Gå til innhold

Dropp parfymen!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for personangrep og krenkende utsagn, og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Endret av Raven Emerald
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere burde faktisk si ifra til personene som gjør det. Jeg er en person som eeeelsker søte vaniljelukter og liker å lukte litt selv, hvis noen hadde sagt til meg at det var ubehagelig hadde jeg selvfølgelig roet ned! :)

Anonymous poster hash: 9d7bc...07c
Skrevet

Jeg er enig i det du sier, og det er veldig bra at du hadde ønsket å hjelpe meg eller andre i samme situasjon.

Men du forstår at det er en del mennesker som uansett hvordan vi fremlegger det, så er de ikke interessert i å hjelpe, eller forsake noe.

Det er ikke en gang uvanlig at man mister kontakt med nær familie. Det har nok derfor blitt slik at noen av oss har gitt opp, og har taggene litt ute, noe jeg kan se ikke er heldig selvfølgelig.

Jeg har selv opplevd å miste noen jeg er glad i, miste kontakt med venner og familie.

På et eller annet tidspunkt så mister man motet og positiviteten når man til tross for alle forsøk på samarbeid og kommunikasjon ikke når frem, for eksempel på arbeidsplassen.

Nå handlet denne diskusjonen om det offentlige og ikke de nære relasjoner. Men det er vel erfaringen vi har som gjør at vi snarere er forberedt på å møte aggresjon og motstand enn velvilje.

Jeg er takknemlig for enhver som i det minste er villig til å ta i mot informasjon. Syns du ikke er min arbeidskollega.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

Det skal ikke være lett! Selv sliter jeg med diverse allergier - hvor pollen er den som plager meg mest, samt intoleranser når det kommer til mat. Det er vanskelig til tider, det kan jeg absolutt forstå! Trist å lese at du mister kontakten med de du er glad i, det er jo bare slemt rett og slett! Jeg tror at dersom vi var flinkere til å snakke sammen, samt fremlegge gode argumenter kommer vi langt. Hadde jeg vært din kollega hadde jeg ikke hatt problemer med å droppe parfymen min, men jeg hadde søkt informasjon fra deg. Nettopp fordi dialogen må gå begge veier for å være en god dialog. Hadde du vært min venninne hadde jeg søkt etter informasjon fra deg, slik at vi i det minste hadde kunnet treffe hverandre hjemme hos deg.

Jeg tar gjerne hensyn til mine omgivelser, men da må jeg også vite om eventuelle problemer.

:hug:

Skrevet

Jeg er visst et egoistisk, usympatisk og et ondt menneske siden jeg ikke kommer til å droppe parfymen min :jepp:

Anonymous poster hash: 32c49...7eb

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, parfymebrukere kan ikke lastes for at noen er allergiske for parfyme, tror ingen her har påstått det heller. Men det går an å ta hensyn til andre mennesker.

Dette innlegget går veldig langt i akkurat det:

Men likevel holder det ikke helt veien. Jeg skal vel også kunne ta buss, gå på kino, kjøpe meg medisiner på apotek når jeg er syk, osv, osv. Men det har du og andre bestemt at jeg ikke kan.

Edit: Jeg skjønner at det er frustrerende, men det blir vanskelig å ta hensyn og vise forståelse når man blir gitt skylden for noe man absolutt ikke er skyld i.

En annen ting: Hvordan skulle et forbud fungere i praksis?

Endret av Br1s3n
  • Liker 3
Skrevet

Edit: Jeg skjønner at det er frustrerende, men det blir vanskelig å ta hensyn og vise forståelse når man blir gitt skylden for noe man absolutt ikke er skyld i.

Man har et valg hver dag man står opp og går utenfor døren om hvilke produkter vi bruker. Det er det jeg mener om bestemmelse. Og man velger faktisk ikke bare for seg selv, men alle andre man møter den dagen når man parfymerer seg. Men nei, jeg tror mer på å redusere allergifremkallende stoffer i produktene og på den måten forhindre allergi.

• Liker 2
Skrevet

Hei, det var jeg som skrev setningen du referer til over. Jeg mener selvfølgelig ikke at du er noen andre er skyld i min sykdom. Det var en litt dårlig formulert setning. Det jeg mente var som jeg sa i mitt andre svar til deg at du og andre kan hjelpe til ved å tone ned bruken.

Et forbud er ikke så vanskelig som vi tenker i dag.

i Canada som har kommet mye lenger enn oss, er dette praktisert flere steder.

