Gå til innhold

Dropp parfymen!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes det blir for dumt å be folk droppe parfymen fordi noen er allergisk. Er som om jeg skal be alle slutte å klippe gresset for jeg reagerer så jævlig på gresspollen. Noen ting må man bare leve med. Ikke alle kan tilpasse seg visse personer i samfunnet.



Anonymous poster hash: 58a0f...361
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du forstår omfanget. Hvis du går parfymert gjennom et kjøpesenter så reagerer noen av oss på det lenge etter at du har gått derfra. Du trenger ikke å møte oss i det hele tatt.

Men det er hyggelig da, at du sier at du vil ta hensyn, men kun hvis det er noen i din familie.

Det forteller litt om deg og hvem du er.

Nei vel. Måten din å opptre i denne tråden forteller litt om deg og hvem du er. Jeg er ikke for forbud og tvang, hvilket du fremmer. Jeg kan faktisk ikke vite hvem som reagerer på parfyme og hvem som ikke gjør det, så enkelt er det faktisk. Dermed bruker jeg parfymen min med god samvittighet.

  • Liker 2
Skrevet

Nei vel. Måten din å opptre i denne tråden forteller litt om deg og hvem du er. Jeg er ikke for forbud og tvang, hvilket du fremmer. Jeg kan faktisk ikke vite hvem som reagerer på parfyme og hvem som ikke gjør det, så enkelt er det faktisk. Dermed bruker jeg parfymen min med god samvittighet.

Å vise hensyn er ikke forbud og tvang, det er holdninger som dine som gjør slike tiltak nødvendig.

  • Liker 1
Skrevet

Å vise hensyn er ikke forbud og tvang, det er holdninger som dine som gjør slike tiltak nødvendig.

Hvordan kan man vise hensyn til de som ikke tåler parfyme? Det er jo ikke sånn at dere står i et register eller går med skilt...

Noen av oss tar faktisk hensyn, men å droppe parfyme fordi jeg kan treffe på noen som er allergiske, eller fordi det kan gå noen på min vei etter meg som er allergiske er altså ikke et godt nok argument. Kom heller med skikkelige argumenter.

  • Liker 3
Skrevet

Hvordan kan man vise hensyn til de som ikke tåler parfyme? Det er jo ikke sånn at dere står i et register eller går med skilt...

Hvis du leser linken i den første posten så vil du se at det er flere enn du tror som ikke tåler parfyme.

Så mange så at du kan være helt sikker på å ha gjort livet sur for noen etter en tur i butikken med parfyme på deg.

  • Liker 1
Skrevet

Hvis du leser linken i den første posten så vil du se at det er flere enn du tror som ikke tåler parfyme.

Så mange så at du kan være helt sikker på å ha gjort livet sur for noen etter en tur i butikken med parfyme på deg.

Igjen, jeg kan ikke vite hvem som reagerer på parfyme. Det å skulle forby parfyme er for meg latterlig. Jeg tar mine forhåndsregler når det kommer til mine allergier, da kan andre gjøre det samme.

Igjen, kom med skikkelige argumenter er du snill. Hvordan ser du for deg å gjøre dette i praksis?

Skrevet

Igjen, jeg kan ikke vite hvem som reagerer på parfyme. Det å skulle forby parfyme er for meg latterlig. Jeg tar mine forhåndsregler når det kommer til mine allergier, da kan andre gjøre det samme.

Igjen, kom med skikkelige argumenter er du snill. Hvordan ser du for deg å gjøre dette i praksis?

Gjøre hva, mener du?

Jeg vet at slaget mot dette er tapt uten et forbud, det er jo du et godt eksempel på.

Når det at du vet at du gjør noen syk, men ikke hvem, ikke er nok for deg, da taler det for seg selv.

Du vet godt hva du gjør, du bare bryr deg ikke.

  • Liker 1
Skrevet

Gjøre hva, mener du?

Jeg vet at slaget mot dette er tapt uten et forbud, det er jo du et godt eksempel på.

Når det at du vet at du gjør noen syk, men ikke hvem, ikke er nok for deg, da taler det for seg selv.

Du vet godt hva du gjør, du bare bryr deg ikke.

