Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015

Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Jeg var på første kontroll i dag, og fikk også beskjed om at neste kontroll utenom oul var i uke 24. Høres lenge ut, men med jul i mellomtiden tror jeg nok tiden går fort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på første kontroll i dag, og fikk også beskjed om at neste kontroll utenom oul var i uke 24. Høres lenge ut, men med jul i mellomtiden tror jeg nok tiden går fort ;)

Også har jo jo ultralyd i mellom der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe tiden går fort,og det gjør den nok også :)

På mitt helsekort står det huket av på "av og til" under alkohol... Regner med at dette er forbruk før svangerskap? Hun spurte meg ikke om det, men jeg drikker jo ikke i svangerskapet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at hun ikke spurte om det, men bare krysset ut :klo:

Edit: min fastlege har faktisk ikke krysset ut på det punktet, selv om jeg ble spurt om både røyking og drikking :P

Endret av Nautika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes også det var rart, for hun spurte meg jo om røyk.. Men det er sikkert ikke så viktig så lenge en vet hva en gjør selv og kan formidle dette om det blir noen spm rundt det :)

Tar dere disse gravid kosttilskudd pakkene? Prøver å spise sundt å variert men vil jo få i meg alt som magen trenger og de pakkene ser ut til å ha en god kombinasjon. Eller er det kanskje bare salgstriks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble ikke spurt hverken om røyk eller alkohol jeg. Egentlig spurte hun ikke om noe annet enn om jeg tok folat. Jeg har ikke tatt noe annet enn folat og tran frem til nå, men har tenkt å kjøpe sånne gravidvitaminer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sånne gravidvitaminer, de som er fra andre trimester og utover. Hadde litt lite D vitamin iflg legen, så de skulle være bra :)

På mitt helsekort står det også krysset av for aldri, legen spurte da hun fylte ut om jeg drakk noe nå (med et kjempestreng blikk, haha :) ), det gjør jeg selvfølgelig ikke... Kanskje legen din krysset feil graving?

Jeg kjøpte meg litt mammaklær på h&m igår. Føler meg mye bedre med dem, de fremhever magen litt, så det syns at jeg er gravid og ikke bare tjukk :P.

Har endelig hatt endel kvalmefrie dager og, så håper formen har snudd! Savner jobben og de vanlige rutinene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om at det er nok å ta folat og tran. Har sikkert skrevet det før, men jordmora mi sa man bare kan fortsette med folat etter 1.trimester også, kom kanskje til å bli nye retningslinjer på å ta folat hele svangerskapet. Hun sa også at det var overrskende mange som synes det var ok å drikke når man er gravid, skjønner ikke at det går an jeg. :sjokkert:

Ang. disse kosttilskuddspakkene for gravide, er det ikke noe med at man ikke skal ta jern om man ikke har behov for det? Synes jordmora sa noe om det, men hun sier så mye på en time at det er vanskelig å huske alt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt lave jernverdier og legen sa at fosteret krevde ekstremt mye jern. Kan jo være at de fleste ikke klarer å dekke dette gjennom normal kost så derfor de har tilsatt det i gravid kosttilskuddet. Men det er ikke bra å ta om man ikke har behov for det nei. I tilegg kan det gi hard mage :P

Jeg har bestilt meg doppler nå. Skal kun bruke det en gang i uka frem til jeg kjenner liv, for å berolige meg selv litt :) Vi har tenkt å fortelle de kommende besteforeldrene og oldeforeldre det neste helg! Blir godt å få noen flere å snakke med det om, men jeg er veldig spent på reaksjon. Både gruer og gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått somlet meg til å bestille time til første svangerskapskontroll i uke 13. Litt smått stressa for at det allerede er fullbooket på Ullevåll, men det er i hvert fall ikke ABC-klinikken jeg skal til, så det er kanskje håp. (ABC er utelukket pga hastesnitt forrige gang).

De siste dagene har jeg vært så trøtt! Har krølla meg sammen som en ball i sofaen mens junior har sett barneTV. Dvs, frem til han oppdager at jeg sover og skal pille på meg for at jeg skal våkne.. *mumle*

Én måned igjen til jul. Weeee! Har dere noen koselige juleplaner? Jeg har i hvert fall planer om å ta lunsj på julemarkedet i Oslo en av de nærmeste dagene. Stresset forbi der i dag og det luktet sååå godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på tidlig ultralyd og sett en frisk og fin bebis! :hoppendeglad: Veldig fin førjulsgave, og nå er julekortene som skal avsløre nyheten til familien bestilt! Blir moro å høre reaksjoner på nyheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra igjen for frisk baby, Nutika!! :)

Gleder meg til jul nå, håper det kommer litt snø i begynnelsen av desember (hvertfall siden jeg reiser til varmere strøk på julaften) :) Skal ha masse venninekvelder og juleverksted på planen her :) føler meg i litt ekstra julestemning på grunn av graviditeten, andre som har det slik? :P

Jeg forsøkte å bestille time til jordmor i dag, men det var fult frem til jul!! Er det bare jeg som er maks uheldig eller sent ute? Eller er det bare ekstremt mange gravide i mitt område :P *oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra igjen for frisk baby, Nutika!! :)

Gleder meg til jul nå, håper det kommer litt snø i begynnelsen av desember (hvertfall siden jeg reiser til varmere strøk på julaften) :) Skal ha masse venninekvelder og juleverksted på planen her :) føler meg i litt ekstra julestemning på grunn av graviditeten, andre som har det slik? :P

Jeg forsøkte å bestille time til jordmor i dag, men det var fult frem til jul!! Er det bare jeg som er maks uheldig eller sent ute? Eller er det bare ekstremt mange gravide i mitt område :P *oppgitt*

Jeg har hørt på julemusikk siden starten av november, er snart ferdig med alle julegavene og har begynt å finne frem julepynt!! Og jeg som aldri har vært noe særlig begeistret for julen engang, har heller reist til varmere strøk de siste 5 årene. Men nå har jeg en julestemning jeg ikke har hatt siden jeg var liten.. Så det er ikke bare deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg masse til 1.desember, da er det full jul for meg :nigo: Ganske streng med meg selv før denne dato, dvs ingen julemusikk, julebrus ect...men den 1. da braker det løs :nisse:

Blir en ekstra spesiell 1.luke å åpne i adventskalenderet i år også....1.desember er det nemlig tid for ordinær ultralyd. Grugleder meg! :rodmer::hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får man time ganske kjapt hos jordmor, men så går innbyggertallene her drastisk nedover også da. Må vel ha noen fordeler med å bo i grisgrente strøk :fnise:

Jeg gleder meg til å pynte til advent nå, har alltid likt juleforberedelsene, men i år kommer jeg til å ta helt av! Og her kom det snø i går :) Hadde formen vært bedre og vi ikke drev med oppussing hadde jeg sikkert tatt nedvask av hele huset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at alt sto bra til med babyen Nautika! :)

Selv klarer jeg ikke forholde meg til julen enda i det hele tatt. Har fått kjøpt noen julegaver, men ellers er det dyttet langt bak i bevisstheten. Akkurat nå sitter jeg med hjemmeeksamen og formen er så som så, så nå er planen bare å komme seg helskinnet gjennom denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graving: Legen har krysset feil. Legen min sa nemlig at det gjaldt i svangerskapet.

Legen min gjorde også mye rart på skjema. Jeg blødde de første ukene, men han har ikke krysset av der selv om han er klar over det. Tror de surrer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...