Gå til innhold

Duger kvinnelige soldater?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kaanskjee dere burde lært av dette til neste utmarsj, da. :nigo: Og sørget for å fordele noe av jentenes utstyr mellom dere, sånn at de hadde lavere vekt på oppakningene sine, sånn at de maktet å bære denne selv. Fordi det faktisk er voldsomt forutsigbart at en kvinne ikke har samme muskelstyrke som menn... Vekten man skal bære er estimert med tanke på mannlig fysikk..

Men man er en tropp.

Man må faksisk lære seg å tenke ut hvordan man skal få med seg saker og ting når man forflytter seg og ta høyde for at man må bære utrustningen til noen som feks blir skadet...

Så...

Vekten er estimert etter hva som er formålstjenlig å dra med seg. Det er overhodet ingen grunn til at mannlige soldater skal finne seg i å være pakkdyr for innkvoterte kvinner, når man hadde sluppet denne situasjonen hadde de best kvalifiserte kommet inn.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg ser det faller både mannlige og kvinnelige rekrutter som ikke passer inn i et mer profesjonelt forsvar ut etter førstegangstjenesten. Jeg har til gode å høre om personer i profesjonelle avdelinger og utenlandstjeneste som har utvist en klar personlighet som ikke passer inn i soldatlivet. Det bør også påpekes at hele årsaken til at dette ble slått opp stort i media var "sensasjonspreget". ALtså hvis dette var noe svært mange av de vel tusener av norske kvinner i forsvaret hadde uttalt og reagert på ville det ikke vært så spesielt.

Skrevet

Hva din familie mener om dette er klekkende likegyldig.

Både forsvarssjefen, forsvarsministeren, sjef Krigsskolen, kontreadmiralen og mange andre innen forsvarets ledelse har gitt klar beskjed om at offiseren handlet feil.

Pressetalsmann Dag Aamoth i forsvaret slår fast at det er uakseptabelt at kvinnelige soldater skal bade naken foran sine medsoldater. Han fastholder at forsvaret står fast ved at offiseren som beordret nakenbadingen gjorde noe uakseptabelt, selv om det ble besluttet at han ikke skulle få refs.

Anonymous poster hash: 452f4...ec4

Da har du misforstått saken.

For befalet som beordret nakenbadingen har IKKE fått refs. Hvorfor? Fordi han gjorde ikke noe feil.

Den ENESTE grunnen til at forsvarssjefen, sjef for krigsskolen og forsvarsministeren sa som de gjorde var fordi media fyrte opp saken til de grader og alle "la seg flate".

Men vet du hva? praksisen om nakenbading og hygienetrening i forsvaret har IKKE blitt forandret. De utfører de samme øvelsene den dag i dag til tross for hva de har sagt i media.

Om man nekter utføre ordre i forsvaret så burde man bli kastet på hue og ræva ut. Dette er ikke noe prinsesse skole hvor det er militæret som må tilpasse seg pripne jenter, tvert imot burde det være omvendt.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor nevner ikke denne Oberstløyntnanen at det var 30 menn som ble bedt om det samme? Er det ikke trakassering for dem? Er det bare for kvinner at nakenhet i slike saker er trakassering?

Fordi det i denne situasjonen ikke var snakk om at én mann måtte kle av seg foran 30 kvinner. Derfor.

Anonymous poster hash: 9fe17...cb9

• Liker 1
Skrevet

Etter min tid i forsvaret, der vi hadde 2 jenter i troppen kan jeg komme med følgende erfaring. Hver gang vi hadde marsj med GRU å pakning så endte det opp med at vi gutta måtte bære deres utrustning etter noen km, fordi di begynte å grine pga at di var slitne.. Vet ikke om dette er representativt for det "militære" Norge i dag, men mitt syn på jenter i militæret er at det har tatt seg vann over hodet når det gjelder likestilling... Makan til ubrukelig ekstra arbeid for flertallet har jeg ikke sett. ..

Det er ikke representativt. Da kan jeg si at jeg hadde dårlig erfaring med tre gutter i min tropp der den ene ikke greide å bære oppakningen sin selv, nummer 2 begynte å hyperventilere når det ble for mye for ham og sistemann la seg til i gjørmeløypa som holdt 5-6 grader og gadd ikke å kråle seg sammen. Vi andre måtte dytte ham gjennom løypa, og det endte med at en lagkamerat havnet på legevakten pga nedkjøling.

Anonymous poster hash: bc816...1ba

Skrevet

Min ydmyke mening har alltid vært den at kvinner er like flinke soldater som menn. Og av den grunn har jeg ment at kvinner i forsvaret har utelukkende vært positivt og noe vi ønsker mer av.

Men dessverre føler jeg nå litt konflikterende synspunkter angående det temaet etter at et hysterisk kvinnfolk går ut i mediene å syter, griner og sipper fordi de måtte både naken under en øvelse som gikk ut på hygiene i felten.

Linker til saken her : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/klagenemnd-om-nakenbading-det-er-urimelig-aa-forvente-at-han-burde-lest-hvor-fortvilet-fornaermede-var/a/23329159/

Det har vært mye grining og trusler om å saksøke forsvaret fra hysteriske kvinnfolk. Så undres jeg.... hvorfor var dette kvinnemennesket i forsvaret i første omgang om hu ikke er kapabel til å utføre de samme øvelsene som mannlige soldater?

Om en gutt hadde klagd på hygiene øvelser i forsvaret så hadde knapt en sjel brydd seg.

Heldigvis finnes det kvinner som er sterke, selvstendige, oppegående og kvalifiserte til å utføre de samme øvelsene som menn : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/caroline-23-det-handler-ikke-om-jente-eller-gutt-man-er-soldat/a/23331067/

Er man soldat så er man soldat. Da teller ikke hudfarge eller kjønn. Du er i forsvaret for å krige for Norge. Ikke for å leke med dukker eller sminke deg som Paris Hilton.

Her har nok forsvaret en jobb å gjøre i fremtiden nå som kvinner også er inkludert i verneplikten. Luk ut hysteriske kvinnfolk som krever prinsesse behandling, i forsvaret er ingen prinsesser! Du blir trent for å drepe ikke ligge på myk madrass med en ert under !

Synes du skal forsøke på nytt. Hele hovedinnlegget ditt er et sammensurium av generaliseringer og hersketeknikker. Og det hele baserer du på to enkelthendelser, og hendelser som i seg selv ikke kan sammenliknes en gang.

Anonymous poster hash: db614...26e

• Liker 4
Skrevet

Kaanskjee dere burde lært av dette til neste utmarsj, da. :nigo: Og sørget for å fordele noe av jentenes utstyr mellom dere, sånn at de hadde lavere vekt på oppakningene sine, sånn at de maktet å bære denne selv. Fordi det faktisk er voldsomt forutsigbart at en kvinne ikke har samme muskelstyrke som menn... Vekten man skal bære er estimert med tanke på mannlig fysikk..

Men man er en tropp.

Man må faksisk lære seg å tenke ut hvordan man skal få med seg saker og ting når man forflytter seg og ta høyde for at man må bære utrustningen til noen som feks blir skadet...

Så...

Oppakningen man marsjerer med er vanligvis bare det som er nødvendig for å overleve i felt og ha rene og tørre klær med seg ut, samt en del av teltet og lignende. Dersom de begynner å fordele jentene sitt utstyr utover i laget hva da dersom gruppen blir separert? Hvor mye ekstra tid tar det ikke å få tak i utstyret til jenten når hun trenger noe ekstra?

Det er en grunn til at man går med det utstyret man har fått utlevert, det er faktisk nødvendig. I tillegg er det jævelig kjipt når halve laget ditt er jenter og alle guttene da må bære mye ekstra vekt, samt rulere 20kg vannkanner mellom seg fordi jentene er for slitne til å bære det :)

• Liker 3
Skrevet

Fordi det i denne situasjonen ikke var snakk om at én mann måtte kle av seg foran 30 kvinner. Derfor.

La meg spørre deg hvilken forskjell det har om antallet er forskjellig? Vi diskuterer ikke antall personer som badet her, men følelsene og reaksjonene til en av de som badet.

Dersom en mann hadde sagt han var ukomfortabel med å bade i nærheten av jentene, hva hadde skjedd? Det er samma faen om det så er 100 menn og 1 kvinne, det er ikke antallet som teller, men individet sine følelser (det ser man jo på at resten av jentene synes det var greit).

Og når vi først har etablert at det er personen man skal ta hensyn til, hva da med andre strengt talt unødvendige øvelser? Skal man få nekte de også fordi man føler seg krenket over å gjennomføre? Skal man kansje la rekruttene selv velge hva de vil være med på og ikke?

Skrevet

Det er ikke representativt. Da kan jeg si at jeg hadde dårlig erfaring med tre gutter i min tropp der den ene ikke greide å bære oppakningen sin selv, nummer 2 begynte å hyperventilere når det ble for mye for ham og sistemann la seg til i gjørmeløypa som holdt 5-6 grader og gadd ikke å kråle seg sammen. Vi andre måtte dytte ham gjennom løypa, og det endte med at en lagkamerat havnet på legevakten pga nedkjøling.

Selvsagt er det representativt. Dette går på satistikk og sjangsen er mye større for å få en jente som er slik enn en gutt. Dette er også noe som burde vært funnet ut av under innrykk, men det er en annen sak.

Anonymous poster hash: bbec7...59a

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er det representativt. Dette går på satistikk og sjangsen er mye større for å få en jente som er slik enn en gutt. Dette er også noe som burde vært funnet ut av under innrykk, men det er en annen sak.

Anonymous poster hash: bbec7...59a

Det går på statistikk at det er flere håpløse kvinner i Forsvaret enn menn? Mulig det har endret seg siden jeg var inne, for da ville gjerne kvinnene være der og de gjorde en god jobb. Mens en del av gutta gråt og ville hjem.

• Liker 4
Skrevet

Hadde hvertfall blitt mye mindre primadonna nykker og sipping om det var en mann som måtte delta i overlevelses trening sammen med 30 kvinner. med mindre gutten var mentalt forstyrret eller lettere psykisk utviklingshemmet.

"jente lus" er så barnslig at det er et stadie de fleste i gutter i militæret la bak seg allerede i barnehagen.

Hvilket kjønn det er på de andre som deltar i øvelsen er rett og slett helt urelevant. Who cares? Tror man har nok med seg selv i en sånn situasjon hvor man blir nedkjølt til de grader.

Det er UGREIT for BEGGE kjønn og like ubehagelig! så hvorfor skal pripne jenter slippe unna ? Er det slik at mannfolk må ta alle de tøffe taka i militæret? Det er ikke likestilling ! Det er det tvert motsatte !

• Liker 2
Skrevet

Nå synes iallefall jeg det er stor forskjell på isbade-øvelsen der de skiftet fort etterpå for å ikke fryse i hjel -og det å måtte stå på utstilling foran 30 andre av det motsatte kjønn og vaske seg i skrittet..

Hvem har "måtte stå på utstilling foran 30 andre av det motsatte kjønn og vaske seg i skrittet"?

Anonymous poster hash: 32bcc...b22

• Liker 1
Skrevet

Generelt er kvinner mer sjenert over kroppen sin enn menn

Så kvinner er mer mentalt tilbakestående enn mann altså.

Skrevet

Gutta har støtte i 28 andre gutter, og de er allerede vant til å dusje sammen med andre gutter fra barndommen av.

I tillegg så er kvinner allerede under press når det kommer til kropp og seksualitet i vårt samfunn, på en helt annen måte en menn

Prøv heller eksemplet 29 jenter, kvinnelig befal og en enslig gutt -men i en verden hvor gutta var "det svakeste kjønn". Tror du han hade følt seg høy i hatten? Tror nok vi ville sett noen klager da også.

"det svakeste kjønn" ?

Tror du det er en beskrivelse andre kvinner syns er grei om seg selv? Som et stakkarslig uhjelpelig offer?

• Liker 2
Skrevet

Pressetalsmann Dag Aamoth i forsvaret slår fast at det er uakseptabelt at kvinnelige soldater skal bade naken foran sine medsoldater.

Anonymous poster hash: 452f4...ec4

For en ekstremt sexistisk uttalelse

• Liker 2
Skrevet

Under felt uka på rekrutten i marinen/luftforsvaret var litt over halvparten av jentetroppen innom saniteten i løpet av øvelsen. Det var ingen andre tropper som i det hele tatt var i nærheten av en slik sanitets prosent.

Og etter å ha snakket med noen av guttene i jentetroppen så fikk jeg vite at samtlige av dem ble brukt som pakkdyr for utstyr jentene ikke klarte å bære. Hos andre tropper var det kun fellesutstyr som telt, samband, ovner, ol. som ble fordelt, ikke personlig oppakning. Og at når en elv skulle krysses så hadde plutselig beleilig nok ALLE jentene mensen så de fikk slippe. Men på den positive siden så sa de at alle fysiske øvelser hvor de ikke var pakkdyr for jentenes utstyr (altså når man ikke hadde med seg sekk) var særdeles lette.

Jeg tror nok disse fra en hel tropp fylt av jenter er en god del mer representativ enn dine personlige anekdoter (eller frie dikting og fantasi?)

• Liker 3
Skrevet

Men fortsatt er det kvinnene som føder barna..

Ja, men hva har det med saken å gjøre? Går alle kvinner høygravide hele tiden?

• Liker 2
Skrevet

Så kvinner er mer mentalt tilbakestående enn mann altså.

Hvorfor mener du man må være mentalt tilbakestående for å være sjenert over sin nakne kropp i fellesskap med andre?

Skrevet

Hvorfor mener du man må være mentalt tilbakestående for å være sjenert over sin nakne kropp i fellesskap med andre?

Fordi det er irrasjonelt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...