Gå til innhold

Mitt barn mobber andre barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker litt at når vi har prøvd 'straff' og det ikke fungerer så prøver vi noe annet, og ikke mer av det som ikke fungerer.

Anonymous poster hash: a0193...8bb

Gi barnet timer til psykolog og gestaltterapeut.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg lurer litt på hvorfor ingenting av sanksjonene våre fungerer, men det er jo umulig for oss å være konsekvente når vi ikke alltid vet når det har skjedd. Mulig han trenger å snakke med noen ja, hvem kan jeg kontakte da?

Fordi barnet tror at om det forandrer måten sin å være på på skolen, ved å ikke mobbe "helt plutselig" vil det tape ansikt. Så å endre adferd når barnet er syv år er for vanskelig å klare uten veiledning av en voksen hele skoledagen.

Dette må lærer bistå barnet med.

Da taper ikke barnet ansikt heller, fordi en voksen forteller hvordan barnet skal oppføre seg og hvilke

valg det skal ta. Den autoriteten aksepterer de andre barna og gruppedynamikken endrer seg.

Barnet blir "flink" som er "snill".

Snakk med lærer.

• Liker 4
Skrevet

Du får bare true avkommet ditt med at om han ikke slutter med mobbingen, så må han bytte skole. Selv om du ikke har tenkt det. Dere må ta grep, både du og din mann og si at slik oppførsel finner dere, dere ikke i, og at han på slutte på fritidsaktiviteter og sånne goder hvis han ikke tar seg sammen. Hvorfor mobber sønnen din andre barn? Er ofte at de selv sliter med noe.

Anonymous poster hash: 373e8...09c

Man truer ikke en syvåring med noe som helst, når man trenger å bygge et bedre forhold til barnet, så han føler seg sikker nok i seg selv, til å ikke hevde seg over andre unger på skolen.

• Liker 1
Skrevet

Ditt barn sliter med hvordan det føler seg. Å spille på følelser da vil feile.

Å straffe vil også feile.

Ditt barn hevder seg fordi det føler seg underlegent. Det gjør unger som mobber, bevisst eller ubevisst.

Fordi det å ta "kontrollen" og trykke på andres knapper, gjør at det føler seg tryggere.

I tillegg er det kommet i en situasjon der det å endre oppførsel vil bli sett rart på av andre unger. Det kalles gruppedynamikk.

Så lenge ditt barn ikke er sterkt nok følelsesmessig, vil dette fortsette.

Gi ungen psykolog.

Lykke til.

Dette stemmer ikke; dette er gamle myter som forlengst har blitt tilbakevist.

Mobbere føler seg ikke underlegne og usikre; selvtilliten deres er enten gjennomsnittlig eller forholdsvis positiv.

Anonymous poster hash: b732e...f5c

• Liker 6
Skrevet

Stakkars barn tenker jeg, dersom rådene her skal tas til følge. Et (høyst sannsynlig) usikkert barn skal straffes, bytte skole og bli stemplet som problembarn allerede som syvåring.

Gå til roten av problemet heller, sier jeg. Han er ikke ond, han har problemer.

• Liker 10
Skrevet

Reagerer han når dere sier at dere er skuffet over han? Det sier nemlig mye om empatien hans.

Anonymous poster hash: 4bfb7...d2a
  • Liker 1
Skrevet

Takk! Tanken min med en slik tur var nettop dette. At de skulle se at den andre bare er eng jevnaldrende gutt med kanskje like interesser og at min gutt skulle se at dette barnet er en hyggelig gutt, og på den måten få bukt med problemet. Selvfølgelig under tett voksenkontakt, min sønn er nok ikke like tøff uten alle de andre guttene i klassen i ryggen.

Du angriper dette fra feil vinkel.

Ditt barn føler seg ikke tøff i det hele tatt.

Spesielt ikke med de nadre i klassen rundt seg.

Det er da behovet for å hevde seg og overkompensere kommer og han blir en bølle.

Når han snakker med dere etter skolen og "lyver" om å ikke ha plaget, er det et fortvilt forsøk på at mor og far ikke skal bli sinte. Ikke en løgn for å dekke over sannheten.

Barnet ditt trenger støtte.

