Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Gratulerer med 11 uker Dyregod!

Nå er det like før jeg skal fortelle nyheten på jobben og det gjør at jeg har blitt veldig nervøs for MA igjen.. Tenk om jeg forteller det på tirsdag, så får jeg vite hos jordmor uka etter at fosteret er dødt? Det verste er egentlig at jeg bekymrer meg mer for det å måtte dementere nyheten enn at graviditeten skal gå galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det like før jeg skal fortelle nyheten på jobben og det gjør at jeg har blitt veldig nervøs for MA igjen.. Tenk om jeg forteller det på tirsdag, så får jeg vite hos jordmor uka etter at fosteret er dødt? Det verste er egentlig at jeg bekymrer meg mer for det å måtte dementere nyheten enn at graviditeten skal gå galt..

Du er ikke alene om å tenke sånn. Her vet jo 'alle' det, så det hadde vært ganske mange å fortelle det til om det går dårlig. Samtidig tenker jeg sånn at det er greit at folk faktisk får vite det om det ikke skulle gå bra også, både for at det er en ting som ofte ikke snakkes om, og fordi jeg er en person som har behov for å fortelle om ting, både triste og fine :) Men akkurat den samtalen er ikke så hyggelig å ta, jeg tenker faktisk litt på hvordan folk vil syns det er å høre en sånn nyhet og jeg, at de ikke vet helt hva de skal si og det blir ubehagelig for dem og :sjenert: Uansett, krysses fingrene for at det ingen av oss som skulle måtte trenge å ta en sånn samtale, dette skal gå veien for oss ! :tommel:

Endret av Androide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, Nori! :) vi får bare prøve å slappe av! I går før vi fortalte det til svigerforeldrene mine så måtte jeg frem med doppleren for å sjekke at det var hjertelyd før jeg turte å si noe. De ble så glad for nyheten, så nå føler jeg fallhøyden er enda større om det skal skje noe galt. Da er det ikke bare meg og samboer det går utover, men også resten av familien blir leie seg... Men, det går nok fint for oss alle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Dere har helt rett, vi kan jo uansett ikke gjøre noe annet enn å tro at det går bra. Og jeg er enig Androide, åpenhet er ikke farlig. Det hjelper å tenke på det på den måten.

Så moro at dere har fortalt det til svigers graving. :)

Og ja, vi kommer alle i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på ordinær ultralyd. Det står veldig bra til med min kommende sønn eller datter, og det gjør at det står bra til med mor og :jepp: Alt utviklet seg som det skulle, og det var en veldig aktiv krabat som ligger der inne. Fikk masse fine bilder. Flott opplevelse :hjerte: Termin ble satt til 29.04.15, så strengt tatt tilhører jeg jo ikke denne gruppa (jeg var sikker på å bli flyttet den andre veien, men den gang ei!) Men jeg trives godt her, så jeg har tenkt å klamre meg fast like hardt som mini-droide klamrer seg fast i livmora :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg vært på ordinær ultralyd. Det står veldig bra til med min kommende sønn eller datter, og det gjør at det står bra til med mor og :jepp: Alt utviklet seg som det skulle, og det var en veldig aktiv krabat som ligger der inne. Fikk masse fine bilder. Flott opplevelse :hjerte: Termin ble satt til 29.04.15, så strengt tatt tilhører jeg jo ikke denne gruppa (jeg var sikker på å bli flyttet den andre veien, men den gang ei!) Men jeg trives godt her, så jeg har tenkt å klamre meg fast like hardt som mini-droide klamrer seg fast i livmora :fnise:

Herlig at alt var som det skulle på OUL. Er det sånn at dere ikke vil vite kjønn? Og var det noe dere ga beskjed om før undersøkelsen startet? Vi vil nemlig ikke vite og jeg lurer litt på om det er noe vi bør gi beskjed om, og kanskje muligens se bort under enkelte deler av ultralyden. Har jo hørt om de som så det selv, uten problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det er veldig deilig at alt er i orden. :) Grudde meg ganske mye på forhånd.

Vi vil ikke vite kjønn før fødsel nei, og vi sa fra om det før undersøkelsen begynte. Jordmor syns det var kult, det var nemlig ikke så mange som ikke ville det. Hun tittet nok sikkert for å se om alt utviklet seg greit 'der nede' også, men det så ikke ut som om hun dvelte ved det området. Jeg trenger ganske mye forklaring for å se hva som er hva, så hadde nok ikke skjønt noe uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med OUL Androide :) Så herlig når de setter terminen den veien da!

