Gå til innhold

Store forventninger


Martha Stewart

Anbefalte innlegg

Jaså, du har visst det lenge du.....uten å si det til meg :wink:

I år er året, ja..........

Og som jeg sa til mannen kl. 24.00 i går; "Nå giftet vi oss i fjor!" :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil ønske deg et riktig godt nytt år, det blir jo helt sikkert et kjempeår for deg med bryllupet da, også håper jeg virkelig at det blir et kjempeår andre fronter også :) .

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med blanke ark

Nytt år, nye muligheter...

Nyttårsforsettene mine er som følger:

* Glede meg over det jeg har, og tenke mindre på det jeg kunne tenke meg å ha.

* Leve mer her og nå, ikke bekymre meg for fremtiden.

* Bli mer strukturert og effektiv, både på jobb og hjemme.

* Ha sunne mat- og trimvaner.

* Ikke være for streng mot meg selv hvis jeg ikke klarer å holde de gode forsettene! Dårlig samvittighet er bortkastet energi.

Den forferdelige naturkatastrofen i Asia minner oss på at vi skal være takknemlige for at vi har det bra. Ved inngangen til det nye året har jeg så mye å glede meg over. Ikke minst en fantastisk mann, et koselig hjem, flott familie og gode venner! :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syndenes forlatelse

I en verden med katastrofer, nød og elendighet, er det synd og skam å ønske seg mer når man har mye å være takknemlig for allerede?

Jeg er egentlig ikke religiøs, men med bakgrunn i den forferdelige naturkatastrofen i Asia har jeg begynt å lure på om verdens undergang er nær.

Jeg må tilstå: Sannsynligvis gjør jeg meg skyldig i brudd på de Sju dødssynder stadig vekk. Særlig syndene hovmot, misunnelse, og grådighet. Jeg har mye i livet mitt, men tar meg likevel i å ønske meg mer og tror vel gjerne at jeg kan få "alt"...

Særlig i disse tider med en katastrofe som har rammet ufattelig mange – uskyldige – mennesker, er det nærliggende å tenke at man har det vel tross alt ikke så verst selv. Men så er det denne lille stemmen i bakhodet (er det Djevelen?? :evil: ) som sier "hadde jo vært fint å få et par barn, større bolig, mer penger..."

Ifølge den protestantiske læren er vi jo oppdratt til å være ydmyke. I tillegg har vi den norske Janteloven som lærer oss at vi ikke skal "tro at vi er noe".

Og hvor langt skal vi gå for å skaffe oss det vi vil ha? Jeg snakker ikke her om å trampe på andre for å komme seg frem. Men bare det å ønske seg noe sterkt, betyr vel egentlig at man ikke er helt fornøyd med status quo? At man ikke er takknemlig nok for det man har...?

Hvis det finnes en Gud, eller hvem det nå er som styrer Universet, så håper jeg han ikke dømmer meg for hardt. Mye vil ha mer. Fanden vil ha flere...? :rosaengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dramatiske ord, bridie! Jeg tror vi alle kan øve på å være mer ydmyke og ikke minst glede oss mer over det vi har. Og litt som du sa innledningsvis, vi skal glede oss over det vi har og ikke tenke på alt vi ikke har. Kanskje du skal bruke det til å også på andre områder? F.eks. være glad for at du tar deg tid til å glede deg over det du har, og ikke henge deg opp i at du stadig vil ha mer. Jobb med det som er positivt og trekk det videre inn i andre områder av livet ditt. Det å ønske seg barn f.eks. er vel ikke urimelig? Men du skal ikke la dette ønsket stå i veien for takknemlighet for det du har eller din medfølelse for andres situasjon. Jeg tror man kan ha to tanker i hodet samtidig, altså ønske seg barn og være et godt medmenneske på en og samme gang. Hm, vet ikke om du helt forsto meg, litt av et ressonement fra imax her.

