Gå til innhold

Jul hos svigers - kommer ikke til å gå i kirka


Neutral90

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det burde være greit å droppe kirkebesøket.

Det ødelegger da ikke for noen. De som vil dra drar, de andre blir hjemme og gjør noe annet hyggelig mens de venter på at hele familien er samlet igjen. Det viktigste er jo uansett julekvelden.

Noen spør om det ikke bare er å dra, og for en del ikke-troende er det nok det. For meg hadde det derimot sannsynligvis vært litt negativt. Jeg får litt mark av å høre prekener om gud og Jesus og tilgivelse og fellesbønner. Holder jo ut om jeg , f.eks. i begravelse eller dåp, men på julaften vil jeg mye heller bare hygge meg på dagtid, i stedet for å gjøre noe som egentlig gir meg litt dårlig stemning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går i kirken hvis det er begravelsen til noen som stod meg nær, ellers nekter jeg som regel uansett hva det måtte være som foregår der, kan jo risikere å ta fyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er praktiserende kristen og går i kirken til jul, men jeg ville ikke synes det var rart om kjæresten til en i familien ikke var kristen, og derfor ønsket å bli hjemme mens vi andre dro i kirken. Hold deg unna fraser som "nei, jeg tror ikke på eventyr" og "nei, jeg vil ikke utsettes for indoktrinering", men å si at du ikke ønsker å gå i kirken, burde være helt greit.



Anonymous poster hash: 17c74...804
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle de bli sinte over at du ikke ønsker å gå på en samling med en haug mennesker med vrangforestillinger? Sunn mental helse er mye viktigere å fronte. Jul har jo ikke noe med kristendom å gjøre uansett. Det er en fruktbarhetsfest.

Anonymous poster hash: efc54...41b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tross alt Jesu fødsel vi feirer så da får du jo stå over hele feiringen da. Mat, gaver etc...

Anonymous poster hash: 29e30...b95

Historieløst tullprat.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Hvorfor i alle dager skulle de bli sinte over at du ikke ønsker å gå på en samling med en haug mennesker med vrangforestillinger? Sunn mental helse er mye viktigere å fronte. Jul har jo ikke noe med kristendom å gjøre uansett. Det er en fruktbarhetsfest.

Anonymous poster hash: efc54...41b

Er du klar over at du hetser millioner av mennesker med slike uttalelser? Hva får deg til å tro at du sitter med den hele og fulle sannhet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med AB#105. Jeg er selv kristen og familien går i kirken på julaften, men min søster er ikke kristen. Men vi synes det er helt greit at hun enten kommer til byen i løpet av gudstjenesten (da venter hun i garderoben eller et annet rom) eller vi henter henne på vei hjem. Det å gå i kirken er ikke en del av hennes liv, da skal ikke vi tvinge henne til det. Men vi forventer selvfølgelig at hun ikke sier noe om eventyr og sånn akkurat den kvelden, noe hun er voksen nok til ikke å gjøre.

Re: å passe på pinnekjøttet: på lav setting på komfyren klarer det seg veldig godt uten tilsyn i de ca to timene vi er ute av huset. Potetene er kokt på forhånd og settes innpakket i håndklær og dyner i sengen, så er de helt riktig temperatur når vi kommer hjem. Sånn har det blitt gjort i årevis hos oss, uten at noen er hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med AB#105. Jeg er selv kristen og familien går i kirken på julaften, men min søster er ikke kristen. Men vi synes det er helt greit at hun enten kommer til byen i løpet av gudstjenesten (da venter hun i garderoben eller et annet rom) eller vi henter henne på vei hjem. Det å gå i kirken er ikke en del av hennes liv, da skal ikke vi tvinge henne til det. Men vi forventer selvfølgelig at hun ikke sier noe om eventyr og sånn akkurat den kvelden, noe hun er voksen nok til ikke å gjøre.

Re: å passe på pinnekjøttet: på lav setting på komfyren klarer det seg veldig godt uten tilsyn i de ca to timene vi er ute av huset. Potetene er kokt på forhånd og settes innpakket i håndklær og dyner i sengen, så er de helt riktig temperatur når vi kommer hjem. Sånn har det blitt gjort i årevis hos oss, uten at noen er hjemme. :)

Enig med deg.

Jeg er selv ateist, men her handler det om gjensidig respekt. Familien respekterer at TS ikke vil i kirken, og TS respekterer familiens tro.

Og vi kan gjerne sitte her i et forum og snakke om eventyr, og annet nedsettende om religion. Men ansikt til ansikt overfor folk vi bryr oss om, viser vi respekt. Gjensidig respekt, vel og merke.

Anonymous poster hash: e8f7f...c8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å gå, slik du ville gjort som besøkende i en synagoge eller moske. Du følger de reglene som er etikette, dvs reiser deg når du skal o.l, men du trenger verken å be, eller delta i sangen. Det hadde du ikke gjort i et fremmed trossamfunn heller. Ta det som en "utflukt".

Anonymous poster hash: cc916...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal feire jul med svigers og vi blir ca 10 stk. Alle utenom jeg og kjæresten skal gå i kirka (kjæresten har gått noen år for å slippe unna mas).

