Gå til innhold

Jul hos svigers - kommer ikke til å gå i kirka


Neutral90

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal feire jul med svigers og vi blir ca 10 stk. Alle utenom jeg og kjæresten skal gå i kirka (kjæresten har gått noen år for å slippe unna mas).

De er praktiserende kristne. Jeg gruer meg til å fortelle svigers det. Syns dere det er frekt å ikke gå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke kristen selv, men tenker at enten får dere bli med, eller så feirer dere jul et annet sted.

Vi er ateister, og velger derfor å ikke feire jul hos kristne deler av familien, særlig av hensyn til våre barn (ønsker å begrense mengden indoktrinering de utsettes for)

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo ja jeg er på en måte enig. Eneste grunnen til at jeg har sagt meg enig at vi kan feire der er fordi han ser bare familien to ganger i året pga lang reise, og om jeg skulle nekte å feire der pga kirkegang så ville det vært kjipt for han. Da føler jeg det er "bedre" å være kjip mot foreldra hans og ikke gå i kirka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt om dere er hos dem i jula, men unnlater å gå i kirka. Da er det bedre å ikke feire jul med dem.



Anonymous poster hash: a51db...7c5
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at dere ikke ønsker å være med da? Dette er tydeligvis en del av deres juletradisjon, så hvorfor ikke respektere det og delta? Man må ikke være personlig kristen for å sette foten i en kirke.



Anonymous poster hash: c72d5...149
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at hvis dere velger å ikke gå i kirken, så bør dette respekteres av alle. Samtidig, for meg som ikke-troende, så hadde jeg ikke gjort meg noe av å dra i kirken. Eller moskeen. Eller synagogen. Kanskje er det til og med en stemningsfull opplevelse for deg å bli med? Stearinlys, julesanger og fellesskap er jo ikke nødvendigvis feil på julaften? Jeg syns ikke du skal gå hvis du virkelig har store problemer med det, men hvis det ikke gjør deg noe, så er det jo en fin måte å ta del i andres tradisjoner på?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i kirka de årene jeg føler for det (ca hvert 3). Det er koselig da :)



Anonymous poster hash: 61a4c...806
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være ille at noen ikke ble med i kirken? Det må vel kunne respekteres på en normal og høflig måte, det er jo ikke som hun krever å ha en liten satanmesse før gaveåpning eller noe.

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke gå fordi det er på en måte litt big deal for meg, ble terga på barneskolen fordi familien min ikke er kristen.

Jeg skjønner at det er om respekt for tradisjon osv, samtidig så vil jeg vente med middagen til de er ferdig i kirka når de mest trolig vil feire hos oss en dag i fremtiden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dere aldri i kirken? Ikke i f eks begravelser heller?



Anonymous poster hash: 7ae19...50a
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Hvorfor skulle det være ille at noen ikke ble med i kirken? Det må vel kunne respekteres på en normal og høflig måte, det er jo ikke som hun krever å ha en liten satanmesse før gaveåpning eller noe.

Ja det skal respekteres samtidig som at om hun velger å ikke dra til foreldrene på julaften bare på grunn av at hun som et voksent kvinnemenneske ikke klarer å sitte 1 time i kirka i løpet av en hel dag, er litt merkelig grunn for å ødelegge hele dagen synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville du hatt like store problemer med å bli med i et jødisk bryllup f. eks? Jeg skjønner jo at du kanskje har et dårlig forhold til enkelte kristine hvis du har blitt mobbet av kristne, men det er jo ikke snakk om de samme menneskene. Jeg har ikke noe spesielt positivt syn på kristendom selv, men deltar gjerne i barnedåper, og kan godt tenke meg å gifte meg i en kirke bare på grunn av tradisjon og stemning.

Du får kjenne litt på magefølelsen, men det er ikke sånn at kristenheten eller mobberne "vinner" hvis du blir med i kirken for å delta i en tradisjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette velger dere selv. Meg og samboeren går heller ikke i kirken om julen, selv om resten av hans familie gjør det. Det er ingen som har kommentert det på en negativ måte.

Uansett om hans familie er kristne og går i kirken, så er det opp til dere om dere vil gå eller ikke. De må respektere det at dere velger å ikke gå. Eventuelt så kan dere dra til svigers på julaften etter at de har vært i kirken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hei, jeg skal feire jul med svigers og vi blir ca 10 stk. Alle utenom jeg og kjæresten skal gå i kirka (kjæresten har gått noen år for å slippe unna mas).

De er praktiserende kristne. Jeg gruer meg til å fortelle svigers det. Syns dere det er frekt å ikke gå?

Kan du ikke bare bli med da for høflighetens skyld? Du tar jo ikke skade av å være der et par timer. Nå vet jeg ikke hvor lenge det varer men...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal respekteres samtidig som at om hun velger å ikke dra til foreldrene på julaften bare på grunn av at hun som et voksent kvinnemenneske ikke klarer å sitte 1 time i kirka i løpet av en hel dag, er litt merkelig grunn for å ødelegge hele dagen synes jeg.

Men, hvordan ødelegger det hele dagen at to av et selskap på ti ikke er med i kirka? De kan jo ordne i stand til de andre, lage varm kakao til de er tilbake eller se noen tegnefilmer og kose seg. Hvorfor skal man presse noen til å gå i en gudstjeneste man ikke ønsker å delta i, og hvilken glede får man som kristen av det?
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Jeg er ikke kristen selv, men tenker at enten får dere bli med, eller så feirer dere jul et annet sted.

Vi er ateister, og velger derfor å ikke feire jul hos kristne deler av familien, særlig av hensyn til våre barn (ønsker å begrense mengden indoktrinering de utsettes for)

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

drar dere i dåp eller bryllup i kirka??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Vil ikke gå fordi det er på en måte litt big deal for meg, ble terga på barneskolen fordi familien min ikke er kristen.

Jeg skjønner at det er om respekt for tradisjon osv, samtidig så vil jeg vente med middagen til de er ferdig i kirka når de mest trolig vil feire hos oss en dag i fremtiden.

Tror du de i kirka kommer til å terge deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...