Gå til innhold

Duger kvinnelige soldater?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man går på rekke ut i vannet står man ikke "på utstilling" for de andre. Og når de andre må snu ryggen til fordi det er en sutrejente som ikke tåler å gjøre det samme som alle andre så står hun ihvertfall ikke på utstilling.

Så for andre gang: Hva sier det om media som har gitt deg det inntrykket?

Anonymous poster hash: 32bcc...b22

Enig med deg, her.

Dessuten står alle guttene like mye på utstilling mens hun ser på dem, så...

Ingen som er uti isvann på den måten har så veldig mye kapasitet til å stå og betrakte andres kropp. Man har nok med å få vaska snoppen og få på seg klærne sine, før man fryser seg sjuk.

Det burde hun også skjønt, egentlig.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så befalet skal ikke følge med på soldatene som bader i kaldt vann? Jeg lurer på hva som hadde vært kommentaren fra deg hvis en soldat druknet mens befalet stod og så en annen vei fordi de ikke skulle se en naken kropp.

Anonymous poster hash: 32bcc...b22

Dessuten er det vel et poeng at de skal få med seg om hun faktisk utfører den ordren hun har fått og om hun har de kunnskapene hun trenger, når man ikke følger med henne.

Hvis hun ikke kan det hun må kunne, så må hun jo lære å gjøre det riktig. Lykke til med å få til det, dersom du står og betrakter tretoppene i nærheten...

• Liker 2
Skrevet

Vekten er estimert etter hva som er formålstjenlig å dra med seg. Det er overhodet ingen grunn til at mannlige soldater skal finne seg i å være pakkdyr for innkvoterte kvinner, når man hadde sluppet denne situasjonen hadde de best kvalifiserte kommet inn.

Godt poeng.

Men det betyr også man må huske på at det er endel mannlige rekrutter som heller ikke greier å bære med seg det de blir bedt om.. De blir like lite populære de, når andre må ta sekken deres.

"Au, jeg har absolutt alt for vondt i ryggen til å springe en meter til med denne sekken!" -Ja, klart du har det, når du er utrent. De smertene bør bli borte med litt trening, så soldier on. Imellomtiden må noen andre være pakkdyr for han.

Skrevet

Nei, hun stod på utstilling foran det mannlige befalet: en løytnant, en fenrik, en korporal og en grenader som påså at hun gjorde øvelsen som de hadde truet henne til. Kanskje det var løytnante som gjerne ville ta en nærmere titt på hva hun hadde under blusen?

Sikkerhetsinstruksen sier at man skal ha god kontroll på soldatene i tilfelle underkjøling/forfrysning. Jeg forstår at du synes det er morsomt å tillegge befalet mer suspekte hensikter men det er det ikke grunnlag for annet enn i enkeltes fantasi. Slik har det blitt gjort mange ganger tidligere.

Anonymous poster hash: 1d043...b3d

• Liker 4
Skrevet

Om dere er så emosjonelle at dere begynner å sippe når dere blir bedt om å utføre diverse militære øvelser , hva har dere egentlig i militæret å gjøre?

Er det ikke da bedre at kjernekarer, staute og stolte mannfolk tar seg av sikkerheten av nasjonen når dere kvinner kommer til kort pga deres mentale begrensninger?

1. Slett ikke alle menn er staute kjernekarer. Det er svært mange unge menn som kommer til kort fordi de verken kan eller vil det som kreves av dem i militæret.

2. Hele denne diskusjonen er baser på ÉN ung kvinne og hennes protester. Det blir heller ikke nevnt hvordan hun takler ting som å løpe rundt i skauen med tung sekk, gnagsår på helt usannsynlige steder og gnagende sult i flere uker. Det nevnes ikke noe om hvordan hun takler å håndtere våpen eller det å oppleve opprivende hendelser.

Jeg ser ikke helt vitsen hvorfor denne saken skal gi noe grunnlag for å diskutere om kvinner som en gruppe duger som soldater, da den handler om én kvinne som roper høyt i media. For henne var dette ubehagelig og noe hun ikke følte var greit som en del av akseptabel soldatøving og man kan mene mye om saken, men det har strengt tatt lite med andre kvinner å gjøre. Hun har fått en del støtte fra både kvinner og menn, men slett ikke alle kvinner er enig. Etter min mening egner ikke denne kvinnen seg til å være soldat ute i felten men det betyr ikke at kvinner flest er like uegnet. Jeg ville ha taklet nakenbading og intimvask foran 30 menn med badetiss, men jeg ville ikke ha taklet hard fysisk aktivitet, frysing og våpenbruk. Jeg er nok enda mindre egnet enn denne unge damen til å være soldat men det er fordi jeg er en dårlig trent frysepinn som har store motforestillinger mot å skade andre, ikke fordi jeg er kvinne.

Jeg vet om menn som er som meg og jeg vet om kvinner som er fysisk og psykisk sterkere rustet enn meg til den type aktiviteter. Vi må heller ikke glemme at ved en eventuell krig finnes det flere viktige poster enn å krige ute i felten. Noen må også holde verden i gang og ta seg av de syke og skadde.

Jeg synes hele denne saken har gått helt over styr og disse kjønnsdiskusjonene som kommer i kjølvannet er enda mer på styr.

Anonymous poster hash: dccc7...283

• Liker 5
Skrevet

Sikkerhetsinstruksen sier at man skal ha god kontroll på soldatene i tilfelle underkjøling/forfrysning. Jeg forstår at du synes det er morsomt å tillegge befalet mer suspekte hensikter men det er det ikke grunnlag for annet enn i enkeltes fantasi. Slik har det blitt gjort mange ganger tidligere.

Du må forklare for meg hvordan underkjøling og forfrysning skulle kunne skje mens man står til knes i et fjellvann på sommeren og vasker seg kjapt mellom beina.

Skrevet

Han blir kalt inn som ekspert og sannhetsvitne her fordi han har mange feltdøgn og tilfeldigvis støtter kvinnens sak.

Anonymous poster hash: 91936...0e9

Hem er det som kaller han inn som ekspert? Er det ikke bare media som har kaster seg over en fargerik pensjonert offiser som liker sterke meninger?

Skrevet

Hem er det som kaller han inn som ekspert? Er det ikke bare media som har kaster seg over en fargerik pensjonert offiser som liker sterke meninger?

Det ingen som har innkalt ham, men han sier selv at han synes at jenta selv burde gå til sivilit søksmål, og at han i så fall vil stille som ekspertvitne for henne.

Skrevet

Du må forklare for meg hvordan underkjøling og forfrysning skulle kunne skje mens man står til knes i et fjellvann på sommeren og vasker seg kjapt mellom beina.

Dette skjedde 21 september i 2011 i Nordland. Altså ikke akkurat hva de fleste forbinder med sommertemperatur.

I følge øvelsesordren fra overordnet befal (major) som ble utstedt på forhånd og som løytnanten skulle forholde seg til å så var (side 12 i rapporten) det under "risikoer og farer" oppgitt "nedkjøling i forbindelse med felthygiene ikke kan utelukkes". Anbefalt mottiltak var at det skulle "gjennomføres kontrollert og samlet".

• Liker 2
Skrevet

Dette skjedde 21 september i 2011 i Nordland. Altså ikke akkurat hva de fleste forbinder med sommertemperatur.

I følge øvelsesordren fra overordnet befal (major) som ble utstedt på forhånd og som løytnanten skulle forholde seg til å så var (side 12 i rapporten) det under "risikoer og farer" oppgitt "nedkjøling i forbindelse med felthygiene ikke kan utelukkes". Anbefalt mottiltak var at det skulle "gjennomføres kontrollert og samlet".

Temperaturen i Nordland i September 2011 var solid på plussiden. Hun skulle ikke ut på noen svømmetur. Hun skulle vasse ut i vannet og demonstrere at hun kunne vaske seg mellom beina i et fjellvann.

Hvis du har en link til den påståtte rapporten så vil jeg gjerne se den, ellers tror jeg at jeg bare ser bort fra den. Anyway, ingen med normal helse nedkjøles eller forfryser noe ved å vaske seg i de temperaturene som rådet i Bodø på det tidspunktet. Jeg sjekket det, for alle tilfellers skyld.

Skrevet

Temperaturen i Nordland i September 2011 var solid på plussiden. Hun skulle ikke ut på noen svømmetur. Hun skulle vasse ut i vannet og demonstrere at hun kunne vaske seg mellom beina i et fjellvann.

Hvis du har en link til den påståtte rapporten så vil jeg gjerne se den, ellers tror jeg at jeg bare ser bort fra den. Anyway, ingen med normal helse nedkjøles eller forfryser noe ved å vaske seg i de temperaturene som rådet i Bodø på det tidspunktet. Jeg sjekket det, for alle tilfellers skyld.

Du finner linken på denne siden: http://www.nrk.no/norge/derfor-ble-refsen-trukket-1.12025472

Skrevet (endret)

Du finner linken på denne siden: http://www.nrk.no/norge/derfor-ble-refsen-trukket-1.12025472

Å, er det dette du refererer til som "rapporten"?

Jeg ser at klagenemnda legger til grunn at løytnanten umulig kan ha skjønt at jenta opplevde det som krenkende. Det syns jeg er merkelig, for alle beskrivelser av hendelsesforløpet sier ganske klart at hun gråt.

Vi siterer Alice Asplunds reaksjon på nemndas avgjørelse og begrunnelse:

– Det er helt utrolig. Jeg skjønner ikke hva som har skjedd, for ethvert menneske hadde forstått at jeg ikke hadde lyst. Når noen står foran deg og gråter, hva mer trenger du?

Alle andre uttalelser om hva som er nødvendig og ikke nødvendig når det gjelder øvelser på felthygiene, sier at det ikke er påkrevd at rekruttene skal bade nakne, eller at de skal bade nakne sammen. Det sies også at det ikke eksisterer noen protokoll for øvelser i felthygiene. Det anses kanskje ikke for å være spesielt kritisk eller farlig å øve på å vaske seg mellom bena. Sammenlignet med å forsere vassdrag og andre potensielt livsfarlige hindringer, altså.

Derimot så sies det mye om at det er formålstjenlig at man tar hensyn til den enkelte soldats integritet under slike øvelser.

Klagenemnda kan ikke instrueres, og det er i prinsippet en god ting, siden det er en slags rettsinstans.

Men alt fra tillitsvalgte for soldatene, til forsvarssjefen, er uenig i denne avgjørelsen og begrunnelsen for den.

Endret av Mann 42
Skrevet

hvorfor saksøker de da staten pga at de må gjøre de samme øvelsene som menn?

Er det flere eller en kvinne som har gått til søksmål mot staten, fordi hun har måtte gjøre de samme øvelsene som en mann?

• 2 uker senere...
Skrevet

Et spørsmål: Mener dere at det finnes noen som helst gruppe soldater/militær utdanning hvor man skal kunne forvente at soldatene stripper helt ned (f.eks. i forbindelse med skifte av våte og kalde klær) selv om det er andre av samme og motsatt kjønn tilstede? Elitavdelinger, grensejegere, opptak til pilotutdanning, marinejegere, soldater som skal mestre ABC-vern o.s.v.? Eller skal det gjelde samtlige tilfeller at man skal kunne slippe uten at det får negative konsekvenser?

Hvis dere mener at det finnes tilfeller hvor man ikke skal kunne slippe uten det teller negativt: Hvilke grupperinger/tilfeller?

Anonymous poster hash: a5a36...ae3
Skrevet

Jøss e det å ta så mye på vei for å bade naken med gutter under militærøvelse, det er bare naken hud og litt kjøtt, ikke noe annet!

Enkelte jenter er så fisefin at de ikke tørr ditt og datt!

Jeg hadde klart militæret fint , men fikk aldri lov til å verve meg!

Skrevet

Jøss du ovenfor!

Du har ikke satt deg godt nok inn i saken. Det gjelder dessverre ikke bare deg.

Såkalte fisefine jenter ville aldri meldt seg frivillig til militæret. De jentene som pr. nå er inne (og i hvert fall de som var inne da denne saken oppstod) har meldt seg frivillig. De ønsket seg inn.

Drittsekker finnes overalt i militæret. De er ikke ute etter å skape god lagånd, ei heller at man skal kunne gjøre sitt beste på øvelser. De er kun ute etter å vise makt, vise at de er "noe".

Og ja, jeg vet hva jeg snakker om. Mange års erfaring fra forsvaret gir meg grunnlag til å kunne si noe om den ukulturen som finnes ulike steder.

Anonymous poster hash: db614...26e
  • Liker 1
Skrevet

Ja. Kvinnelige soldater duger

Det kan jeg sikkert være enig med deg i. Men det har historisk vært en grunn til at man ikke har brukt kvinner til forsvar. Mennene kan dø i krig og de blir lett erstattet med nye barn født av kvinner. Hvis kvinnene dør? ja da dør vi ut eller at det vil ta veldig lang tid å få folketallet opp igjen. Kvinner i forsvaret fungerer med andre ord svært godt i fredstid med dårlig i krig og ikke fordi de er dårlige soldater.

Skrevet

1. Slett ikke alle menn er staute kjernekarer. Det er svært mange unge menn som kommer til kort fordi de verken kan eller vil det som kreves av dem i militæret.

2. Hele denne diskusjonen er baser på ÉN ung kvinne og hennes protester. Det blir heller ikke nevnt hvordan hun takler ting som å løpe rundt i skauen med tung sekk, gnagsår på helt usannsynlige steder og gnagende sult i flere uker. Det nevnes ikke noe om hvordan hun takler å håndtere våpen eller det å oppleve opprivende hendelser.

Jeg ser ikke helt vitsen hvorfor denne saken skal gi noe grunnlag for å diskutere om kvinner som en gruppe duger som soldater, da den handler om én kvinne som roper høyt i media. For henne var dette ubehagelig og noe hun ikke følte var greit som en del av akseptabel soldatøving og man kan mene mye om saken, men det har strengt tatt lite med andre kvinner å gjøre. Hun har fått en del støtte fra både kvinner og menn, men slett ikke alle kvinner er enig. Etter min mening egner ikke denne kvinnen seg til å være soldat ute i felten men det betyr ikke at kvinner flest er like uegnet. Jeg ville ha taklet nakenbading og intimvask foran 30 menn med badetiss, men jeg ville ikke ha taklet hard fysisk aktivitet, frysing og våpenbruk. Jeg er nok enda mindre egnet enn denne unge damen til å være soldat men det er fordi jeg er en dårlig trent frysepinn som har store motforestillinger mot å skade andre, ikke fordi jeg er kvinne.

Jeg vet om menn som er som meg og jeg vet om kvinner som er fysisk og psykisk sterkere rustet enn meg til den type aktiviteter. Vi må heller ikke glemme at ved en eventuell krig finnes det flere viktige poster enn å krige ute i felten. Noen må også holde verden i gang og ta seg av de syke og skadde.

Jeg synes hele denne saken har gått helt over styr og disse kjønnsdiskusjonene som kommer i kjølvannet er enda mer på styr.

Anonymous poster hash: dccc7...283

Amen.

Skrevet (endret)

Det kan jeg sikkert være enig med deg i. Men det har historisk vært en grunn til at man ikke har brukt kvinner til forsvar. Mennene kan dø i krig og de blir lett erstattet med nye barn født av kvinner. Hvis kvinnene dør? ja da dør vi ut eller at det vil ta veldig lang tid å få folketallet opp igjen. Kvinner i forsvaret fungerer med andre ord svært godt i fredstid med dårlig i krig og ikke fordi de er dårlige soldater.

Historisk er sånne forestillinger grunnen til at kvinner er meget suksessfulle i blant annet situasjoner som aksjoner i regi av motstandsbevegelse og som kurerer og spioner.

Mange ganger har kvinners innsats i krig vært av helt uvurderlig karakter.

Man må ikke kunne springe i gjørma for å bedrive taktisk krigføring...

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Kan noen vise til den loven eller paragrafen som tilsier at befalet handlet ulovlig?

Anonymous poster hash: 91936...0e9
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...