Gå til innhold

Kvinnene rydder, mennene slapper av


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Hjemme hos mine foreldre anser min far det som sin jobb å rydde av bordet siden han aldri bidrar til å lage maten. Jeg gjør og denne jobben.

Hos min kones foreldre er det min svigermor og de inngiftede (meg og en til) svigersønnene som reiser seg og gjør jobben. Sønnene pleier å bli sittende.

Er jeg i besøk hos kamerater med følge reiser som oftest en lik andel av menn og kvinner seg. Jeg tror gjerne det er de samme som reiser seg hver gang, uten at jeg skal si det sikkert.

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min omgangskrets er det heldigvis vanlig at de fleste hjelper til å rydde. De som ikke er med å rydde, tar seg av barn osv.

Hadde min mann lent seg tilbake slik det beskrives at noen gjør, hadde jeg blitt så flau! Da hadde jeg gitt ham bra pes i ettertid, for sånn nytter deg ikke å oppføre seg BORTE (hvilken arbeidsdeling folk har hjemme er en annen sak..)



Anonymous poster hash: da0be...053
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem pokker har bestemt at det er mannfolkarbeid å løfte tunge ting? Jeg er kvinne og sterk. Blir helt oppgitt om menn tror jeg ikke klarer å løfte en bord eller bære ved. De siste har jeg gjort fra jeg gikk på barneskolen!

Anonymous poster hash: bac79...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem pokker har bestemt at det er mannfolkarbeid å løfte tunge ting? Jeg er kvinne og sterk. Blir helt oppgitt om menn tror jeg ikke klarer å løfte en bord eller bære ved. De siste har jeg gjort fra jeg gikk på barneskolen!

Anonymous poster hash: bac79...3d1

Menn er, i snitt, sterkere enn kvinner. Dermed er de bedre egnet til å løfte tunge ting, der "tung" defineres som en vekt som er høy nok til å være en merkbar belastning på kroppen.

Anonymous poster hash: 63a5f...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en somalisk familie og der er det en selvfølge at mamma og jeg tar av oss husarbeidet,

men den var en sommer da jeg var 14 at pappa klagde og uffet så fælt over at det aldri var rent hjemma.

mamma ble lei over at han klagde og ga beskjed til meg og mine småsøsken at vi fikk ikke lov til å rydde eller vaske noe som helst helt til han tok fram bøtte og klut selv og begynte vaske.

Det tok 2 uker får han begynte vaske og etter han hadde vasket helle huset hadde han vondt i ryggen i en uke. men han har ikke klaget over hybelkaninen siden, ser han dem gjør han noe med det selv.

Jeg kom på den sommeren da jeg leste overskriften din, ler lit for meg selv nå

Mamma hadde på det titspunktet blit klagingen og selfølgelig

H



Anonymous poster hash: da0ab...840
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Jeg kommer fra en somalisk familie og der er det en selvfølge at mamma og jeg tar av oss husarbeidet,

men den var en sommer da jeg var 14 at pappa klagde og uffet så fælt over at det aldri var rent hjemma.

mamma ble lei over at han klagde og ga beskjed til meg og mine småsøsken at vi fikk ikke lov til å rydde eller vaske noe som helst helt til han tok fram bøtte og klut selv og begynte vaske.

Det tok 2 uker får han begynte vaske og etter han hadde vasket helle huset hadde han vondt i ryggen i en uke. men han har ikke klaget over hybelkaninen siden, ser han dem gjør han noe med det selv.

Jeg kom på den sommeren da jeg leste overskriften din, ler lit for meg selv nå

Mamma hadde på det titspunktet blit klagingen og selfølgelig

H

Anonymous poster hash: da0ab...840

YESS. Mora di er jo kjempekul
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er, i snitt, sterkere enn kvinner. Dermed er de bedre egnet til å løfte tunge ting, der "tung" defineres som en vekt som er høy nok til å være en merkbar belastning på kroppen.

Anonymous poster hash: 63a5f...c36

At menn i snitt er sterkere enn kvinner betyr jo ikke at de fleste kvinner ikke klarer å løfte på en bord! Gudbedre!

Anonymous poster hash: bac79...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

At menn i snitt er sterkere enn kvinner betyr jo ikke at de fleste kvinner ikke klarer å løfte på en bord! Gudbedre!

Anonymous poster hash: bac79...3d1

å løfte et bord kan man og være to om
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å løfte et bord kan man og være to om

Til og med to damer :P

Anonymous poster hash: bac79...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Jeg blir sliten i hodet av å lese mesteparten av alle svarene kvinnene kommer med her inne. Hva så om kvinner rydder av bordet, det er ikke verdens undergang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er to damer i hus da..

De er vel opptatt med å rydde vekk etter middagen...

Anonymous poster hash: bac79...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest den undersøkelsen som viser at menn jobber mer. Men jeg får den ikke til å stemme ut fra det jeg observerer i familien og omgangskretsen. Og da er alle høyt utdannet og har ikke tradisjonelt kjønnsrollemønster. Likevel er det slik at kvinner tar mest husarbeid, handler klær til ungene, fikser bursdaggaver, baker kaker. Sånn er det også hjemme hos oss. Mannen min lager ofte middag og vasker en del klær (som meg), men han er ikke den som spretter opp av sofaen for å vaske hus. Der har jeg måttet innføre lørdagsvask for ikke å irritere meg.

Men uansett: Er man i selskap er det irrelevant hva man gjør hjemme. Man hjelper jo til der selv om man tok oppvasken hjemme i går. Oppgaver i selskap skal ikke avhenge av familieregnskapet, synes jeg. Mannen min rydder borte, heldigvis.

Dog hadde vi en interessant fase hvor jeg hjalp til å rydde etter middag når vi var hos mine foreldre, det syntes han var mest naturlig. Men hjemme hos mor slappet han av også, og jeg hadde ikke samvittighet til at svigers skulle gjøre det alene. Så en dag smalt det fra svigermor: "Kjære sønn? Jeg har lagt merke til at du slapper godt av her, og det er forsåvidt hyggelig. Men nå synes jeg det er på tide at Ciara får sette seg i sofaen!" :ler: da ble det skjerpings.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sykt irriterende når mannfolk barw blir sittende!

Det skjer hele tia!!

Min løsning;

Stikker ut og tar meg en røyk etter maten.

Men da er det jo sånn at man gjerne virker som en unnasluntrer, selv om mannfilkene sitter med god samvittighet.

Anonymous poster hash: bfedb...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever dette ofte, i selskap med forskjellige aldersgrupperinger. Når man har spist, reiser den kvinnelige delen av selskapet seg og rydder, mennene sitter igjen som om det er det naturligste i verden.

Hva er dette for noe? En etterlevning fra femtitallet?

Er det flere enn meg som opplever dette?

Neppe en etterlevning, snarere en dagens typiske forventning. Når en kvinne reiser seg fordi hun føler seg forpliktet så spretter medsøstre raskt opp fordi de ikke vil bli snakket om etterpå. Menn driter i sånt. De klokeste mennene derimot, er raskt på pletten for å bidra, det handler ikke minst om utsiktene til fitte når festen er over. :filer:

Endret av Gorgonzola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, stemmer her. Min er gjest han når vi har fulle huset av folk, bursdager jul og slikt.

Hvem pynter og lager det hjemmekoselig hos dere? Du, eller mannen?



Anonymous poster hash: 94fa2...191
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Som en her sier. Hvor ofte skifter man egentlig dekk? Hvor ofte er det nok snø til å måke? Klippe gresset maks en gang i uka...

Og hvor ofte trenger man å lage mat? Hver dag!

Anonymous poster hash: d739e...4ca

Hvis alle skulle fulgt den tankegangen der hadde alle kvinner som har født barn, vært fritatt for plikter og oppgaver resten av livet :D

"Kan du rydde av bordet kjære?!"

"Sorry! Husker du ikke at jeg revna i 2010?!"

Anonymous poster hash: bfedb...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...