Jeg finner ikke den linken jeg leter etter. Men ved sykehusene har de begynt å praktisert at de med parfymerte produkter må sitte i egne venterom.

Her er en annen link som om handler, om ikke lovfestet forbud, så er dette vanlig praksis på arbeidsplasser i Canada.

Skrevet

Hei, det var jeg som skrev setningen du referer til over. Jeg mener selvfølgelig ikke at du er noen andre er skyld i min sykdom. Det var en litt dårlig formulert setning. Det jeg mente var som jeg sa i mitt andre svar til deg at du og andre kan hjelpe til ved å tone ned bruken.

Et forbud er ikke så vanskelig som vi tenker i dag.

i Canada som har kommet mye lenger enn oss, er dette praktisert flere steder.

Jeg finner ikke den linken jeg leter etter. Men ved sykehusene har de begynt å praktisert at de med parfymerte produkter må sitte i egne venterom.

Her er en annen link som om handler, om ikke lovfestet forbud, så er dette vanlig praksis på arbeidsplasser i Canada.

Her en annen link som omhandler arbeidsplasser, det er vanlig i Canada å ha parfymefrie arbeidsplasser, skoler, sykehus, osv :-)

http://www.ccohs.ca/oshanswers/hsprograms/scent_free.html

Skrevet

Jeg synes det er rart at flere nevner parfyme og sykehus.......på mitt sykehus der jeg jobber så er parfyme og sterkt parfymerte kremer forbudt. Nettopp pga hensyn til pasienter med allergier, og f.eks pasienter som er kvalme og dårlige (blir verre av sterke lukter).

Bruker selv forøverig litt parfyme av og til, naturlig nok de dagene jeg har fri. Skal jeg f.eks på seinvakt så tar jeg aldri på parfyme om morgenen, i tilfelle noe henger igjen når jeg skal på jobb flere timer etter at jeg har stått opp. Denne uka har jeg f,eks ikke brukt i hele tatt siden jeg har jobbet, men blir nok en liten dæsj idag siden jeg har fri :)

Er ikke allergisk selv, men enkelte parfymer reagerer jeg sterkt på med intens hodepine som kan utvikle seg til migrene. Det er pyton å sitte på bussen ved siden av noen som har dynket seg i ei veldig tung og krydret parfymelukt. Kanskje litt selvmotsigende siden jeg bruker selv av og til, men jeg tømmer aldri ei halv flaske over meg, det er snakk om en liten dusj i halsgropa.

Skrevet

Jeg synes det er rart at flere nevner parfyme og sykehus.......på mitt sykehus der jeg jobber så er parfyme og sterkt parfymerte kremer forbudt. Nettopp pga hensyn til pasienter med allergier, og f.eks pasienter som er kvalme og dårlige (blir verre av sterke lukter).

Bruker selv forøverig litt parfyme av og til, naturlig nok de dagene jeg har fri. Skal jeg f.eks på seinvakt så tar jeg aldri på parfyme om morgenen, i tilfelle noe henger igjen når jeg skal på jobb flere timer etter at jeg har stått opp. Denne uka har jeg f,eks ikke brukt i hele tatt siden jeg har jobbet, men blir nok en liten dæsj idag siden jeg har fri :)

Er ikke allergisk selv, men enkelte parfymer reagerer jeg sterkt på med intens hodepine som kan utvikle seg til migrene. Det er pyton å sitte på bussen ved siden av noen som har dynket seg i ei veldig tung og krydret parfymelukt. Kanskje litt selvmotsigende siden jeg bruker selv av og til, men jeg tømmer aldri ei halv flaske over meg, det er snakk om en liten dusj i halsgropa.

Sykehus er et av de stedene som de sensitive frykter mest. Venteværelsene er tunge av gammel og ny parfyme. Selv ved en akutt innleggelse blir man plassert i rom inntil noen kommer og henter deg.

Er man pårørende til noen med akutt innleggelse blir man plassert i et rom med mange andre pårørende som ikke er parfymefrie.

Jeg har spurt flere ganger om å få et eget rom å sitte i. Det er ikke mulig, Jeg har sittet på en stol på utsiden av sykehus inngangene og håpet at personalet husket hvor jeg satt hvis ting forverret seg.

Det er mange helsepersonell som etterhvert har blitt mer eller mindre parfymefrie, men det er fremdeles langt igjen. Så hvis en av 8 bruker parfyme på avdelingen den dagen en sensitiv blir lagt inn, så hjelper det ikke stort mye at 7 er parfymefrie. En er nok til å gjøre oss syke.

Til og med oppvåkningen på sykehuser er fulle av parfymerte mennesker. Det står nemlig i brevet når man innkalles til operasjon at man skal møte nydusjet. Og nydusjet er for mange da parfymebruk på mange forskjellige måter.

Man får sjelden enerom på sykehus. Ofte blir man plassert sammen med andre mennesker som mer eller mindre er parfymerte. Er vi heldige så er det ikke så ille, før visitt tiden begynner. Da strømmer det på av pårørende som har pyntet seg.

Og fordi vi i dag ikke har noen rettigheter når det kommer til vår sensitivitet så blir det heller ikke lagt til rette på noen måte. Det finnes altså ikke steder på sykehuset hvor vi kan slippe unna.

I tillegg til å sitte på utsiden av sykehusdørene når en av mine nærmeste ble alvorlig syk, mistet jeg retten til å få taxi hjem fra sykehuset fordi jeg ikke kunne sitte sammen med andre i bilen når jeg selv var innlagt og syk..

Og siden jeg heller ikke kan ta buss eller annen offentlig transport, slet jeg veldig med dette fordi jeg var for syk til å kjøre selv. Heldigvis fikk jeg noen til å hente meg.

Jeg kan sikkert ramse opp i det uendelige.

I tillegg til sykehus som vi alle trenger,har vi legekontor, apoteker, og andre helseinstitusjoner som vi må bruke.

Vi har også pålagt alle barn å gå på skole. Jeg kan egentlig bare forestille meg luften i et klasserom med 30 elever på ungdomskolen eller videregående.

Et sensitivt barn/ungdom må ha tøffe dager.

Jeg er glad at flere ser ut til å være enig i at dette med sykehus og skoler hvor alle må ferdes. Det er et skritt i riktig retning.

Takk til alle som tar hensyn.

Skrevet

Sykehus er et av de stedene som de sensitive frykter mest. Venteværelsene er tunge av gammel og ny parfyme. Selv ved en akutt innleggelse blir man plassert i rom inntil noen kommer og henter deg.

Er man pårørende til noen med akutt innleggelse blir man plassert i et rom med mange andre pårørende som ikke er parfymefrie.

Jeg har spurt flere ganger om å få et eget rom å sitte i. Det er ikke mulig, Jeg har sittet på en stol på utsiden av sykehus inngangene og håpet at personalet husket hvor jeg satt hvis ting forverret seg.

Det er mange helsepersonell som etterhvert har blitt mer eller mindre parfymefrie, men det er fremdeles langt igjen. Så hvis en av 8 bruker parfyme på avdelingen den dagen en sensitiv blir lagt inn, så hjelper det ikke stort mye at 7 er parfymefrie. En er nok til å gjøre oss syke.

Til og med oppvåkningen på sykehuser er fulle av parfymerte mennesker. Det står nemlig i brevet når man innkalles til operasjon at man skal møte nydusjet. Og nydusjet er for mange da parfymebruk på mange forskjellige måter.

Man får sjelden enerom på sykehus. Ofte blir man plassert sammen med andre mennesker som mer eller mindre er parfymerte. Er vi heldige så er det ikke så ille, før visitt tiden begynner. Da strømmer det på av pårørende som har pyntet seg.

Og fordi vi i dag ikke har noen rettigheter når det kommer til vår sensitivitet så blir det heller ikke lagt til rette på noen måte. Det finnes altså ikke steder på sykehuset hvor vi kan slippe unna.

I tillegg til å sitte på utsiden av sykehusdørene når en av mine nærmeste ble alvorlig syk, mistet jeg retten til å få taxi hjem fra sykehuset fordi jeg ikke kunne sitte sammen med andre i bilen når jeg selv var innlagt og syk..

Og siden jeg heller ikke kan ta buss eller annen offentlig transport, slet jeg veldig med dette fordi jeg var for syk til å kjøre selv. Heldigvis fikk jeg noen til å hente meg.

Jeg kan sikkert ramse opp i det uendelige.

I tillegg til sykehus som vi alle trenger,har vi legekontor, apoteker, og andre helseinstitusjoner som vi må bruke.

Vi har også pålagt alle barn å gå på skole. Jeg kan egentlig bare forestille meg luften i et klasserom med 30 elever på ungdomskolen eller videregående.

