Gå til innhold

Er jeg ekkel som dusjer annen hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke ekkelt! Jeg vil si det er helt normalt å dusje annen hver dag. Jeg synest folk som dusjer hver dag overdriver litt, og de som dusjer flere ganger om dagen synest jeg er hysteriske ovenfor hygiene. Klart, folk får gjøre det som føles best, men det er langt fra nødvendig for de aller aller fleste å måtte dusje hver dag.

Blir litt forundret av å lese enkelte mener det er en deal breaker i et forhold om en ikke dusjer seg hver dag. Jeg dusjer omtrent annen hver dag, noen dager går det 3 dager og andre dager kan jeg dusje to dager etter hverandre om jeg ikke planlegger treningsøktene mine med dusjing. Når jeg dusjer meg, er det mest for hårets del. Jeg har aldri fått høre at jeg lukter vondt og menn har sagt jeg lukter godt. Jeg merker også at huden min har det bra av å ikke dusje for ofte. Når jeg først dusjer, bruker jeg alltid en god såpe som balanserer PH-verdien i huden. Etter at jeg begynte med dette som fast rutine har huden min blitt så god og myk, uten at jeg trenger å smøre meg inn med body lotion.

Når det gjelder god hygene gjennomfører jeg elementære rutiner hver dag som vasking av underliv og rent undertøy/sokker. Jeg vasker ikke alltid armhulene hver dag, det trenger jeg ikke. Svetter ganske lite utenom trening, og bruker en økologisk deo med lavendellukt og bakepulveringrediens de dagene som er veldig varme eller jeg skal trene/har trent. Det holder i massevis for min del. Faktisk får de butikkdeodorantene jeg har brukt før, meg til å svette mer. Det har blitt mindre svette etter at jeg gikk over til denne naturlige deoen som jeg forøvrig har hatt i nesten 5 år (og som enda ikke er tom, kan anbefales for andre som er sensitive ovenfor ekle butikkdeodoranter!)

Det er heller ingen automatikk i at de som lukter ubehagelig/svette ikke har dusjet seg den dagen. Det er så mange faktorer som spiller inn på god lukt eller ikke. Forøvrig tror jeg på at livsstil/matinntak har noe å si for lukten av svette. Mener å ha lest at dersom man får i seg mye avfallsstoffer som kroppen svetter ut, lukter en værre. Svettekjertler spiller nok også en rolle. Om man dusjer hver dag og går i kle som lukter gammelt, som lukter røyk eller sko som lukter tåfis, så hjelper det ikke så mye. Ekstremt dårlig ånde overdøver også at kroppen har dusjet før på dagen.

Endret av lillsunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Så en del av de som skriver her, tror de selv lukter så godt at de ikke trenger å dusje mer enn tredjehver dag. For en selvinnsikt! Og på en eller annen mystisk måte, klarer en del å vri det til at det er dem som dusjer daglig som lukter! Hva gjør man med sånne psykologiske vrangforestillinger? De er som kjent svært vanskelige å endre. Blir helt sjokkert av å lese om hvor grisete noen er. Hva har skjedd feil i oppveksten og oppdragelsen? For noe er det,

Anonymous poster hash: 031db...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en del av de som skriver her, tror de selv lukter så godt at de ikke trenger å dusje mer enn tredjehver dag. For en selvinnsikt! Og på en eller annen mystisk måte, klarer en del å vri det til at det er dem som dusjer daglig som lukter! Hva gjør man med sånne psykologiske vrangforestillinger? De er som kjent svært vanskelige å endre. Blir helt sjokkert av å lese om hvor grisete noen er. Hva har skjedd feil i oppveksten og oppdragelsen? For noe er det,

Anonymous poster hash: 031db...a41

Jeg vet ikke hva du driver med siden du lukter så vondt etter 1 dag men jeg kan fint dusje 3 hver dag hvis jeg tar kattevask utenom. Men dusjer som regel annehver eller hver dag hvis jeg trener. Huden min lukter ikke vondt, men mange har vrangforestillinger om at den gjør det etter 4 timer. Stakkars folk, det må være vondt...........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du driver med siden du lukter så vondt etter 1 dag men jeg kan fint dusje 3 hver dag hvis jeg tar kattevask utenom. Men dusjer som regel annehver eller hver dag hvis jeg trener. Huden min lukter ikke vondt, men mange har vrangforestillinger om at den gjør det etter 4 timer. Stakkars folk, det må være vondt...........

Dummeste stråmann jeg har lest på en stund. Hvor skrivver jeg at jeg lukter vondt etter en dag? Les hva som er skrevet og ikke dytt dine forvridde tolkninger inn på andre. Jeg fatter ikke hva som er så forbanna vanskelig med å få ræva inn i dusjen en gang i døgnet! Det er latskap. Og så inbille seg at man lukter godt etter tre dager, den kan du tørke deg bak med. Jeg blir kvalm.

