Gå til innhold

Land du aldri vil dra til igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Helsinki var du? Jeg drar dit stadig vekk, elsker å ta meg en weekend i Helsinki, og bare nyte god mat og shopping ❤️ Om sommeren drar jeg gjerne på båtturer i skjærgården der, er jo så utrolig fint i Finland! 

Finner er ganske innadvendte og ja litt spesielle. Men jeg syns de er koselige på sin måte. Får alltid veldig bra service når jeg er der. Skal sies at Helsinki har ikke de store sightseeing-stedene som CPH og STO, det er helt korrekt. Men jeg syns det er koselig å bare gå rundt og kikke i gatene, rundt havna er det mange fine bygninger, og Esplanaden er jo ganske fancy. Anbefaler å ta et glass prosecco på Cafe Strindberg, er utrolig hyggelig der :) 

Anonymkode: 4f76b...090

Har lyst å ta meg en weekendtur også. Kan du anbefale korteste og raskeste vei? Flyr du eller tar du båt ?

Anonymkode: 80eae...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere som sa at kvinner over 25 burde dø? Altså seriøst?

Hva slags menneskesyn er dette ...

Anonymkode: 80eae...4c6

Cubanske menn. Bare å holde seg unna. Kjenner mange fra andre land i Latin-Amerika og ingen har slike holdninger. De er tvert imot mer respektfulle mot kvinner uavhengig av alder. Men, finnes alltid unntak og jeg sier ikke at absolutt alle cubanske menn er sånn. Jeg likte bare ikke å være et sted der det var så mye prostitisjon, og bli kalt hore daglig fordi jeg ikke ville benytte meg av mannlig prostituerte. Det har jeg faktisk aldri opplevd før. 

Anonymkode: 4f76b...090

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst å ta meg en weekendtur også. Kan du anbefale korteste og raskeste vei? Flyr du eller tar du båt ?

Anonymkode: 80eae...4c6

Hvor har du tenkt å reise fra? Jeg får stort sett veldig gode priser med Norwegian fra Oslo. Betaler sjelden mer enn 1000 kr t/r, og ofte er det tilbud på hotell i helgene. Så selve reisen er billig, selv om det er dyrt å være der. Radisson Plaza er mitt favoritthotell i Helsinki, god service og sentralt. Men finnes i alle slags prisklasser. Kan også ta båt fra Helsinki til Tallinn, det tar 2 timer en vei. Så man kan kombinere begge byene :) 

Anonymkode: 4f76b...090

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor har du tenkt å reise fra? Jeg får stort sett veldig gode priser med Norwegian fra Oslo. Betaler sjelden mer enn 1000 kr t/r, og ofte er det tilbud på hotell i helgene. Så selve reisen er billig, selv om det er dyrt å være der. Radisson Plaza er mitt favoritthotell i Helsinki, god service og sentralt. Men finnes i alle slags prisklasser. Kan også ta båt fra Helsinki til Tallinn, det tar 2 timer en vei. Så man kan kombinere begge byene :) 

Anonymkode: 4f76b...090

Tenkte fra Bergen. Er det mye dyrere enn i Norge? Tenker på hotellene.

Anonymkode: 80eae...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

India.  Skittent, ble dårlig av maten.  Egypt, for et dårlig kvinnesyn, vi følte oss ukomfortable når vi gikk i gatene der

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SpringYard skrev:

Berlin, vet at det er en by og ikke et land, men dit ønsker jeg ikke å dra igjen. 
Bare biler, bråk og stress. Vi var muligens uheldige med valg av steder, for jeg har hørt mye fint om Berlin i ettertid. Ønsker uansett ikke å reise dit igjen. 

Åh, jeg elsker Berlin. Drar dit flere ganger i året! Derimot kommer det litt an på hvor man er i byen, samt hva man forventer egentlig. For det er ganske stor forskjell på de dyrere områdene og de billigere. Hvor var du?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Jolene skrev:

Åh, jeg elsker Berlin. Drar dit flere ganger i året! Derimot kommer det litt an på hvor man er i byen, samt hva man forventer egentlig. For det er ganske stor forskjell på de dyrere områdene og de billigere. Hvor var du?