Et sensitivt barn/ungdom må ha tøffe dager.

Jeg er glad at flere ser ut til å være enig i at dette med sykehus og skoler hvor alle må ferdes. Det er et skritt i riktig retning.

Takk til alle som tar hensyn.

Jeg synes det er rart at så mange av sykehuspersonale bruker parfyme. Nå er det år og dag siden jeg tok utdanning, men allerede da lærte vi om å ikke bruke parfyme på jobb i institusjoner, nettopp pga allergi og mennesker som er veldig syke og var på lukter.

På min avd hvor jeg jobber kan jeg med hånden på hjertet si at ikke en eneste av de ansatte bruker parfyme :)

(sykehuset jeg jobber på ble også helt røykfritt for noen år siden, de ansatte har ikke lov å gå ut å ta en røyk i pausen sin, nettopp pga allergiske pasienter og pasienter som er sensitiv ovenfor lukt. Her vet jeg noen synder, da jeg har kjent røyklukt av noen ansatte ila arbeidsdagen).

• Liker 2
Skrevet

Man har et valg hver dag man står opp og går utenfor døren om hvilke produkter vi bruker. Det er det jeg mener om bestemmelse. Og man velger faktisk ikke bare for seg selv, men alle andre man møter den dagen når man parfymerer seg. Men nei, jeg tror mer på å redusere allergifremkallende stoffer i produktene og på den måten forhindre allergi.

I innlegget jeg siterte sto det at de som bruker parfyme bestemmer at de som ikke tåler det ikke kan gå ut. De velger ikke for andre. Deres valg påvirker andre, men de velger ikke for andre. Det ser imidlertid ut til at de som ikke tåler parfyme gjerne vil velge for de som tåler det og liker det.

Det har lenge vært en selvfølge at man ikke bruker parfyme om man jobber på sykehus eller andre helseinstitusjoner. Man bruker heller ikke parfyme på jobbintervju, og om man har kolleger eller andre man arbeider med som ikke tåler parfyme tar man hensyn deretter. Hva dere mener med forbud og hva dette vil si i praksis er fremdeles uklart.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er rart at så mange av sykehuspersonale bruker parfyme. Nå er det år og dag siden jeg tok utdanning, men allerede da lærte vi om å ikke bruke parfyme på jobb i institusjoner, nettopp pga allergi og mennesker som er veldig syke og var på lukter.

På min avd hvor jeg jobber kan jeg med hånden på hjertet si at ikke en eneste av de ansatte bruker parfyme :)

(sykehuset jeg jobber på ble også helt røykfritt for noen år siden, de ansatte har ikke lov å gå ut å ta en røyk i pausen sin, nettopp pga allergiske pasienter og pasienter som er sensitiv ovenfor lukt. Her vet jeg noen synder, da jeg har kjent røyklukt av noen ansatte ila arbeidsdagen).

Det er nok definisjonen av hva som er parfyme som er en del av problemet. De fleste har en formening om at parfyme kun er den dråpen de tar på halsen hver morgen.

Men i realiteten finnes det parfymerte produkter som gir like store plager i mange andre produkter. Som vaskemidler og hårprodukter. Skum eller hårspray brukes i enda større mengder enn dråpen på halsen, og inneholder like mye parfyme.

Det er heller ikke slik at produktene alltid går like fort bort fra klær og hår. Noen produkter går fint å vaske bort, eller forsvinner fort, andre sitter som de skulle vært limt fast i lang tid.

Det er også veldig vanskelig for brukeren selv å avgjøre når de er parfymefrie, eller har lite eller mye. En lukt du til vanlig har i nesten kjenner du ikke selv etter kort tid.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan taxi skulle kunne hjelpe. Hvis taxisjåføren eller en tidligere passasjer bruker parfyme, er du jo like langt? Og veldig mange taxier har Wunderbaum.

Anonymous poster hash: 189ba...d8e

• Liker 3
Skrevet

I innlegget jeg siterte sto det at de som bruker parfyme bestemmer at de som ikke tåler det ikke kan gå ut. De velger ikke for andre. Deres valg påvirker andre, men de velger ikke for andre. Det ser imidlertid ut til at de som ikke tåler parfyme gjerne vil velge for de som tåler det og liker det.

