Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

god mandag!

fin artikkel idag om shoppestopp, men også om gjenbruk, og fokus på kvalitet når man MÅ kjøpe noe:

http://www.bt.no/meninger/kronikk/Bli-en-bevisst-forbruker-3282236.html

og så en interessant artikkel om dette med etisk handel og bomull:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/moter-og-modeller/ny-rapport-vanskelig-aa-vite-hvor-bomullen-i-klaerne-stammer-fra/a/23368010/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enda ei uke av et shoppefritt år er unnagjort!! Jeg har ikke handlet noe annet enn mat denne uka. Merker jeg er skremt over hvor mange ganger jeg tenker "det må jeg kjøpe", for deretter å komme på at vi har shoppestopp, tenke alternative løsninger og oppdage at vi faktisk har noe i hus som kan brukes og fungere vel så bra som noe nytt... Jeg vet jeg aldri ville tenkt alternativt hvis vi ikke hadde innført denne shoppestoppen!!! Møtte på ei venninne i helga, og da kom vi inn på dette med gjenbruk, så jeg fortalte henne om shoppestoppen. De hadde hatt en form for shoppestopp i flere år, og hun sa jeg bare måtte glede meg til jeg begynte å oppdage at skuffer og skap begynte å bli tomme, fordi jeg faktisk begynte å bruke, slite ut og evt gi bort tingene mine til noen som faktisk har bruk for det...

Hvordan går det med dere andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ett brudd, jeg kjøpte nye stolputer til kjøkkenstolene. Jeg sitter på dem når jeg leser pensum, så de brukes mye, og de gamle ble ødelagte da jeg forsøkte å vaske dem. De nye er i mørkere farge så ikke flekker blir like synlig. Til mitt forsvar er både stoler og bord i sin tid fått brukt via gis bort på finn.no.

Min mor har også hatt bursdag, hun fikk tulipaner og et pent, hjemmelaget kort, så det er jeg fornøyd med (det er også hun, som ikke akkurat har shoppestopp, men bedriver prosjekt "redusér mengden ting som fyller opp huset og slutt å kjøpe ting man ikke trenger").

Anonymous poster hash: 76669...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også på med shoppestopp i år.

So far so good! Deilig å ikke bruke tiden på å lete opp ting for å se om det er noe man kan trenge en eller annen gang i framtiden :P

Føler meg jo rik nå!
Men, bilen blir nå fiksa på så tror det vil ta overskuddet denne måneden. Til gjengjeld vil den holde enda lenger :)

Jeg er helt avhengig av bilen da kollektivtrafikk er så godt som ikke-eksisterende her.



Anonymous poster hash: 77529...23e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg har shoppa på ein måte: mor mi kjøpte ny selskapsveske, og den skal vi bruke båe to. Eg er litt uviss på om ho vil krevje inn pengar for ho, men eg har jo vore med på å godkjenne innkjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

har nettopp fått beskjed fra bilverkstedet at det vil koste 25 000 å få bilen gjennom EU-kontrollen. Tenkte først at da kan jeg like gjerne kjøpe ny bil, men nå har jeg tenkt meg om, og kommet til at vi tar den reparasjonen. Det er ikke aktuelt å ikke ha bil, selv om vi bruker mest buss og sykkel i hverdagen. Men det er ihvertfall tull å kjøpe ny bil (selv om det ville vært bruktbil det og). Men jeg tenker at det er bedre å reparere den gamle bilen, enn å kjøpe ny. Så da er bil på listen over ting jeg IKKE skal kjøpe i år :-)

Åh, bilreparasjonar er så vanskelege! På eit eller anna stadium blir det alltid så mykje reparasjonar at det vil løne seg å kjøpe nytt, men det er jo så mykje pengar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoppestoppen går så langt kjempefint for min del. Men forrige lørdag rykket det litt i "må bare litt ut å titte litt i klesbutikker"-foten. Anfallet varte bare noen minutter, og så fant jeg på noe annet enn butikkrunder.

Jeg regner med at det vil komme en vanskelig periode når vinter blir til vår og man får lyst på nye vårklær. Så dette må jeg legge en plan for hvordan jeg skal takle.

Jeg gir meg ikke og er fortsatt topp motivert for shoppestopp. Jeg kommer snart til å få en liten utfordring da løpeskoene mine er i ferd med å bli utslitte. Kan ikke kjøpe brukte løpesko heller. Og så lurer jeg på om kjøp av løpesko er innafor eller utafor - hva mener dere? Kan selvsagt ønske meg det til bursdagen, men den er det lenge til.

Håper alle ennå henger med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen er fortsatt på topp her også! :)

Har også tenkt tanken, når jeg har sett nyheter fra diverse butikker på instagram, at nå må jeg ut for å kikke, prøve og kjøpe - men kommet på at det slipper jeg jo, siden jeg har shoppestopp! Og det er en ganske deilig tanke :) Siden jeg ikke begynte før litt ute i januar har jeg fortsatt ikke vendt meg helt til dette, men det er like deilig hver gang jeg minner meg selv på at jeg slipper å shoppe - i hele 2015. Fantastisk!

Dette må løpesko kan dog bli et lite problem her også. Jeg kjøpte nye våren 2014, men er litt i tvil om de holder ut året.. Selvfølgelig kan jeg bruke de ennå, men jeg løper en del på tredemølle og er helt avhengig av gode sko for å takle det harde underlaget. Kanskje løpesko blir årets bursdagsønske!



Anonymous poster hash: a7547...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer an på hva dere mener med utslitte- at de har blitt kjempestygge, eller om de hull i seg/er skjeve/at man får støt når man løper eller noe.. For det siste synes jeg man kan kjøpe nye, av god kvalitet, ellers synes jeg man kan ønske seg til bursdag :)

Har ikke skrevet i denne tråden før men i den andre shoppestopp tråden :) synes for øvrig de kunne blitt flettet inn i hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen er fortsatt på topp her også! :)

Har også tenkt tanken, når jeg har sett nyheter fra diverse butikker på instagram, at nå må jeg ut for å kikke, prøve og kjøpe - men kommet på at det slipper jeg jo, siden jeg har shoppestopp! Og det er en ganske deilig tanke :) Siden jeg ikke begynte før litt ute i januar har jeg fortsatt ikke vendt meg helt til dette, men det er like deilig hver gang jeg minner meg selv på at jeg slipper å shoppe - i hele 2015. Fantastisk!

Dette må løpesko kan dog bli et lite problem her også. Jeg kjøpte nye våren 2014, men er litt i tvil om de holder ut året.. Selvfølgelig kan jeg bruke de ennå, men jeg løper en del på tredemølle og er helt avhengig av gode sko for å takle det harde underlaget. Kanskje løpesko blir årets bursdagsønske!

Anonymous poster hash: a7547...def

Dette med løpesko, skulle det være :)

Jeg synes det kommer an på hva dere mener med utslitte- at de har blitt kjempestygge, eller om de hull i seg/er skjeve/at man får støt når man løper eller noe.. For det siste synes jeg man kan kjøpe nye, av god kvalitet, ellers synes jeg man kan ønske seg til bursdag :)

Har ikke skrevet i denne tråden før men i den andre shoppestopp tråden :) synes for øvrig de kunne blitt flettet inn i hverandre!

For min del er et par sko som brukes til løping utslitt lenge før det er hull i de. Utslitt i den forstand at dempingen er svært redusert og at de ikke kan brukes til løping lengre, av hensyn til knær og hofter. Dette betyr ikke nødvendigvis at de må kastes, har flere par gamle løpesko som nå fungerer fint som "klippe-plena-sko" :)

Visste ikke at det var en annen tråd om shoppestopp, hvor ligger den? :)

Anonymous poster hash: a7547...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med løpesko, skulle det være :)

For min del er et par sko som brukes til løping utslitt lenge før det er hull i de. Utslitt i den forstand at dempingen er svært redusert og at de ikke kan brukes til løping lengre, av hensyn til knær og hofter. Dette betyr ikke nødvendigvis at de må kastes, har flere par gamle løpesko som nå fungerer fint som "klippe-plena-sko" :)

Visste ikke at det var en annen tråd om shoppestopp, hvor ligger den? :)

Anonymous poster hash: a7547...def

Enig med deg ang løpesko. Etterhvert funker de ikke til løpingen lenger men kan brukes videre til andre ting.

Det ligger en annen shoppestopptråd (som ble startet etter denne) inn på forbrukerforumet. Kikket litt på den for en stund siden, men da var det ikke så mye aktivitet der. Jeg la denne shoppestopptråden her i moteforumet fordi mine shoppingbonanzaer for det meste handlet om kleskjøp o.l. Blant annet ønsket jeg å diskutere om vi trenger å henge med på alle trender og svingninger i moten hele tiden, samt få tips av av andre til hvordan man kan sette sammen en basisgarderobe som forhindrer stadig impulshopping på motefronten. Mange av disse impulskjøpene, i hvertfall for min del, er kjøp av klær som raskt ikke er trendy lenger. Så da syntes jeg tråden passet her.

For min del kan trådene godt flettes, men jeg ønsker at tråden blir her i moteforumet. Hilsen Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne være med her :) Om jeg får ;)

For min shoppestopp går vel mer på matvarer, og spontankjøp av ting som drikkes opp/ spises opp/ forsvinner..

Og det jeg liker jeg ikke i det hele tatt, vil at pengene skal gå til noen som synes, at det skal bli brukt på noe ekte, for ofte har jeg vanskeligheter med å shoppe meg noe, mens jeg lett hadde brukt pengene på mat/ drikke..

Så jeg vil rett og slett kutte ut unødvendig forbruk og mer til klær/ ting jeg faktisk trenger( gjennomtenkte, vel trengte kjøpt, har mye mangler i garderoben) og mer på sparekonto!

Håper jeg kan være med her for det!

Hvordan går det med alle andre, har dere klart dere fint gjennom januar? En måned gått i morgen!

Jeg har handlet inn mat for en uke og litt til hvertfall, mye basisvarer og lite som kan kastes, så skal sørge for alt brukes opp fremover, all kaffe drikkes hjemme, og vannflaske/ snack i veska på vei ut..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være med her :) Om jeg får ;)

For min shoppestopp går vel mer på matvarer, og spontankjøp av ting som drikkes opp/ spises opp/ forsvinner..

Og det jeg liker jeg ikke i det hele tatt, vil at pengene skal gå til noen som synes, at det skal bli brukt på noe ekte, for ofte har jeg vanskeligheter med å shoppe meg noe, mens jeg lett hadde brukt pengene på mat/ drikke..

Så jeg vil rett og slett kutte ut unødvendig forbruk og mer til klær/ ting jeg faktisk trenger( gjennomtenkte, vel trengte kjøpt, har mye mangler i garderoben) og mer på sparekonto!

Håper jeg kan være med her for det!

Hvordan går det med alle andre, har dere klart dere fint gjennom januar? En måned gått i morgen!

Jeg har handlet inn mat for en uke og litt til hvertfall, mye basisvarer og lite som kan kastes, så skal sørge for alt brukes opp fremover, all kaffe drikkes hjemme, og vannflaske/ snack i veska på vei ut..!

Gøy at du hiver deg med på shoppestopp :)

For min del har denne måneden gått overraskende bra. Ja, det har jo vært noen fristelser, men jeg har klart å stå i mot, og det har egentlig ikke vært vanskelig. Men ennå er det 11 mnd igjen for min del, så det blir nok tøffere etter hvert.

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil gjerne være med her :) Om jeg får ;)

For min shoppestopp går vel mer på matvarer, og spontankjøp av ting som drikkes opp/ spises opp/ forsvinner..

Og det jeg liker jeg ikke i det hele tatt, vil at pengene skal gå til noen som synes, at det skal bli brukt på noe ekte, for ofte har jeg vanskeligheter med å shoppe meg noe, mens jeg lett hadde brukt pengene på mat/ drikke..

Så jeg vil rett og slett kutte ut unødvendig forbruk og mer til klær/ ting jeg faktisk trenger( gjennomtenkte, vel trengte kjøpt, har mye mangler i garderoben) og mer på sparekonto!

Håper jeg kan være med her for det!

Hvordan går det med alle andre, har dere klart dere fint gjennom januar? En måned gått i morgen!

Jeg har handlet inn mat for en uke og litt til hvertfall, mye basisvarer og lite som kan kastes, så skal sørge for alt brukes opp fremover, all kaffe drikkes hjemme, og vannflaske/ snack i veska på vei ut..!

Velkommen hit! :)

For min del er motivasjonen fortsatt på topp! Jeg begynte ikke før 12. januar da, så har fortsatt noen dager igjen før jeg runder 1 mnd.

Jeg har så langt ikke vært fristet til å kjøpe noe nytt, men har derimot gitt bort en stor pose med klær til Fretex, kastet et par utslitte jeans og solgt et plagg på Finn.

Jeg har også lånt boken Motemanifestet av Sofia Hedström på biblioteket, etter tips fra rosapille.wordpress.com (forøvrig en kjempefin blogg om bl.a. shoppestopp). Tenker også å komme meg gjennom boken til Irina Lee i løpet av dette året, men den var det venteliste på (som jo egentlig er et godt tegn) ;)

Anonymous poster hash: a7547...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har slitt med skader ifm jogging, så for meg er løpesko av riktig kvalitet et helseprodukt på linje med vitamitilskudd og migrenemedisinen min, og har ingenting med kjøpestopp å gjøre. Men nye løpesko fordi det har kommet en ny modell eller en ny farge, er utenfor. Og som andre påpeker, de gamle løpeskoene kan jeg klippe plenen med, eller sykle med, eller ha på hytta eller noe.

Hvordan det ellers går meg kjøpestoppen. Jeg sliter med at begge vinterkåpene mine er modne for utskifting, og har vært rundt og kikket på salget. Jeg fant et par skikkelig kupp, men så var det noe som fikk meg til å holde igjen, så jeg kjøpte ikke. Jeg gikk heller hjem, fant fram den gamle vinterkåpa, som jeg elsker!, tok den med på jobb og ba folk være ærlige - er den utslitt, kan den brukes, er jeg blind for feilene, eller mulighetene? Det viser seg at den ser mer shabby ut enn den egentlig er, fordi mansjettene er fillete på kanten, og akkurat det trekker kraftig ned på utseende, men ellers er det bare falden som har falt ned, og en søm som har revnet i foret. Ellers er den helt fin, ingen tynnslitte partier, ingen nupping, og jeg elsker fargen, strukturen i stoffet, snittet. passformen, alt! Konklusjonen er at jeg tar den med til sydame på mandag, og spør om det går an å redde de mansjettene. En kollega mente at det går an å brodere over i samme farge som kåpestoffet. Blir spennende å høre.

Superflink du var, veldig motiverende! Har bestemt meg for å ta en kikk gjennom klesskapet i dag, Og rense det- en haug som skal gis bort til noen som faktisk bruker det , en annen der jeg legger ting på vent som ikke brukes nå men pakkes bort for senere så jeg da kan sjekke om jeg egentlig liker det/trenger det.

Målet er å sitte igjen med et skap som har plass til alt i det, slik at det ikke er like rotete men lettere å finne frem , og med ting jeg faktisk bruker. Har også mengder med body lotion og slike ting jeg ikke bruker som har fått i gave/ har samlet seg opp som jeg skal gi vekk , slik at det brukes opp og ikke blir stående til det går ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt minnet på at jeg fremdeles ikke har "hentet ut" 35 års gaven fra mannen. Den var at jeg skulle få velge en veske til ca 5000 kr.

Og nå, pga shoppestoppen, kjenner jeg meg egentlig mest tilbakeholden. Jeg vil virkelig tenke meg om å velge en klassisk sort veske jeg kan ha lenge. Og det haster ikke. Vurderer å hente helt til neste år, bare for å holde fullstendig på shoppestoppen i år.

Forøvrig trives jeg. Behagelig å bare å rett forbi salgsstativer, og generelt ikke tenke på innkjøp. Skal snart på ferie, og har tenkt p gjøre den shoppingfri også. Tror det håre blir deilig.

Anonymous poster hash: 5318a...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt minnet på at jeg fremdeles ikke har "hentet ut" 35 års gaven fra mannen. Den var at jeg skulle få velge en veske til ca 5000 kr.

Og nå, pga shoppestoppen, kjenner jeg meg egentlig mest tilbakeholden. Jeg vil virkelig tenke meg om å velge en klassisk sort veske jeg kan ha lenge. Og det haster ikke. Vurderer å hente helt til neste år, bare for å holde fullstendig på shoppestoppen i år.

Forøvrig trives jeg. Behagelig å bare å rett forbi salgsstativer, og generelt ikke tenke på innkjøp. Skal snart på ferie, og har tenkt å gjøre den shoppingfri også. Tror det bare blir deilig.

Anonymous poster hash: 5318a...d8b

Det var ikke meningen å være anonym.

Anonymous poster hash: 5318a...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...