Vi overnattet på SO Berlin das stue? Noe sånt. Hotellet i seg selv var veldig bra. 
Ellers så var vi i dyreparken der, litt rundt overalt i ‘sentrum’. Besøkte KaDeWe og et par andre kjøpesenter. Vi skulle nok absolutt ha gjort bedre research før vi reiste, men hele turen ble tatt litt på sparket. Det var nok mest vår egen feil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SpringYard skrev:

Vi overnattet på SO Berlin das stue? Noe sånt. Hotellet i seg selv var veldig bra. 
Ellers så var vi i dyreparken der, litt rundt overalt i ‘sentrum’. Besøkte KaDeWe og et par andre kjøpesenter. Vi skulle nok absolutt ha gjort bedre research før vi reiste, men hele turen ble tatt litt på sparket. Det var nok mest vår egen feil ;) 

Da skjønner jeg litt hvorfor. Det blir egentlig ganske usentralt dersom man ikke er kjent i byen. Vi har bodd litt rundt i byen, men trives med å ha kort avstand til en undergrunnsbane eller buss. Dersom man ikke er kjent i byen, anbefaler jeg alltid å bo med kort avstand (til fotts) til Alexanderplatz, fordi der har man et rikt utvalg av forskjellige ting å gjøre, samt kort vei til det meste.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Jolene skrev:

Da skjønner jeg litt hvorfor. Det blir egentlig ganske usentralt dersom man ikke er kjent i byen. Vi har bodd litt rundt i byen, men trives med å ha kort avstand til en undergrunnsbane eller buss. Dersom man ikke er kjent i byen, anbefaler jeg alltid å bo med kort avstand (til fotts) til Alexanderplatz, fordi der har man et rikt utvalg av forskjellige ting å gjøre, samt kort vei til det meste.

Der ser du, vi skulle ha tatt med oss deg 😁

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litauen (Vilnius). Gamlebyen var ok, men fort unnagjort. Resten av byen var bare stygg. De som jobbet i servicebransjen var hyggelige, men maten var uspiselig. 

Anonymkode: 5a222...a93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
På 23.10.2014 den 15.15, ashanti skrev:

Tyrkia (Alanya) er det verste stedet jeg har vært. Selgerne er utrolig innpåslitne og jeg opplevde flere ganger at selv om jeg høflig sa nei takk, så ble de rett og slett fly forbanna. Den ene selgeren fulgte etter oss nedover gaten mens han ropte etter oss fordi jeg ikke var interessert i å kjøpe en "Chanel" lommebok som han reklamerte for. Dessuten opplevde vi jentene flere ganger å bli kløpet i rumpa, tafsa på rompa o.l når vi gikk på gata (og vi gikk ikke kledd i miniskjørt eller bikini eller noe slikt, jeg gikk faktisk i jeans og genser den ene gangen). Reagerte vi bare lo de hånlig av oss og det var veldig tydelig at vi bare var en gjeng med horer i deres øyne. Forstår at de sikkert har sett mye av turister som har seg med tyrkiske gutter i feriene, men syntes det var ubehagelig.

 

Så dette er ikke et sted jeg har noen som helst planer om å reise til igjen, husker jeg var overlykkelig når vi endelig satt på flyet hjem.

 

EDIT: Jeg har t.o.m bodd 1 år i et muslimsk land og opplevde aldri noe lignende kvinnesyn der som jeg gjorde i Tyrkia, til tross for at det hendte jeg gikk med klær som ikke dekket til alt. Så tror nok synet deres har blitt veldig farget av turistjenter som mister alle hemninger der..

Enig. Tyrkia er definitivt ett land jeg aldri blir å besøke igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunis i Tunisia. Jeg var 15 år, naturlig gyllen blond og blåøyd, og fikk ikke fred ett sekund. Menn løp etter meg konstant, lagde kysselyder, kom med tilrop, fridde og ville kjøpe meg. Jeg ble til og med antastet under t-skjorta når jeg gikk i en trang gate med en turistgruppe. Jeg har vært i både Egypt og Tyrkia, som er nevnt flere ganger i tråden, men der var det ikke i nærheten så ille. 
 

Ellers var Riga i Latvia en utrolig kjedelig by. 

Anonymkode: 10bd2...c31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Paris - synes folk er uvennlige og arrogante, overhodet ikke imponert over maten og liker ikke atmosfæren i byen. 

Kunne heller ikke tenkt meg å dra tilbake til Island eller Italia. Island var mørkt, kaldt og grått, og naturen og kulturlivet fascinerte meg ikke. Har vært i flere av de store byene i Italia; helt greit, men ikke noe mer. Dyrt, litt under middels hyggelige mennesker, og ble veldig lei av maten.

Kommer heller ikke til å reise tilbake til Riga, Lisboa, Kanariøyene, Kreta, St.Petersburg, Gdansk, Egypt, Beijing eller LA. Er med andre ord enig med flere her. Ble litt sammenblanding mellom byer og land, men skitt au. 