Torsdag er det vår tur, vi grugleder oss! Håper bare alt er bra med lille :hjerte:

Det viktigste er alt er bra, og så er vi veldig nysgjerrige på kjønnet så vi vil vite det, men det betyr jo absolutt ingenting :)

Endret av Bygdis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli spent før OUL jeg og nå! Vi car på tidlig UL i uke 12, men da så vi vel egentlig ikke noe særlig :P så at det var noe der, et hjerte som slo og armer og bein som rørte på seg, men fortsatt vanskelig å forstå at det var en baby.

Vi vil veldig gjerne vite kjønn, da blir det kanskje mer virkelig? Men håper mest av alt at alt er bra selvfølgelig, orker ikke forberede meg på noe annet...

Vi skal på OUL neste tirsdag, da er jeg 19+2 ifølge menstermin. Spent på om termin blir flytta og da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med oul! Selv har jeg enda noen (laange) uker igjen å vente før det er min tur 22. Desember :)

Jeg skal på kontroll hos jordmor 5. Desember, da vil jeg være akkurat 16 uker i følge jordmors beregninger. Er det vanlig at de lytter etter hjertelyd da, eller må jeg be om det? Jeg går rundt og bekymrer meg så fælt og ville blitt veldig lettet hvis jeg fikk bekreftet at det er et bankende hjerte der. Vet det er en sjanse for at de ikke finner hjertelyd, men at alt er bra likevel, men tror ikke jeg vil bli noe mer bekymret enn jeg allerede er dersom hun ikke finner hjertelyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spennende med oul! Selv har jeg enda noen (laange) uker igjen å vente før det er min tur 22. Desember :)

Jeg skal på kontroll hos jordmor 5. Desember, da vil jeg være akkurat 16 uker i følge jordmors beregninger. Er det vanlig at de lytter etter hjertelyd da, eller må jeg be om det? Jeg går rundt og bekymrer meg så fælt og ville blitt veldig lettet hvis jeg fikk bekreftet at det er et bankende hjerte der. Vet det er en sjanse for at de ikke finner hjertelyd, men at alt er bra likevel, men tror ikke jeg vil bli noe mer bekymret enn jeg allerede er dersom hun ikke finner hjertelyd.

Min jordmor lytta i uke 15, fant ikke noe da, uten at jeg ble så stressa av det, jeg vokser nå.. Men ho ba meg stikke innom i uke 17,da skulle jeg uansett ta glukosetest, så ho fant hjertelyd da.

Jeg tenker at det ikke er noe å bekymre seg for. Med fare for å virke kynisk - skjer det noe nå er det ingen som får gjort noe med det uansett. Du må bare leve mest mulig babyvennlig. Kast røyken, drinken og spekeskinka, stek kjøttet godt, ta folat og evt vitamintilskudd, vær i bevegelse, ikke bær pianoer rundt omkring, og pass på at du fåt nok søvn. Mener jeg har hørt at litt nakke/ryggmassasje fra partner også er positivt... :) Du kan ikke gjøre mer! Så lenge du er snill og grei med babyen går dette helt fint - skjer det noe så var ikke dette den babyen som skulle vokse opp og bli ditt barn, da er dette et foster som dessverre ikke var levedyktig, selv om kroppen din gjorde alt den kunne så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor lytta i uke 15, fant ikke noe da, uten at jeg ble så stressa av det, jeg vokser nå.. Men ho ba meg stikke innom i uke 17,da skulle jeg uansett ta glukosetest, så ho fant hjertelyd da.

Jeg tenker at det ikke er noe å bekymre seg for. Med fare for å virke kynisk - skjer det noe nå er det ingen som får gjort noe med det uansett. Du må bare leve mest mulig babyvennlig. Kast røyken, drinken og spekeskinka, stek kjøttet godt, ta folat og evt vitamintilskudd, vær i bevegelse, ikke bær pianoer rundt omkring, og pass på at du fåt nok søvn. Mener jeg har hørt at litt nakke/ryggmassasje fra partner også er positivt... :) Du kan ikke gjøre mer! Så lenge du er snill og grei med babyen går dette helt fint - skjer det noe så var ikke dette den babyen som skulle vokse opp og bli ditt barn, da er dette et foster som dessverre ikke var levedyktig, selv om kroppen din gjorde alt den kunne så lenge som mulig.

