Gå til innhold

Kvinnene rydder, mennene slapper av


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

I alle hjem stort sett er det mannen som tar seg av all byggingen, alt det praktiske og tunge. I tillegg til andre oppgaver de blir enige om. Det er selvsagt litt bytting på, slik som matlaging og vask, men likevel er det eneste rettferdige at kvinnen i huset kan ta seg av det meste av de typiske kvinneoppgavene, siden de ikke skal gjøre det tunge. Søsteren min er f.eks. totalt hjelpesløs og det samme med de fleste jenter som vokser opp i dag. De har aldri gjort et håndtak. Verken mannsoppgaver eller kvinneoppgaver.

Høres ut som en trist verden å leve i.

Jeg kan heldigvis absolutt ta i et tak. Jeg har vokst opp på gård og er vesentlig mer handy enn de fleste menn jeg kjenner.

Og så har jeg funnet meg en skikkelig bra mann, som bidrar på lik linje innomhus. Han reiser seg også å ryddet borte :-)

Det finnes noen oppgaver hjemme han har ansvar for Øh noen jeg har ansvar for, men de er sjelden delt etter noen tradisjonell lest. F.eks er ved mitt domene, mens han vasker bad (det utstår jeg ikke).

Anonymous poster hash: da0be...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste du ikke det jeg skrev? Når man slår sammen lønnsarbeid og husarbeidet gjør menn mer enn kvinner.

Undersøkelser viser også at norske menn gjør mest husarbeid av alle menn i Europa:

http://m.db.no/2014/03/07/nyheter/fritid/arbeidsliv/32182173/?www=1

Anonymous poster hash: 2add0...e44

Om norske menn gjør mer husarbeid enn andre menn er vel irrelevant. Du må stille det opp mot norske kvinner.

Anonymous poster hash: c732e...cc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det samme. Jeg har også sett at enkelte damer ber mennene sette seg ned og slappe av hvis de gjør mine til å hjelpe til. Prøvde en gang å si til min onkel at han kunne overta oppvasken for meg men bestemor føyset han ut av kjøkkenet og ba meg slutte å slunter unna. Jeg var 37 år da.



Anonymous poster hash: d7fdc...278
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Herlighet, jeg er glad jeg ikke er i et forhold hvor mannen ikke gidder å ta oppvasken fordi han jobber en time mer enn meg og skiftet dekk på våren.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter pris på hva vi begge gjør, ikke mer ikke mindre. Vi tar i et tak der det er nødvendig :)

Anonymous poster hash: 3a10a...1cc

Nå spurte jeg om et konkret spørsmål, ikke dra inn deg selv da. Det er nok damer her som bedriver selvskryt.

Anonymous poster hash: ef792...9c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Herlighet, jeg er glad jeg ikke er i et forhold hvor mannen ikke gidder å ta oppvasken fordi han jobber en time mer enn meg og skiftet dekk på våren.

Ditto!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar lange tider å ordne huset, bygge på, lage parkeringsplass, skur, grunnmur osv. Dere har ikke peiling. Klyppe graset, hugge ned tre, pusse opp og mye annet er manneoppgaver. Til gjengjeld kan kvinnene i huset ta seg av matlaging, vask, rydding og slikt som det. Ellers blir det dobbelt opp for oss karane.

:ler:

Dette er typisk mannetankegang; "vi menn bygger huset (som står resten av livet), pusser opp (maks en gang hvert tiende år), mekker bil (en til to ganger i året), klipper gress og måker snø (en gang i uka?), så nå får dere damene ordne i huset og lage mat hver dag resten av ekteskapet/samboerskapet". Det som er ekstra morsomt er at de fleste menn må leie andre menn til å bygge hus, lage parkeringsplass, reparere bilen og til og med brøyte snø om vinteren. Så da sitter de heller i godstolen etter jobb og slår seg på brystet mens de føler seg mandig fordi de støpte grunnmur eller spikret noen planker for 10 år siden. At det er andre menn som har gjort tungarbeidet er ikke så nøye, de er jo tross alt "vi menn" som gjør alt det tunge og vanskelige arbeidet! Hvis de tilbyr seg å gjøre en innsats i huset kommer dådyrøynene og det der "var jeg ikke flink nå?". Det de gjorde på huset for ørti år siden blir også hyppig brukt som eksempel på hvor hardt de arbeider i husholdningen. "Bære middagstallerkenene av bordet? Niks, jeg spikret opp uteboden for fem år siden, det får holde!"

