Gå til innhold

Mitt barn mobber andre barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok. Takk for svar. Jeg ser absolutt din side av saken, men kan du se det fra mobbeofferet sin side? Og foreldrene hans? At en del tenker at det skal ikke gå utover dette barnet at ditt barn ikke oppfører seg?

Han vil jo skjønne konsekvenser. Ved å oppføre seg slik, så må han bytte skole og kan ikke lengre være med kameratene sine.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på din side og prøver ikke å være dømmende, jeg bare lurer.

Anonymous poster hash: acb0b...415

Og hvis gutten har søsken, skal de også lide under dette? Og er enig i hva TS sier, om at det blir litt som nå rømme fra problemet, og at det kan skje igjen på ny skole. PPT og samtaler er riktige veien å gå her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Takk for svar. Jeg ser absolutt din side av saken, men kan du se det fra mobbeofferet sin side? Og foreldrene hans? At en del tenker at det skal ikke gå utover dette barnet at ditt barn ikke oppfører seg?Han vil jo skjønne konsekvenser. Ved å oppføre seg slik, så må han bytte skole og kan ikke lengre være med kameratene sine. Jeg er oppriktig nysgjerrig på din side og prøver ikke å være dømmende, jeg bare lurer. Anonymous poster hash: acb0b...415

Som sagt er det en mobbekultur i denne klassen, hele klassen er kollektivt meldt til ppt. Det å flytte min sønn løsercikke noe for de det gjelder. Jeg ser absolutt saken fra mobbeofferets/ familiens side, for meg hadde det jo vært enklest å ikke gjøre noe, Vi har jo ingen problemer med han, når han er sammen med oss. Jeg har nesten daglig kontakt ned mødrene til de det gjelder ( etter mitt initiativ), de forteller meg hvordan dagen har gått etc... Det er selvfølgelig tragisk for disse barna at min sønn utsetter dem for dette, men vi ( jeg og barnets far)tar absolutt dette problemet på alvor.

Anonymous poster hash: a0193...8bb

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes du er veldig flink som tar tak i dette istedenfor å rømme fra problemet. Og veldig fint at du har kontakt med de andre mødrene. Det viser at du mener alvor.

De som bare retter kritikk mot deg, kan vennligst komme med noe konstruktiv heller.

Håper dere får til å løse problemet, lykke til :)

• Liker 2
Skrevet

Som sagt er det en mobbekultur i denne klassen, hele klassen er kollektivt meldt til ppt. Det å flytte min sønn løsercikke noe for de det gjelder. Jeg ser absolutt saken fra mobbeofferets/ familiens side, for meg hadde det jo vært enklest å ikke gjøre noe, Vi har jo ingen problemer med han, når han er sammen med oss. Jeg har nesten daglig kontakt ned mødrene til de det gjelder ( etter mitt initiativ), de forteller meg hvordan dagen har gått etc... Det er selvfølgelig tragisk for disse barna at min sønn utsetter dem for dette, men vi ( jeg og barnets far)tar absolutt dette problemet på alvor.

Lykke til! Håper dere finner en ordning på problemene. Men også at dere legger fokus på at mobbeofferet skal ha det greit, ikke legge ting for mye til rette for mobberne på bekostning av mobbeofferet. Har dere tenkt på hva dere skal gjøre ang sønnen deres manglende forståelse for hva han gjør galt?

• Liker 2
Skrevet

Lykke til! Håper dere finner en ordning på problemene. Men også at dere legger fokus på at mobbeofferet skal ha det greit, ikke legge ting for mye til rette for mobberne på bekostning av mobbeofferet. Har dere tenkt på hva dere skal gjøre ang sønnen deres manglende forståelse for hva han gjør galt? Anonymous poster hash: acb0b...415

Jeg er litt usikker på om han ikke forstår, eller om han glemmer det vi har snakket om. Han har jo ikke noe problem med å vise empati mot lillesøster, dyr eller andre barn ( uten om disse to). Så svaret er vel at vi er litt rådville på hva som er problemet, vi har på en måte ikke noen flere forslag til hvorfor dette skjer og hva som utløser det, tror nesten vi bare trenger hjelp av noen profesjonelle...

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men jeg ville prøvd å koble inn PPU eller en annen profesjonell aktør.

Med en slik "mobbekultur" allerede i en 2.-klasse, er det enten snakk om 1) en veldig dårlig klasse-/skoleledelse eller 2) noen veldig sterke (negative) ledere blant barna...

