Gå til innhold

Jul hos svigers - kommer ikke til å gå i kirka


Neutral90

Anbefalte innlegg

Ja det skal respekteres samtidig som at om hun velger å ikke dra til foreldrene på julaften bare på grunn av at hun som et voksent kvinnemenneske ikke klarer å sitte 1 time i kirka i løpet av en hel dag, er litt merkelig grunn for å ødelegge hele dagen synes jeg.

Ærlig talt, ødelegge hele dagen fordi noen ikke ønsker å gå i kirken? Du går da ikke i kirken fordi du vil ha alle der, du går i kirken for din egen del!

Anonymous poster hash: 07309...cf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke at dette er noe problem. Hjemme hos oss går de som har lyst til å gå i kirka. Har venner som går i kirka på julaften til tross for at de giftet seg human-etisk og folk som giftet seg i kirka som ikke går i kirka på julaften. Er vel ikke noe å lage styr over?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hva problemet er, jeg... Så lenge man gir beskjed på en ordentlig måte om at man ikke kommer til å bli med i kirken på julaften, så ser jeg ikke hvorfor dette skal gjøre noen fornærmet på noen måte eller være med på å ødelegge julen for noen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Ærlig talt, ødelegge hele dagen fordi noen ikke ønsker å gå i kirken? Du går da ikke i kirken fordi du vil ha alle der, du går i kirken for din egen del!

Anonymous poster hash: 07309...cf2

Åhh, driver folk og gnåler om dette enda?

Ja fordi det å gå i kirken skulle være avgjørende for om hun i det hele tatt ville feire jul med foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegg nr 3.

Der står det at det er dumt for samboeren til TS om hun skulle nekte å feire jul hos svigers. Og det er der selvfølgelig. Ingen grunn til å ikke dra til svigers i jula.

Det er det å ikke bli med i kirken som er temaet, ikke å droppe hele julebesøket hos dem.

Der er naturligvis mye verre for TS å bli med på noe hun er ukomfortabel med, enn for familien at hun ikke deltar på en aktiviter i løpet av tiden hun er det. De merker uansett lite til om hun sitter noen plasser bortenfor dem på en benk eller ikke.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et skikkelig ikke-problem - er jo bare å la vær å dra i kirka.

Jeg er ateist, og når kristne feirer jul med oss (som ikke går i kirka) er det jo overhodet ikke noe problem at de går i kirka. Skulle jeg liksom nektet kristne gjester å gå i kirka fordi når de besøker oss må de følge alle våre tradisjoner? :ler:

Jula er en tid for raushet, og denne "enten følger du ALLE våre tradisjoner eller ingen!"-holdningen er bare skammelig å ha i jula. Det må da være rom for ulike vaner og tradisjoner i ett og samme hus!? Hvis ikke er det nok best å ikke feire jul med slike folk, jula skal være avslappende og ikke en tvangstrøye. Å kreve at alle ser på tre nøtter til Askepott fordi mor i huset gjør det blir litt vel barnslig. Samme gjelder kirka.

Dette vil neppe være et problem for svigerforeldrene til TS.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest daisydaisy

Hva er grunnen til at dere ikke ønsker å være med da? Dette er tydeligvis en del av deres juletradisjon, så hvorfor ikke respektere det og delta? Man må ikke være personlig kristen for å sette foten i en kirke.

Anonymous poster hash: c72d5...149

Endelig fikk noen sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står det at det er dumt for samboeren til TS om hun skulle nekte å feire jul hos svigers. Og det er der selvfølgelig. Ingen grunn til å ikke dra til svigers i jula.

Det er det å ikke bli med i kirken som er temaet, ikke å droppe hele julebesøket hos dem.

Der er naturligvis mye verre for TS å bli med på noe hun er ukomfortabel med, enn for familien at hun ikke deltar på en aktiviter i løpet av tiden hun er det. De merker uansett lite til om hun sitter noen plasser bortenfor dem på en benk eller ikke.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

Hun syns det er bedre å være kjip mot foreldrene hans som han ser et par ganger i året?

Hvis disse syns det er kjipt at ikke alle går samlet i kirken er det bare å gå. Noe annet er bare barnslig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun syns det er bedre å være kjip mot foreldrene hans som han ser et par ganger i året?

Hvis disse syns det er kjipt at ikke alle går samlet i kirken er det bare å gå. Noe annet er bare barnslig.