Jeg ser ingen grunn til å forby noe ikke majoriteten av befolkningen reagerer på. Nei, for meg er det ikke godt nok at noen kan bli syke av parfyme. Dersom noen sier det til meg er saken selvsagt en annen. Det å skulle gå rundt å fundere på alt jeg gjør i hverdagen, fordi det kan påvirke noen negativt, blir for meg søkt. Kom med løsninger i stedet for krasse svar uten innhold.

Forøvrig kan jeg legge til dette sitatet:

While people often assume they are allergic to fragrance, they are usually mistaken. Allergic reactions are typically triggered by organic substances - pollen, food, mold spores, dust mites, animal and cockroach dander, feathers -- capable of inducing white blood cells to make IgE antibody. That is what makes them allergic trigger factors.

[KILDE]

Med andre ord kan det være flere årsaker til at folk tror de har allergi mot parfyme. Dette gjør saken enda mer innviklet, fordi symptomer for noe kan avdekke noe annet. Derfor blir et forbud mot parfyme tåpelig. Det finnes dessuten ting man kan gjøre selv for å bedre sin egen situasjon:

  • Holde seg vekk fra situasjoner hvor kontakt med parfymerte artikler kan oppstå
  • Snakke med de rundt deg (familie, venner, kollegaer, skole), få dem til å forstå at dette gjør deg dårlig.
  • Lavendel, eukalyptus og rosmarin kan ha en positiv effekt.
  • Følg et sunt kosthold og drikk mye vann
  • Kontakt en spesialist dersom du ikke blir bedre
  • [KILDER på det nevnt over]

Med andre ord så kan allergi mot parfyme forveksles med andre allergier, samt det finnes muligheter til å forbedre egen helse. Dermed blir et forbud mot parfyme ikke veien å gå.

  • Liker 2
Skrevet

Dette er de rødgrønnes feil!

  • Liker 1
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å forby noe ikke majoriteten av befolkningen reagerer på. Nei, for meg er det ikke godt nok at noen kan bli syke av parfyme. Dersom noen sier det til meg er saken selvsagt en annen. Det å skulle gå rundt å fundere på alt jeg gjør i hverdagen, fordi det kan påvirke noen negativt, blir for meg søkt. Kom med løsninger i stedet for krasse svar uten innhold.

Forøvrig kan jeg legge til dette sitatet:

[KILDE]

Med andre ord kan det være flere årsaker til at folk tror de har allergi mot parfyme. Dette gjør saken enda mer innviklet, fordi symptomer for noe kan avdekke noe annet. Derfor blir et forbud mot parfyme tåpelig. Det finnes dessuten ting man kan gjøre selv for å bedre sin egen situasjon:

  • Holde seg vekk fra situasjoner hvor kontakt med parfymerte artikler kan oppstå
  • Snakke med de rundt deg (familie, venner, kollegaer, skole), få dem til å forstå at dette gjør deg dårlig.
  • Lavendel, eukalyptus og rosmarin kan ha en positiv effekt.
  • Følg et sunt kosthold og drikk mye vann
  • Kontakt en spesialist dersom du ikke blir bedre
  • [KILDER på det nevnt over]

Med andre ord så kan allergi mot parfyme forveksles med andre allergier, samt det finnes muligheter til å forbedre egen helse. Dermed blir et forbud mot parfyme ikke veien å gå.

Du vil utelukke alle løsninger som inkluderer at du ikke lenger kan gå rundt og markere deg med parfyme hvor enn du skulle finne på å gå, er vel derfor jeg er litt krass mot deg.

Og for min del så er det ikke allergi, men dette her:

http://mcs-norge.wordpress.allegrointeraktiv.no/kjemisk-miljointoleranse/hva-er-kjemisk-miljointoleranse/

Du trenger et forbud for å kunne ta hensyn, rett og slett.

Skulle ønske det at du kunne prøve å se det fra et annet perspektiv, og forstå hva bare noen få dråper parfyme steller til med for andre. Prøve å tenke på det når du står der med flasken i hånden.

Greit nok at det er moro å se meg hoste til jeg driter på meg i matbutikken, men det er også små barn og unge som plages med dette, og som kunne hatt et helt vanlig aktivt liv, hadde det bare ikke vært for de der dråpene.

  • Liker 1
Skrevet

Skjønner at mange her er oversensitive.