Anonymous poster hash: 4068f...6ac
Skrevet

Jeg er litt usikker på om han ikke forstår, eller om han glemmer det vi har snakket om. Han har jo ikke noe problem med å vise empati mot lillesøster, dyr eller andre barn ( uten om disse to). Så svaret er vel at vi er litt rådville på hva som er problemet, vi har på en måte ikke noen flere forslag til hvorfor dette skjer og hva som utløser det, tror nesten vi bare trenger hjelp av noen profesjonelle...

Det tror jeg nok er en god løsning. Håper det ordner seg for alle. Selv om den god del overdrives i tråden ang hvor gutten din er på vei, så er det worst case scenario. Jo kjappere dere får fikset det, jo mindre sjans er det for at han blir noe annerledes enn alle andre gutter :)

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare oppdaterer dere litt. Vi tok faktisk den tuen, faktisk flere turer (ble ikke tusenfryd da) men en andre turer. Det var en kjempesuksess. Mannen min og guttene dro på skogstur, fisket og bygde gapahuk. Det er fremdeles et sosialt problem i den klassen, men vår sønn er ikke lengre en del av det. Han ble faktisk invitert på overnatting til den ene gutten som han tidligere mobbet nå og de to er gode venner.

Følte bare for å komme med en oppdatering, siden jeg fikk så mye tyn her....

TS

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei du misforstår. Jeg tenkte en teambuildings tur til tusenfryd med min sønn og den gutten han mobber. Det er jo et problem hvordan deres forhold er. Og så tenkte jeg at de kanskje kunne lære å se andre sider av hverandre og at mobbingen da ville opphøre.

OMG skulle være forbudt å bære SÅ blankt naiv.

Anonymous poster hash: 09e6e...fcd

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare oppdaterer dere litt. Vi tok faktisk den tuen, faktisk flere turer (ble ikke tusenfryd da) men en andre turer. Det var en kjempesuksess. Mannen min og guttene dro på skogstur, fisket og bygde gapahuk. Det er fremdeles et sosialt problem i den klassen, men vår sønn er ikke lengre en del av det. Han ble faktisk invitert på overnatting til den ene gutten som han tidligere mobbet nå og de to er gode venner.

Følte bare for å komme med en oppdatering, siden jeg fikk så mye tyn her....

TS

WOW! Fantastisk TS!!!

Anonymous poster hash: 18130...236

AnonymBruker
Skrevet

Først.. jeg har ikke lest hele tråden.

Dersom jeg har forstått dette rett så gjelder dette altså barn som nå har avsluttet 2. trinn og at det er en mobbekultur i klassen. Stemmer det som jeg har oppfattet, så er det ikke barna som er det største problemet, men manglende klasseledelse.

Skolen må få inn profesjonelle aktører (f.eks. Roland). Han vil kunne veilede kontaktlærer. 

Jeg forsøker ikke å ta fra barna noe som helst ansvar, men dersom klassen ikke har en tydelig voksenleder - vil barn overta den rollen. 

Her er det skolen som må stilles ansvarlig først og fremst, og ikke foreldrene og barn.

adjunkt og spesialpedagog.

Anonymous poster hash: 5f758...e20
  • Liker 1
Skrevet

Det funka iallfall. Kanskje folk burde være litt mer naive?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært på mer enn en tur altså. Vi har jobbet hardt for dette, og skapt mange positive situasjoner rundt guttene. Dette hadde kanskje ikke fungert om de hadde vært eldre og dette hadde pågått over en enda lengre tid, men her fungerte det altså....

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først.. jeg har ikke lest hele tråden.

Dersom jeg har forstått dette rett så gjelder dette altså barn som nå har avsluttet 2. trinn og at det er en mobbekultur i klassen. Stemmer det som jeg har oppfattet, så er det ikke barna som er det største problemet, men manglende klasseledelse.

Skolen må få inn profesjonelle aktører (f.eks. Roland). Han vil kunne veilede kontaktlærer.

Jeg forsøker ikke å ta fra barna noe som helst ansvar, men dersom klassen ikke har en tydelig voksenleder - vil barn overta den rollen.

Her er det skolen som må stilles ansvarlig først og fremst, og ikke foreldrene og barn.

adjunkt og spesialpedagog.

Anonymous poster hash: 5f758...e20

Ja hele klassen er meldt til PPT som en systemsak...

