Gå til innhold

Jul hos svigers - kommer ikke til å gå i kirka


Neutral90

Anbefalte innlegg

Les nå: Jeg forventer ingenting!! Jeg ville ikke ha lagt inn et kirkebesøk. Men alle som ønsket det ville stått fritt til å gjøre som de vil, jeg har aldri servert julemiddag før alle er på plass uansett!!

Folk får være så kristne de vil for meg (men jeg tviler på at det i det virkelige liv ville sittet noen ved mitt bord som hadde fått julen ødelagt hvis de ikke kom seg på gudstjeneste for gudstjenestens skyld)

Bestem deg for hva du mener.

Kan du gå i begravelse kan du gå på julegudstjeneste for tradisjonens del også.

Og rent teorietisk - ikke alle syns det er stas å ha mennesker de ikke kjenner i egen bolig i et par tre timer. Hvilket kan være tilfellet her siden TS samboer ser foreldrene sine én gang i året.

Så hvis du ikke er kristen så er det greit om besøket går i kirka eller ikke, men om vertsfamilien er kristen da SKAL besøket gå i kirka?

Anonymous poster hash: 0d755...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ikke akkurat ut som om hun legger særlig vekt på å ha et godt forhold til dem, hvilket jeg syns er litt dårlig overfor sin samboer i tillegg til litt respektløst hvis hun som den eneste (av 10) som motsetter seg dette kirkebesøket av grunner de ikke kjenner.

Og jeg syns det ville være mye mer respektløst av dem å forvente at en ikke-kristen blir med på en gudstjeneste. Så lenge hun respekterer at de andre velger å gå i kirka, må de kunne respektere at hun velger å ikke gå. Og det uansett hvilken grunn hun har til å ikke gå. Det må holde å si "jeg er ikke kristen" som begrunnelse, noe annet vil være respektløst og å spytte på religionsfriheten som hvertfall jeg setter stor pris på.

Dessuten, jo flere de er, jo mindre bør det bety at en av mange velger å ikke delta.

Tror du en kristen vil oppleve en bedre gudstjeneste hvis de vet at den ikke-troende svigerdattera sitter der på siden og føler seg ukomfortabel kun for å være "snill"? Man skal være bra kynisk og hensynsløs om man føler jula blir bedre fordi man greide å tvinge med seg en ikke-troende på gudstjeneste.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les nå: Jeg forventer ingenting!! Jeg ville ikke ha lagt inn et kirkebesøk. Men alle som ønsket det ville stått fritt til å gjøre som de vil, jeg har aldri servert julemiddag før alle er på plass uansett!!

Folk får være så kristne de vil for meg (men jeg tviler på at det i det virkelige liv ville sittet noen ved mitt bord som hadde fått julen ødelagt hvis de ikke kom seg på gudstjeneste for gudstjenestens skyld)

Hva er det du protesterer på da? Det er jo nettopp valgfrihet stort sett alle du krangler med tar til orde for. Problemet oppstår når verten forventer eller forlanger at gjestene blir med i kirken (eller omvendt).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man i selskap så følger man opplegget til vertskapet selvsagt.

Så når jeg feirer jul og inviterer gjester kan jeg forvente at:

- alle står opp og ser på tre nøtter til askepott (alle søsknene mine er dritleie den filmen)

- at alle spiser alt (mannen min liker ikke kålrabistappe)

- at ingen går i kirka (mamma liker å gå i kirka)

- at alle går rundt juletreet (jeg har et søsken som er læstadianer og derfor ikke gjør dette=

- at alle drikker alkohol til maten (svigers drikker ikke alkohol)

Si meg, hvorfor det, egentlig? Hvorfor skal alle vertskapets påfunn være en tvangstrøye, og ikke frivillig? Får man som vertskap det bedre hvis man ser at man greier å tvinge alle til å delta på alle ens egne tradisjoner? Høres ærlig talt ut som en tragisk jul som er basert på helt gale verdier. Jeg gjentar det, for meg handler jula om raushet og varme. Man skal være med de man er glad i, og man skal respektere hverandre. Jeg prøver å tilrettelegge for at alle skal kose seg, og det betyr at alt er valgfritt.

Å tvinge/forvente at gjester følger alt man som vertskap gjør har INGENTING med respekt å gjøre. Det har mer med ekstremt kontrollbehov å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les nå: Jeg forventer ingenting!! Jeg ville ikke ha lagt inn et kirkebesøk. Men alle som ønsket det ville stått fritt til å gjøre som de vil, jeg har aldri servert julemiddag før alle er på plass uansett!!

Så hvorfor får ikke vi ateister (som TS) lov til å gjøre som vi vil - nemlig å ikke gå i kirka?

Hvorfor er det OK at vertskapet forventer at alle gjester følger tradisjonen med å gå i kirka, mens om vertskapet forventer at gjestene følger tradisjonen om å IKKE gå i kirka, da er man vanskelig?

Vel god dag frøken dobbeltmoral!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du inviterer til middag på julaften og forventer at gjestene dine står over kirken fordi du selv (som vert) ikke skal, er du vanskelig.

Du må gjerne mene tro og overbevisning er latterlig, men det er faktisk veldig viktig for mange. Dette går på verdier, ikke intelligens.

Men dette er jo akkurat det jeg sier!? Når jeg inviterer dem forventer jeg ikke at de skal droppe kirka bare pga meg.

Da ber jeg om samme respekt tilbake.

Og forresten, her ringer de inn til kirka kl 19.00, altså rundt middagstider for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...