Gå til innhold

Kvinnene rydder, mennene slapper av


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

"pusle rundt med ting"

Er det hobbyen din, liksom?

Jaja, godt du er fornøyd selv da.

Anonymous poster hash: 15ca8...0ff

Så nedlatende da ! Står jeg lavere enn de som velger å organisere annerledes ?

Jeg har egne hobbyer, er ute med venninner, jobber full stilling på sykehus og tar videreutdannelse ved siden av.

Jeg er ikke noe tafall møfrø selv om jeg liker det sånn.

Det er grenser for hvor mye husarbeid det er dagelig når begge er ryddige av seg og vesla begynner å bli stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler:

Dette er typisk mannetankegang; "vi menn bygger huset (som står resten av livet), pusser opp (maks en gang hvert tiende år), mekker bil (en til to ganger i året), klipper gress og måker snø (en gang i uka?), så nå får dere damene ordne i huset og lage mat hver dag resten av ekteskapet/samboerskapet". Det som er ekstra morsomt er at de fleste menn må leie andre menn til å bygge hus, lage parkeringsplass, reparere bilen og til og med brøyte snø om vinteren. Så da sitter de heller i godstolen etter jobb og slår seg på brystet mens de føler seg mandig fordi de støpte grunnmur eller spikret noen planker for 10 år siden. At det er andre menn som har gjort tungarbeidet er ikke så nøye, de er jo tross alt "vi menn" som gjør alt det tunge og vanskelige arbeidet! Hvis de tilbyr seg å gjøre en innsats i huset kommer dådyrøynene og det der "var jeg ikke flink nå?". Det de gjorde på huset for ørti år siden blir også hyppig brukt som eksempel på hvor hardt de arbeider i husholdningen. "Bære middagstallerkenene av bordet? Niks, jeg spikret opp uteboden for fem år siden, det får holde!"

Jeg har vokst opp i et hus der jeg som jente måtte hjelpe til både med husarbeid OG med vedbæring/stabling, husmaling, snømåking, gressklipping og oppussingsarbeid. Jeg klager ikke for dette har gjort meg selvstendig og gjør at jeg klarer meg godt selv, men det gjør meg bare desto mer oppgitt over enkelte menn som mener at de tingene de gjør (som jeg faktisk også gjør) er så innmari tungt og/eller vanskelig. Latterlig.

Husarbeid er ikke så forferdelig tung men akk så kjedelig og tidskrevende, og spesielt om mannen i huset sitter på ræva og gror ned i sitt eget rot på fritiden. Det er mer enn dobbelt så mye husarbeid når man bor sammen med en mann enn når man bor alene. Bygger man et hus tar det tid, er tungt og krever styrke og utholdenhet, men når det er ferdig er arbeidet gjort. Det tar mange år før det må fikses og da slipper man å gjøre alt på nytt, man bare gjør litt nå og da. Husarbeid er et evig hjul med rot, støv, matlaging og skitne klær. Man har ikke før ryddet og vasket hele huset så må man starte på nytt og gjenta. Hele tiden, hver dag, hver uke, hver måned året rundt. Jeg tror jaggu meg det passer greit å sende samme beskjed tilbake til deg: dere har ikke peiling! Eller, jeg kjenner menn som har peiling så jeg retter det til "du har ikke peiling".

Gaah, enkelte menn altså.

Anonymous poster hash: c37d0...a60

Denne var god...hahaha :D

Har selv vokst opp på den måten, og klare de absolutt meste selv.

Å det jeg ikke kan det lærer jeg meg vist jeg trenger det.

Husker vi hade snekkere hjemme som ikke klarte å skru opp baderoms skapene, fordi det manglet bruksanvisning.

De ble litt flaue da jeg som 17åring hadde skrudd det opp mens jeg var hjemme i helgen.

