Gå til innhold

Kvinnene rydder, mennene slapper av


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Hos oss er det mannen som lager mat og rydder. Blir bare bråk om jeg flytter om på kopper og kar. Kunne ikke ramle meg inn å tenke at jeg skal rydde i egenskap av å være kvinne. Hvis jeg ser verten sliter, så vil jeg henvende meg till alle og å oppfordre alle til å hjelpe verten med det hun/han trenger. Normal folkeskikk.

Anonymous poster hash: 3a10a...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest avocadoen

Ikke frekt ment, men jeg lurer på om jeg også anses som flink dersom jeg "hjelper til"...

Selvsagt er man flink dersom man hjelper til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at når du forlater den interessante samtalen ved bordet og kommer ut på kjøkkenet så må du over i deres samtale i stedet;"Så da byttet jeg ut hele egg med eggehviter, og det sier jeg deg, da ble den luftig og fin. Berit jeg sier nettopp nå til Anne, at den oppskriften du sendte meg var så god". Anonymous poster hash: c255c...d83

Hahahaha :-D

Anonymous poster hash: d92ee...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ikke bare i selskap men hvis vi spiser sammen med bare mamma og pappa også. Pappa kan gå å sette seg foran TVn med den største selvfølgelighet rett etter middag. Tror vi hadde blitt ganske lang i maska om mamma hadde gjort det samme.

Men sånn generelt tror jeg dette fenomenet er mest vanlig i større selskap. Jeg tipper at arbeidet er mer jevnt fordelt når de er hjemme hos seg selv.

sånn er det ikke hos foreldrene mine. der er det mer at den ene sier, jeg tar oppvasken jeg med protester fra den andre. Nei sitt. Jeg tar oppvasken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar lange tider å ordne huset, bygge på, lage parkeringsplass, skur, grunnmur osv. Dere har ikke peiling. Klyppe graset, hugge ned tre, pusse opp og mye annet er manneoppgaver. Til gjengjeld kan kvinnene i huset ta seg av matlaging, vask, rydding og slikt som det. Ellers blir det dobbelt opp for oss karane.

"Dere har ikke peiling". Hva snakker du om? Ethvert par har en ok arbeidsfordeling innen sitt hjem. Som regel er det en kvinnes jobb å ha "oversikt" så det er ikke som om hun ikke vet hva ordnes.

Nå har ikke du noen av disse situasjonene selv, men hvis grunnen til at du mener det er noe urettferdig her er at faren din jobbet langt mer hjemme hos dere enn moren din, så er det en skjev fordeling i deres hjem, ikke et universelt faktum.

Min egen mor kan aldri sitte stille dersom faren min jobber på huset, og tar alltid i et tak selv. Han har derimot samvittighet til å sitte med avisen mens hun jobber. Den dynamikken er ikke helt unormal.

Det spiller uansett ingen rolle hvordan en fordeling er innen ens eget hjem. Dersom du er gjest hos andre, skal du hjelpe til. Det er fullstendig uforskammet og lene seg tilbake å si at "neimen du forstår hjemme hos oss har vi fordelt det slik at kona rydder av bordet. Så da skal jeg ikke hjelpe til her heller".

Anonymous poster hash: c255c...d83

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er en irriterende "skikk" som henger igjen fra 50- tallet. Opplever det ikke så mye på besøk hos venner, men har sett akkurat dette gjentatte ganger i jobbsammenheng når det er jul- / påskelunsj, grillkveld hos kolleger osv. Alle kvinnene reiser seg for å rydde, og mennene blir sittende igjen og snakke.

Elisabeth Wurtzel skriver dette i sin bok "Smarte råd til smarte jenter": "Regel nummer 3: Med mindre mennene også reiser seg for å rydde etter et selskap, bli sittende!". ;)



Anonymous poster hash: 2789e...c40
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd det samme, men etter en del strenge blikk tok feigheten over og jeg og ryddet.

Bare å si det rett ut "jaha, dette rydder ikke seg selv" også setter du en haug med tallerkener i fanget på den nærmeste. Da tar de hintet.

Anonymous poster hash: 3a10a...1cc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Skulle ikke latt meg friste til å svare trollet. Start en egen tråd.



Anonymous poster hash: c255c...d83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at når du forlater den interessante samtalen ved bordet og kommer ut på kjøkkenet så må du over i deres samtale i stedet;

"Så da byttet jeg ut hele egg med eggehviter, og det sier jeg deg, da ble den luftig og fin. Berit jeg sier nettopp nå til Anne, at den oppskriften du sendte meg var så god".

Anonymous poster hash: c255c...d83

Jepp. Det er til å dø av.

Anonymous poster hash: 2789e...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jepp, det er det samme her. Dvs, når vi er hos min mor og spiser (som er syk og trenger hjelp til oppvasking og rydding etter mat), så er brødrene mine med og hjelper like mye som meg. Men er vi hos andre, friske mennesker og spiser, så er det damene som rydder mens mennene blir sittende. Det provoserer meg, men jeg har ikke samvittighet til å sitte hvis jeg f.eks er hos min svigerfamilie.

Hoho! Var på middag hos svigers her om dagen og det var jeg og min kjære som ble sittende mens resten rydda (de insisterte på at vi skulle bli sittende) :P

Men hos min mor pleier alle å rydde etter seg selv uansett hvor mange vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ikke frekt ment, men jeg lurer på om jeg også anses som flink dersom jeg "hjelper til"...

Samme tenkte jeg, om kvinner generelt altså.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Bare å si det rett ut "jaha, dette rydder ikke seg selv" også setter du en haug med tallerkener i fanget på den nærmeste. Da tar de hintet.

Anonymous poster hash: 3a10a...1cc

Nå lo jeg høyt her. Det skal jeg jammen prøve en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg merket og. Pleier å samle sammen en bunke med tallerkener, gi til nærmeste mann, og si "sett de på kjøkkenet du", og så fortsetter jeg sånn rundt bordet. Har blitt en del forfjamsete mannfolk oppigjennom, men det funker ihvertfall delvis. :P

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett og ser stadig det samme, spesielt i større selskaper. Mennene sitter, og kvinnene rydder. Jeg aksepterer det forsåvidt når jeg er hos eldre folk, men jeg er skuffet over å se de samme tendensene bli "adoptert" av yngre kvinner. Jeg hadde håpet flere av de yngre var litt mer bevisst.



Anonymous poster hash: 575ac...ed9
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar lange tider å ordne huset, bygge på, lage parkeringsplass, skur, grunnmur osv. Dere har ikke peiling. Klyppe graset, hugge ned tre, pusse opp og mye annet er manneoppgaver. Til gjengjeld kan kvinnene i huset ta seg av matlaging, vask, rydding og slikt som det. Ellers blir det dobbelt opp for oss karane.

For noe tøv. Er det rart kvinner regnes som "dobbeltarbeidende". All forskning viser at kvinner i snitt fremdeles bruker dobbelt så mange timer som menn på oppgaver i hus og hjem, når det gjelder tid brukt på barna er nå fordelingen nærmest lik mellom menn og kvinner.

Uansett så er dette helt på siden av det vi diskuterer! Ta din del av ansvaret neste gang det er sommerfest med jobben din. Rydd av bordet!

Anonymous poster hash: 2789e...c40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Idollet

"Dere har ikke peiling". Hva snakker du om? Ethvert par har en ok arbeidsfordeling innen sitt hjem. Som regel er det en kvinnes jobb å ha "oversikt" så det er ikke som om hun ikke vet hva ordnes.

Nå har ikke du noen av disse situasjonene selv, men hvis grunnen til at du mener det er noe urettferdig her er at faren din jobbet langt mer hjemme hos dere enn moren din, så er det en skjev fordeling i deres hjem, ikke et universelt faktum.

Min egen mor kan aldri sitte stille dersom faren min jobber på huset, og tar alltid i et tak selv. Han har derimot samvittighet til å sitte med avisen mens hun jobber. Den dynamikken er ikke helt unormal.

Det spiller uansett ingen rolle hvordan en fordeling er innen ens eget hjem. Dersom du er gjest hos andre, skal du hjelpe til. Det er fullstendig uforskammet og lene seg tilbake å si at "neimen du forstår hjemme hos oss har vi fordelt det slik at kona rydder av bordet. Så da skal jeg ikke hjelpe til her heller".

Anonymous poster hash: c255c...d83

I alle hjem stort sett er det mannen som tar seg av all byggingen, alt det praktiske og tunge. I tillegg til andre oppgaver de blir enige om. Det er selvsagt litt bytting på, slik som matlaging og vask, men likevel er det eneste rettferdige at kvinnen i huset kan ta seg av det meste av de typiske kvinneoppgavene, siden de ikke skal gjøre det tunge. Søsteren min er f.eks. totalt hjelpesløs og det samme med de fleste jenter som vokser opp i dag. De har aldri gjort et håndtak. Verken mannsoppgaver eller kvinneoppgaver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idollet

For noe tøv. Er det rart kvinner regnes som "dobbeltarbeidende". All forskning viser at kvinner i snitt fremdeles bruker dobbelt så mange timer som menn på oppgaver i hus og hjem, når det gjelder tid brukt på barna er nå fordelingen nærmest lik mellom menn og kvinner.

Uansett så er dette helt på siden av det vi diskuterer! Ta din del av ansvaret neste gang det er sommerfest med jobben din. Rydd av bordet!

Anonymous poster hash: 2789e...c40

Men kvinner har mer fritid enn menn viser de samme undersøkelsene.

Endret av Idollet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Men kvinner har mer fritid enn menn viser de samme undersøkelsene.

fritid fra den lønnede arbeidsplassen ja. Menn velger jo å stille mest opp for sjefen sin og jobber masse overtid. Det er frivillig fra mennenes side.

Endret av BettyBoop
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idollet

fritid fra den lønnede arbeidsplassen ja. Menn velger jo å stille mest opp for sjefen sin og jobber masse overtid. Det er frivillig fra mennenes side.

Og etter husarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...