Uansett - godt nytt år! Håper 2005 bringer deg glede og mer av det du vil ha, og at du tar deg tid til å glede deg over det og være takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Imax! :-)

Ja, i fare for å begå en dødssynd igjen - dvs hovmod - må jeg vel kunne si at jeg omtrent daglig tenker på hvor bra jeg egentlig har det. (Les: Har en fantastisk mann). Men det er vel ingen hemmelighet at jeg kunne ønske meg litt mer i tilværelsen... (Les: Barn)

For ikke å bli for misfornøyd eller utålmodig, så trenger jeg å minne meg selv på at jeg må glede meg over livet slik det er nå. Uansett om det aldri skulle bli barn - gud forby.

Hvis jeg innimellom blir misunnelig på noen som tilsynelatende "har alt", så minner jeg meg selv på at alle har sitt å stri med - selv om det ikke alltid vises utad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Back in business

Ja, i dag var det tilbake på jobb. Ganske hektisk og lang dag, men godt å føle at man får gjort litt også.

Så var det nytt besøk hos akupunktøren. Satser på at hun lager goode baby-vibber i kroppen min...oh la la...

Har ellers begynt å tenke på en presentasjon av meg selv som jeg skal forberede til kurset jeg starter på denne mnd. Må finne ord og bilder som er beskrivende for den jeg er... Artig, liker sånne kreative prosjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår! :P

Ja,den katastrofen kan få en til å tenke på litt av hvert. Vi skal være takknemlige for det vi har ja, oss små narcissistiske egoister her i nord... Men det er nå lov å ha to-tre tanker i hodet samtidig ja.

Håper det går bra hos akupunktøren.Jeg gikk til fotsone før svangerskapet,og brukte akupunktur under svangerskap og fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tilde!

Nei, man er vel ikke egoistisk når man ønsker seg de mest selvsagte ting... Som tidligere ufb'er skjønner du nok hva jeg tenker på... :wink:

Jeg har tro på denne akupunkturen ja. Har gått en del mnd nå, så får vi se om det gir resultater. Skal ikke være uprøvd ihvertfall. Kos deg videre med lille :babyjente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ready or not - here we go?

Skal etter planen starte på hormonsprøyter i morgen!! :o

Medisin for mer enn 2000 kroner ligger nå klar i kjøleskapet.

Var nemlig hos spesialisten min igjen i dag, for første gang etter hysteroskopien på sykehuset i desember. Etter å ha undersøkt meg og konstatert at livmoren fremdeles ikke er optimal, konfererte hun med en annen lege i utlandet, og konklusjonen ble altså at jeg nå skal prøve samme type medisiner som ved prøverør - uten at jeg skal ha prøverør... Ingenting galt med syklusen, "bare" livmoren som er litt vanskelig, såvidt vi vet ihvertfall. Hadde håpet på hormoner nå, men ble overrasket over at legen ville gi meg så sterke saker uten videre...

Har fått med meg hjem DVD for å lære hvordan sette sprøyten. Mannen har vært bortreist og kommer hjem i kveld, har ikke engang fått snakket ordentlig med ham om dette ennå...

:klø: Er litt bekymret for at legetimer og nødvendig "samkvem" med mannen vil kollidere med et etterlengtet kurs på jobben om ca to uker, som jeg må reise bort for å delta på. Typisk meg, kontrollfriken, bekymrer meg selvsagt for alle detaljer... Men til syvende og sist blir det vel aldri et perfekt tidspunkt, det kan alltid komme noe i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye å tenke på ja, skjønner at du bekymrer deg da! Men håper virkelig at dette går veien for dere da, og at det klaffer med rett tid til det "nødvendige samkvem" som du kaller det :wink:

:tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nå skal jeg prøve å ta en ting av gangen og ikke ta alle sorgene på forskudd... Ut fra det jeg har lest meg til i dag, så kan eggløsningen både komme tidligere eller senere enn vanlig ved hormonstimulering. Altså er det ikke sikkert at det vil kollidere med kurset likevel. Og hvis det gjør det, så får vi prøve å finne løsninger likevel.

Apropos bekymringer, så er jeg litt spent på hvilke kostnader vi vil ende opp med denne syklusen. Og hvis vi må ha flere sykluser med denne behandlingen. Foreløpig har jeg betalt for en dose som skal holde til seks dager med stikking, men det er vel vanlig å ta flere dager, ut fra det jeg har lest. Problemet er at legen min er så dårlig til å forklare, så hvis jeg ikke hadde så mye kunnskaper allerede om disse tingene og visste hvor jeg skulle lete etter mer info, ville jeg nå gått rundt som et enda større ?

Skal stikke meg selv om ca en time, har bestemt at dette blir fast tidspunkt hver kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får du ikke dekt noe av trygdekontoret da?

Det er et veldig godt spørsmål! Egenandelen for medisiner ifm IVF er jo 15.000, eller er det 18.000? Nå er det jo ikke IVF jeg gjennomgår, så da er jeg spent på om jeg faller helt utenfor refusjonsreglene generelt, eller om man får støtte uansett til assistert befruktning? :klø:

Jeg får søke litt på nettet og evt kontakte trygdekontoret, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal undersøke det ja. Og dessuten, om du ikke kommer under IVF-reglene så kommer du vel under reglene om øverste grense for egenandel i forbindelse med lege/medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So far so good

Etter to dager, kan jeg foreløpig si så mye som at denne sprøytestikkingen går jo utmerket! :danse:

Føler at vi allerede har kommet inn i en rutine med det. Mannen og jeg kontrollerer begge to at Gonal-F-pennen er klargjort på riktig måte og så stikker han meg. Er ikke vondt eller ekkelt i det hele tatt!! Og mannen min er så god... :-)

Så hvis jeg ikke får noen bivirkninger, så er ikke dette noe problem om jeg må gjøre en del ganger. Bortsett fra det økonomiske da, og det faktum at jeg putter i meg masse "unødvendige" hormoner... Skal ta 75ie i tilsammen 5 dager, så sjekkes med ultralyd. Er spent på om legen deretter kommer til å gi meg medisin for flere dager, eller om det blir eggløsningssprøyte neste uke.

Akkurat nå er jeg veldig spent på om vi i det hele tatt får resultater denne syklusen. Først og fremst så bør livmorslimhinnen bli tykkere av denne behandlingen. Men håper selvsagt også at vi får en :babysmokk:

Eller kanskje :babysmokk::babysmokk: !

Sjansene for å bli gravid med flerlinger er så stor som 20 prosent eller kanskje enda høyere!! :sjarmor:

Ellers så føler jeg faktisk ikke at forventningene til at jeg blir gravid akkurat denne syklusen er så store. Har blitt skuffet så ofte før, og vi hadde jo egentlig ikke tenkt å starte prøvingen igjen først neste mnd... Føler meg ikke pessimistisk, mer realistisk og litt resignert ift erfaringene jeg har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallenes tale

Denne medisinen som jeg tar nå er ukjent territorium for meg, og som den "infoholikeren" jeg er, så kastet jeg meg over nettet for å finne fakta da legen sa jeg skulle begynne med Gonal-F.

Og det er spennende statistikk jeg finner:

- 99 prosent av kvinner som tar gonadotropiner (som f.eks Gonal-F eller Puregon) vil oppnå eggløsning (det har jeg fra før) og 2/3 vil bli gravide. :hoppe:

- Siden sjansene for befruktning i løpet av hver behandlingssyklus er 15-20 prosent, vil de fleste kvinner bli gravide innen tre sykluser med behandling. :hoppe:

- Ca 1/4 av disse svangerskapene vil være tvillinger, ca 2-3 prosent vil være trillinger og 1 av 200 svangerskap kan resultere i 4 eller flere fostre. Sagt på en annen måte: Hvis man tar denne medisinen, er det ca 20 prosents sjanse for å bli gravid med flere enn ett foster, vanligvis tvillinger. :hoppe:

Vi vil gjerne ha to :babysmokk: :babysmokk: !!!

Men:

- På tross av oppmuntrende statistikk, må man også ta med i betraktningen at 1/3 av svangerskapene vil ende i spontanabort, sammenliknet med 15-25 prosent abortrisiko for kvinner i resten av befolkningen. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...