Det er ikke å "være kjip" å ikke fotfølge vertskapet sitt hele jula. De blir ikke forhindret i å gjøre det er har lyst til av at TS ikke blir med på akkurat dette. Det er snakk om en passiv aktivitet, der man egentlig ikke merker noe til om de andre er med eller ikke.

Om noen skulle henge seg opp i at de "synes alle burde gå samlet" til enhver tid, også på den ene aktiveten som byr dem i mot, så er det denne personen som er urimelig.

Det er helt urimelig å forvente at andre skal delta i religiøse seremonier om de ikke ønsker.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk noen sagt det.

Ingen har da sagt at man må være kristen for å gå i kirken. Det at TS får lov til å gå om hun ønsker, er det ingen som betviler.

Poenget er at TS faktisk ikke ønsker å delta.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å "være kjip" å ikke fotfølge vertskapet sitt hele jula. De blir ikke forhindret i å gjøre det er har lyst til av at TS ikke blir med på akkurat dette. Det er snakk om en passiv aktivitet, der man egentlig ikke merker noe til om de andre er med eller ikke.

Om noen skulle henge seg opp i at de "synes alle burde gå samlet" til enhver tid, også på den ene aktiveten som byr dem i mot, så er det denne personen som er urimelig.

Det er helt urimelig å forvente at andre skal delta i religiøse seremonier om de ikke ønsker.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

Nei, men det kunne hende at det oppleves som skuffende for dem at den "inngiftede" ikke kan innrette seg som gjest.

Men for guds skyld, tvihold på prinsippene uansett hva det koster, bare en får det som en vil. I så fall burte hun holde seg hjemme i julen, så andre slipper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det kunne hende at det oppleves som skuffende for dem at den "inngiftede" ikke kan innrette seg som gjest.

Men for guds skyld, tvihold på prinsippene uansett hva det koster, bare en får det som en vil. I så fall burte hun holde seg hjemme i julen, så andre slipper.

Mener du helt reelt at man ikke er en god gjest om man ikke deltar i absolutt alt som foreslås i en periode på flere dager? Og da attpåtil en religiøs seremoni man vegrer seg for å være med på?

Om svigerforeldrene opplever det som "skuffende" er det de som har urealistiske forventninger.

Og hvorfor "burde hun holde seg hjemme"? Vil ikke det være vesentlig mer skuffende med en svigerdatter som ikke kommer i jul, en en som kommer på besøk og deltar på nesten alt de selv har planer om?

Jeg skjønner virkelig ikke hva som foregår i hodene på folk som mener det et riktig å presse andre i spørsmål om egen religiøs overbevisning. Det å si at TS er velkommen til å delta selv om hun ikke er religøs er positivt. Men om hun ikke ønsker det, må de faktisk respekter hennes ønsker.

Religionsfrihet handler ikke bare om frihet til å ha og utøve sin religion. Det handler også om å få frihet til å velge bort religion. Og også da å slippe å delta i forkynning av andre menneskers religion.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du helt reelt at man ikke er en god gjest om man ikke deltar i absolutt alt som foreslås i en periode på flere dager? Og da attpåtil en religiøs seremoni man vegrer seg for å være med på?

Om svigerforeldrene opplever det som "skuffende" er det de som har urealistiske forventninger.

Og hvorfor "burde hun holde seg hjemme"? Vil ikke det være vesentlig mer skuffende med en svigerdatter som ikke kommer i jul, en en som kommer på besøk og deltar på nesten alt de selv har planer om?

Jeg skjønner virkelig ikke hva som foregår i hodene på folk som mener det et riktig å presse andre i spørsmål om egen religiøs overbevisning. Det å si at TS er velkommen til å delta selv om hun ikke er religøs er positivt. Men om hun ikke ønsker det, må de faktisk respekter hennes ønsker.

Religionsfrihet handler ikke bare om frihet til å ha og utøve sin religion. Det handler også om å få frihet til å velge bort religion. Og også da å slippe å delta i forkynning av andre menneskers religion.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

Skjerp deg! Presses på religiøs overbevisning?! Vi snakker om julegudstjeneste, en tradisjon for mange i julen for å komme i stemning. Kall nå spade for en spade!

Og hva får deg til å tro at hun er så ønsket? Hvis jeg oppfatter rett så blir hun med samboer fordi han ser foreldrene sjeldent. Man viser litt respekt hvis hun ønsker et godt forhold til dem i fremtiden.

Skal en ikke gå i begravelser heller fordi de foregår i kirken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest daisydaisy

Ingen har da sagt at man må være kristen for å gå i kirken. Det at TS får lov til å gå om hun ønsker, er det ingen som betviler.

Poenget er at TS faktisk ikke ønsker å delta.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

Det var ikke derfor jeg påpekte det. Jeg var enig i det som ble uthevet, og glad for at det ble sagt.

Og ja, jeg har forstått at det er poenget. Som du også kan se så har jeg ikke sagt noe om akkurat det, fordi jeg egentlig ikke har noe svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp deg! Presses på religiøs overbevisning?! Vi snakker om julegudstjeneste, en tradisjon for mange i julen for å komme i stemning. Kall nå spade for en spade!

Og hva får deg til å tro at hun er så ønsket? Hvis jeg oppfatter rett så blir hun med samboer fordi han ser foreldrene sjeldent. Man viser litt respekt hvis hun ønsker et godt forhold til dem i fremtiden.

Skal en ikke gå i begravelser heller fordi de foregår i kirken?

Men for enkelte er ikke en gudstjeneste bare en koselig tradisjon. For noen er det faktisk et religiøst rituale med dypere mening.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for enkelte er ikke en gudstjeneste bare en koselig tradisjon. For noen er det faktisk et religiøst rituale med dypere mening.

Og for ganske mange av oss er det en skikkelig Ukoselig tradisjon, for egen del fullt av overtro og gammelt grums. Og da er det skikkelig respektløst å gå. Fordi mitt syn på noe andre synes er fint og viktig er så annerledes velger jeg å holde meg unna. Jeg vil ikke klare å glede meg over arkitektur eller kunst heller, jeg ser så godt alle symbolene er kirke er full av og synes det er ubehagelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men for enkelte er ikke en gudstjeneste bare en koselig tradisjon. For noen er det faktisk et religiøst rituale med dypere mening.

Nettopp. Og ikke bare for dem som er kristne, men også for noen av oss som ikke er det.

For meg er kristendom noe jeg bevist har valgt bort gjennom en lang og smertefull prosess. Det har kostet meg mye å stå for hva jeg faktisk tror (eller retteresagt ikke tror) på.

For meg vil det å skulle presses til å dra på en gudstjeneste, være en støt påkjenning og alt annet enn "helt greit".

Og her snakker vi ikke en hvilken som helst gudstjeneste, men en som har eksta betydning innenfor sin religion.

Å se på dette som "bare en hyggelig tradisjon" er greit for sin egen del, men du kan ikke tvinge andre til å føle det på samme måte.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for enkelte er ikke en gudstjeneste bare en koselig tradisjon. For noen er det faktisk et religiøst rituale med dypere mening.

TS kan velge hvordan hun vil se det. Vet om ganske mange andre ting som er værre å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS kan velge hvordan hun vil se det. Vet om ganske mange andre ting som er værre å gjøre.

Selvfølgelig er det lett å finne mange ting det er grusomt å måtte gjøre, men det er åpenbart irrelevant.

Her er det snakk om denne ene tingen, som TS ikke har lyst til å gjøre. Jeg ser ingen grunn til hun skal forsøke å "se" dette på en annen måte.

For mange av oss er følelsene vårr faktisk ganske dypt forankret når det gjelder dette med religion. Det er ikke noe vi har et overfladisk og lettvint forhold til.

Jeg er overrasket over hvor bagatellmessig du anser det å være å bli presset til dette. Det vitner om at du ikke har forstått hva religion dreier seg om.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det lett å finne mange ting det er grusomt å måtte gjøre, men det er åpenbart irrelevant.

Her er det snakk om denne ene tingen, som TS ikke har lyst til å gjøre. Jeg ser ingen grunn til hun skal forsøke å "se" dette på en annen måte.

For mange av oss er følelsene vårr faktisk ganske dypt forankret når det gjelder dette med religion. Det er ikke noe vi har et overfladisk og lettvint forhold til.

Jeg er overrasket over hvor bagatellmessig du anser det å være å bli presset til dette. Det vitner om at du ikke har forstått hva religion dreier seg om.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

Spar deg! Jeg er gammel nok til å vite at det kan være taktisk smart å velge sine kamper.

Men jeg ønsker alle som ønsker å gjøre en slik ting til big deal lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...