Mobbeofferet skal ikke være en del av den prosessen.

Han skal ikke si unnskyld før etter at mobbingen har holdt opp i tre uker.

Da kan de møtes, dra på grilling i skogen og bli bedre venner.

Men ikke nå.

Fordi mobbeofferet er redd og gutten din er for liten til å klare å endre adferden sin selv.

Blir de "venner" på fritiden blir det verre for offeret på skolen, som føler seg forrådt i tillegg til å være den som blir plaget. Din sønn blir også lært opp til at det er ok å late som man er venner, når man ikke egentlig er det...

• Liker 14
Skrevet

Dette stemmer ikke; dette er gamle myter som forlengst har blitt tilbakevist.

Mobbere føler seg ikke underlegne og usikre; selvtilliten deres er enten gjennomsnittlig eller forholdsvis positiv.

Anonymous poster hash: b732e...f5c

Dette er et syv år gammelt barn...

Det er enkelt å forstå hva som skjer her.

• Liker 1
Skrevet

Fortvilende situasjon, synes TS fortjener en pluss for å anerkjenne og ville ta tak i problemet - det er det ikke alle som ville gjort.

En ting jeg er litt nysgjerrig på er hvilken type mobbing det er snakk om her. Kan du komme med eksempler på hva som er blitt gjort eller sagt?

Har mobbeofferet andre venner eller er dette en som blir holdt utenfor alt?

Det har vært mange forslag her, men jeg synes det er rart at mobbe-gruppen ikke blir adressert i større grad. Min tanke er at det er kulturen i denne klassen/gjengen han er i som fører ham inn igjen på mobbersporet.

Har du snakket med foreldrene til de andre i denne gruppen? Om det er et miljøproblem holder det ikke at bare èn tar tak i problemet.

• Liker 6
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men jeg tenker at voksenstøtte kan være til hjelp. Skjer det ting i friminuttet, på skoleveien etc så er det viktig at det er voksne til stede. Kanskje må dere foreldre avspasere litt og følge guttene hele skoleveien.

Kanskje kan ppt kobles inn for å hjelpe din sønn (mobberen) og finne ut av hvorfor han gjør som han gjør.

Kan skolen sette inn flere voksne i friminuttet en periode?

Har også tro på å lese bøker/ se filmer med temaet mobbing, men har ingen konkrete forlag til hvilke..

Godt at du som mor ser at det er et problem og vil gjøre noe med det. Lykke til :)

• Liker 2
Skrevet

Fortvilende situasjon, synes TS fortjener en pluss for å anerkjenne og ville ta tak i problemet - det er det ikke alle som ville gjort.

En ting jeg er litt nysgjerrig på er hvilken type mobbing det er snakk om her. Kan du komme med eksempler på hva som er blitt gjort eller sagt?

Har mobbeofferet andre venner eller er dette en som blir holdt utenfor alt?

Det har vært mange forslag her, men jeg synes det er rart at mobbe-gruppen ikke blir adressert i større grad. Min tanke er at det er kulturen i denne klassen/gjengen han er i som fører ham inn igjen på mobbersporet.

Har du snakket med foreldrene til de andre i denne gruppen? Om det er et miljøproblem holder det ikke at bare èn tar tak i problemet.

Veldig enig.

Også enig med den over, som foreslår at det er voksne til stede på skoleveien, fram og tilbake.

• Liker 2
Skrevet

Uff, vanskelig situasjon, har ikke noen erfaring på det punktet men her er en artikkel om temaet.

http://www.fug.no/naar-barnet-ditt-mobber.145989.no.html

Anonymous poster hash: 4bfb7...d2a

Den linken er død...

Trøst deg med at dette styrket ditt barn. Han vil bli en en sterk leder, og antakelig et lykkelig menneske i voksen alder.

Trist er det selvsagt med de som mobbes, men det er dynamikken hos mennesker.

Forklar og vis ham hvordan han kan være en vinner uten å trykke ned andre. Det er deres oppgave som foreldre.