Min erfaring er at menn jobber mye utenom jobb, men da hos alle andre enn seg selv. Det er alltid en kompis som trenger hjelp med noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tilbudt seg å hjelpe og jeg har bedt han om å slappe av

Innser du ikke hvor urettferdig det er å få andre til å gjøre hans del av arbeidet fordi du foretrekker en gammeldags arbeidsfordeling? De får mer å gjøre fordi du tilfeldigvis liker å rydde.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett tendenser til dette en eller to generasjoner over meg, men i vennekretsen vår er det ganske likestilt, tror jeg. Alle lager mat, skifter bleier og rydder av bordet. Vi diskuterer både oppskrifter (hva er galt med det, egentlig), trening, karriere og politikk og det er absolutt ikke sånn at mannfolka diskuterer så mye mer interessante tema enn damene gjør. Så mitt tips er å få nye venner.

Anonymous poster hash: 787c1...16a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg synes folk skal få finne sin egen arbeidsdeling hjemme.

Men jeg ser ikke hvorfor den arbeidsdelingen skal ha konsekvenser for hvor høflig de opptrer når de er på besøk hos andre. Det å tilby seg å rydde etter måltider osv handler om høflighet og folkeskikk overfor vertskapet, ikke om arbeidsdeling i sitt eget hjem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren, jeg blir utrolig provosert når slikt skjer i selskaper. Irriterer meg grenseløst at fordi jeg er jente skal jeg liksom rydde og vaske mens mennene sitter igjen. Har begynt å kommandere mannen til å bli med på ryddingen og han stiller opp, men han må få beskjed om det, hvis ikke sitter han bare der. Og svigermor forventer selvsagt ingenting av ham, bare at svigerdatteren rydder...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjedde her om dagen da jeg var på besøk hos slektninger. Bare den høygravide kona til fetteren min og jeg ble igjen på kjøkkenet for å rydde opp etter middagen og ta oppvasken mens de fem guttene/mennene stakk ut i hagen.

For meg er å hjelpe til med å rydde av bordet en del av å takke for et gratis måltid mat og ikke egentlig en kjønnsrollegreie. Til tross for at jeg har vokst opp med menn og gutter som lever oppriktig i troen på at kvinnfolk er tobente pakkesler. :rolleyes:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok definitivt blant de menn som sitter litt ekstra og lar maten synke etter en bedre middag. Merkelig nok føler jeg ingen skyldfølelse av den grunn, da jeg stort sett er den som faktisk lager middagen. Gjerne mens hunkjønnene kakler over et glass vin. Ser ikke problemet. Problematisk er det derimot at såpass mange kvinner gyver løs på sine kjære og mener de ikke gjør nok husarbeid, når tidsbrukundersøkelsene til SSB viser at menn allerede gjør mer enn kvinner selv om både husarbeid og tid med ungene er tatt med. Trenden viser også at der menn gjør mer og mer, får kvinnen mer og mer fritid. Til å syte, virker der som... ;)

Anonymous poster hash: ee41c...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

se jobber utenfor hjemmet for å slippe unna hjemme. Dessuten får de lønn for strevet. Man får ikke betalt for husarbeid

Jo, det er jo et eksempel i en tråd vi begge diskuterte i for litt siden :) Ti tusen mnd for husarbeid er jo en bra lønn ;)

"pusle rundt med ting"

Er det hobbyen din, liksom?

Jaja, godt du er fornøyd selv da.

Anonymous poster hash: 15ca8...0ff

Noen av oss LIKER faktisk å ta vare på mannen vår med å pusle litt for han av kjærlighet, lage mat for han og å ta det meste av husarbeidet fordi vi elsker han og vil at han skal ha det godt. Og vi får masse tilbake i andre former. Deal whit it.. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte jeg om et konkret spørsmål, ikke dra inn deg selv da. Det er nok damer her som bedriver selvskryt.

Anonymous poster hash: ef792...9c2

Så du vil at jeg skal svare for andre, ikke meg selv? Henger ikke på greip.

Anonymous poster hash: 3a10a...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss LIKER faktisk å ta vare på mannen vår med å pusle litt for han av kjærlighet, lage mat for han og å ta det meste av husarbeidet fordi vi elsker han og vil at han skal ha det godt. Og vi får masse tilbake i andre former. Deal whit it.. :)

Men problemet oppstår i det dere begynner å ta det som en selvfølge at andre kvinner skal pusle for ham. De har ikke inngått en avtale om at det skal være sånn, de gjør det ikke av kjærlighet og de får sannsynligvis ikke masse tilbake i andre former heller.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Det henger nok igjen fra gamledager? Men hvorfor sier dere ikke ifra til mannen deres hvis det er så forferdelig? Den som tier samtykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Men problemet oppstår i det dere begynner å ta det som en selvfølge at andre kvinner skal pusle for ham. De har ikke inngått en avtale om at det skal være sånn, de gjør det ikke av kjærlighet og de får sannsynligvis ikke masse tilbake i andre former heller.

Hos oss har alltid jeg ryddet sammen med de andre kvinnene i familien etter middagen. Synes det fungerer utmerket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne var god...hahaha :D

Har selv vokst opp på den måten, og klare de absolutt meste selv.

Å det jeg ikke kan det lærer jeg meg vist jeg trenger det.

Husker vi hade snekkere hjemme som ikke klarte å skru opp baderoms skapene, fordi det manglet bruksanvisning.

De ble litt flaue da jeg som 17åring hadde skrudd det opp mens jeg var hjemme i helgen.

Min erfaring er at menn jobber mye utenom jobb, men da hos alle andre enn seg selv. Det er alltid en kompis som trenger hjelp med noe.

Ok? Hva med å lære deg å skrive da?

Fjollete selvskryt som sikkert ikke er sant engang.

Anonymous poster hash: ef792...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har alltid jeg ryddet sammen med de andre kvinnene i familien etter middagen. Synes det fungerer utmerket :)

Tror jeg var omkring 7-8 år gammel da jeg spurte mennene i et selskap vi hadde hvorfor de ikke var med å vaske opp og rydde. Fikk ikke noe svar, men så jo at noe var feil. Det burde være en selvfølge å hjelpe til!

Anonymous poster hash: 3a10a...1cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Tror jeg var omkring 7-8 år gammel da jeg spurte mennene i et selskap vi hadde hvorfor de ikke var med å vaske opp og rydde. Fikk ikke noe svar, men så jo at noe var feil. Det burde være en selvfølge å hjelpe til!

Anonymous poster hash: 3a10a...1cc

Ok, men mennene gjør jo så mye som vi ikke gjør? Tar de tyngste løftene, er hjelpsomme med det meste, blide og søte. De stiller opp og tar i et tak når ting skal gjøres fysisk, de ordner opp på andre områder, hva gjør det at vi rydder etter dem da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norske kvinner har mest fritid av alle kvinner (og menn) i hele verden.

Det ser vi på alt det som skrives på disse debattsidene, på alle årsverkene som har gått med til å lese blogger og spille candy crush osv. Og så klager de over at de må rydde av bordet mens hovedfamilieforsørgeren får slapper av litt, og etterpå er det på kg for å fortelle hvor lite fritid man har og at menn ikke bidrar.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men mennene gjør jo så mye som vi ikke gjør? Tar de tyngste løftene, er hjelpsomme med det meste, blide og søte. De stiller opp og tar i et tak når ting skal gjøres fysisk, de ordner opp på andre områder, hva gjør det at vi rydder etter dem da?

Jeg tar tunge løft selv. Bare bra med ekstra styrketrening. Vil være selvstendig

Anonymous poster hash: 3a10a...1cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser du ikke hvor urettferdig det er å få andre til å gjøre hans del av arbeidet fordi du foretrekker en gammeldags arbeidsfordeling? De får mer å gjøre fordi du tilfeldigvis liker å rydde.

JEG gjør hans del og det går ikke ut over noen. Alle i min familie er sånn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de litt større selskapene jeg har vært i, der bord og stoler flyttes etter endt middag så er det mannfolka som tar seg av den biten. Har enda til gode å oppleve at kvinner spretter opp for å ta del i det. Så da synes jeg det bare er rett og rimelig at de tar seg av rydding av småtingene som tallerkener og bestikk.

Anonymous poster hash: 0c12b...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...