TS

Skrevet

Helt feil.

Jeg vokste opp i et rikt nabolag nære Oslo. Det var ALLTID de ressursterke barna som hadde de kvalmeste holdningene og som var ondest. De fattige var stille og tilbaketrukne. Alle assholesa hadde rike foreldre med yacht og mye penger. De mer normale var snille og stille, og de som hevet stemmet ble meid ned av Fredrik og Peder. Disse er i dag selvfølgelig velstående og har bra liv. Om de har det fantastisk med seg selv kan jeg ikke si, men mange av de som ble mobbet eller stod utenfor sitter i dag på kassa eller rett og slett bare forsvant. 

Du må gjerne mene at mine holdninger er kvalme, men det er ikke slik at jeg synes det er flott med mobbing. Du må lese hva jeg skriver og ikke hyle og skrike uten å forstå det du har lest. Slikt blir det misforståelser av. 

Jeg mener at du tar fullstendig feil i at det er barn fra ressurssvake hjem som mobber. Det stemmer overhodet ikke med min erfaring. Jeg skal lete fram den forskningen jeg har lest til uka. 

Jeg har opplevd mobbing fra resurssterke barn som tok lederrollen, og ressurssvake barn som lette etter tilhørighet eller ville hevde seg kort fortalt. Alle sine erfaringer er subjektiv, og det ene ekskluderer ikke det andre folkens :)

• Liker 3
Skrevet

Hvor gammel er ungene? Google film om mobbing og vis han dem. Forklar hva slags mennesker som i 90% av tilfellene i USA står bak skolemassakre. Og si atom dette ikke stopper så må HAN bytte skole.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er ungene? Google film om mobbing og vis han dem. Forklar hva slags mennesker som i 90% av tilfellene i USA står bak skolemassakre. Og si atom dette ikke stopper så må HAN bytte skole.

Han er bare snart 2. Klassing, så noen skolemasakre tror jeg ikke vi skal vise han.

TS

Skrevet

Han er bare snart 2. Klassing, så noen skolemasakre tror jeg ikke vi skal vise han.

TS

Film om mobbing.

Forklare hva mobbing kan gjøre med er annet menneske.

Ikke film om skolemassakre.

AnonymBruker
Skrevet

På KG ER DET SLIK at alle mobbere er ressurssterke og rike på Oslo Vest mens ofrene er de som havner som vaskehjelp.

Skrevet (endret)

Jeg har opplevd mobbing fra resurssterke barn som tok lederrollen, og ressurssvake barn som lette etter tilhørighet eller ville hevde seg kort fortalt. Alle sine erfaringer er subjektiv, og det ene ekskluderer ikke det andre folkens :)

Mobbere kommer i flere kategorier akkurat som mobbe offrene.

Min venninne ble mobbet stygt på ungdomskolen.

Hun kommer selv fra en ressurssterk familie, og ble mobbet av de som ikke var like heldige på det området som henne selv.

De mobbet henne for de fine klærne, for at hun bodde i ett fint hus, for at hun fikk moped av foreldrene sine, for at de kunne dra på utenlands ferie.

Det var rett og slett sjalusi som drev de.

De som mobbet henne værst er i dag skikkelige tapere hele gjengen.

De har fått masse barn de ikke kan ta seg av, og barnevernet er inne i bilde hos fler av de. Å de lever av å Nave.

Venninnen min har i dag to nydelige barn, en fantastisk samboer, en god jobb og en flott leilighet.

Men hun kommer aldri til å glemme det de gjorde mot henne selv om det pågikk "kun" ett år.

Det hele gikk over da store søstere hennes fikk vite det.

Hun og venninnene hennes gikk til hver og en av de å truet med å grisebanke de vist de ikke holdt seg unna venninnen min for godt.

Selv ble jeg mobbet og fryst ut første året på videregående av to jenter som begge hadde store problemer.

Hun ene hadde mistet mammaen sin, og taklet ikke at jeg som hadde mistet pappaen min ikke slet like mye som henne.

Hun hadde blitt barnevers barn da faren var ute av bilde fra hun var liten.

Hun andre hadde store familie problemer, og slet med rus.

Så det at mobberne også kan være ressurs svake har jeg selv opplevd.

Til TS.

Så godt å lese at dere har fått løst det, og at sønnen din har sluttet med å mobbe.

Håper det løser seg for resten av klassen også, og at det blir tatt skikkelig tak i det.

Endret av MissPierce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...