Mann 42 Skrevet 9. november 2014 #61 Skrevet 9. november 2014 Da har du misforstått saken. For befalet som beordret nakenbadingen har IKKE fått refs. Hvorfor? Fordi han gjorde ikke noe feil. Den ENESTE grunnen til at forsvarssjefen, sjef for krigsskolen og forsvarsministeren sa som de gjorde var fordi media fyrte opp saken til de grader og alle "la seg flate". Men vet du hva? praksisen om nakenbading og hygienetrening i forsvaret har IKKE blitt forandret. De utfører de samme øvelsene den dag i dag til tross for hva de har sagt i media. Om man nekter utføre ordre i forsvaret så burde man bli kastet på hue og ræva ut. Dette er ikke noe prinsesse skole hvor det er militæret som må tilpasse seg pripne jenter, tvert imot burde det være omvendt. Jovisst fikk han refs, og den ble opprettholdt i samfulle tre år. Etter tre år ble den opphevet og en del av begrunnelsen for det var at den kunne skade hans militære karriere. Men var ikke det litt av vitsen, da?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #62 Skrevet 9. november 2014 hvorfor skal det være så mye verre for kvinner enn menn (gutter) ? jeg vil tro det er VERRE for gutter i en slik situasjon om det er ei jente tilstede. Hvorfor? Fordi pga kulden så forsvinner penis nesten INN i kroppen. Hvem gutt vil like at jenter ser en med mini mini mini penis? INGEN. Ergo er det verre for gutter å isbade med kvinner, enn det er for kvinner å isbade med menn. Men ingen gutter klager, griner, sipper og saksøker staten for det. Fordi dette er en oppgave som alle soldater MÅ utføre. Kvinner er ikke utelukket Hvorfor denne enorme redselen for miniversjon? Er det så fryktelig viktig å en seksuelt operativ penis på et hvert tidspunkt? Det er fysiologisk fornuftig at peniser blir små når det er kaldt. Det er vel ingen jenter som ønsker seg store peniser som vurderer ut fra hvordan de ser ut etter isbading? Anonymous poster hash: 1d043...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #63 Skrevet 9. november 2014 Nå synes iallefall jeg det er stor forskjell på isbade-øvelsen der de skiftet fort etterpå for å ikke fryse i hjel -og det å måtte stå på utstilling foran 30 andre av det motsatte kjønn og vaske seg i skrittet.. Det var IKKE på UTSTILLING FORAN 30 andre! Det var med ryggen mot hverandre i mørke kun opplyst av frontlysene på en bil. Kan du prøve å lese det om igjen inntil du forstår det? Greit at du mener det var galt men prøv å ta utgangspunkt i fakta. Anonymous poster hash: 1d043...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #64 Skrevet 9. november 2014 Du kan starte med å lese det oberstløytnant Larsen Ramberg sier om dette. Han mener det handler om mobbing at jenten måtte foreta intimvask sammen med 30 gutter. Han kaller befalet som bestemte dette for udugelige. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/11/05/211262/badesaken-handler-om-mobbing-mener-offiser Anonymous poster hash: 452f4...ec4 Jeg synes at oberstløytnanten melder seg ut av all seriøs diskusjon når han begynner å snakke om trakassering og et ønske om å se jenta naken. Det er kun hans fantasi og ikke noe grunnlag for dette i noen av vitneutsagnene eller de rapportene som er skrevet om saken. Anonymous poster hash: 1d043...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #65 Skrevet 9. november 2014 Jeg synes at oberstløytnanten melder seg ut av all seriøs diskusjon når han begynner å snakke om trakassering og et ønske om å se jenta naken. Det er kun hans fantasi og ikke noe grunnlag for dette i noen av vitneutsagnene eller de rapportene som er skrevet om saken. Anonymous poster hash: 1d043...b3d Leste at han også synes det var sykt at mennene måtte bade i løpet av en 2-dagers øvelse. Vel, vi badet også under en 2-dagers øvelse. En annen gang badet vi i en isråk der de hadde hugget et 2x3m stort hull i isen i den hensikt at vi skulle lære å komme oss ut av vannet, som om en norsk soldat noengang under krig eller konflikt skal måtte se seg nødt til å krysse et islagt vann på ski. Anonymous poster hash: 91936...0e9 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #66 Skrevet 9. november 2014 Jeg synes at oberstløytnanten melder seg ut av all seriøs diskusjon når han begynner å snakke om trakassering og et ønske om å se jenta naken. Det er kun hans fantasi og ikke noe grunnlag for dette i noen av vitneutsagnene eller de rapportene som er skrevet om saken. Anonymous poster hash: 1d043...b3d Han blir kalt inn som ekspert og sannhetsvitne her fordi han har mange feltdøgn og tilfeldigvis støtter kvinnens sak. Anonymous poster hash: 91936...0e9 2
Colargol Skrevet 9. november 2014 #67 Skrevet 9. november 2014 "det svakeste kjønn" ? Tror du det er en beskrivelse andre kvinner syns er grei om seg selv? Som et stakkarslig uhjelpelig offer? Anonymous poster hash: 32bcc...b22 Nei, jeg tror absolutt ikke de fleste kvinner vil like den beskrivelsen, inkludert meg selv -men det forandrer ikke det faktum at kvinner ofte blir fremstilt på denne måten av menn og et vestlig samfunn som enda ikke har klart å gi kvinner den friheten menn selv har. Vi påstår at vi er mer fri i våre rike, "likestilte" land -men frihet betyr også respekt -for alle parter. I en krigssituasjon vil alle måtte gjøre det som er nødvendig for å holde seg frisk og overleve, nakenbading intimvask er ikke nødvendig å trene på i plenum under øvelser i fred. Jeg er enig med denne pensjonerte offiseren -han mener dette er helt bak mål for alle parter, også for gutta.
