Gå til innhold

Duger kvinnelige soldater?


WubWub

Anbefalte innlegg

Jeg tror den historiske årsaken først og fremst er at kvinner generelt er menn underlegne fysisk, og krig er jo en fysisk krevende aktivitet, men pga mekaniseringen av militæret, så betyr ikke lenger det fysiske like mye. Man trenger ikke lenger være stor og sterk for å være en god soldat.

Dette argumentet holder ikke, platevesten som alle må bruke veier 16kg. Bare denne vesten veier like mye som en komplett utstyrsats med våpen fra den kalde krigen.

Den vanlige soldat har mye mer utstyr nå, det er mer vanlig å bære samband og nattoptikk som igjen er tunge og store. I heimevernet veier kun GRU (grunnutrustningen, vest, våpen, fulle magasiner, vann og uniform) 35-45kg avhengig av oppgave.

Jeg har tjent sammen en rekke jenter og senere kvinner, og det finnes hele spekteret fra de som er helt maskin til sutrepaver som griner for hver minste ting. Snittet er slik at om det smeller og jeg må ut i tjeneste for landet mitt ser jeg helst at jeg ikke havner i et lag med ei jente.

Endret av electric_trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å svare på åpningsspørsmålet: Ja, en del kvinner duger og er kjempedyktige soldater. Så er det dessverre slik at den gjennomsnittlige kvinne er mye dårligere egnet enn en gjennomsnittlig mann. Løsningen på dette er slik jeg ser det en grundig seleksjon av begge kjønn slik at vi velger de beste, uavhengig av kjønn. Kvinneanndelen blir da kanskje ikke så høy som politikerne ønsker, men vi får bedre soldater, og respekten for kvinnelige soldater øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror overtallet av menn har hatt mye å si her.

Om 30 kvinner og 1 mann måtte kledd seg nakne hadde nok det vært like ille for mannen som det i dette tilfellet var for kvinnen.

Anonymous poster hash: 598a8...685

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på åpningsspørsmålet: Ja, en del kvinner duger og er kjempedyktige soldater. Så er det dessverre slik at den gjennomsnittlige kvinne er mye dårligere egnet enn en gjennomsnittlig mann. Løsningen på dette er slik jeg ser det en grundig seleksjon av begge kjønn slik at vi velger de beste, uavhengig av kjønn. Kvinneanndelen blir da kanskje ikke så høy som politikerne ønsker, men vi får bedre soldater, og respekten for kvinnelige soldater øker.

Helt enig!

Resultenene av diverse prøver burde blitt sendt inn med kun ett nr. Og ikke noen indikasjon på kjønn slik at de som vurderer de kan gjøre seg en objektiv mening :)

Anonymous poster hash: 598a8...685

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekaniseringen har gjort at soldater må bære tyngre enn noen gang. Før hadde en gjengs soldat et flintlåsgevær og en relativt lett uniform, i dag må soldater bære rifle, kevlarvest + hjelm, ammunisjon, uniform, sekk med utstyr og forsyninger pluss eventuelt rakettkastere.

Ok! Jeg har ikke vært i militæret, så her uttalte jeg meg om ting jeg ikke har greie på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette argumentet holder ikke, platevesten som alle må bruke veier 16kg. Bare denne vesten veier like mye som en komplett utstyrsats med våpen fra den kalde krigen.

Den vanlige soldat har mye mer utstyr nå, det er mer vanlig å bære samband og nattoptikk som igjen er tunge og store. I heimevernet veier kun GRU (grunnutrustningen, vest, våpen, fulle magasiner, vann og uniform) 35-45kg avhengig av oppgave.

Da tok jeg feil. Jeg har ikke vært i militæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg mener menn passer bedre den rollen som voldelig militær... Og grunnen er at de enkelt og greit har mye mer erfaring på dette området enn oss forsvarløse kvinner... Nei vår plass er på kjøkkenet og ikke som blodtørstig soldat... :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener menn passer bedre den rollen som voldelig militær... Og grunnen er at de enkelt og greit har mye mer erfaring på dette området enn oss forsvarløse kvinner... Nei vår plass er på kjøkkenet og ikke som blodtørstig soldat... :opplyser:

Bli gjerne værende på kjøkkenet du og la heller de kvinnene som egner seg ta del i sin plikt til å forsvare deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ydmyke mening har alltid vært den at kvinner er like flinke soldater som menn. Og av den grunn har jeg ment at kvinner i forsvaret har utelukkende vært positivt og noe vi ønsker mer av.

Og hva i all verden baserer du dette på? Du kan like gjerne skrive at du mener at kvinner er like sterke som menn. Sprøyt!

Anonymous poster hash: 9b019...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva i all verden baserer du dette på? Du kan like gjerne skrive at du mener at kvinner er like sterke som menn. Sprøyt!

Anonymous poster hash: 9b019...fdc

Israel og USA har i de senere tider etter at de begynte ta inn kvinnelige stridende soldater opplevd at de er en stor ressurs og er kapable til å håndtere skarpe oppdrag både i irak, afghanistan, egypt og "palestina på en fullverdig måte.

