Gå til innhold

Jul hos svigers - kommer ikke til å gå i kirka


Neutral90

Anbefalte innlegg

Ja, nettopp! Da skjønner jeg. Men du trenger ikke å si at det er derfor. De fleste hadde bare akseptert uten at du trenger å komme med en spesifikk grunn. :)

Ja det er jo det jeg håper på! Glad jeg luftet ut her for å sjekke tempen, så jeg vet litt mer hva jeg kanskje kan vente meg av svigers.

Ellers syns jeg mange av dere svartmaler dette og mitt valg. Av og til vinner man på å være storsinnet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigers til TS er kristne. Å gå i kirka i jula er for dem ikke noen "juletradisjon", det er en del av religionen deres. Ettersom TS ikke deler deres religion er det helt klart mest respektfullt å holde seg hjemme enn å sitte i kirka og hykle.

Spot on!

Takk.

Jeg har skrevet dette før og skrivet det igjen; om/når de vil komme til oss for å feire jul, så respekterer jeg selvsagt at de går i kirka. Jeg vil ikke tvinge de til å følge min "tradisjon"om å ikke gå i kirka. Jeg ber bare om samme respekten tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. I min familie er det respektløst å ikke delta på det hele familien skal.

Det hørtes forferdelig slitsomt ut. Takk og lov har vi rom for personlige ønsker og interesser i min familie (og heldigvis i mannens også).

Anonymous poster hash: 9aaec...a4f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det aldeles ikke, ikke bare det i hvert fall. Hvor mange er det ikke som døper barna sine i kirken av tradisjon i slekten kanskje, og hvor mange er det ikke som gifter seg i kirken om det ikke er for at det gir en mer høytidelig ramme rundt begivenheten, enn et sorenskriverkontor og lignende, enn at de er personlig, praktiserende kristne?

Mange går i kirken på julaften av tradisjon, ellers aldri.

Sannsynligvis er det ikke de samme som døper barna av tradisjon eller gifter seg i kirka av tradisjon som ikke vil gå i kirka i julen.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ja det er jo det jeg håper på! Glad jeg luftet ut her for å sjekke tempen, så jeg vet litt mer hva jeg kanskje kan vente meg av svigers.

Ellers syns jeg mange av dere svartmaler dette og mitt valg. Av og til vinner man på å være storsinnet :)

Lykke til! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det aldeles ikke, ikke bare det i hvert fall. Hvor mange er det ikke som døper barna sine i kirken av tradisjon i slekten kanskje, og hvor mange er det ikke som gifter seg i kirken om det ikke er for at det gir en mer høytidelig ramme rundt begivenheten, enn et sorenskriverkontor og lignende, enn at de er personlig, praktiserende kristne?

Mange går i kirken på julaften av tradisjon, ellers aldri.

Det du sier er helt riktig. Men selv om noen bruker kirken som er tradisjonsgreie uten dypere mening er det ikke alle som gjør det. Jeg kunne aldri døpt mine barn/gifte meg/konfimere meg/begraves i en kirke. Det er helt feil for meg, fordi det representerer verdier og et livssyn jeg tar avstand fra. For meg er det ikke noen "hyggelig tradisjon uten dypere mening" å gå i kirken. Og det må faktisk være greit at folk har forskjellige følelser og holdninger til et gudshus og religiøse sermonier.

(jeg er btw konfimert hunan etisk og giftet meg for byfogden)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Uansett religion, tradisjoner eller bakgrunn så har vel alle kirkegjengerne på julaften en felles motivasjon: de har lyst til å være der. De liker ett eller annet aspekt ved det å tilbringe en times tid i kirken på julaften. TS har ikke lyst og det er da like legitimt som å ha lyst. For alt vi vet kan det hende at svigerfamilien til TS er helt enig og at dette aldri blir et problem.

Jeg har selv vært i kirka flere ganger på julaften og det gikk for så vidt helt greit, men for meg var det mest bare stress. Jeg begynte fordi bestemor hadde lyst til å dra og fordi jeg tenkte at det jo var litt stemning med julesanger og det store juletreet som glitret i kirka. Men det ble aldri den store opplevelsen for meg.