Jeg har vokst opp i et hus der jeg som jente måtte hjelpe til både med husarbeid OG med vedbæring/stabling, husmaling, snømåking, gressklipping og oppussingsarbeid. Jeg klager ikke for dette har gjort meg selvstendig og gjør at jeg klarer meg godt selv, men det gjør meg bare desto mer oppgitt over enkelte menn som mener at de tingene de gjør (som jeg faktisk også gjør) er så innmari tungt og/eller vanskelig. Latterlig.

Husarbeid er ikke så forferdelig tung men akk så kjedelig og tidskrevende, og spesielt om mannen i huset sitter på ræva og gror ned i sitt eget rot på fritiden. Det er mer enn dobbelt så mye husarbeid når man bor sammen med en mann enn når man bor alene. Bygger man et hus tar det tid, er tungt og krever styrke og utholdenhet, men når det er ferdig er arbeidet gjort. Det tar mange år før det må fikses og da slipper man å gjøre alt på nytt, man bare gjør litt nå og da. Husarbeid er et evig hjul med rot, støv, matlaging og skitne klær. Man har ikke før ryddet og vasket hele huset så må man starte på nytt og gjenta. Hele tiden, hver dag, hver uke, hver måned året rundt. Jeg tror jaggu meg det passer greit å sende samme beskjed tilbake til deg: dere har ikke peiling! Eller, jeg kjenner menn som har peiling så jeg retter det til "du har ikke peiling".

Gaah, enkelte menn altså.

Anonymous poster hash: c37d0...a60

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok gammeldags jeg da skjønner jeg. Det er en selvfølge for meg at jeg reiser meg å rydder av bordet mens mannen får sitte videre.

Det er en selvfølge for meg at han tar det tyngste arbeidet ute og jeg jobber mest inne.

Ikke sånn å forstå at jeg aldri måker snø, klipper gress eller stabler ved eller at han aldri støvsuger, bytter på sengene eller rydde, men i all hovedsak er jeg vokst opp med slike roller og trives godt med det.

Jeg er, før noen lurer, høyskoleutdannet og ingen kuet dame.

Jeg føler velvære i å stelle godt for mannen min

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Jeg er nok gammeldags jeg da skjønner jeg. Det er en selvfølge for meg at jeg reiser meg å rydder av bordet mens mannen får sitte videre.

Det er en selvfølge for meg at han tar det tyngste arbeidet ute og jeg jobber mest inne.

Ikke sånn å forstå at jeg aldri måker snø, klipper gress eller stabler ved eller at han aldri støvsuger, bytter på sengene eller rydde, men i all hovedsak er jeg vokst opp med slike roller og trives godt med det.

Jeg er, før noen lurer, høyskoleutdannet og ingen kuet dame.

Jeg føler velvære i å stelle godt for mannen min

Samme her :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg er nok gammeldags jeg da skjønner jeg. Det er en selvfølge for meg at jeg reiser meg å rydder av bordet mens mannen får sitte videre.

Det er en selvfølge for meg at han tar det tyngste arbeidet ute og jeg jobber mest inne.

Ikke sånn å forstå at jeg aldri måker snø, klipper gress eller stabler ved eller at han aldri støvsuger, bytter på sengene eller rydde, men i all hovedsak er jeg vokst opp med slike roller og trives godt med det.

Jeg er, før noen lurer, høyskoleutdannet og ingen kuet dame.

Jeg føler velvære i å stelle godt for mannen min

hvis du og måker snø og klipper gresdte, noe mange kvinner faktisk gjør. Ikke bare menn. Hvorfor skal han slippe alt husarbeid da da?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om norske menn gjør mer husarbeid enn andre menn er vel irrelevant. Du må stille det opp mot norske kvinner.

Anonymous poster hash: c732e...cc7

Det var en bisetning. Undersøkelsen viser at norske menn gjør litt mindre husarbeid enn kvinner, men dette tar de igjen med jobb utenfor hjemmet og vel så det. Dvs. menn gjør mest totalt.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg er glad jeg ikke er i et forhold hvor mannen ikke gidder å ta oppvasken fordi han jobber en time mer enn meg og skiftet dekk på våren.

Poenget her er at om man ønsker likestilling, så må man se på helheten. Ikke bare likestillingen på de områder kvinner tradisjonelt har gjort mest.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går ikke rundt med en liste og holder styr på hvem av oss som gjør mest jeg.

Han bidrar han også.

Jeg liker å pusle rundt med ting mens han sitter å leser eller driver med hobbyen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det var en bisetning. Undersøkelsen viser at norske menn gjør litt mindre husarbeid enn kvinner, men dette tar de igjen med jobb utenfor hjemmet og vel så det. Dvs. menn gjør mest totalt.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

se jobber utenfor hjemmet for å slippe unna hjemme. Dessuten får de lønn for strevet. Man får ikke betalt for husarbeid
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert veldig off topic dette, men setter noen av kvinnene her inne noe som helst pris på hva mannen deres faktisk gjør?, eller klager dere bare på det lille han ikke gjør?

Ja jeg setter veldig pris på at han klipper gress om sommeren, lager mat av og til når han har ungene sine, mekker på bilen min et par-tre ganger i året (inkludert dekkskifte), setter på oppvaskmaskinen innimellom og støvsuger ca én gang i kvartalet. Det jeg setter aller mest pris på er at han legger ned en god del timer hver vår/sommer til å ordne ved til vinteren.

Likevel er det jeg som både jobber og tjener mest penger og i tillegg gjør mest husarbeid så jeg klager nok litt av og til når jeg blir sliten og oppgitt, uten at jeg føler meg utakknemlig av den grunn.

Anonymous poster hash: c37d0...a60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest New_Girl

Poenget her er at om man ønsker likestilling, så må man se på helheten. Ikke bare likestillingen på de områder kvinner tradisjonelt har gjort mest.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

Helhetlig vil jeg tro at det i de fleste forhold ikke er sånn at den ene gjør betydelig mer enn den andre. Det er derfor heller ingen grunn til at noen skal sluntre unna i spesielle tilfeller, som et selskap jo er. Endret av New_Girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok gammeldags jeg da skjønner jeg. Det er en selvfølge for meg at jeg reiser meg å rydder av bordet mens mannen får sitte videre.

Det er en selvfølge for meg at han tar det tyngste arbeidet ute og jeg jobber mest inne.

Ikke sånn å forstå at jeg aldri måker snø, klipper gress eller stabler ved eller at han aldri støvsuger, bytter på sengene eller rydde, men i all hovedsak er jeg vokst opp med slike roller og trives godt med det.

Jeg er, før noen lurer, høyskoleutdannet og ingen kuet dame.

Jeg føler velvære i å stelle godt for mannen min

Det er da ingen som legger seg opp i hvordan dere velger å fordele arbeidsoppgavene hjemme hos dere selv. Men sitter mannen din bare og ser på mens kvinnene rydder av bordet når han er på besøk hos andre? Det er uhøflig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke rundt med en liste og holder styr på hvem av oss som gjør mest jeg.

Han bidrar han også.

Jeg liker å pusle rundt med ting mens han sitter å leser eller driver med hobbyen sin.

"pusle rundt med ting"

Er det hobbyen din, liksom?

Jaja, godt du er fornøyd selv da.

Anonymous poster hash: 15ca8...0ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som legger seg opp i hvordan dere velger å fordele arbeidsoppgavene hjemme hos dere selv. Men sitter mannen din bare og ser på mens kvinnene rydder av bordet når han er på besøk hos andre? Det er uhøflig.

Han har tilbudt seg å hjelpe og jeg har bedt han om å slappe av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...