Det er veldig sant, men synes likevel det hadde vært mye tøffere å finne ut at fosteret var dødt på oul enn om jeg fant det ut før. Om jordmor finner hjertelyd ville jeg kanskje klart å slappe av og glede meg litt, nå har kroppen min liksom forberedt seg på at det er noe galt og det er fryktelig slitsomt. Men det er helt sant at det uansett ikke er noe jeg får gjort fra eller til, og det prøver jeg å fortelle meg selv også (jammen lettere sagt enn gjort det der..!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner bekymringene dine lissa, jeg har vel bekymret meg for MA mer enn det som sunt er. Og det er dessverre ikke så lett å omprogrammere hjernen til å tenke annerledes, selv om jeg forteller meg selv alt det Porcelain sier også. Veldig synd, for det er utrolig slitsomt å ha det sånn.

Min fastlege sa at de begynte å måle hjertelyd fra neste kontroll (da er jeg i uke 21) men jeg fikk mast meg til en sist gang likevel (uke 18). Hun sa videre at det kan være vanskelig å finne tidlig, siden baby ligger så langt nede. Vet om mange som har kjøpt seg Doppler til hjemmebruk, det hadde ikke vært noe for meg da det nok hadde gjort meg mer bekymret om jeg ikke fant noe, men for noen er sikkert det en grei investering :Nikke:

Lykke til med OUL til dere andre som skal ha i nær fremtid! Krysser fingrene for en flott opplevelse, :) Jeg føler jeg ser mer gravid ut nå etterpå, kanskje fordi jeg slapper litt mer av og puster litt dypere ned i magen, slik at jeg ikke holder inn den :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig sant, men synes likevel det hadde vært mye tøffere å finne ut at fosteret var dødt på oul enn om jeg fant det ut før. Om jordmor finner hjertelyd ville jeg kanskje klart å slappe av og glede meg litt, nå har kroppen min liksom forberedt seg på at det er noe galt og det er fryktelig slitsomt. Men det er helt sant at det uansett ikke er noe jeg får gjort fra eller til, og det prøver jeg å fortelle meg selv også (jammen lettere sagt enn gjort det der..!) :)

Ja, det skjønner jeg godt! Samtidig, sållenge du har symptomer og magen vokser, så går det mest sannsynlig bra! MA er nok ikke så vanlig som det kan virke på KG altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd min første mageinvasjon! :gravid:

"Oi, du begynner jo å få mage" *tafse, tafse*

Trodde jeg skulle reagere, men jeg bare lo. Spesielt siden befølingen ble etterfulgt av kommentaren: "Du har fått i deg noe du ikke har svelget" ;) Mulig det, det fører ikke til noen graviditet når det gjøres på den måten iallefall! :fnise:

Nesten så jeg svarte "Hva skjer hvis man blir gravid etter analsex, får man bare drittunger da"? Den skal jeg dra neste gang :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er katta ute av sekken på jobb.

Fikk heldigvis bare positive reaksjoner og jeg kjenner at det er veldig godt å slippe å skjule dette lenger. Har vært redd for at noen skal legge merke til noe og spørre.

Håper jeg slipper magetafsing, intimsonen min er stor og misliker sterkt kroppskontakt med tilfeldige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det gikk fint å fortelle det :)

Vi skjønner nok alle hverandre med bekymringene våres for at noe er galt, og bedre blir det ikke på slike forum :) til de av dere som ville høre hjertelyden, jeg kjøpte meg doppler og er glad jeg gjor det. Hører en gang i uken og blir betrygget :) Men jeg vet hva jeg skal høre etter fordi jeg har vært på tidlig UL og hørt lyden der, og så ligger tydeligvis fosteret til slik at jeg fanger opp lyden lett. Hadde jeg ikke hørt noe lyd hadde jeg sikkert løpt ned døren hos legen og vært meget bekymret. Så det er kanskje ikke til å anbefale allikevel... (Hørte lyden fra 13 uker)

Når vi snakker om kjønn og OUL: Noen som har erfaring med at kun en av partene vet kjønnet? Samboer vil ABSOLUTT vite det her, men jeg vil ikke..tenkte jordmor kunne skrive det på en lapp til han, men tror ikke han klarer å holde det for seg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...