Jeg innså etterhvert at jeg knapt hadde kommet meg innenfor kirkedøra før jeg begynte å se på klokka og lure på når vi kunne dra hjem igjen. Jeg fikk ingen ekstra julestemning av å være der og ønsket meg bare bort derfra så for meg var det null glede. Da bestemte jeg meg for at heretter feirer jeg jul uten å dra i kirka. Selv om det bare er en liten time og at man "burde klare å overleve såpass", er julen for meg en tid der man bruker tiden til de tradisjonene man trives med og har glede av, og jeg føler ingen glede av å sitte i kirka. Derfor velger jeg med god samvittighet å la være. Det var et par familiemedlemmer som ble litt skuffet til å begynne med men heldigvis er familien min raus nok til å godta at man har litt forskjellige ønsker for julen. Nå har vi funnet en fin måte å slå sammen alles ønsker på; jeg er med og tenner lys på kirkegården etter gudstjenesten, og så kjører vi sammen til der vi skal spise middag. Bestemor har mange kjente å sitte i kirka sammen med og lider ingen nød selv om jeg heller blir hjemme under gudstjenesten. Det viktigste for oss alle er at vi er samlet rundt middagen og resten av julekvelden.

Hvis man skal bruke argumentet om at det er bare én liten time, så får det gjelde begge veier. Jeg er ganske sikker på at TS og svigers får en helt utmerket julaften selv om de deler seg litt opp i en liten time. De sees etterpå og kan feire sammen da. Vinn-vinn situasjon og alle er fornøyde :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Det hørtes forferdelig slitsomt ut. Takk og lov har vi rom for personlige ønsker og interesser i min familie (og heldigvis i mannens også). Anonymous poster hash: 9aaec...a4f

Vi har også et veldig stort rom for personlige interesser i min familie! Men likevel skal man bli med på enten alle aktiviteter eller ingen i vår familie. Du kan ikke droppe julemiddagen og bare møte opp til pakkene heller.. Det er samme greia. Eller du kan selvsagt gjøre det, men du vil ikke akkurat bli så populær og vil heller få beskjed om at da trenger du ikke møte i det hele tatt. Så du trenger faktisk ikke hetse meg for at jeg forteller hva som er vanlig i min familie og mange andres familier. Skal jeg begynne å hetse deg synes du i en diskusjon som ikke handler om deg i det hele tatt? :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Vi har også et veldig stort rom for personlige interesser i min familie! Men likevel skal man bli med på enten alle aktiviteter eller ingen i vår familie. Du kan ikke droppe julemiddagen og bare møte opp til pakkene heller.. Det er samme greia. Eller du kan selvsagt gjøre det, men du vil ikke akkurat bli så populær og vil heller få beskjed om at da trenger du ikke møte i det hele tatt. Så du trenger faktisk ikke hetse meg for at jeg forteller hva som er vanlig i min familie og mange andres familier. Skal jeg begynne å hetse deg synes du i en diskusjon som ikke handler om deg i det hele tatt? :)

Jeg hadde fått rimelig hakeslepp om jeg hadde fått den typen tilbakemelding fra familien min.

Men igjen, det er ingen som vet hvordan svigersene til TS faktisk reagerer på ønsket hennes om å ikke dra i kirka. Det er jo ikke sikkert de er så strikte på at alle skal delta på alt. Håper dette ordner seg for de involverte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hvorfor feirer du jul?

Anonymous poster hash: a3f16...c7c

For å feire tingeling og timmy gresshoppe og musen som putter hele armen inn i nålehodet på synåla, og lady og landstrykeren og juletre og pinnekjøtt og pakker og familie og at sola snur :D
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal respekteres samtidig som at om hun velger å ikke dra til foreldrene på julaften bare på grunn av at hun som et voksent kvinnemenneske ikke klarer å sitte 1 time i kirka i løpet av en hel dag, er litt merkelig grunn for å ødelegge hele dagen synes jeg.

Hvorfor skulle hele dagen bli ødelagt hvis Ts ikke går i kirken? Må man på død og liv gå i kirken eller feire et annet sted?

Jeg ville heller vært glad for at de tok seg bryet med å komme, og ville ikke tvunget dem til å gå i kirken, og ville på ingen måte følt at dagen ble ødelagt bare på grunn av en liten time der vi ikke pratet med hverandre uansett. Det ville vært svært lite voksent av meg å tvinge en ikke-troende i kirken.