Anonymous poster hash: 031db...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste stråmann jeg har lest på en stund. Hvor skrivver jeg at jeg lukter vondt etter en dag? Les hva som er skrevet og ikke dytt dine forvridde tolkninger inn på andre. Jeg fatter ikke hva som er så forbanna vanskelig med å få ræva inn i dusjen en gang i døgnet! Det er latskap. Og så inbille seg at man lukter godt etter tre dager, den kan du tørke deg bak med. Jeg blir kvalm.

Anonymous poster hash: 031db...a41

Si det til de som har hud som IKKE tåler å bli dusjet hver dag. Hvis du vil se noe ekkelt kan du prøve å få meg til å dusje hver dag. Med mild såpe og vann såvel som kun vann. Resultat = hud som DETTER AV. Nei takk du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva du driver med siden du lukter så vondt etter 1 dag men jeg kan fint dusje 3 hver dag hvis jeg tar kattevask utenom. Men dusjer som regel annehver eller hver dag hvis jeg trener. Huden min lukter ikke vondt, men mange har vrangforestillinger om at den gjør det etter 4 timer. Stakkars folk, det må være vondt...........

Det kan godt hende at du lukter vondt selvom du ikke merker det selv. Man går jo tross alt rundt "med seg selv" hele tiden. Så vonde lukter er ikke like lett å oppdage for deg selv som en som møter deg for første gang.

Anonymous poster hash: fdd10...4a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var helt normalt å dusje hver dag jeg :sjokkert: Fikk helt sjokk da jeg leste i denne tråden, 90 % av dere som har svart dusjer annenhver dag eller sjeldnere?! Har kanskje noe med hvordan man er oppvokst, jeg er oppvokst med foreldre som har dusjet oss hver dag. Da har det blitt til at jeg har fortsatt med dette. Føler meg skitten om jeg ikke gjør det. Tror ikke jeg er det, men føler det sånn.

Spørsmål til dere ikke-dusjere; føles ikke underlivet deres ekkelt etter noen dager uten dusj? Hva sier partnerne deres? Og hvorfor hopper dere ikke bare i dusjen om dere likevel skal vaske dere på morgenkvisten? En kjapp dusj går da mye fortere enn vasking med klut foran vasken?

Er bare nysgjerrig altså, for jeg har aldri hørt om noen som ikke dusjer hver dag :biggrin:



Anonymous poster hash: 3a3e0...699
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å spyle kroppen med vann etter trening og ta en fullkroppsskrubbing med flere typer såpe og balsam - og uttrykket "dusjing" forteller ikke hvor grundig den er. Som nevnt er såpe og hygienepanikk ugunstig i lengden om du kontinuerlig gjør så all god bakterieflora vaskes bort.

Bruk skjønn, vask der det er nødvendig NÅR det er nødvendig og ikke bare for å si at "ja, jeg dusjer hver dag".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var helt normalt å dusje hver dag jeg :sjokkert: Fikk helt sjokk da jeg leste i denne tråden, 90 % av dere som har svart dusjer annenhver dag eller sjeldnere?! Har kanskje noe med hvordan man er oppvokst, jeg er oppvokst med foreldre som har dusjet oss hver dag. Da har det blitt til at jeg har fortsatt med dette. Føler meg skitten om jeg ikke gjør det. Tror ikke jeg er det, men føler det sånn. Spørsmål til dere ikke-dusjere; føles ikke underlivet deres ekkelt etter noen dager uten dusj? Hva sier partnerne deres? Og hvorfor hopper dere ikke bare i dusjen om dere likevel skal vaske dere på morgenkvisten? En kjapp dusj går da mye fortere enn vasking med klut foran vasken? Er bare nysgjerrig altså, for jeg har aldri hørt om noen som ikke dusjer hver dag :biggrin:Anonymous poster hash: 3a3e0...699

Godt å høre at vi er flere, for det som kommer frem i denne tråden, kan umulig være normen. :)Jeg er også oppvokst med å bade eller dusje daglig fra jeg var liten. Det har alltid vært en selvfølge. Huden er helt fin.

Anonymous poster hash: 031db...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer og hver dag. Og vasker håret hver dag. Bruker ikke lotion, men har ikke problemer med tørr hud heller.

Jeg føler meg direkte ekkel om jeg ikke får startet dagen med en dusj. Og, ja, det går mye kjappere å hoppe i dusjen enn å stå å vaske seg her og der med klut.

Og jeg trodde virkelig at normalen var at man dusja hver dag.

Kjenner ei som hardnakket påstår at det er usunt å dusje hver dag osv. hun dusjer høyst hver tredje dag og vasker håret en gang i uka. Og tro meg det merkes. Hun lukter og håret henger i tjaser. Hun er kvisete.

Hun klager stadig på at huden er fet og ekkel og hun klager på at hun har så fælt hår. Likevel nekter hun å se sammenhengen med hvor sjeldent hun dusjer og problemene sine.

Anonymous poster hash: 3a591...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at vi er flere, for det som kommer frem i denne tråden, kan umulig være normen. :)Jeg er også oppvokst med å bade eller dusje daglig fra jeg var liten. Det har alltid vært en selvfølge. Huden er helt fin.

Anonymous poster hash: 031db...a41

Jeg vet at det er mange som dusjer hver dag, men jeg vet at det også er veldig mange som ikke dusjer hver dag. Og det er helt normalt det også. Det er jo bare det at det ikke akkurat er noe dagligdags samtaletema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dusjer og hver dag. Og vasker håret hver dag. Bruker ikke lotion, men har ikke problemer med tørr hud heller.

Jeg føler meg direkte ekkel om jeg ikke får startet dagen med en dusj. Og, ja, det går mye kjappere å hoppe i dusjen enn å stå å vaske seg her og der med klut.

Og jeg trodde virkelig at normalen var at man dusja hver dag.

Kjenner ei som hardnakket påstår at det er usunt å dusje hver dag osv. hun dusjer høyst hver tredje dag og vasker håret en gang i uka. Og tro meg det merkes. Hun lukter og håret henger i tjaser. Hun er kvisete.

Hun klager stadig på at huden er fet og ekkel og hun klager på at hun har så fælt hår. Likevel nekter hun å se sammenhengen med hvor sjeldent hun dusjer og problemene sine.

Anonymous poster hash: 3a591...23a

Hvis du tror at hudproblemer som kviser henger sammen med hygiene så er du rett og slett stokk dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at hudproblemer som kviser henger sammen med hygiene så er du rett og slett stokk dum.

Kanskje, kanskje ikke. Kviser kan uansett behandles, men det krever at man renser huden godt og får antibiotika m.m. Men hun lukter og har fett hår i tillegg, så det er tydeligvis en person som lar seg selv forfalle.

Huden hos de fleste detter ikke av med en tur inn i dusjen, for så å vaske armhuler, underliv (egen intimsåpe), ansikt og føtter med en mild såpe. Om man skulle vasket alt dette med klut, hadde det tatt lengre tid, og det ville være vanskelig å få av all såpa.

A shower a day, keeps the doctor away :)

Anonymous poster hash: 031db...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste stråmann jeg har lest på en stund. Hvor skrivver jeg at jeg lukter vondt etter en dag? Les hva som er skrevet og ikke dytt dine forvridde tolkninger inn på andre. Jeg fatter ikke hva som er så forbanna vanskelig med å få ræva inn i dusjen en gang i døgnet! Det er latskap. Og så inbille seg at man lukter godt etter tre dager, den kan du tørke deg bak med. Jeg blir kvalm.

Anonymous poster hash: 031db...a41

Jeg gjør ikke det hvis jeg vasker meg på strategiske steder med klut hver dag og bytter undertøy. Hva du innbiller deg får være din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje, kanskje ikke. Kviser kan uansett behandles, men det krever at man renser huden godt og får antibiotika m.m. Men hun lukter og har fett hår i tillegg, så det er tydeligvis en person som lar seg selv forfalle.

Huden hos de fleste detter ikke av med en tur inn i dusjen, for så å vaske armhuler, underliv (egen intimsåpe), ansikt og føtter med en mild såpe. Om man skulle vasket alt dette med klut, hadde det tatt lengre tid, og det ville være vanskelig å få av all såpa.

A shower a day, keeps the doctor away :)

Anonymous poster hash: 031db...a41

Det er faktisk helt motsatt i noen tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jammen være bra ignorant om man har innbilt seg at de fleste dusjer hver dag fordi man selv vokste opp slik.

Det er generelt skremmende med voksne mennesker som kommer med uttalelser av typen "sånn vokste jeg opp, trodde alle gjorde det samme?".

Bor dere i en hule, eller (med dusj, riktignok :ler:), uten kontakt med omverdenen? Er bare opplært til å tenke "meg, meg, meg"? Er man eldre enn 10 år bør man ha lært at det finnes ulike måter å gjøre det meste på, til og med vask av kroppen. Man blir da søren meg ikke SJOKKERT når man oppdager at verden består av ulike mennesker??? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

not ekkel i det hele tatt! Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere skal smøre dere inn med bodylotion - det kan da umulig være bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

not ekkel i det hele tatt! Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere skal smøre dere inn med bodylotion - det kan da umulig være bra..

Jeg får kløe og eksemaktig hud pga tørrhet hvis jeg ikke gjør det spes i vinterhalvåret så jeg er pent nødt av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...