De er praktiserende kristne. Jeg gruer meg til å fortelle svigers det. Syns dere det er frekt å ikke gå?

Jeg har aldri gått i kirken på juaften fordi det ikke er en tradisjon i familie. Hadde hatt absolutt null problem å gjøre det og kommer garantert til å gjøre det om anledningen gir seg. Hva er egentlig problemet med å observere hvordan andre mennesker markerer julen?

Endret av skrue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min er praktiserende kristne og går i kirken på julaften, men jeg og min samboer er ikke kristne og går derfor ikke i kirken. Dette er da ikke noe problem? Tror nesten ikke familien min tenker over det en gang, folk gjør jo som de vil. Jeg syntes ikke det er frekt å ikke gå....

Anonymous poster hash: 64080...649

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, bare si at du ikke har lyst, eller heller vil være hjemme og forberede ettellerannet, eller slappe av. At du ikke er vant til å gå i kirken på julaften, og at du faktisk har mest lyst til å være hjemme og vente på dem.

Jeg vet hvordan det er å være ikke-kristen i en kristen svigerfamilie. Det er ikke bare bare. Og om du tror det er ille nå, vent til dere evt får barn. Da kan jeg fortelle at svigers forventer bordbønn, jesushistorier etc. Det har ikke gått en eneste jul eller bursdag uten at barna får religiøst ladet litteratur. Vi har endel uåpnede barnebibler, for å si det slik...

Men dette er et fint første steg, fortelle dem at julen for deg er fred og ro, og du gjerne vil sitte foran peisen og lese en bok, eller bake en kake el.l. mens de er i kirken.



Anonymous poster hash: f929f...8ac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil feire jul hos de, men ikke gå i kirken? Sier du ja til det ene, så sier du ja til alt. Syns det er frekt av deg.

Og er det da så ille å gå i kirken på julaften?

DET ER EN SELVFØLGE AT JEG BLIR MED I KIRKEN OM VERTSKAPET BRUKER DET



Anonymous poster hash: 53761...32f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, bare si at du ikke har lyst, eller heller vil være hjemme og forberede ettellerannet, eller slappe av. At du ikke er vant til å gå i kirken på julaften, og at du faktisk har mest lyst til å være hjemme og vente på dem.

Jeg vet hvordan det er å være ikke-kristen i en kristen svigerfamilie. Det er ikke bare bare. Og om du tror det er ille nå, vent til dere evt får barn. Da kan jeg fortelle at svigers forventer bordbønn, jesushistorier etc. Det har ikke gått en eneste jul eller bursdag uten at barna får religiøst ladet litteratur. Vi har endel uåpnede barnebibler, for å si det slik...

Men dette er et fint første steg, fortelle dem at julen for deg er fred og ro, og du gjerne vil sitte foran peisen og lese en bok, eller bake en kake el.l. mens de er i kirken.

Anonymous poster hash: f929f...8ac

TS her; Takk for at du deler dine erfaringer. Satser på at det løser seg... Da svigers er på ferie har vi ennå ikke fått snakket med de.

Endret av Neutral90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit nå i prinsipper og gammelt nag og gå i kirken for din samboers, hans familie og julefredens skyld!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drit nå i prinsipper og gammelt nag og gå i kirken for din samboers, hans familie og julefredens skyld!

Ja, folk med prinsipper vil vi jo ikke ha??

Å skulle delta på gudstilbedelser hvor det ikke foregår noe spesielt (ala bryllup, begravelse) er bare hykleri.

Det står respekt av folk med prinsipper, som ikke bare vingler umotivert gjennom den religionen som andre faktisk bekjenner seg til.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk med prinsipper vil vi jo ikke ha??

Å skulle delta på gudstilbedelser hvor det ikke foregår noe spesielt (ala bryllup, begravelse) er bare hykleri.

Det står respekt av folk med prinsipper, som ikke bare vingler umotivert gjennom den religionen som andre faktisk bekjenner seg til.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

Nei, i denne sammenhengen er det bare dumt Virkelig!

Det er en viktig tradisjon for mange og gå i kirken julaften, også for de som ikke er personig kristne. Å ri prinsippene sine på bekostning av andres trivsel er bare latterlig. Rett og slett bare umodent.

Finn heller en annen kjepphest og ri på, en som ikke går ut over andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i denne sammenhengen er det bare dumt Virkelig!

Det er en viktig tradisjon for mange og gå i kirken julaften, også for de som ikke er personig kristne. Å ri prinsippene sine på bekostning av andres trivsel er bare latterlig. Rett og slett bare umodent.

Finn heller en annen kjepphest og ri på, en som ikke går ut over andre.

Hvordan går det utover andre at TS ikke går i kirken?

Å gå i kirken går tydelig ut over trivselen for TS. Hvordan andre kan bli påvirket i like stor grad har jeg vanskelig for å se.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det utover andre at TS ikke går i kirken?

Å gå i kirken går tydelig ut over trivselen for TS. Hvordan andre kan bli påvirket i like stor grad har jeg vanskelig for å se.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

Les innlegg nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...