Det vil være mer respektløst om hun ikke blir med til foreldrene på julaften.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også et veldig stort rom for personlige interesser i min familie! Men likevel skal man bli med på enten alle aktiviteter eller ingen i vår familie. Du kan ikke droppe julemiddagen og bare møte opp til pakkene heller.. Det er samme greia. Eller du kan selvsagt gjøre det, men du vil ikke akkurat bli så populær og vil heller få beskjed om at da trenger du ikke møte i det hele tatt. Så du trenger faktisk ikke hetse meg for at jeg forteller hva som er vanlig i min familie og mange andres familier. Skal jeg begynne å hetse deg synes du i en diskusjon som ikke handler om deg i det hele tatt? :)

Nå synes jeg du har særdeles lav terskel for å føle deg hetset.

I min familie er de voksne oppegående folk, og hvis noen fortalte at de ikke ble med på julemiddagen, så ville jeg antatt at de hadde en god grunn. De ville naturligvis vært velkommen til gaveåpningen likevel. Vi har intet plagsomt frafall fra juleaktivitetene til tross for at folk får velge selv.

Det er naturligvis ikke frekt å la være å delta i en gudstjeneste i en religion man ikke tilhører, tvert imot synes jeg det er langt frekkere å sitte der og late som og nedverdige religionen til et rent pliktløp.

Anonymous poster hash: 0e9db...b0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også et veldig stort rom for personlige interesser i min familie! Men likevel skal man bli med på enten alle aktiviteter eller ingen i vår familie. Du kan ikke droppe julemiddagen og bare møte opp til pakkene heller.. Det er samme greia. Eller du kan selvsagt gjøre det, men du vil ikke akkurat bli så populær og vil heller få beskjed om at da trenger du ikke møte i det hele tatt. Så du trenger faktisk ikke hetse meg for at jeg forteller hva som er vanlig i min familie og mange andres familier. Skal jeg begynne å hetse deg synes du i en diskusjon som ikke handler om deg i det hele tatt? :)

Om jeg sier "hei dere jeg ønsker ikke delta på denne religiøse sermonien fordi jeg ikke tilhører den religionen og syntes det er ubehagelig" til min (sviger)familie og fått til svar "deltar du ikke på de samme religiøse sermoniene som oss trenger du ikke komme" så kunne det vært det samme med hele hurven.

Det er det totalt motsatte av åpenhet og raushet.

Det mange i denne tråden ikke ser ut til å forstå, er at en gudstjeneste ikke nødvendigvis er en tom tradisjon som er koselig. For mange mennesker er det et religiøst ritual med mening, og kan derfor ikke sammenlignes med å spise julemiddag eller påskequiz eller alle de andre eksemplene i denne tråden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tross alt Jesu fødsel vi feirer så da får du jo stå over hele feiringen da. Mat, gaver etc...

Anonymous poster hash: 29e30...b95

Det er kanskje de du feirer, men det er ikke det alle feirer. Hvorfor skulle din grunn til å feire jul være noe bedre enn andres?

Hva er så galt med å synge litt julesanger i kirka egentlig?

Ser du ikke at å bli presset til å utøve religiøs tilbedning er feil? En religion man enten ikke har noe forhold til eller har tatt avstand fra?

Vi har også et veldig stort rom for personlige interesser i min familie! Men likevel skal man bli med på enten alle aktiviteter eller ingen i vår familie. Du kan ikke droppe julemiddagen og bare møte opp til pakkene heller.. Det er samme greia. Eller du kan selvsagt gjøre det, men du vil ikke akkurat bli så populær og vil heller få beskjed om at da trenger du ikke møte i det hele tatt.

Oi! Er virkelig sånne småting viktigere for dere enn familien deres? Snakk om å ofre individene for å opprettholde glansbildet. Jeg hadde droppa julemiddag, pakker, feiring og generelt alt samvær med en familie som oppførte seg sånn. For meg er nemlig respekt noe av det viktigste som holder oss sammen.

Om jeg sier "hei dere jeg ønsker ikke delta på denne religiøse sermonien fordi jeg ikke tilhører den religionen og syntes det er ubehagelig" til min (sviger)familie og fått til svar "deltar du ikke på de samme religiøse sermoniene som oss trenger du ikke komme" så kunne det vært det samme med hele hurven.

Det er det totalt motsatte av åpenhet og raushet.

Det mange i denne tråden ikke ser ut til å forstå, er at en gudstjeneste ikke nødvendigvis er en tom tradisjon som er koselig. For mange mennesker er det et religiøst ritual med mening, og kan derfor ikke sammenlignes med å spise julemiddag eller påskequiz eller alle de andre eksemplene i denne tråden.