I IDF er nå nesten 50% av alle løytnanter og kapteiner kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva i all verden baserer du dette på? Du kan like gjerne skrive at du mener at kvinner er like sterke som menn. Sprøyt!

Anonymous poster hash: 9b019...fdc

Forøvrig er det mange artikler jeg har basert uttalelsen min på. Dette er en av de :

According to the 2010 study, a recent IDF report found that female combatants maintained alertness better, were more knowledgable and professional when using their weapons, and had better shooting abilities than men. But even still, like in many other nations, a good number of combat positions remain closed to them, including much of those on the front lines. And though there was a 400 percent increase in Israeli women military careerists between 1999 and 2009, the brass ceiling in many ways still remains.

http://www.esquire.com/blogs/politics/women-in-uniform-15015967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes spørsmålet blir for enkelt. Det er ikke slik at enten duger alle kvinner eller så duger ingen. Men jeg tror at andelen kvinner som duger er mye mindre enn andelen menn. Men at det finnes kvinner som kan duge er jeg sikker på. Den kvinnelige soldaten (Heggelien) som utdannet seg til grensejeger forteller at på slutten av øvelsen var det 60 gutter og 2 jenter som var i igjen. Kanskje forholdet er 1/30 for de mest krevende oppgavene. Hvis det er slik de fysiske egenskapene er, kan vi ikke bare akseptere det i steden for å blande inn masse ideologi og politisk korekthet? I krig er det realiteter som ikke gjelder og ikke hva som er politisk korrekt.



Anonymous poster hash: 1d043...b3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det mange artikler jeg har basert uttalelsen min på. Dette er en av de :

According to the 2010 study, a recent IDF report found that female combatants maintained alertness better, were more knowledgable and professional when using their weapons, and had better shooting abilities than men. But even still, like in many other nations, a good number of combat positions remain closed to them, including much of those on the front lines. And though there was a 400 percent increase in Israeli women military careerists between 1999 and 2009, the brass ceiling in many ways still remains.

http://www.esquire.com/blogs/politics/women-in-uniform-15015967

Denne "studien" var basert på meningene til offiserer (hvor mange som du sier er kvinner og har interesse i å framheve kvinners innsats), og ikke objektivt målbare kriterier.

Endret av Meeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Israel og USA har i de senere tider etter at de begynte ta inn kvinnelige stridende soldater opplevd at de er en stor ressurs og er kapable til å håndtere skarpe oppdrag både i irak, afghanistan, egypt og "palestina på en fullverdig måte.

I IDF er nå nesten 50% av alle løytnanter og kapteiner kvinner.

At det finnes kvinner som duger til soldater er sikkert. At menn i snitt er mye bedre soldater enn kvinner er minst like sikkert.

Anonymous poster hash: 9b019...fdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes kvinner som duger til soldater er sikkert. At menn i snitt er mye bedre soldater enn kvinner er minst like sikkert.

Anonymous poster hash: 9b019...fdc

Snittet i befolkningen er ikke spesielt interessant. Det er det snittet man har i de militære styrkene som er interessant. Det fins mange nærsynte spjælinger som ikke kan løfte et våpen annet enn på Playstation, og så har du damer som Cecilie Brækhus. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har lyst til å kødde med henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bli gjerne værende på kjøkkenet du og la heller de kvinnene som egner seg ta del i sin plikt til å forsvare deg :)

Hehe dro det litt på spissen, egentlig mener jeg at forsvaret burde være frivillig og satse på å beskytte landet istedet for å gjøre andre ting som naken-øvelser...

Endret av Cowboy Lotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe dro det litt på spissen, egentlig mener jeg at forsvaret burde være frivillig og satse på å beskytte landet istedet for å gjøre andre ting som naken-øvelser...

Problemet blir når du, som etter eget utsagn har betydelig mer erfaring fra kjøkkenet enn militæret, slår fast at "naken-øvelser" står i motsetning til å forsvare landet. Å forsvare landet kan fint innebære å måtte utføre deler av oppdrag naken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet blir når du, som etter eget utsagn har betydelig mer erfaring fra kjøkkenet enn militæret, slår fast at "naken-øvelser" står i motsetning til å forsvare landet. Å forsvare landet kan fint innebære å måtte utføre deler av oppdrag naken.

At 20 menn løper rundt naken mens ei kvinne blir krenket er tydeligvis viktigere enn forsvarets egentlige mening. Og de får gratis penger av staten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kvinner duger i militæret. Men er de lurt å sende de i krig eller liknende?

Fremtiden ligger jo i kvinner fordi det er de som føder barn. Dersom mange kvinner i fruktbar alder sendes ut i krig, kan de jo ta skade eller dø. Dermed vil en gitt folkgruppe ha vanskeligheter med å opprettholde folketallet sitt. Med menn er det ikke like kritisk, for man trenger ikke mange menn for å lage mange unger.

Så jeg, selv dame, stemmer faktisk nei til at kvinner skal i militæret. De er for uunnværelige for et samfunn.

Anonymous poster hash: 61eb2...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...