Selv elsker jeg det når andre har mye parfyme på seg. Spesielt eksotiske kvinner. De har alltid så gode krydderparfymer!

Jeg liker også når menn har noe godt på seg. Å sitte ved siden av en velduftende mann på en buss er himmelsk!

Skrevet

Du vil utelukke alle løsninger som inkluderer at du ikke lenger kan gå rundt og markere deg med parfyme hvor enn du skulle finne på å gå, er vel derfor jeg er litt krass mot deg.

Og for min del så er det ikke allergi, men dette her:

http://mcs-norge.wordpress.allegrointeraktiv.no/kjemisk-miljointoleranse/hva-er-kjemisk-miljointoleranse/

Du trenger et forbud for å kunne ta hensyn, rett og slett.

Skulle ønske det at du kunne prøve å se det fra et annet perspektiv, og forstå hva bare noen få dråper parfyme steller til med for andre. Prøve å tenke på det når du står der med flasken i hånden.

Greit nok at det er moro å se meg hoste til jeg driter på meg i matbutikken, men det er også små barn og unge som plages med dette, og som kunne hatt et helt vanlig aktivt liv, hadde det bare ikke vært for de der dråpene.

Igjen, det finnes løsninger på problemet som jeg også skrev i det du kommenterte til. Jeg ser ingen grunn til å forstå akkurat deg når du fremlegger saken slik du gjør. Mange av oss kan fint ta hensyn, men når slike som deg kun er ute etter å kritisere, kommer en ikke langt. Selv sliter jeg virkelig i pollensesongen. Blir kvalm, uvel i magen, hodepine, småhoster, nyser, klør i hals og øyne og kan slite med å puste. Alt fordi noen klipper gress, eller har mye blomster, eller rett og slett hele våren og sommeren. Hva gjør jeg med saken? Jeg tar mine forhåndsregler. Jeg kan da ikke forby gress, blomster, trær ol fordi jeg er den som sliter med det. Der må jeg ta saken i egne hender for å finne løsninger i stedet for nye problemer.

Hva med å lese deg litt opp, for det virker som du trenger det. Enkelte forskere mener faktisk at veldig mange tilfeller av hypersensitivitet mot feks parfyme eller andre lukter er rent psykologisk. Med andre ord, det er ikke nok kunnskap om emnet Dermed blir slettes ikke løsningen å forby noe.

After the study, the patient accepted Zucco’s conclusion that the symptoms were psychological. Cognitive psychotherapy, he says “allowed her to manage most of her symptoms, and for several years she sent me Christmas cards letting me know she remained improved.”

Andre mener det kan være grunnlag for å mene at bla. astma og depresjon kan vise til en sammenheng

Miller has a different point of view. TILT, she says, emerges from a more sensitive, highly excitable limbic system. Asthma, depression and panic disorder run in families of sufferers. Shyness, which can be an avoidance behavior to control stimuli, is more prevalent, too.

[KILDE]

Så joda, jeg har lest meg opp. Samtidig klarer jeg ikke helt å se at du har svart meg på følgende:

  • Hvordan kan jeg ta hensyn når de som er rammet av allergi eller oversensitivitet ikke fremlegger dette, altså gir en indikasjon på dette?
  • Hvordan ser du for deg at et forbud skulle fungere i praksis?
  • Hvorfor er forbud rette veien å gå?
  • Hvordan kan vi ta hensyn til ALT av allergier, intoleranser eller oversensitivitet?
  • Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke logikken. Fordi skogen er full av trær, så er det greit å gjøre andre syke?

Vi snakker om det offentlige rom. Vet ikke om du har vært i en buss, t-bane, venterom til legen osv. I hvilken krok tror du vi slipper unna.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

Jammen så ta medisiner da og/eller gjør som en annen allergiker som vaksinerer seg.

Anonymous poster hash: d75ce...c41

  • Liker 3
Skrevet

Det er akkurat det samme jeg skrev.

Folk er allergiske mot ALT. Noen er allergiske mot dun for eksempel - ikke søren om jeg nekter å gå uten dunjakke på vinteren, selv om jeg tar bussen tett full av folk. Det beste hadde jo vært om alle satt inne på hvert sitt rom og aldri bevegde seg ut døra. Da hadde ingen vært plaget av andres vaner.

For å kunne leve et normalt uisolert liv, må jeg noen ganger si det som det er - sorry, not my problem.

Anonymous poster hash: bd255...b6a

Allergikerne vil ha forbud mot absolutt ALT som fører til allergier. Hvis dette skulle skjedd, burde vi sittet på månen slik at ingen blir syke pga allergi, men da finner man sikkert noe annet å klage på...

Anonymous poster hash: d75ce...c41

  • Liker 3
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å forby noe ikke majoriteten av befolkningen reagerer på. Nei, for meg er det ikke godt nok at noen kan bli syke av parfyme. Dersom noen sier det til meg er saken selvsagt en annen. Det å skulle gå rundt å fundere på alt jeg gjør i hverdagen, fordi det kan påvirke noen negativt, blir for meg søkt. Kom med løsninger i stedet for krasse svar uten innhold.

Forøvrig kan jeg legge til dette sitatet:

[KILDE]

Med andre ord kan det være flere årsaker til at folk tror de har allergi mot parfyme. Dette gjør saken enda mer innviklet, fordi symptomer for noe kan avdekke noe annet. Derfor blir et forbud mot parfyme tåpelig. Det finnes dessuten ting man kan gjøre selv for å bedre sin egen situasjon:

  • Holde seg vekk fra situasjoner hvor kontakt med parfymerte artikler kan oppstå
  • Snakke med de rundt deg (familie, venner, kollegaer, skole), få dem til å forstå at dette gjør deg dårlig.
  • Lavendel, eukalyptus og rosmarin kan ha en positiv effekt.
  • Følg et sunt kosthold og drikk mye vann
  • Kontakt en spesialist dersom du ikke blir bedre
  • [KILDER på det nevnt over]

Med andre ord så kan allergi mot parfyme forveksles med andre allergier, samt det finnes muligheter til å forbedre egen helse. Dermed blir et forbud mot parfyme ikke veien å gå.

Det er lenge siden det ble fastslått av det ikke er psykisk. Men det henger igjen gammel synsing hos noe få.

Her er en psykolog som har jobbet med sensitive, og som forklarer hva dette er. Og hør godt etter når han sier at denne sykdommen er reel og ikke psykisk.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 2
Skrevet

Det er lenge siden det ble fastslått av det ikke er psykisk. Men det henger igjen gammel synsing hos noe få.

Her er en psykolog som har jobbet med sensitive, og som forklarer hva dette er. Og hør godt etter når han sier at denne sykdommen er reel og ikke psykisk.

<snip>

Anonymous poster hash: ab114...8b4

Denne er interessant for de som vil vite litt om hva det dreier seg om. Takk for at du delte den.

  • Liker 1
Skrevet

Det er lenge siden det ble fastslått av det ikke er psykisk. Men det henger igjen gammel synsing hos noe få.

Her er en psykolog som har jobbet med sensitive, og som forklarer hva dette er. Og hør godt etter når han sier at denne sykdommen er reel og ikke psykisk.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

Takk for mer utfyllende informasjon! Som sagt så finnes det mange som mener forskjellige ting omkring denne allergien, at den er reell har jeg aldri sagt noe på. Derimot har jeg troen på dialog fremfor en bastant mening uten rom for kommunikasjon. På den måten kan man komme frem til en løsning. Å kun mene at et forbud er rette veien, og at alle som mener noe annet ikke tar hensyn og er egoistiske mennesker er definitivt ikke veien å gå. Igjen, takk for linken :blomst:

  • Liker 1
Skrevet

Takk for mer utfyllende informasjon! Som sagt så finnes det mange som mener forskjellige ting omkring denne allergien, at den er reell har jeg aldri sagt noe på. Derimot har jeg troen på dialog fremfor en bastant mening uten rom for kommunikasjon. På den måten kan man komme frem til en løsning. Å kun mene at et forbud er rette veien, og at alle som mener noe annet ikke tar hensyn og er egoistiske mennesker er definitivt ikke veien å gå. Igjen, takk for linken :blomst:

Jeg er enig med deg i at kommunikasjon og informasjon er veien å gå. Men til forsvar for de som sliter så har nok denne gruppen møtt mer motstand enn det som er vanlig. Det er ikke lett å ha en lidelse som gjør at man er avhengig av andres velvilje.

Og de fleste av oss har nok mer enn, en gang opplevd at uansett hvor hardt vi prøver å gå frem med saklig informasjon og positivitet å møte veggen.

Det er mye desperasjon og fortvilelse over en vanskelig situasjon, så du får tilgi at vi av og til ikke klarer å være på en slik måte at det ikke provoserer og irriterer.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med deg i at kommunikasjon og informasjon er veien å gå. Men til forsvar for de som sliter så har nok denne gruppen møtt mer motstand enn det som er vanlig. Det er ikke lett å ha en lidelse som gjør at man er avhengig av andres velvilje.

Og de fleste av oss har nok mer enn, en gang opplevd at uansett hvor hardt vi prøver å gå frem med saklig informasjon og positivitet å møte veggen.

Det er mye desperasjon og fortvilelse over en vanskelig situasjon, så du får tilgi at vi av og til ikke klarer å være på en slik måte at det ikke provoserer og irriterer.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

Det er forståelig. Som allergiker selv vet jeg godt hvor hardt det kan være, men jeg kommer likevel alltid lengre med dialog enn formaninger. Jeg kan garantere deg at dialog og informasjon (som den siste linken din, meget interessant forøvrig!) når oftere frem enn en formaning. Nettopp fordi da forstår folk problematikken. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å tilpasse meg deg dersom du hadde fremlagt saken din slik som du gjorde mtp den linken. Spørsmålet mitt hadde vært mer rettet mot deg, hvordan vi sammen hadde kunnet fungere i en arbeidshverdag. Jeg kan garantere deg at jeg hadde hjulpet deg for å bli hørt av feks. andre kollegaer. Hadde du derimot kommet med en formaning hadde jeg ikke giddet å hjelpe deg. Der ligger hele forskjellen. Jeg kan gjerne hjelpe, men da må vi sammen komme frem til en løsning. Bare det at sykehus og lignende institusjoner og personell ikke skal bruke parfyme eller røyke er et skritt i riktig retning.

Skrevet

Det er forståelig. Som allergiker selv vet jeg godt hvor hardt det kan være, men jeg kommer likevel alltid lengre med dialog enn formaninger. Jeg kan garantere deg at dialog og informasjon (som den siste linken din, meget interessant forøvrig!) når oftere frem enn en formaning. Nettopp fordi da forstår folk problematikken. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å tilpasse meg deg dersom du hadde fremlagt saken din slik som du gjorde mtp den linken. Spørsmålet mitt hadde vært mer rettet mot deg, hvordan vi sammen hadde kunnet fungere i en arbeidshverdag. Jeg kan garantere deg at jeg hadde hjulpet deg for å bli hørt av feks. andre kollegaer. Hadde du derimot kommet med en formaning hadde jeg ikke giddet å hjelpe deg. Der ligger hele forskjellen. Jeg kan gjerne hjelpe, men da må vi sammen komme frem til en løsning. Bare det at sykehus og lignende institusjoner og personell ikke skal bruke parfyme eller røyke er et skritt i riktig retning.

Jeg er enig i det du sier, og det er veldig bra at du hadde ønsket å hjelpe meg eller andre i samme situasjon.

Men du forstår at det er en del mennesker som uansett hvordan vi fremlegger det, så er de ikke interessert i å hjelpe, eller forsake noe.

Det er ikke en gang uvanlig at man mister kontakt med nær familie. Det har nok derfor blitt slik at noen av oss har gitt opp, og har taggene litt ute, noe jeg kan se ikke er heldig selvfølgelig.

Jeg har selv opplevd å miste noen jeg er glad i, miste kontakt med venner og familie.

På et eller annet tidspunkt så mister man motet og positiviteten når man til tross for alle forsøk på samarbeid og kommunikasjon ikke når frem, for eksempel på arbeidsplassen.

Nå handlet denne diskusjonen om det offentlige og ikke de nære relasjoner. Men det er vel erfaringen vi har som gjør at vi snarere er forberedt på å møte aggresjon og motstand enn velvilje.

Jeg er takknemlig for enhver som i det minste er villig til å ta i mot informasjon. Syns du ikke er min arbeidskollega.

Anonymous poster hash: ab114...8b4

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...