Styrker barnet til TS? Å nei du, det er faktisk offeret som blir styrket av dette, tro det eller ei. Samtidig blir likevel offerets liv ødelagt. Om mobberne får dårlig samvittighet er ingen ting bedre enn det... Offeret blir styrket fordi de tingene som stjeler all ens styrke er de samme tingene som gjør en sterk. Likevel er det ulovlig å mobbe, og mobberne vet ikke hva de gjør med ofrene sine! Som et tidligere mobbe-offer vet jeg hva jeg snakker om!! De tingene som stjeler all ens styrke er de samme tingene som gjør en sterk.

Mobberen må bytte skole.

Anonymous poster hash: b0635...5cb

Det er ikke mulig å bytte skole, vi bor på et lite sted og det ville innebæret lang pendling, nærskolen er vårt eneste alternativ.

Det er fullt mulig å bytte skole, om så mobberne må sendes til skole i nabokommunen. Å skylde på at nærskolen er eneste alternativ blir feil, om så barna må hentes av miljø-arbeider i nabokommunen, eller sendes i taxi til en annen skole.

Han har mistet privilegiet å gå på en nær skole ved å velge å bli høy på og utnytte makten over andre.

Anonymous poster hash: b0635...5cb

Nettopp. Derfor bør han flyttes på

• Liker 1
Skrevet

Den linken er død...

Styrker barnet til TS? Å nei du, det er faktisk offeret som blir styrket av dette, tro det eller ei. Samtidig blir likevel offerets liv ødelagt. Om mobberne får dårlig samvittighet er ingen ting bedre enn det... Offeret blir styrket fordi de tingene som stjeler all ens styrke er de samme tingene som gjør en sterk. Likevel er det ulovlig å mobbe, og mobberne vet ikke hva de gjør med ofrene sine! Som et tidligere mobbe-offer vet jeg hva jeg snakker om!! De tingene som stjeler all ens styrke er de samme tingene som gjør en sterk.

Det er fullt mulig å bytte skole, om så mobberne må sendes til skole i nabokommunen. Å skylde på at nærskolen er eneste alternativ blir feil, om så barna må hentes av miljø-arbeider i nabokommunen, eller sendes i taxi til en annen skole.

Nettopp. Derfor bør han flyttes på

Kan vi ikke vare la slike kommentarer som FuturePrimitive kommer med bli forbigått i stillhet, h*n vet tydeligvis ikke noe om temaet. Jeg ser som sagt helst at man prøver å håndtere problemet og løser situasjonen enn å flytte skole. Nå kommer PPT inn i bildet og skal se på klassemiljøet som helhet. Jeg tror jeg kommer til å følge og hente fra nå av, men jeg er usikker på hvaslags tiltak skolen setter inn i friminuttene.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi har fått beskjed fra skolen om at mitt barn mobber to andre barn. De er en hel gjeng sommobber, men mitt barn er tydeligvis lederen. De bedriver grov mobbing, og situasjonen er ganske fortvilet. Vi har snakket med han om det mange mange ganger, vi har prøvd å spille på følelsene hans ( forklare han at andre blir lei seg), vi har forsøkt straff ( ta fra han iPad og lignende) men dette er det umulig å være konsekvent med da vi ikke alltid vet når det skjer. Min mann syntes nå vi skulle forsøke med belønning ( for å ikke mobbe), men dette mener jeg blir helt feil + at det er samme problemet med konsekventhet.

Mobbingen fortsetter og jeg føler meg hjelpeløs og som verdens verste mor!

Jeg hadde vært super flau hadde det vært MITT barn som mobba! Dette må dere ta tak i! Det må slås hardt ned på!

Anonymous poster hash: bbb36...d27

• Liker 1
Skrevet

Den stakkars gutten som blir mobbet av din sønn skal iallfall ikke måtte tvangs sosialiseres med ditt barn for å få det bedre.

Hva sier skolen dere skal gjøre da? De må jo ha noe erfaring med slikt?

Du får iallfall få din sønn til å holde seg borte fra gutten som er blitt mobbet.

Hadde det vært meg så hadde jeg tatt fra an alle goder han har inntil han forsto hva han driver med og ber oppriktig om unnskyldning. Bare skole og hjem, ikke noe utenom. Ikke kino, ipad, internett osv.

Nå må jeg jo si at jeg synes det virker rart at et barn er så empatiløst, hvis dere har pratet skikkelig med barnet og innført tiltak og allikevel fortsetter han, da er det noe som ikke helt stemmer...

Enig med deg. Det virker rett og slett som det kan være noe galt med barnet når det ikke eier empati i det hele tatt. Hadde tatt kontakt med en psykolog/psykiater straks. Viktig at deres sønn lærer seg empati og følelser, ellers kan dette gå riktig galt når han blir større!

• Liker 5
Skrevet

Ditt barn sliter med hvordan det føler seg. Å spille på følelser da vil feile.

Å straffe vil også feile.

Ditt barn hevder seg fordi det føler seg underlegent. Det gjør unger som mobber, bevisst eller ubevisst.

Fordi det å ta "kontrollen" og trykke på andres knapper, gjør at det føler seg tryggere.

I tillegg er det kommet i en situasjon der det å endre oppførsel vil bli sett rart på av andre unger. Det kalles gruppedynamikk.

Så lenge ditt barn ikke er sterkt nok følelsesmessig, vil dette fortsette.

Gi ungen psykolog.

Lykke til.

Som nevnt ovenfor, så er dette et utdatert syn. All forskning viser at de fleste som mobber, ikke har det vondt hjemme eller har dårlig selvtillit etc. Men derimot kommer de fleste mobbere fra ressurssterke hjem og har god selvtillit.

Dette er et barn på 7 år, tror neppe han har psykiske problemer. Han har sannsynligvis "bare" kommet inn i et mønster med dårlig oppførsel mot andre barn. Tror det ofte skal like lite til for å bli mobber som for å bli mobbeoffer. Jeg ble mobbet gjennom nesten hele grunnskolen selv, var ingenting spesielt rart med hverken meg eller de som mobbet/ertet. Mye tilfeldigheter i starten, og så baller det på seg og blir et innøvd mønster som alle barna involvert bare godtar.

Derfor er det flott at TS ønsker å ta tak i dette! Jo før mobbingen blir stoppet, jo enklere blir det å stoppe den, og jo mindre blir skadevirkningene for alle parter.

Jeg tror det viktigste er at TS kontaker foreldrene til de andre mobberne, og at de kanskje har et møte eller noe sammen, for å snakke med barna om mobbingen. Kanskje alle foreldrene kan bli enige om at dere alle leverer og henter barna deres, slik at i alle fall mobbingen på skoleveien opphører. Det blir veldig vanskelig om ikke de andre foreldrene også annerkjenner at deres barn er mobbere, selv om TS sitt barn er "lederen" betyr det ikke at han skal få all skylden. De andre må også ta ansvar!

• Liker 2
Skrevet

Den dagen jeg får høre at et av mitt barn er en mobber, kommer jeg til å fotfølge barna mine på skolen, fridtidsaktiviteter, bursdager osv. Blir ikke aktuelt at mitt barn mobber noen.

• Liker 7
Skrevet

Anbefaler å oppsøke fastlege og få henvist gutten til psykolog. Det virker som det er noe galt med barnet og dette er det viktig å komme til bunns i, hvis ikke kan dere se frem til langt verre kriminelle handlinger i eldre alder. Det bør være en voksen tilstede til og fra skolen, og gutten bør nærmest fotfølges av lærer i friminuttene. Ta av dere silkehanskene, det er mobbeofferet som det er synd på her, dere må ta tak i oppførseln til gutten deres og ikke stole blindt på det han sier, for han lyver jo dere midt opp i ansiktet. Her må dere ha inn profesjonell hjelp, og han må stilles til ansvar. Dette er ikke greit uansett alder. Evt må han bytte skole. Da ordner kommunene med taxi ordning til og fra skolen, så det er ikke noe unnskyldning at dette ikke er i nærmiljøet.

• Liker 1
Skrevet

Den dagen jeg får høre at et av mitt barn er en mobber, kommer jeg til å fotfølge barna mine på skolen, fridtidsaktiviteter, bursdager osv. Blir ikke aktuelt at mitt barn mobber noen.

Godt å se at det er noen foreldre som tar dette like alvorlig. Føler TS kommer med hauegvis av unnskyldninger om at det og det ikka kan eller vil fungere uten å ha prøvd. Og så mye gode tips så har kommet så synes jeg det blir rett go slett lavmål.. :hakeslepp:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...