Så enig! Og tvang eller press til å delta i religionsutøvelse er vel ikke bare frekt og ufint, det er vel strengt tatt ikke lov heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også troende svigerforeldre (men det er ikke vanlig norsk statskirke vi snakker om her). Når de er i kirken ser jeg på tre nøtter til askepott :P ikke skjangs i havet om at jeg blir med på noen tungetalesermoni med hallejula-stemning.

Men jeg er sånn dritkjip raring som tar med meg eget pinnekjøtt fordi ribbe smaker fett og høgg.

Er nok mange som står ovenfor samme situasjon som TS i julen, og reaksjonene er nok ikke store enten man blir hjemme eller blir med. For å sette det på spissen: Jeg vil tro at de fleste familier som går i kirken på julaften i Norge ville reagert mer på at svigerdatteren tok med egen julemiddag enn at hun ikke ble med i gudstjeneste på formiddagen :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er nok mange som står ovenfor samme situasjon som TS i julen, og reaksjonene er nok ikke store enten man blir hjemme eller blir med. For å sette det på spissen: Jeg vil tro at de fleste familier som går i kirken på julaften i Norge ville reagert mer på at svigerdatteren tok med egen julemiddag enn at hun ikke ble med i gudstjeneste på formiddagen :P

Akkurat det med pinnekjøttet forstår jeg folk reagerer på. Men siden vi har en annenhvert år-greie med jula kom jeg frem til at det var bedre å starte som hub rare som spiser medbragt pinnekjøtt, enn å måtte spise poteter og surkål annenhver jul forever (de har ribbe, ribbefett/sky, potet og surkål til julemat).

Til gjenngjeld får mannen min servert egen ribbe av min familie (som har pinnekjøttjul) når vi feirer der. De siste årene har vi uansett hatt julaften hos oss (med storfamilien) så det har løst seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med pinnekjøttet forstår jeg folk reagerer på. Men siden vi har en annenhvert år-greie med jula kom jeg frem til at det var bedre å starte som hub rare som spiser medbragt pinnekjøtt, enn å måtte spise poteter og surkål annenhver jul forever (de har ribbe, ribbefett/sky, potet og surkål til julemat).

Til gjenngjeld får mannen min servert egen ribbe av min familie (som har pinnekjøttjul) når vi feirer der. De siste årene har vi uansett hatt julaften hos oss (med storfamilien) så det har løst seg selv.

Fint at dere har funnet en ordning som fungerer :) Man har gjerne sterke preferanser når det gjelder julemat, og det er kjedelig å bli sittende med kun tilbehør år etter år. Selv liker jeg heldigvis begge deler, så sannsynligheten for å ende opp med en svigerfamilie med god julemiddag er stor. Husker den største "frykten" i kameratgjengen var en svigerfamilie med tradisjon for kokt torsk på julaften.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det trenger å være frekkt... Jeg ville kanskje da fokusert på at dere kan ta dere av ting som må evt fikses hjemme? Dekke bordet eller noe slikt?
Min familie har gått i kirken en gang på julaftan (på mitt 23 år lange liv). Men det ble med den ene gangen rett og slett fordi det er stappa i kirken da, og vi setter oss heller hjemme og koser oss uten mas og jag med å reise dit, sitte å nesten ikke få puste i en stappa kirke. Vi leser heller juleevangeliet før vi åpner pakkene på kvelden. Vi er praktiserende kristne, men føler det er for mye styr å gå i kirka. Som de sier så er jo Gud blandt oss om vi er samlet 2 eller flere i hans navn... :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Hvorfor skulle hele dagen bli ødelagt hvis Ts ikke går i kirken? Må man på død og liv gå i kirken eller feire et annet sted?

Jeg ville heller vært glad for at de tok seg bryet med å komme, og ville ikke tvunget dem til å gå i kirken, og ville på ingen måte følt at dagen ble ødelagt bare på grunn av en liten time der vi ikke pratet med hverandre uansett. Det ville vært svært lite voksent av meg å tvinge en ikke-troende i kirken.

Det vil være mer respektløst om hun ikke blir med til foreldrene på julaften.

Det blir ødeleggelse av dagen om den timen i kirka er det som avgjør om hun skal feire med foreldrene eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...