Det har lenge vært en selvfølge at man ikke bruker parfyme om man jobber på sykehus eller andre helseinstitusjoner. Man bruker heller ikke parfyme på jobbintervju, og om man har kolleger eller andre man arbeider med som ikke tåler parfyme tar man hensyn deretter. Hva dere mener med forbud og hva dette vil si i praksis er fremdeles uklart.

Igjen, jeg sa jo at det var en uheldig formulering.

Du trenger ikke arrestere meg mer enn en gang.

Jeg har ikke alle svarene, men hvis det noen gang blir et forbud noen steder, så blir det vel på samme måte som med røykeloven og håndheves på samme måte.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan taxi skulle kunne hjelpe. Hvis taxisjåføren eller en tidligere passasjer bruker parfyme, er du jo like langt? Og veldig mange taxier har Wunderbaum.

Det finnes allergivennlige taxier. Det går an å få det til, selv om jeg foretrekker å kjøre selv.

Gjest Allergikeren
Skrevet (endret)

Jeg ser det er flere parfymetilhengere i tråden hevder hardnakket at de aldri dynker seg i det, og at det derfor oppleves urimelig at andre blir så utrolig plaget av en liten dråpe bak øret om morgenen. Jeg har oppdaget at det ikke nødvendigvis er noen automatikk i at de som lukter mye, har brukt halve flaska på en gang. De kan ha hatt på seg rett før de gikk ut, de kan ha brukt såpe+deodorant+bodylotion og litt parfyme med matchende lukt, som sammen gir fra seg mye lukt, og/eller de kan ha en kroppsvarme/kroppslukt som gjør at selv litt parfyme/deodorant lukter mye, eller de kan ha brukt en tung parfyme som sitter lenge i luften. Edit: Sjampo, tøymykner, hårprodukter etc er også parfymerte, og gir fra seg tilsvarende med lukt.

Og de som ikke bruker parfymerte produkter selv, merker nok andres parfymebruk sterkere enn de som allerede er "lammet i nesen". Jeg kjente det i alle fall mye bedre, da jeg kuttet ut egen parfymebruk for å se om det hjalp på min kroniske hosting. Det ble litt bedre, men for det første trigges hostingen av flere andre ting også. For det andre er jeg ikke dårlig nok til at jeg kan f.eks. sykmeldes med tilhørende isolat i flere måneder for å la halsen få hvile fra irriterende luftelementer.

Jeg jobbet i en dagligvarebutikk i noen år, jeg satt i hovedsak i kassa.

- Den første del av tidligvakta var "verst" mtp parfyme og hosting, da kom nemlig alle de nydusja mannfolka og skulle kjøpe litt frokost på vei til jobb. Hvor mye hver av dem eventuelt hadde brukt, aner jeg ikke. Men enten luktet det parfyme, eller så luktet det sterkt av dusjsåpe og deodorant. Hostet gjorde jeg i alle fulle fall.

- Det var også en del damer som handlet på morgenen, til kantina på bedriften de jobbet i. Spesielt en av dem brukte parfyme. Hvor mye vet jeg ikke, men det var av den litt tunge sorten. Jeg kunne gå rundt i butikken fem minutt etter at hun hadde gått ut, og jeg kunne lukte meg til hvor hun hadde gått. En gang fikk jeg et hosteanfall da hun var neste kunde. Herren foran spurte om jeg kanskje reagerte på parfyme. (Han var også relativt godt parfymert.) Jeg svarte som sant var at jeg tror det, men er ikke helt sikker. Da kommer det bastant fra fru parfymert at det var i alle fall ikke henne jeg reagerte på! Hun brukte nesten ikke parfyme, og uansett hadde jeg da ekspedert henne tidligere uten å begynne å hoste. Hvor mye det klødde i halsen, som jeg prøvde å holde tilbake fordi jeg allerede hadde hostet kraftig tre ganger den timen, så hun jo selvfølgelig ikke så lenge jeg ikke hostet.

- På den tiden hadde jeg gitt beskjed til de fleste jeg jobbet med, om de kunne prøve å dempe bruk av parfymerte produkter, for å se om det hjalp på hostingen. Det gikk jo stort sett greit. En ny kollega hadde derimot ikke fått beskjed enda. Jeg forklarte forsiktig hva som var greia, og han svarte at han brukte aldri parfyme, bare deodorant. Jeg ble overrasket, for det luktet like sterkt av ham, som av mange som bruker både deodorant og parfyme.

