #83 Skrevet 15. januar 2015 Parfyme er djevelens verk. Takk til alle dere som tar hensyn! 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #84 Skrevet 15. januar 2015 Det er jo helt bak mål det noen av dere skriver her. Det er ikke parfymebrukerne som bestemmer at dere ikke kan reise kollektivt, gå i butikken osv. Det er det dere selv som gjør i og med at ubehaget er for stort. Hvis noen andre enn dere selv bestemmer at deres liv blir innskrenket, så er det allergien eller intoleransen deres, og den er det ingen andre som kan lastes for. Dessverre ser det ut til at intoleransen blant enkelte ikke bare går på selve parfymelukten, men har en sosial komponent som er veldig lite sympativekkende.Anonymous poster hash: 189ba...d8e 7
PPM Skrevet 15. januar 2015 #85 Skrevet 15. januar 2015 Det er jo helt bak mål det noen av dere skriver her. Det er ikke parfymebrukerne som bestemmer at dere ikke kan reise kollektivt, gå i butikken osv. Det er det dere selv som gjør i og med at ubehaget er for stort. Hvis noen andre enn dere selv bestemmer at deres liv blir innskrenket, så er det allergien eller intoleransen deres, og den er det ingen andre som kan lastes for. Dessverre ser det ut til at intoleransen blant enkelte ikke bare går på selve parfymelukten, men har en sosial komponent som er veldig lite sympativekkende.Anonymous poster hash: 189ba...d8e Hva synes du om røyking?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #86 Skrevet 15. januar 2015 Hva synes du om røyking? Hva jeg synes om røyking, er saken uvedkommende. Anonymous poster hash: 189ba...d8e 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #87 Skrevet 15. januar 2015 Det er jo helt bak mål det noen av dere skriver her. Det er ikke parfymebrukerne som bestemmer at dere ikke kan reise kollektivt, gå i butikken osv. Det er det dere selv som gjør i og med at ubehaget er for stort. Hvis noen andre enn dere selv bestemmer at deres liv blir innskrenket, så er det allergien eller intoleransen deres, og den er det ingen andre som kan lastes for. Dessverre ser det ut til at intoleransen blant enkelte ikke bare går på selve parfymelukten, men har en sosial komponent som er veldig lite sympativekkende.Anonymous poster hash: 189ba...d8e Dette var da veldig generaliserende. Det finnes garantert like mange som har sosiale komponenter som er lite sympativekkende i alle grupper av samfunnet. Anonymous poster hash: ab114...8b4 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #88 Skrevet 15. januar 2015 Dette var da veldig generaliserende. Det finnes garantert like mange som har sosiale komponenter som er lite sympativekkende i alle grupper av samfunnet. Anonymous poster hash: ab114...8b4 Hvordan i alle dager kan 'blant enkelte' være generaliserende? Jeg tror ikke du forsto setningen, jeg. Det var intoleransen jeg snakket om, og i denne tråden er det parfymeintoleranse og -allergi som diskuteres.Anonymous poster hash: 189ba...d8e 2
PPM Skrevet 15. januar 2015 #89 Skrevet 15. januar 2015 Hva jeg synes om røyking, er saken uvedkommende.Anonymous poster hash: 189ba...d8e Nei, det synes jeg ikke, siden du har et slikt veldig snevert og forvridd syn på intoleranser, så kunne det jo hende at det kunne komme noe artig frem lyset.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #90 Skrevet 15. januar 2015 Det er jo helt bak mål det noen av dere skriver her. Det er ikke parfymebrukerne som bestemmer at dere ikke kan reise kollektivt, gå i butikken osv. Det er det dere selv som gjør i og med at ubehaget er for stort. Hvis noen andre enn dere selv bestemmer at deres liv blir innskrenket, så er det allergien eller intoleransen deres, og den er det ingen andre som kan lastes for. Dessverre ser det ut til at intoleransen blant enkelte ikke bare går på selve parfymelukten, men har en sosial komponent som er veldig lite sympativekkende.Anonymous poster hash: 189ba...d8e Du sierDessverre ser det ut til at intoleransen blant enkelte ikke bare går på selve parfymelukten, men har en sosial komponent som er veldig lite sympativekkende. Jeg mistet en del av setningen i mitt svar til deg. Det skulle stå.Dette var da veldig generaliserende. Det finnes garantert like mange eller like få som har sosiale komponenter som er lite sympativekkende i alle grupper av samfunnet. Nei, ingen kan lastes for dette, ikke vi heller. Å møte på slike som deg legger iallfall sten til byrden. Neida jeg har ingen tro på at vi klarer å nå frem til alle, eller på noen måte ha makt til å forandre noen ting. Til det er jeg født for tidlig. Det skjer ikke noen store forandringer med dette før vi etterhvert blir så mange at det tvinges frem en endring. Anonymous poster hash: ab114...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #91 Skrevet 15. januar 2015 Nei, det synes jeg ikke, siden du har et slikt veldig snevert og forvridd syn på intoleranser, så kunne det jo hende at det kunne komme noe artig frem lyset. Hva er det som er så snevert og forvridd med mitt syn, da? Det går kanskje an å debattere saken og ikke personen, eller er alle parfymebrukere demoner som snarest bør karakterdrepes i ditt åpne og ikke-forvrengte verdensbilde?Anonymous poster hash: 189ba...d8e 5
Aryamili Skrevet 15. januar 2015 #92 Skrevet 15. januar 2015 Det er jo helt bak mål det noen av dere skriver her. Det er ikke parfymebrukerne som bestemmer at dere ikke kan reise kollektivt, gå i butikken osv. Det er det dere selv som gjør i og med at ubehaget er for stort. Hvis noen andre enn dere selv bestemmer at deres liv blir innskrenket, så er det allergien eller intoleransen deres, og den er det ingen andre som kan lastes for. Dessverre ser det ut til at intoleransen blant enkelte ikke bare går på selve parfymelukten, men har en sosial komponent som er veldig lite sympativekkende.Anonymous poster hash: 189ba...d8e Nei, parfymebrukere kan ikke lastes for at noen er allergiske for parfyme, tror ingen her har påstått det heller. Men det går an å ta hensyn til andre mennesker. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #93 Skrevet 15. januar 2015 Du sierDessverre ser det ut til at intoleransen blant enkelte ikke bare går på selve parfymelukten, men har en sosial komponent som er veldig lite sympativekkende. Jeg mistet en del av setningen i mitt svar til deg. Det skulle stå.Dette var da veldig generaliserende. Det finnes garantert like mange eller like få som har sosiale komponenter som er lite sympativekkende i alle grupper av samfunnet. Nei, ingen kan lastes for dette, ikke vi heller. Å møte på slike som deg legger iallfall sten til byrden. Neida jeg har ingen tro på at vi klarer å nå frem til alle, eller på noen måte ha makt til å forandre noen ting. Til det er jeg født for tidlig. Det skjer ikke noen store forandringer med dette før vi etterhvert blir så mange at det tvinges frem en endring. Anonymous poster hash: ab114...8b4 Jeg tror ikke du helt har forstått dette. Det var intoleransen som hadde sosiale komponenter.Anonymous poster hash: 189ba...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #94 Skrevet 15. januar 2015 Nei, parfymebrukere kan ikke lastes for at noen er allergiske for parfyme, tror ingen her har påstått det heller. Men det går an å ta hensyn til andre mennesker. Her hevdes det at det er parfymebrukerne som bestemmer at de intolerante (oh the pun!) ikke kan gå ut i det offentlige. Det er ikke å be folk om å ta hensyn. Det er å gi dem skylden for noe de absolutt ikke er skyld i. Anonymous poster hash: 189ba...d8e 5
SRC Skrevet 15. januar 2015 #95 Skrevet 15. januar 2015 Jeg kommer aldri til å slutte å bruke parfyme, tøymykner og div. produkter med parfyme (deo, tøymykner, body lotion etc.) Jeg synes at parfymen min lukter godt, og jeg kommer ikke til å slutte med det nettopp fordi det er mine egne penger jeg bruker, og at jeg har rett til å bestemme over meg selv. Saken blir litt annerledes om noen i familie eller venner hadde bedt meg om å droppe parfymen når jeg er i nærheten av dem, men å ikke ha på seg parfyme for å gå ut i offentligheten fordi det KAN være noen allergikere der blir for dumt i mine øyne. 5
Gjest Veritaserum Skrevet 15. januar 2015 #96 Skrevet 15. januar 2015 reagerer på sterke lukter jeg også. Bruker parfyme selv, men ingen som er sterke og lukter bestemor. Blir svimmel, kvalm og får hodepine. Kan ikke gå inn på et parfyrmeri eller taxfreen, lukten er alt for sterk. 1
Jolene Skrevet 15. januar 2015 #97 Skrevet 15. januar 2015 Her hevdes det at det er parfymebrukerne som bestemmer at de intolerante (oh the pun!) ikke kan gå ut i det offentlige. Det er ikke å be folk om å ta hensyn. Det er å gi dem skylden for noe de absolutt ikke er skyld i.Anonymous poster hash: 189ba...d8e Helt enig. Det blir for dumt å droppe parfymen fordi det kan hende du møter på noen intolerante. Noe annet er familie og venner, hvor man får vite om slike ting.
PPM Skrevet 15. januar 2015 #98 Skrevet 15. januar 2015 Helt enig. Det blir for dumt å droppe parfymen fordi det kan hende du møter på noen intolerante. Noe annet er familie og venner, hvor man får vite om slike ting. Jeg tror ikke du forstår omfanget. Hvis du går parfymert gjennom et kjøpesenter så reagerer noen av oss på det lenge etter at du har gått derfra. Du trenger ikke å møte oss i det hele tatt. Men det er hyggelig da, at du sier at du vil ta hensyn, men kun hvis det er noen i din familie. Det forteller litt om deg og hvem du er. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #99 Skrevet 15. januar 2015 Parfyme i moderate mengder er ok for meg. Men jeg har et par kolleger jeg kan lukte lenge etterpå at de har vært et sted før meg, og det svir i øynene om jeg må snakke med de inne på et kontor. Det blir litt drøyt. Anonymous poster hash: 3c160...577 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #100 Skrevet 15. januar 2015 Jeg kommer aldri til å slutte å bruke parfyme, tøymykner og div. produkter med parfyme (deo, tøymykner, body lotion etc.) Jeg synes at parfymen min lukter godt, og jeg kommer ikke til å slutte med det nettopp fordi det er mine egne penger jeg bruker, og at jeg har rett til å bestemme over meg selv. Saken blir litt annerledes om noen i familie eller venner hadde bedt meg om å droppe parfymen når jeg er i nærheten av dem, men å ikke ha på seg parfyme for å gå ut i offentligheten fordi det KAN være noen allergikere der blir for dumt i mine øyne. Det er akkurat det samme jeg skrev. Folk er allergiske mot ALT. Noen er allergiske mot dun for eksempel - ikke søren om jeg nekter å gå uten dunjakke på vinteren, selv om jeg tar bussen tett full av folk. Det beste hadde jo vært om alle satt inne på hvert sitt rom og aldri bevegde seg ut døra. Da hadde ingen vært plaget av andres vaner. For å kunne leve et normalt uisolert liv, må jeg noen ganger si det som det er - sorry, not my problem. Anonymous poster hash: bd255...b6a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå