Gå til innhold

Duger kvinnelige soldater?

Fremhevede innlegg

Skrevet

At 20 menn løper rundt naken mens ei kvinne blir krenket er tydeligvis viktigere enn forsvarets egentlige mening. Og de får gratis penger av staten...

Innlegget ditt er usammenhengende og gir lite mening. Kan du prøve å omformulere deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snittet i befolkningen er ikke spesielt interessant. Det er det snittet man har i de militære styrkene som er interessant. Det fins mange nærsynte spjælinger som ikke kan løfte et våpen annet enn på Playstation, og så har du damer som Cecilie Brækhus. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har lyst til å kødde med henne.

Sant det her. Og i USA finnes det nå kvinnelige elite soldater, ikke så mange. Men det er noen

Med tankene på at styrkeprøvene for å bli elite soldat er av umenneskelig natur samtidig som de er designet for muskuløse menn gjør at det sier litt om hvor robuste og sterke kvinner KAN være.

http://usnews.nbcnews.com/_news/2012/12/01/15582341-petite-but-proven-two-women-warriors-pass-elite-army-training-course?lite

Petite but proven: Two women warriors pass elite Army training course
While the Pentagon brass and U.S. military leaders are struggling over how to bring women into ground combat training, two young female soldiers have already proven they've got what it takes to join their male counterparts on the battlefield.
1st Lt. Audrey Moton and 2nd Lt. Carley Turnnidge, both West Point graduates, took on the Army's Sapper Leader Training course for combat engineers at Fort Leonard Wood in Missouri. It's one of the toughest combat training courses in the entire U.S. military and the only course of its kind that accepts women. Since 1999, nearly 60 women have made the grade.
Moton at 5'6'', and Turnnidge, barely reaching 5'4'', faced 28 grueling days of physical torture with little sleep or food. But that was only half the challenge. Training alongside 36 larger, more muscular male soldiers, both instinctively felt that as women they had to prove they could hold their own. They did.
Skrevet

Tror overtallet av menn har hatt mye å si her.

Om 30 kvinner og 1 mann måtte kledd seg nakne hadde nok det vært like ille for mannen som det i dette tilfellet var for kvinnen.

Anonymous poster hash: 598a8...685

Neppe. Om en mann hadde begynt sutre til media om at han følte det var et overgrep å bade med 30 nakne kvinner så hadde han blitt latterliggjort av omtrent alle norges innbyggere.

Han hadde mest sannsynlig blitt hivd på hue og ræva ut av militæret i tillegg. Scenarioet du beskriver er uansett noe som jeg ikke ser på som et realistisk scenario. Jeg tror personlig svært få menn hadde brydd seg om det var kvinner eller menn som de måtte utføre denne treningen med, for vi er nemlig ikke så pripne på det.

selv personlig hadde jeg 200% sikkert foretrukket å deltatt i nakenbading med kvinner og ikke menn om det hadde vært valgfritt hvilket kjønn jeg kunne bade med. ikke så populært for min del med hårete gutteræver og kalde mini-peniser i alle synsvinklende

Skrevet (endret)

Snittet i befolkningen er ikke spesielt interessant. Det er det snittet man har i de militære styrkene som er interessant. Det fins mange nærsynte spjælinger som ikke kan løfte et våpen annet enn på Playstation, og så har du damer som Cecilie Brækhus. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har lyst til å kødde med henne.

Ja, og snittet i de militære styrkene er enda skjevere. Mannlige norske fallskjermjegere skal bestå et minstekrav på 8 pullups mens kvinnelige fallskjermjegere må ta én. De 10% beste kvinnene i det amerikanske Forsvaret har litt bedre fysikk enn de 10% dårligste mennene i det amerikanske Forsvaret. Samtidig er intelligensen tilnærmet lik pluss at menn har høyere vilje til å ta risiko. Noen kvinner har sin plass i militæret, men rimelig få, særlig når man har et rimelig profesjonalisert forsvar (da mer muskelmasse, bedre kondisjon, mer risikovilje og mer konkurransedrift gjør det nesten umulig for kvinner å holde tritt).

Data on strength are available from the US military – not an ideal sample, but similar to the general population in height. A 1982 report rates five areas of strength and gives male soldiers’ strength relative to females as follows: upper-body, 72 percent higher; leg extensor, 54 percent; trunk flexor, 47 percent; lean body mass, 33 percent; and aerobic capacity, 28 percent. Upper-body strength, the area of greatest gender difference, is emphasized in military training. Field exercises in which troops march sustained distances carrying heavy packs seem to be a key point at which men rate women as inferior. One West Point colonel said, “The women just drop.” On the other hand, sometimes women can use their bodies in different ways than men to achieve the same result.65

Lifting capacity shows the greatest gender disparity – probably in part because far more young men than women in US culture in 1982 engaged in weight training. The 1982 data indicate an average lifting capacity for women soldiers of 66 pounds, versus 119 for men (80 percent higher). The difference in lifting capacity is especially critical at around 100–120 pounds. An Air Force test for lifting 110 pounds was passed by 68 percent of men and 1 percent of women.

http://www.warandgender.com/wggendif.htm
Endret av Meeh
  • Liker 1
Skrevet

Tror overtallet av menn har hatt mye å si her.

Om 30 kvinner og 1 mann måtte kledd seg nakne hadde nok det vært like ille for mannen som det i dette tilfellet var for kvinnen.

Anonymous poster hash: 598a8...685

Hva hvis det er 30 svarte og en hvit? Eller 30 lave og en høy? Eller 30 tykke og en tynn? Er det like ille som 30 av et kjønn og en av det motsatte?

Dette er jo en trygg situasjon så faren for fysiske overgrep er ikke tilstede. Vi kan dermed legge bort momentet om at det skal skje noe seksuelt overgrep. (Dessuten vil ikke undertøy være noen beskyttelse i en overgrepssituasjon uansett.) Problemet må da være at man ser annerledes ut enn flertallet/et eller annet ideal og dermed får uønsket stor oppmerksomhet. Men det er jo snakk om tilvenning og holdning. Klart at hvis man er vant med at hvite og svarte er adskilt så kan det være stressende de første gangene man er sammen.

Når jeg ser nakne folk så synes jeg ofte at forskjellen innen kjønnene er større enn mellom kjønnene. En lang og tynn mann er mer forskjellig fra en liten og tykk enn en gjennomsnittelig mann fra en gjennomsnittelig kvinne. Men hvis man bare er opptatt av kjønnsdeler så vil man selvfølgelig mene at det bare er to slags mennesker.

Anonymous poster hash: a5a36...ae3

Skrevet (endret)

Hva hvis det er 30 svarte og en hvit? Eller 30 lave og en høy? Eller 30 tykke og en tynn? Er det like ille som 30 av et kjønn og en av det motsatte?

Dette er jo en trygg situasjon så faren for fysiske overgrep er ikke tilstede. Vi kan dermed legge bort momentet om at det skal skje noe seksuelt overgrep. (Dessuten vil ikke undertøy være noen beskyttelse i en overgrepssituasjon uansett.) Problemet må da være at man ser annerledes ut enn flertallet/et eller annet ideal og dermed får uønsket stor oppmerksomhet. Men det er jo snakk om tilvenning og holdning. Klart at hvis man er vant med at hvite og svarte er adskilt så kan det være stressende de første gangene man er sammen.

Når jeg ser nakne folk så synes jeg ofte at forskjellen innen kjønnene er større enn mellom kjønnene. En lang og tynn mann er mer forskjellig fra en liten og tykk enn en gjennomsnittelig mann fra en gjennomsnittelig kvinne. Men hvis man bare er opptatt av kjønnsdeler så vil man selvfølgelig mene at det bare er to slags mennesker.

Må også legge til at når man er i militæret så man ikke hvit, gul, svart , dame eller mann. Man er soldat. Det er alt man er.

Drill Sergeant Hartman fra full metal jacket oppsummerer dette kort og presist i slutten av videon her :

Endret av WubWub
Skrevet

At 20 menn løper rundt naken mens ei kvinne blir krenket er tydeligvis viktigere enn forsvarets egentlige mening. Og de får gratis penger av staten...

Forstår ikke helt hva du mener. Siden både mennene og kvinnene var nakne så stiller de ganske likt. Poenget for deg må dermed være at det ene kjønnet ble krenket fordi det var i sterkt mindretall. Da lurer jeg på hvis det var 20 av et kjønn hvor mange måtte det være av det andre kjønnet før du ville si at det ikke lenger var en krenkelse? Ti? Mer eller mindre?

Skrevet

Hva hvis det er 30 svarte og en hvit? Eller 30 lave og en høy? Eller 30 tykke og en tynn? Er det like ille som 30 av et kjønn og en av det motsatte? Dette er jo en trygg situasjon så faren for fysiske overgrep er ikke tilstede. Vi kan dermed legge bort momentet om at det skal skje noe seksuelt overgrep. (Dessuten vil ikke undertøy være noen beskyttelse i en overgrepssituasjon uansett.) Problemet må da være at man ser annerledes ut enn flertallet/et eller annet ideal og dermed får uønsket stor oppmerksomhet. Men det er jo snakk om tilvenning og holdning. Klart at hvis man er vant med at hvite og svarte er adskilt så kan det være stressende de første gangene man er sammen. Når jeg ser nakne folk så synes jeg ofte at forskjellen innen kjønnene er større enn mellom kjønnene. En lang og tynn mann er mer forskjellig fra en liten og tykk enn en gjennomsnittelig mann fra en gjennomsnittelig kvinne. Men hvis man bare er opptatt av kjønnsdeler så vil man selvfølgelig mene at det bare er to slags mennesker. Anonymous poster hash: a5a36...ae3

Med en logikken burde vi ikke ha kjønnsdelte garderober. Er du imot det også?

Anonymous poster hash: 00e0b...13a

Skrevet

Med en logikken burde vi ikke ha kjønnsdelte garderober. Er du imot det også?

Det er forskjell på felt og leir/sivilt. Skal vi følge logikken din så medfører det å sove under åpen himmel og bæsje i pose i felt at man må gjøre det samme ellers. Eller for å bruke dine ord, med den logikken burde vi avskaffe seng og do.

• Liker 1
Skrevet

Med den logikken burde vi ikke ha kjønnsdelte garderober. Er du imot det også?

Tja, kan vel ikke si at jeg er veldig mot det... Jeg bare synes et slikt skille er veldig kunstig og unødvendig. For meg er vi alle mennesker. Jeg har vel akkurat de samme følelser i forhold til et skille på kjønn som andre (og jeg) har i forhold til å skille på rase. Hva ville du tenke om man hadde en garderobe for hvite og en for andre? Hvis garderobene er like bra så kan man kanskje si at det ikke er noen diskriminering. Men å skape et skille på grunnlag av kjønn, rase, høyde, vekt etc. virker bare fryktelig kunstig og unaturlig for meg. Jeg har ikke noe sterkt behov for å dele garderobe med det motsatte kjønn men heller ikke noe ønske om å unngå det. Untaket er hvis jeg er sammen med noen av motsatt kjønn. Da synes jeg det er hyggelig å dele garderobe, dusj etc. Hvis jeg bare er sammen med samme kjønn så er det samme for meg om de andre som er til stede er samme eller begge kjønn. For meg er kjønn viktig i forhold til sex men forholdsvis uviktig i alle andre sammenhenger.

Skrevet

Sant det her. Og i USA finnes det nå kvinnelige elite soldater, ikke så mange. Men det er noen

Med tankene på at styrkeprøvene for å bli elite soldat er av umenneskelig natur samtidig som de er designet for muskuløse menn gjør at det sier litt om hvor robuste og sterke kvinner KAN være.

http://usnews.nbcnews.com/_news/2012/12/01/15582341-petite-but-proven-two-women-warriors-pass-elite-army-training-course?lite

While the Pentagon brass and U.S. military leaders are struggling over how to bring women into ground combat training, two young female soldiers have already proven they've got what it takes to join their male counterparts on the battlefield.
1st Lt. Audrey Moton and 2nd Lt. Carley Turnnidge, both West Point graduates, took on the Army's Sapper Leader Training course for combat engineers at Fort Leonard Wood in Missouri. It's one of the toughest combat training courses in the entire U.S. military and the only course of its kind that accepts women. Since 1999, nearly 60 women have made the grade.
Moton at 5'6'', and Turnnidge, barely reaching 5'4'', faced 28 grueling days of physical torture with little sleep or food. But that was only half the challenge. Training alongside 36 larger, more muscular male soldiers, both instinctively felt that as women they had to prove they could hold their own. They did.

Så vidt jeg husker har US Marines et motto som er omtrent sånn. "Marines don't quit. They adapt." Det handler vel så mye om innstilling og pågangsmot som om fysisk styrke.

For tida er det mange norske jenter som ligger i hardtrening før sesjon fordi de vil inn i en elitetropp og er villige til å legge sjela i det.

Skrevet

Ja, og snittet i de militære styrkene er enda skjevere. Mannlige norske fallskjermjegere skal bestå et minstekrav på 8 pullups mens kvinnelige fallskjermjegere må ta én. De 10% beste kvinnene i det amerikanske Forsvaret har litt bedre fysikk enn de 10% dårligste mennene i det amerikanske Forsvaret. Samtidig er intelligensen tilnærmet lik pluss at menn har høyere vilje til å ta risiko. Noen kvinner har sin plass i militæret, men rimelig få, særlig når man har et rimelig profesjonalisert forsvar (da mer muskelmasse, bedre kondisjon, mer risikovilje og mer konkurransedrift gjør det nesten umulig for kvinner å holde tritt).

Du er veldig opptatt av den fysiske styrken. Mindre av den mentale seigheten. Det som virkelig skiller en elitesoldat fra en mer ordinær person, er ikke fysikken, det er psyken. Det er ikke hvor mange pushups vedkommende kan ta, men hvorvidt han eller hun kan gjøre riktige beslutninger under ekstremt press over tid. Det er det helvetesukene handler om. De ordinære bryter sammen og gir opp, elitesoldatene samler det de har av ressurser og presser på videre.

• Liker 1
Skrevet

Innlegget ditt er usammenhengende og gir lite mening. Kan du prøve å omformulere deg?

Det jeg mener er at når man får såpass mye penger fra staten så burde man kunne forvente at det er et skikkelig opplegg og at de gjør en innsats for landets sikkerhet. Jeg kan ikke se at å presse en kvinne til å kle av seg foran en haug med menn skal ha med det norske forsvaret å gjøre.

Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener. Siden både mennene og kvinnene var nakne så stiller de ganske likt. Poenget for deg må dermed være at det ene kjønnet ble krenket fordi det var i sterkt mindretall. Da lurer jeg på hvis det var 20 av et kjønn hvor mange måtte det være av det andre kjønnet før du ville si at det ikke lenger var en krenkelse? Ti? Mer eller mindre?

Forskjellen er at denne kvinnen ikke fikk vite på forhånd at hun alene måtte kle av seg foran masse menn. Tror de fleste kvinner ville følt dette som ubehagelig. At menn ikke føler det samme i motsatt situasjon er vel på grunn av våre biologiske forskjeller... Men man kan ikke la det styre debatten om hva enkeltpersoner føler er okei å utsettes for.

Skrevet

Du er veldig opptatt av den fysiske styrken. Mindre av den mentale seigheten. Det som virkelig skiller en elitesoldat fra en mer ordinær person, er ikke fysikken, det er psyken. Det er ikke hvor mange pushups vedkommende kan ta, men hvorvidt han eller hun kan gjøre riktige beslutninger under ekstremt press over tid. Det er det helvetesukene handler om. De ordinære bryter sammen og gir opp, elitesoldatene samler det de har av ressurser og presser på videre.

Så du mener at kvinner har bedre "mental seigheten" enn menn fordi menn har bedre "fysisk seighet"?

Helvetesukene går ut på å bryte ned soldatene fysisk i første omgang, f.eks ved å kombinere det med krav til diverse merker eller medaljer og siden begrense tilgangen til hvile og næring. Det er når kroppen er på randen av å gi opp at de mentale egenskapene utmerker seg. En godt fysisk rustet soldat vil både ha en større terskel for å "havne i kjelleren" mentalt, men også større handlingsrom etterpå. Kort sagt, det er alltid en fordel å være godt fysisk rustet og det er ingen motsetning mellom å være godt fysisk utrustet og det å være godt mentalt utrustet.

Anonymous poster hash: 91936...0e9

• Liker 1
Skrevet

Forskjellen er at denne kvinnen ikke fikk vite på forhånd at hun alene måtte kle av seg foran masse menn. Tror de fleste kvinner ville følt dette som ubehagelig. At menn ikke føler det samme i motsatt situasjon er vel på grunn av våre biologiske forskjeller... Men man kan ikke la det styre debatten om hva enkeltpersoner føler er okei å utsettes for.

Du skrev at kvinnen ble krenket mens 20 nakne menn løp rundt - underforstått at kvinnen ble krenket mens ikke mennene ble det. Jeg forstår deg slik at dette har både noe med forholdet i antall å gjøre men også kjønn. Hvis det var 20 kvinner og en mann, vil du da mene at kvinnene ble krenket? Og for å repetere tidligere spørsmål: Hvis det er tyve menn hvor mange kvinner må det være før du vil mene at kvinnene ikke er krenket? Fem? Hundre? Tusen?

Forøvrig hadde både kvinnene og mennen hørt om muligheten for dette på forhånd så helt overraskende var det ikke. Uansett var er det ingen grunn til å tro at de ikke i hovedsak hadde samme informasjon.

• Liker 1
Skrevet

Så du mener at kvinner har bedre "mental seigheten" enn menn fordi menn har bedre "fysisk seighet"?

Helvetesukene går ut på å bryte ned soldatene fysisk i første omgang, f.eks ved å kombinere det med krav til diverse merker eller medaljer og siden begrense tilgangen til hvile og næring. Det er når kroppen er på randen av å gi opp at de mentale egenskapene utmerker seg. En godt fysisk rustet soldat vil både ha en større terskel for å "havne i kjelleren" mentalt, men også større handlingsrom etterpå. Kort sagt, det er alltid en fordel å være godt fysisk rustet og det er ingen motsetning mellom å være godt fysisk utrustet og det å være godt mentalt utrustet.

Anonymous poster hash: 91936...0e9

Jeg mener at mange kvinner kan ha det som skal til for å kvalifisere for elitetropper, og fungere i skarpe situasjoner. Jeg er totalt uinteressert i å gjøre generelle vurderinger av hva kvinner kan og ikke kan. Mannlige elitesoldater er heller ikke gjennomsnittsmennesker. Jeg er rimelig sikker på at 90% av den mannlige befolkningen ikke hadde overlevd en helvetesuke.

Jeg har forøvrig ikke sagt at det er noen motsetning mellom å være fysisk sterk og mentalt sterk. Det ville være en fullstendig grunnløs påstand. Imidlertid har jeg sagt at det er praktisk talt uten verdi å være fysisk sterk dersom man knekker sammen mentalt. Man vil da gjøre gale beslutninger, nøle når man skulle reagere umiddelbar, få panikk og gjøre noe uoverveid, eller ganske enkelt bli totalt kataton og handlingslammet. Det fins tusen måter psyken kan forråde selv den mest blodtrente og fysisk sterke person.

• Liker 1
Skrevet

"combat engineers" er ikke noe eliteenhet.

Anonymous poster hash: 32bcc...b22

Skrevet (endret)

Du er veldig opptatt av den fysiske styrken. Mindre av den mentale seigheten. Det som virkelig skiller en elitesoldat fra en mer ordinær person, er ikke fysikken, det er psyken.

Begge deler er viktige, og menn i militæret og i befolkningen forøvrig er overlegen på begge områder.

For tida er det mange norske jenter som ligger i hardtrening før sesjon fordi de vil inn i en elitetropp og er villige til å legge sjela i det.

Ja, for så å bli radikalt innkvotert i stillingen.

Endret av Meeh
  • Liker 1
Skrevet

Det jeg mener er at når man får såpass mye penger fra staten så burde man kunne forvente at det er et skikkelig opplegg og at de gjør en innsats for landets sikkerhet. Jeg kan ikke se at å presse en kvinne til å kle av seg foran en haug med menn skal ha med det norske forsvaret å gjøre.

Tro det eller ei, men det å bryte intimsoner, gi erfaringsgrunnlag, bygge troppsfølelse og 'hate sammen' er veldig vikige deler av å trene soldater, og i forlengelsen beskytte landet.

Det handler ikke om å presse en kvinne til å kle av seg forran menn, men å behandle soldaten som soldat. Noen av disse soldatene er menn, noen er kvinner. Et fåtall av menn og kvinner har så store problemer med nakenhet og intimitet at å bade naken er veldig traumatisk. Derfor burde vi sørge for å ikke sette slike kvinner og menn i situasjoner de ikke takler og heller trene de som faktisk er skikket for militærtjeneste.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...