Anonymkode: ea5fd...d6d

Basically......ikke dra noensted? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankrike og Italia. Har følt meg lite velkommen de gangene jeg har vært der.

Anonymkode: 33706...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, HarryDotter said:

Basically......ikke dra noensted? 😂

Haha 😆😂 Har vært en del steder, og det er mange steder jeg mer enn gjerne drar tilbake til 😍 Men nå handla jo ikke tråden om det da 🙄 

Anonymkode: ea5fd...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er utrolig mange i denne tråden som virker helt uinteressert i å reise. Kan det være en god forretningsidé å konstruere et innendørs "Syden" på Gardermoen? Fake strand og sol, masse barer, glam og glitter og butikker med "fine" merker som Chanel og Dior til en litt rimeligere penge enn utenfor.... Alle ansatte kan snakke engelsk og er passe servile. 

Det er kjemperart å dra til India og Egypt for å klage på fattigdom, innpåslitne folk og matforgiftning. Rart å dra til L.A. og klage på at det føles fattigslig og utrygt. Rart å dra til tidligere østblokkland og klage på dårlig service og manglende engelskkunnskaper. En ting er å ikke gidde å gjøre research, men er dere helt uten allmennkunnskap??

Og å synes at London og Paris er oppskrytt....eller at det ikke er nok å se og gjøre....det er nesten så man blir stum.

Virker som om 90 % bare skal shoppe billig og spise på fine restauranter. Og helst ikke shoppe noe lokalt, det må.jo være noe trendy!

Jeg har også vært i Tyrkia og Riga. Tyrkia ville jeg gjerne sett mer av, for vi var i Side, og det var selvsagt mest "sydenfølelse", og lite føling med det egentlig tyrkiske. Er jo et enormt og spennende land med en rik historie! Riga var litt kjedelig kanskje, men hadde et fantastisk bra museum som tok for seg okkupasjonsårene under Sovjet. Så Riga har jeg gjort ferdig, og ville nok reist til andre steder i Tyrkia, f eks Istanbul.

Men kommer ikke på noe land jeg absolutt ikke ville reist tilbake til. Er mer at økonomien setter grenser, og da drar man gjerne nye steder.

 

Anonymkode: 5cbb5...f9d

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsinki! De har ikke noen særlige attraksjoner, dårlig service, hadde dårlig opplevelse med hotellet (skittent) og dårlig mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tyrkia. Opplevde svært frekke selgere og hotell ansatte. Traff andre nordmenn der nede og de hadde meldt ifra til administrasjon på hotellet at de ble trakassert av de mannlige ansatte. Så selv to jenter som ble trakassert på vårt hotell. Jeg var med min mann, men selv jeg ble på grensen til trakassert og forran min mann også. 

Men man kan jo lure, så selv «jente» gjenger i 40+ alder som var utsvevende og høyt beruset som flørtet og lo med tyrkerene. Gitt opphavskultureren i Tyrkia så er jegvikke så overrasket over det man ser og opplever

Anonymkode: 6c80b...176

Derfor blir det så vanskelig å svare på dette innlegget, for forskjellene mellom byer og steder innen ett og samme land kan være enormt store. 

Vi har reist og feriert mye på strekningen Antalya til Cesme.  Det eneste stedet jeg har følt mas er i Antalya.  Reiser du lenger nord, til Side, Kas, Marmaris, Bodrum og Izmir, vil du oppleve et helt annet Tyrkia. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange svar som er lite gjennomtenkt. Husk at første gangen du drar til en storby vil det være kaotisk for mange. Det tar gjerne flere turer dit før du slår deg til ro.

Ikke dra tilbake til italia og frankrike?? Da må du virkelig ha feilet, her snakker vi om noe av de største landene på for eks matkultur. 

Samme med Berlin! Dit drar jeg minst 2 ganger i året, føler meg hjemme der. Rimelig å leve der, skjer alltid noe som man kan gå på.

London er også mye å se/gjøre, men mye mer stress og kaotisk. De fleste storbyer er verdt å besøke, men problemet er at mange bare oppholder seg i turistgatene. Spiser på turistbombeplasser. Drar til Barcelona for å vandre i Rambla hele dagen, eller på turiststranda.

Ser mange her nevner chartersteder, da kan du ikke forvente så mye heller når du velger det. Steder som er designet for masseturisme.

Tenk også på når du reiser, aldri reis på felles fridager. Godt tips for storbytur er å reise ut søndag eller mandag morgen, så hjem på tors/fredag. Altid tenk motsatt av strømmen.

Anonymkode: b0f10...c20

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...