Gå til innhold

Dropp parfymen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fint om folk generelt tar mer hensyn. Jeg reagerer veldig sterkt på sigaretter og haater når jeg går ut av eget hjem nydusjet for så å få en dunst Marlboro rett i trynet av en som går foran meg.

Samme gjelder selvsagt overdreven parfyme, svettelukt eller folk som spiser kebab på offentlig transport.

Men det finnes grenser for hvor mye man kan bestemme over andre til daglig.

Jeg er uansett enig med artikkelen i at offentlige institusjoner og helsevesenet kan utvide sine forbud til også å gjelde parfyme.



Anonymous poster hash: b7184...b81
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint om folk generelt tar mer hensyn. Jeg reagerer veldig sterkt på sigaretter og haater når jeg går ut av eget hjem nydusjet for så å få en dunst Marlboro rett i trynet av en som går foran meg.

Samme gjelder selvsagt overdreven parfyme, svettelukt eller folk som spiser kebab på offentlig transport.

Men det finnes grenser for hvor mye man kan bestemme over andre til daglig.

Jeg er uansett enig med artikkelen i at offentlige institusjoner og helsevesenet kan utvide sine forbud til også å gjelde parfyme.

Anonymous poster hash: b7184...b81

Jeg er enig med deg i at det er en grense for hvor mye man kan bestemme over andre i det daglige.

Problemet med parfyme er at brukeren selv ikke er i stand til å kjenne hva som er mye og hva som er lite. Og det er også brukeren som avgjør hvor mye eller lite han tror andre tåler.

En lukt du har i nesen hele tiden vil du ikke kjenne etter en stund, som regel øker bruken etter en stund på grunn av dette.

Og det er jo også slik med allergi at tåler man ikke en ting, så gjør man ikke det. En som har pels allergi blir like dårlig av en liten hund som en stor hund.

Det er faktisk ganske mange skadelige ingredienser i parfyme, som ingen har godt av å få i seg. I hårprodukter har de funnet opp til flere kreftfremkallende stoffer, det er noe å tenke over for alle,

Men for å få bukt med dette, tror jeg det er produsentene og innholdet som må reguleres.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Jeg har heller ikke direkte parfymeintoleranse, men jeg reagerer veldig på det. Blir kvalm, får hodepine, og blir svimmel. Det er nok til at jeg reagerer, og jubler over slike artikler! :)

Folk burde ta mere hensyn, rett og slett. Har vært nødt til å forlate klasserom og butikker (ikke parfymeri), pga stanken. De merker det ikke selv, fordi de blir "immun" mot sin egen stank….. :-(

Anonymous poster hash: bd8ff...fbc

Du er jo intolerant så lenge du reagerer. Symptomene du beskriver er en del av det å være intolerant mot parfymerte produkter.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, jeg kommer aldri til å slutte å bruk mine sterke parfymer uasett hva. Jeg elsker når folk har på seg parfyme, kvinner som menn... Hadde aldri klart å ikke bruke parfyme.. !!



Anonymous poster hash: 05395...139
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, jeg kommer aldri til å slutte å bruk mine sterke parfymer uasett hva. Jeg elsker når folk har på seg parfyme, kvinner som menn... Hadde aldri klart å ikke bruke parfyme.. !!

Anonymous poster hash: 05395...139

Da kommer jeg aldri til å slutte å tenke på at du hører best hjemme på et forseglet fat på mitt lokale mottak for spesialavfall. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, jeg kommer aldri til å slutte å bruk mine sterke parfymer uasett hva. Jeg elsker når folk har på seg parfyme, kvinner som menn... Hadde aldri klart å ikke bruke parfyme.. !!

Anonymous poster hash: 05395...139

Ja, ja, da regner jeg med at genene dine etterhvert dør ut og erstattes med de som forstår både sitt eget og andres beste,

Linken under beskriver hvor helsefarlig disse produktene egentlig er. Det er funnet stoffer fra parfymerte produkter i kreftsvulster, men så lenge det lukter godt så gjør det kanskje ikke noe.

http://www.b.dk/viden/farlige-stoffer-i-haarprodukter

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man snakke om parfyme og tøymykner i en slik tråd får man snakke om røyking i samme tråden mener jeg. For den lukta er fæl selv om du kanskje er ferdig med å røyke om du er i samme rom som meg!



Anonymous poster hash: 351aa...ba4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man snakke om parfyme og tøymykner i en slik tråd får man snakke om røyking i samme tråden mener jeg. For den lukta er fæl selv om du kanskje er ferdig med å røyke om du er i samme rom som meg!

Anonymous poster hash: 351aa...ba4

Greia er den at vi blir syke av den, ikke det at det lukter fælt.

Det lukter fælt når visse slipper en fis også, men ingen blir syke av det.

Når det er sagt, jeg kan bli dårlig av røyk også, det kommer an på hvilke merker det er snakk om, er ikke all røyk jeg har en reaksjon på. Men røykere kan godt ta litt mer hensyn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er høysensitiv. Lukter som sterk parfyme (kjennes ut som noen har dusjet på seg halve flasken) og røyk- jeg reagerer med å bli rød i øynene og tårene renner. :cry3:

Parfyme kan jeg selv bruke, men jeg bruker bare litt, og tar ikke på meg noe mer. Vet at noen tar på mer parfyme etter en liten stund fordi de ikke kjenner lukten, men da er jo problemet at alle andre kjenner den. Blir jo som et stinkdyr. >_<



Anonymous poster hash: cfe4a...c9c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:glare: Vet ikke hvorfor jeg ble AB.

Jeg er høysensitiv. Lukter som sterk parfyme (kjennes ut som noen har dusjet på seg halve flasken) og røyk- jeg reagerer med å bli rød i øynene og tårene renner. :cry3:

Parfyme kan jeg selv bruke, men jeg bruker bare litt, og tar ikke på meg noe mer. Vet at noen tar på mer parfyme etter en liten stund fordi de ikke kjenner lukten, men da er jo problemet at alle andre kjenner den. Blir jo som et stinkdyr. >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele livet hatt problemer med parfyme. Som barn fikk jeg migreneanfall. Da jeg rundet 20 begynte jeg å få pusteproblemer hver gang jeg oppholdt meg i samme rom som noen med parfyme. Jo mer parfyme jo verre. Tenk på at det er parfyme i skyllemiddelet, shampoen, balsamen, dusjsåpen, deldoranten, body ltion, hårspray, sminke. Får jeg selv parfyme på kroppen hovner jeg opp og blir illrød. Jeg klarer ikke lenger ferdes ute i butikker og på gaten fordi jeg ikke får puste. Men sykehus er faktisk nesten verre, alle sprayer seg med parfyme der virker det som.

Anonymous poster hash: ead99...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner igjen dette? "Jeg har i alle fall ingen ting på meg!!!"

Takk, Petter, for et strålende godt eksempel!

Man er ikke i mindretall når man reagerer på kraftig parfymelukt. Problemet er at folk som reagerer, i følge reportasjen det er lenket til er 1,4 mill. Nordmenn plaget av parfymelukt.

Man trenger verken være allergisk eller inntolerant for å reagere på parfyme. De aller fleste tåler parfyme i form av deodorantbruk, skyllemiddel er hakket verre og parfyme i godluktspray er verstingen. Faktisk inneholder skyllemiddel og parfyme mange hundrede kjemikalier som er hver for seg eller i coktaileffekten helseskadelige.

Det er helst damer over 60 + som tømmer på seg en halv flaske parfyme før de går ut i hverdagen. Parfyme til festbruk er i en annen kategori, selv om den godt kan unngåes også da. I hverdagen bør vi som reagerer på parfyme kunne bevege oss fritt uten å bli kvelt av folk som har druknet seg i parfyme.

Om alle unge forklarer dette for sine bestemødrre og mødre så kan det være en måte å begynne og gjøre folk oppmerksom på at de går rundt som stankbomber.

Anonymous poster hash: 78ea9...db4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sykehus er faktisk nesten verre, alle sprayer seg med parfyme der virker det som.

Med tanke på hvordan det av og til lukter på sykehus så er det forståelig til tider.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jeg ALDRI til å slutte å bruke :) Men jeg bader ikke i det heller da som enkelte gjør



Anonymous poster hash: cd421...350
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Petter, for et strålende godt eksempel!

Man er ikke i mindretall når man reagerer på kraftig parfymelukt. Problemet er at folk som reagerer, i følge reportasjen det er lenket til er 1,4 mill. Nordmenn plaget av parfymelukt.

Man trenger verken være allergisk eller inntolerant for å reagere på parfyme. De aller fleste tåler parfyme i form av deodorantbruk, skyllemiddel er hakket verre og parfyme i godluktspray er verstingen. Faktisk inneholder skyllemiddel og parfyme mange hundrede kjemikalier som er hver for seg eller i coktaileffekten helseskadelige.

Det er helst damer over 60 + som tømmer på seg en halv flaske parfyme før de går ut i hverdagen. Parfyme til festbruk er i en annen kategori, selv om den godt kan unngåes også da. I hverdagen bør vi som reagerer på parfyme kunne bevege oss fritt uten å bli kvelt av folk som har druknet seg i parfyme.

Om alle unge forklarer dette for sine bestemødrre og mødre så kan det være en måte å begynne og gjøre folk oppmerksom på at de går rundt som stankbomber.

Anonymous poster hash: 78ea9...db4

Ja damer over 60 + Kan være en utfordring, men jeg er ikke enig med deg i at de er verst. Personlig sliter jeg mer med ungdommens alle hår produkter. Alt fra hårspray, til skum og gele, og rettesprayer, ja lista er lang. Enkelte av disse produktene sitter så godt at de forsvinner ikke før de klipper av håret.

Parfyme kan en til en viss grad vaske av huden, klær kan skiftes, men hår, nei det nytter ikke.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg finner det problematisk at noen tror de kan bestemme om jeg skal ha på meg parfyme eller ikke. Ser ingen grunn til å slutte å bruke den parfymen jeg bruker heller (Bruker 1 spray om morgningen, ekte parfyme er sånn, at du trenger ikke halve flasken). Derimot er jeg enig om at sykehus, legevakt, legekontor osv kan fint droppe parfymen (de ansatte altså), men å begynne å kreve det av andre? Det er å gå for langt. Hva andre måtte gjøre i sitt eget hjem, hvor jeg hadde droppet parfymen dersom jeg skulle besøke en med allergi mot parfyme, får være opp til den enkelte. Derimot i det offentlige rom ser jeg ikke problemet. Jeg er allergisk mot katter, skal vi gjøre det forbudt? Skal vi gjøre gluten forbudt? Hunder forbudt? Hva med fugler? Mange har allergier og intoleranser, meg selv inkludert. Det å skulle ha et forbud (offentlig tvang/statlig kontroll) er ikke noe jeg støtter verken nå eller for fremtiden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, jeg finner det problematisk at noen tror de kan bestemme om jeg skal ha på meg parfyme eller ikke.

Parfymen er et valg du tar for omgivelsene dine. Det er en grunn til at du ikke smører den under nesa di, du vil påføre dette her på andre.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg finner det problematisk at noen tror de kan bestemme om jeg skal ha på meg parfyme eller ikke. Ser ingen grunn til å slutte å bruke den parfymen jeg bruker heller (Bruker 1 spray om morgningen, ekte parfyme er sånn, at du trenger ikke halve flasken). Derimot er jeg enig om at sykehus, legevakt, legekontor osv kan fint droppe parfymen (de ansatte altså), men å begynne å kreve det av andre? Det er å gå for langt. Hva andre måtte gjøre i sitt eget hjem, hvor jeg hadde droppet parfymen dersom jeg skulle besøke en med allergi mot parfyme, får være opp til den enkelte. Derimot i det offentlige rom ser jeg ikke problemet. Jeg er allergisk mot katter, skal vi gjøre det forbudt? Skal vi gjøre gluten forbudt? Hunder forbudt? Hva med fugler? Mange har allergier og intoleranser, meg selv inkludert. Det å skulle ha et forbud (offentlig tvang/statlig kontroll) er ikke noe jeg støtter verken nå eller for fremtiden.

Jeg er enig med deg i at folk må få bestemme selv hva de vil bruke, med mindre de har noen i nær familie de vil beholde kontakten med som er allergiske.

Men å sammenligne det med allergi for hund, katt, osv er ikke helt det samme.

For å kunne sammenligne det med å dra til noen med parfyme i klær og hår, er det som å dra til noen med pels allergi og ta med deg hunden eller katten inn til dem.

Jeg hører av og til argumenter med for eksempel pollenallergi. Hvor det heves at man ikke kan utrydde alle trær, avskaffe hundehold osv.

Det er ingen som mener det. Men man tar heller ikke med seg bjørka inn til noen som ikke tåler det, man sier ikke at det blir forbudt med hundehold, man tar bare ikke med seg hunden dit hvor det er allergikere

På samme måte tar man man hensyn når man skal være sammen med de som ikke tåler parfyme.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja damer over 60 + Kan være en utfordring, men jeg er ikke enig med deg i at de er verst. Personlig sliter jeg mer med ungdommens alle hår produkter. Alt fra hårspray, til skum og gele, og rettesprayer, ja lista er lang. Enkelte av disse produktene sitter så godt at de forsvinner ikke før de klipper av håret.Parfyme kan en til en viss grad vaske av huden, klær kan skiftes, men hår, nei det nytter ikke. Anonymous poster

hash: [acronym="Full hash:

ab11465c31c79527b07993d2ce5368b4"] ab114...8b4 [/

i]

Problmet er nok ikke at vi ikke er enige, men at vi reagerer på ulike produkter, og uttaler oss ut i fra eget ståsted, tenker jeg?

Anonymous poster hash: 78ea9...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jeg ALDRI til å slutte å bruke :) Men jeg bader ikke i det heller da som enkelte gjør

Anonymous poster hash: cd421...350

Joda, du kommer til å slutte. Men antagelig ikke før du forstår rekkevidden av hva disse produktene gjør med deg selv, andre og miljøet. Og det man ta sin tid skjønner jeg.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...