- En annen stamkunde ble tett i brystet av parfyme. Det var flere ganger hun gikk fra vogna si, fordi hun ikke lenger klarte å stå i kø bak noen som hadde "en dråpe bak øret".

- Jeg vet om en annen dame som også blir tett i brystet av parfyme, selv i små, små, små mengder. Så når vi som er i gruppen vi møter henne i, skal dit vi møtes, kan vi ikke ha tatt på oss parfyme på hele den dagen. Selv ikke en dråpe bak øret. Det hjelper ikke å dusje for å vaske det bort heller. Vi tar jo hensyn til det, men hvordan har damen det når hun tilbringe tid i et rom der samtlige har brukt parfyme?

Jeg ser noen nevner medisinering, samt å ta i bruk de tiltak man kan for å lette tilværelsen. Vel, hva når det ikke finnes medisiner? Hvilke tiltak kan man ta i bruk når man bevege seg i det offentlige rom, og blir veldig plaget av selv "en dråpe bak øret"? Gassmaske?

Hensyn går jo begge veier. Noen nevner mat og pollen. Pollenallergier finnes det vaksiner og medisiner mot. Med mindre man reagerer på selv så lite som damp fra maten, kan en cøliaker fint spise glutenfritt samtidig som at andre spiser glutenholdig mat. Men hvorfor skal det å lide seg gjennom andres parfyme nesten sidestilles med at noen med bjørkepollen bare må finne seg i at man ikke kan fjerne alle bjørketrær? Det er langt mindre drastisk å bare droppe den parfymen.

Endret av Allergikeren
Skrevet

Igjen, jeg sa jo at det var en uheldig formulering.

Du trenger ikke arrestere meg mer enn en gang.

Jeg har ikke alle svarene, men hvis det noen gang blir et forbud noen steder, så blir det vel på samme måte som med røykeloven og håndheves på samme måte.

Da er vi enige i at parfymebrukerne ikke velger for allergikerne?

En løsning som ligner røykeloven ville nok ikke hjulpet på det dere beskriver som problemet. Selv om det ikke er lov å røyke på offentlige steder der folk samles, er det ikke noe forbud mot å lukte røyk. Man kan fremdeles røyke hjemme og lukte røyk. Og om man oppholder seg sammen med røykere, lukter man røyk selv om man selv ikke røyker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke selv intolerant, men reagerer ofte på de gamle damene som er innom butikken jeg jobber i. Lukten kjennes helt utenifra butikken, og når de skal betale i kassen får jeg rett og slett vondt i hodet. De bruker så ekstremt store mengder parfyme. Sikkert blitt vant til lukten etter å ha brukt den i årevis.

Jeg prøver å tenke litt på det selv. Bruker kremer, deo osv uten lukt, bruker ikke tøymykner, og de ganger jeg har på parfyme bruker jeg kun en liten spray. Typen min reagerer ikke på meg, og han er intolerant, så da gjør jeg noe riktig :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser det er flere parfymetilhengere i tråden hevder hardnakket at de aldri dynker seg i det, og at det derfor oppleves urimelig at andre blir så utrolig plaget av en liten dråpe bak øret om morgenen. Jeg har oppdaget at det ikke nødvendigvis er noen automatikk i at de som lukter mye, har brukt halve flaska på en gang. De kan ha hatt på seg rett før de gikk ut, de kan ha brukt såpe+deodorant+bodylotion og litt parfyme med matchende lukt, som sammen gir fra seg mye lukt, og/eller de kan ha en kroppsvarme/kroppslukt som gjør at selv litt parfyme/deodorant lukter mye, eller de kan ha brukt en tung parfyme som sitter lenge i luften.

Og de som ikke bruker parfymerte produkter selv, merker nok andres parfymebruk sterkere enn de som allerede er "lammet i nesen". Jeg kjente det i alle fall mye bedre, da jeg kuttet ut egen parfymebruk for å se om det hjalp på min kroniske hosting. Det ble litt bedre, men for det første trigges hostingen av flere andre ting også. For det andre er jeg ikke dårlig nok til at jeg kan f.eks. sykmeldes med tilhørende isolat i flere måneder for å la halsen få hvile fra irriterende luftelementer.

Jeg jobbet i en dagligvarebutikk i noen år, jeg satt i hovedsak i kassa.

Hvorfor valgte du en jobb med mest mulig kundekontakt når du er så plaget? Veldig mange har plager av ulike art, og da velger man jobb deretter.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...