Colargol Skrevet 9. november 2014 #68 Skrevet 9. november 2014 Hvem har "måtte stå på utstilling foran 30 andre av det motsatte kjønn og vaske seg i skrittet"? Anonymous poster hash: 32bcc...b22 Øvelsen gikk ut på at ti og ti skulle gå naken ut i vannet for å vaske seg i skrittet og under armene, mens de andre stod på land og ventet.
Gjest Meeh Skrevet 9. november 2014 #69 Skrevet 9. november 2014 (endret) Jovisst fikk han refs, og den ble opprettholdt i samfulle tre år. Etter tre år ble den opphevet og en del av begrunnelsen for det var at den kunne skade hans militære karriere. Men var ikke det litt av vitsen, da? Hvor ser du at begrunnelsen er å sikre hans militære karriere? «Fornærmede har forklart at hun ble fortvilet da hun fikk avslag på sin forespørsel om tillempninger, men det anses ikke bevist at refsede var klar over hvordan hun følte situasjonen og at hun følte seg krenket»«Slik klagenemda ser det, er det en sikkerhetsmessig utfordring å gjennomføre felthygienemomentet, badingen, og det fremstår ikke som uten videre rimelig å avkreve av refsede at han burde foretatt nødvendige tillempninger til fordel for fornærmede. Klagenemda mener at både vitnene og fornærmedes forklaring bekrefter at gjennomføringen var forsvarlig og nødvendig ut fra et sikkerhetsmessig aspekt. I en totalvurdering av hva refsede sto oppe i når han gjennomførte felthygienemomentet, mener klagenemda at det er urimelig å forvente at han burde lest hvor fortvilet fornærmede var, og gjort nødvendige tillempninger for å imøtekomme hennes behov. Etter dette blir refselsen å oppheve.» http://www.dagbladet.no/2014/11/04/nyheter/innenriks/forsvaret/nakenbading/36082899/ Endret 9. november 2014 av Meeh 1
Colargol Skrevet 9. november 2014 #70 Skrevet 9. november 2014 Det var IKKE på UTSTILLING FORAN 30 andre! Det var med ryggen mot hverandre i mørke kun opplyst av frontlysene på en bil. Kan du prøve å lese det om igjen inntil du forstår det? Greit at du mener det var galt men prøv å ta utgangspunkt i fakta. Anonymous poster hash: 1d043...b3d Vet du, nå har jeg lest flere av artiklene -og etter din kommentar skumleste jeg dem om igjen, for dette kunne jeg ikke huske å ha lest. Og fortsatt finner jeg ikke den forklaringen du beskriver her, ikke en gang i avgjørelsen fra klagenemda. Kan du vise til hvor du har lest dette? Og hva mener du med "ryggen mot hverandre"? Slik jeg ser det beskrevet skulle ti og ti gå ut i vannet og vaske seg i skrittet og under armene, mens de andre 20 + befal står igjen på land og venter. De ble bedt om å snu ryggen til, men det var først etter at hun ga etter for befalens siste ordre.
Mann 42 Skrevet 9. november 2014 #71 Skrevet 9. november 2014 (endret) Hvor ser du at begrunnelsen er å sikre hans militære karriere? «Fornærmede har forklart at hun ble fortvilet da hun fikk avslag på sin forespørsel om tillempninger, men det anses ikke bevist at refsede var klar over hvordan hun følte situasjonen og at hun følte seg krenket»«Slik klagenemda ser det, er det en sikkerhetsmessig utfordring å gjennomføre felthygienemomentet, badingen, og det fremstår ikke som uten videre rimelig å avkreve av refsede at han burde foretatt nødvendige tillempninger til fordel for fornærmede. Klagenemda mener at både vitnene og fornærmedes forklaring bekrefter at gjennomføringen var forsvarlig og nødvendig ut fra et sikkerhetsmessig aspekt. I en totalvurdering av hva refsede sto oppe i når han gjennomførte felthygienemomentet, mener klagenemda at det er urimelig å forvente at han burde lest hvor fortvilet fornærmede var, og gjort nødvendige tillempninger for å imøtekomme hennes behov. Etter dette blir refselsen å oppheve.» http://www.dagbladet.no/2014/11/04/nyheter/innenriks/forsvaret/nakenbading/36082899/ Og like etter gikk forsvarssjefens pressetalsmann ut og sa at det ikke spiller noen rolle for DERES vurdering av løytnantens handlemåte. De mener fortsatt at den var utilbørlig og ikke akseptabel. De mener at klagenemndas avgjørelse er uheldig. De kan ikke instruere klagenemnda (skulle tatt seg ut, forøvrig), men forsvarets øverste ledelse står altså fast på sin avgjørelse fra tre år tilbake. Hva sier det deg? Noen vil kanskje glede seg over at en brems på løytnantens karriere er fjernet, slik at han kan finne sitt nivå av inkompetanse lenger oppe i hierarkiet. Jeg vet ikke om jeg syns det er så bra. Det er bedre å holde idiotene på gølvet, der kan de ikke ta beslutninger som omfatter for mange mennesker. Folk med muskler mellom øra får folk drept i krig. Da er det langt å foretrekke at de bare setter en tropp i livsfare, fremfor et helt kompani eller mer. Endret 9. november 2014 av Mann 42 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #72 Skrevet 9. november 2014 Nei, jeg tror absolutt ikke de fleste kvinner vil like den beskrivelsen, inkludert meg selv -men det forandrer ikke det faktum at kvinner ofte blir fremstilt på denne måten av menn og et vestlig samfunn som enda ikke har klart å gi kvinner den friheten menn selv har. Av menn? Det var jo DU som skrev det. Og du har oppgitt at du er KVINNE. Anonymous poster hash: 32bcc...b22 1
Colargol Skrevet 9. november 2014 #73 Skrevet 9. november 2014 Av menn? Det var jo DU som skrev det. Og du har oppgitt at du er KVINNE. Anonymous poster hash: 32bcc...b22 jeg aner ikke hvorfor du er så krass i tonen på et forum hvor ingen har gått i strupen på deg, men ok Ja, helt riktig -menn. Om du ser spesielt på den første videoen jeg postet lengre ned i et nytt svar, så ser du hva jeg mener også. Jeg brukte ordet for å snu situasjonen om og sette menn inn i våre sko, altså i en verden hvor vi hypotetisk behandler dem som det svakeste kjønn -slik de behandler oss i det virkelige liv.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #74 Skrevet 9. november 2014 Vet du, nå har jeg lest flere av artiklene -og etter din kommentar skumleste jeg dem om igjen, for dette kunne jeg ikke huske å ha lest. Og fortsatt finner jeg ikke den forklaringen du beskriver her, ikke en gang i avgjørelsen fra klagenemda. Kan du vise til hvor du har lest dette? Og hva mener du med "ryggen mot hverandre"? Slik jeg ser det beskrevet skulle ti og ti gå ut i vannet og vaske seg i skrittet og under armene, mens de andre 20 + befal står igjen på land og venter. De ble bedt om å snu ryggen til, men det var først etter at hun ga etter for befalens siste ordre. Og hva sider det om media når de har gitt deg inntrykk av at hun stod på utstilling foran 30 gutter når det ikke er tilfellet i det hele tatt? Her fra den originale artikkelen i AN som er lokalavisa for der dette skjedde: Anonymous poster hash: 32bcc...b22 2
Colargol Skrevet 9. november 2014 #75 Skrevet 9. november 2014 Og hva sider det om media når de har gitt deg inntrykk av at hun stod på utstilling foran 30 gutter når det ikke er tilfellet i det hele tatt? Her fra den originale artikkelen i AN som er lokalavisa for der dette skjedde: xxx (bildet var stort så jeg tok det vekk, alle kan jo se posten din over) xxx Anonymous poster hash: 32bcc...b22 Her står det jo at alle skulle stå på en rekke, men i avgjørelsen fra klagenemda og i flere andre artikler står det at de skulle gå ut i vannet ti og ti, mens de andre stod på land og ventet -det står også at de ble bedt om å snu ryggen til først etter at jenta til slutt hadde gått med på ordren, altså etter at hun hadde grått og bedt om andre løsninger på saken.
Mann 42 Skrevet 9. november 2014 #76 Skrevet 9. november 2014 (endret) Og hva sider det om media når de har gitt deg inntrykk av at hun stod på utstilling foran 30 gutter når det ikke er tilfellet i det hele tatt? Her fra den originale artikkelen i AN som er lokalavisa for der dette skjedde: Anonymous poster hash: 32bcc...b22 Nei, hun stod på utstilling foran det mannlige befalet: en løytnant, en fenrik, en korporal og en grenader som påså at hun gjorde øvelsen som de hadde truet henne til. Kanskje det var løytnante som gjerne ville ta en nærmere titt på hva hun hadde under blusen? Endret 9. november 2014 av Mann 42
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #77 Skrevet 9. november 2014 Nei, hun stod på utstilling foran det mannlige befalet: en løytnant, en fenrik, en korporal og en grenader som påså at hun gjorde øvelsen som de hadde truet henne til. Kanskje det var løytnante som gjerne ville ta en nærmere titt på hva hun hadde under blusen? Så befalet skal ikke følge med på soldatene som bader i kaldt vann? Jeg lurer på hva som hadde vært kommentaren fra deg hvis en soldat druknet mens befalet stod og så en annen vei fordi de ikke skulle se en naken kropp. Anonymous poster hash: 32bcc...b22 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #78 Skrevet 9. november 2014 Her står det jo at alle skulle stå på en rekke, men i avgjørelsen fra klagenemda og i flere andre artikler står det at de skulle gå ut i vannet ti og ti, mens de andre stod på land og ventet -det står også at de ble bedt om å snu ryggen til først etter at jenta til slutt hadde gått med på ordren, altså etter at hun hadde grått og bedt om andre løsninger på saken. Når man går på rekke ut i vannet står man ikke "på utstilling" for de andre. Og når de andre må snu ryggen til fordi det er en sutrejente som ikke tåler å gjøre det samme som alle andre så står hun ihvertfall ikke på utstilling. Så for andre gang: Hva sier det om media som har gitt deg det inntrykket? Anonymous poster hash: 32bcc...b22 3
Tøytigern Skrevet 9. november 2014 #79 Skrevet 9. november 2014 (endret) Oppakningen man marsjerer med er vanligvis bare det som er nødvendig for å overleve i felt og ha rene og tørre klær med seg ut, samt en del av teltet og lignende. Dersom de begynner å fordele jentene sitt utstyr utover i laget hva da dersom gruppen blir separert? Hvor mye ekstra tid tar det ikke å få tak i utstyret til jenten når hun trenger noe ekstra? Det er en grunn til at man går med det utstyret man har fått utlevert, det er faktisk nødvendig. I tillegg er det jævelig kjipt når halve laget ditt er jenter og alle guttene da må bære mye ekstra vekt, samt rulere 20kg vannkanner mellom seg fordi jentene er for slitne til å bære det Jeg sier ikke at du tar feil. Det skal jeg ikke begynne å argumentere på, for du har selvsagt mange viktige poenger. Men når gutta allerede bærer jentenes utstyr, må det gå an å tenke litt smart og fordele noe av vekten, så hun kan bære det hun greier selv og de som bærer for henne ikke blir ødelagt av den ekstra vekten. Om man blir adskit og hun ikke har noe av utstyret, vil jeg si hun er enda mere kjørt. Endret 9. november 2014 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #80 Skrevet 9. november 2014 Nei, hun stod på utstilling foran det mannlige befalet: en løytnant, en fenrik, en korporal og en grenader som påså at hun gjorde øvelsen som de hadde truet henne til. Man "truer" ikke folk til å gjøre ting i forsvaret. man gir ordre. Kanskje det var løytnante som gjerne ville ta en nærmere titt på hva hun hadde under blusen? Dette er injurier fra deg og det er straffbart! Anonymous poster hash: 32bcc...b22 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå