Gå til innhold

Store forventninger


Martha Stewart

Anbefalte innlegg

Hei MrsL og alle andre!

Har vært litt fraværende i det siste, spesielt mentalt... Må si jeg ble litt vippet av pinnen etter den legeundersøkelsen der mistanke om Ashermans kom opp... :roll:

Anyway, har vært hos en ny lege for å få en second opinion på disse livmorproblemene mine. Var forberedt på at hun ikke ville kunne si så mye konkret før jeg blir undersøkt på sykehus. Har nå forresten funnet ut at det ikke er HSG-røntgen jeg skal ha, men hysteroskopi. Ble litt glad for det da, siden sistnevnte metode visstnok er den beste for å undersøke livmoren innvendig. Men gruer meg jo også for hva de evt finner ut og er spent på hva de vil anbefale av behandling etterpå... Er så redd for at de skal gjøre vondt verre hvis de finner arrdannelser og skal prøve å fjerne det! :o

Men begge gynekologene jeg har vært til beroliger meg med at sykehuslegene er spesialister som vet hva de gjør. Det bør de, for jeg har ikke akkurat følt meg så godt ivaretatt på sykehus før! :-(

Nå er første utfordring å sørge for at henvisningen min i det hele tatt kommer fra legekontoret til sykehuset. Jeg ringte nemlig og sjekket om den var kommet, men nei. Det bør jo ikke ta så mye som halvannen uke med posten internt i Oslo?! :-x

Sykehuset opplyste at de skal klare å få meg inn før jul - men det forutsetter jo at de har fått en henvisning da...

*5 dager til avreise Florida!* :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg var litt bekymret en stund for at jeg skulle få time mens jeg er på ferie. Men damen på sykehuset sa at det tidligste blir 10. desember og da er jeg hjemme igjen. Vil helst få gjort det så raskt som mulig etter det. Skal nå personlig sørge for at den henvisningen er på plass på sykehuset før jeg drar - om jeg så må ta jobben for postbudet! :sjarmor:

Vil ikke risikere at jeg må vente til etter nyttår med å komme til fordi henvisningen kommer for sent. Finner de noe galt, må jeg muligens nemlig ha hormonbehandling noen sykluser etter inngrepet og da går tiden før vi kan prøve igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er greit å få det gjort. Vi ventet lenge med prøverør og det ser jeg ettertid var dumt, men samtidig hadde vi bryllupet og en dårlig arbeidssituasjon som gjorde at jeg følte jeg ikke tålte mer press der og da, så da var det nok like greit at vi ventet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, snakket med ventelistekontoret på sykehuset igjen i dag og damen kunne se at henvisningen nå var kommet inn i systemet deres, selv om den ikke var behandlet ennå. Men hun trodde at det er gode muligheter for meg til å få time like før jul, evt i romjulen. Jeg sa at dette prioriterer jeg høyt, så jeg tar i mot første mulige time med takk. Litt dumt hvis det kommer midt i julen, men heller det enn å gå fortsatt og grue seg... :roll:

Bra at jeg ikke har planer om å reise bort i høytiden da. Skal først ha en konsultasjonstime og så selve inngrepet, som heldigvis skjer i narkose! :klaske:

Glemte å spørre om begge timene er på samme dag...? Håper det. :klø:

Ja' date=' det er greit å få det gjort. Vi ventet lenge med prøverør og det ser jeg ettertid var dumt, men samtidig hadde vi bryllupet og en dårlig arbeidssituasjon som gjorde at jeg følte jeg ikke tålte mer press der og da, så da var det nok like greit at vi ventet[/quote']

Ja, etterpåklokskapen er den enkleste, ikke sant? Jeg skulle også ønske at legen min kunne bestemt seg for å henvise meg til hysteroskopi for lenge siden, i og med at problemene mine med livmoren synes å ha direkte sammenheng med utskrapningene for halvannet til nesten to år siden. (Nå er det ikke sikkert de finner noen arrdannelser eller sammenvoksninger da - forhåpentligvis ikke.)

Vi har jo frivillig hatt en pause noen måneder nå og det kan jo diskuteres om det var så lurt. Men i likhet med deg, så har ikke jeg orket å ha det presset med å forholde meg til alt dette hele tiden. Håper det blir fortgang i sakene nå ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om problemene du sliter med for tida. Håper det ordner seg og at dere kan få en liten junior etterhvert! :klem:

Nå er det vel ikke lenge til dere reiser, så da får jeg ønske deg og mannen en kjempgod tur også da!! Det blir sikkert kjempegodt å komme seg vekk litt nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem: Takk for oppmuntrende ord Pusla!

Det er litt spesielt for tiden ja, av flere grunner...

I disse dager skulle jeg nemlig hatt termin nr. 2...

Dette er også den tiden som jeg ble gravid på for første gang, for to år siden.

Hmm, jeg satser på at 2005 blir et bra år på alle måter! :Nikke:

Imens har jeg tenkt å gjøre det beste ut av resten av dette året. Nå er det bare noen timer til vi drar på ferie. Hasta la vista alle sammen! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk MrsL, jeg er glad for å få noe positivt å fokusere på neste år, uansett hvordan det går med fruktbarheten... :wink:

Litt antiklimaks å være tilbake fra ferien, som forresten var helt fantastisk! Vi solte oss masse, shoppet utrolig masse, spiste kjempegod mat, var på basketkamp, havfiske og alligatorpark. Ikke minst fikk vi pleiet kjærligheten... :hjerter:

Og nå er jeg klar for JUL! :nisse:

Har såvidt begynt å pynte, dvs egentlig å planlegge pyntingen, siden jeg har så mange ideer, men ikke plass til alt. I helgen skal jeg bake litt og forberede til den årlige førjulsgløggen for venninner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ellers på sykehuset i dag til forundersøkelse før hysteroskopi onsdag. (Innkallingen lå og ventet på meg i posten da jeg kom hjem fra ferie). Som forventet så fikk jeg ikke vite noe særlig nytt, i og med at de ikke kan se særlig mer enn hva min faste gynekolog allerede har. Men hun legen som undersøkte meg tror at jeg kanskje har hjerteformet livmor (!) Men kunne ikke si sikkert. Det har i tilfelle ingenting å gjøre med spontanabortene mine så langt, eller evnen til å bli gravid - fikk jeg inntrykk av. Merkelig, for ingen leger har nevnt dette før... Og jeg har vært mange ganger til ultralyd de siste to årene... :roll:

Den siste legen jeg var hos, sa faktisk at livmoren min var fin og pæreformet, som er normalt. Er jammen mange rare problemstillinger man må forholde seg til...

Anyway, legen sa også at oddsene mine for å bli gravid og føde barn fremdeles er svært gode og at "alvorlige" tiltak som IVF er for tidlig å tenke på. Da hadde jeg heller ikke nevnt at vi snart har hatt pause i prøvingen et halvt år, hun trodde gjerne at vi har prøvd helt frem til nå... Og så sa hun at den andre spontanaborten min nesten ikke burde regnes med fordi den var så tidlig (uke 5). Med andre ord er statistikken på min side. Samtidig var det positivt at jeg faktisk har vært gravid to ganger.

Men gruer meg til hysteroskopien jeg... Blir bra å få det overstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe::hoppe::hoppe:

Hysteroskopien vel overstått!! Kan ikke huske sist jeg var så glad som da kirurgen kom inn til meg i dag etter at jeg hadde våknet av narkosen og sa at de ikke hadde funnet noen sammenvoksninger eller arrdannelser i livmoren. LETTELSE!! Ingen :hjerte:-formet livmor heller...

Kirurgen sa også at jeg fikk snakke med min faste spesialist om videre oppfølging og evt østrogen, som jeg håper at jeg kan prøve nå for å få tykkere slimhinner.

Hvis kirurgen hadde funnet noe galt, så hadde de ordnet opp i det samtidig. Men jeg ville da ha engstet meg for resultatet... Kanskje ville det vært nødvendig med spiral i noen mnd for at livmoren skulle gro riktig. Men det slapp jeg altså nå.

Hadde heller ikke denne gangen noen problemer ifm narkosen (har prøvd lett narkose tre ganger nå). Våknet igjen raskt og følte meg helt fin. Hørte at noen andre på oppvåkningen kastet opp, kan ikke være så kjekt det...

Bortsett fra at jeg var veldig trøtt av å ha bekymret meg så mye på forhånd og derfor sovet dårlig de siste nettene, så var formen bra etterpå. Litt ømt i magen, uvant for meg som aldri har menssmerter.

Har allerede bestilt ny time hos min faste lege, blir ikke før i januar. Skulle gjerne vært der tidligere, er litt utålmodig nå... På den annen side er det kanskje ok å få litt pause fra leger resten av året... Har gått i konstant og nervepirrende spenning helt siden legen sjekket meg sist, lanserte mistanken om Asherman's og henviste meg til hysteroskopi.

:nissevink: Gleder meg nå til å feire jul uten bekymring for noen skummel diagnose lenger! Jeg har fått den beste julegaven sånn sett!

Enda bedre er det hvis jeg blir gravid på nyåret... Det er nyttårsønsket mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk MrsL! :kose:

Ja, jeg er fremdeles superlettet over at jeg ikke har Asherman's. Lurer på hvilke tiltak gynekologen min kan sette inn når jeg er hos henne i januar...? Føler meg klar for hele arsenalet av medisiner nå!! Så får mannen og jeg gjøre vårt...he he... :kline:

Er ellers sykemeldt ut året. Trenger å lade batteriene nå. Kjenner at jeg er sliten av alle bekymringene, men satser på å starte 2005 med noenlunde blanke ark og ny giv!

I dag har jeg handlet litt julegaver, gaver til to nyfødte :babygutt::babygutt: og ingredienser til mitt bidrag til jentejulebordet i morgen. Tenkte jeg skulle prøve å lage quiche.

I kveld skal mannen og jeg på indisk restaurant og så skal vi se en film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En riktig GOD JUL til deg også Trulseline! Og alle andre for den del!

Du og jeg har vel samme, store ønske for 2005, tenker jeg... :nisseblunk:

Vi hadde ellers en fin helg. Julebord med jentene på lørdag. Quichen min ble vellykket, om jeg skal si det selv... :wink:

Fikk hilse på den lille guttebabyen til en av jentene for første gang, veldig søt!

Var på kino i går og så Man on Fire, bra film. I dag har jeg skrevet og sendt avgårde mesteparten av julekortene, litt sent, men kanskje de kommer frem?

I kveld var vi på besøk til noen venner som fikk baby forrige uke, også en søt liten gutt! Koselig å se at foreldrene virket så lykkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:plystre: "Nå har vi vaske gølvet og vi har børi ved..." Vel, kanskje ikke børi ved, men mannen har vasket golvene og jeg har bakt cookies, kokosmakroner og marmorkake som skal taes med til svigers i morgen. Som den flinke husmoren jeg er...hehe..

Har besøkt hans farmor på sykehjemmet i dag og ellers bare innstilt oss på JUL!!

Gleder meg til svinesteik med rødkål...mmm... Lurer på hva jeg får av kjæresten under treet??

Ønsker herved alle her inne en riktig :nissekone: GOD JUL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...