Gå til innhold

Mads Gilbert på sykehuset i Gaza.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bortsett selvsagt fra at han ikke sa det du anklager ham for å si, ikke engang iflg dine egne kilder.

Jeg er enig i at det er en stutdum ting å si for en lege, men fullt så ille som du skal ha det til var det nå likevel ikke, og det er aldeles ikke grunnlag for å si at han "pisser på legeeden sin".

Nå flisespikker du. Det er jo det han sier ved å ta avstand fra upartiske nødhjelp.

Og nei det er ikke å pisse på legeeden, det er å legge en solid kabel på den.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jeg antisemitt? Ikke slik jeg ser det. Jeg hater ikke jøder, jeg tillegger ikke jøder noen spesielle negative egenskaper, og ikke ønsker jeg å se dem utslettet eller undertrykt, heller.

Men det israel gjør og har gjort ganske lenge, er galt, og det kan aldri føre til noen fred, bare flere drepte.

At israel er en jødestat eller at det er jøder som fører krig mot befolkningen på Gaza, kan da knapt være en kontroversiell påstand. israel er skapt utelukkende med det formål å gi jødene et hjemland i tråd med det noe feilaktige bibelske kravet de påberoper seg. Jeg sier feilaktig, siden de fleste av de innvandrede jødene som kom fra Europa og USA, har sine genetiske røtter i Øst-Europa, ikke i Midt-Østen. Ikke at det spiller noen særlig rolle. Staten israel kan ikke tørkes bort fra kartet, heller. Det er tre generasjoner mennesker som har hatt dette som sitt hjemland, og det kan man ikke sette en strek over. De hører til der nå. Men det staten deres gjør for øyeblikket, kommer aldri til å føre til noen fred, bare en endeløs krig der de påberoper seg retten til å drepe i gjengjeldelse for palestinernes lite effektive angrep på dem.

Det kommer aldri til å ta slutt, før det opprettes en fred som alle kan leve med.

Jødene kunne starte med å slutte å opprette stadig nye bosetninger i de okkuperte områdene. Men selv en så liten ting er de ikke villige til å fire på.

Her var det mye å ta tak i, usannheter og myter, noen vil kalle sånt løgn.

Israel er ikke en jødestat, de har i hvert fall full trosfrihet for alle trosretninger, noe som man f.eks. ikke kan si om Gaza og Vestbredden.

Israel fikk ikke sitt hjemland på grunn av noe som helst bibelsk krav, totalt bomskudd (dobbelt, egentlig, for dersom de skulle vise til noen hellig skrift, da måtte det vel være Toraen! :-)

Alle jøder i Israel i dag har samme røtter, fra mellomøsten.

At arabernes angrep er lite effektive betyr selvsagt ikke at de ikke er farlige, eller at man ikke skal prøve å stoppe disse.

Det kan jo bemerkes at du endelig har blitt bønnhørt, en av Qassam nyttårsrakettene (eller, vel kanskje egentlig en morter) har drept en Israeler i dag, hurra for det!!

Den freden som alle kan leve med, kunne ha vært nådd for lenge lenge siden, men Hamas, og PLO før dem, var ikke - og er ikke - interessert i noen fred, de er interessert i een eneste ting: Å fjerne Israel fra kartet (les manifestet til Hamas).

Det var vist det hele :blomst:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist at dersom man er skeptisk til Israels handlinger og agenda, så er man automatisk "jødehater".

Anonymous poster hash: 0faa4...1fc

Neida, slettes ikke.

Man er jødehater når man hater jøder.

Dette viser man derved at alt som er gale i mellomøsten (ja, hele verden for den sakens skyld) tillegges jødene.

Når konflikten på Gaza-stripen tilskrives jødene, ene og alene jødene, og når alt - absolutt alt - som f.eks. Hamas gjør blir tolket ut ifra den vinkling at det er jødenes skyld, jødenes plan osv osv, da kan man tale om jødehat.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at han har sagt at han ikke ville gi medisinsk hjelp til en israeler dersom en skulle havne på hans operasjonsbord. Eller en som ikke deler hans syn.

Han sa at han mener at man må ta parti i konflikter og hjelpe den rette siden. Og at han syntes LUG burde boikottes fordi de ikke gjør det. Men han sa IKKE det du anklager ham for.

Det er en konkretiserende tolkning fra din side som det ikke er rom for i kilden din. Og ærlig talt? Bloggen til Jan Simonsen er din "upartiske" kilde? Skal du holde fanen høyt for upartiskhet, så var DET et faen så merkelig valg.

Ja, skal man finne sannferdig og troverdig kilde til info om konflikten i Israel så er det ingen bedre kilde enn Al-Aqsa TV, tabloid-avisen "Falasteen" osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist at dersom man er skeptisk til Israels handlinger og agenda, så er man automatisk "jødehater".

Anonymous poster hash: 0faa4...1fc

Å være skeptisk til er greit, men da bør man også være (svært) skeptisk til Hamas' handlinger. Med sine raketter har de som formål å drepe flest mulig israelere. Å bare rette pekefingen mot Israel vitner i beste fall om uvitenhet, i verste fall dreier det seg om jødehat.

Anonymous poster hash: 61741...ed4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i lang tid brukt mer eller mindre følgende lakmustest. De som mener Hamas er friere og mer opptatt av fred enn de Israelske styresmakter evner stort sett ikke å gi noe klart svar og forsøker gjerne overse disse glatt.

Endret av Magnifique
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå flisespikker du. Det er jo det han sier ved å ta avstand fra upartiske nødhjelp.

Og nei det er ikke å pisse på legeeden, det er å legge en solid kabel på den.

Han burde etter din mening være klar for å reise til en ISIL-camp og behandle deres kjempere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Under en paneldebatt på kulturhuset i Tromsø i 2006 anbefalte han boikott av den store TV-aksjonen til støtter for Leger Uten Grenser, og begrunnet det med at denne organisasjonen hjelper sivilbefolkningen på begge sider av en konflikt."

http://www.frie-ytringer.com/2012/12/04/koseintervju-med-antisemitt-vekker-avsky/

Gilbert sa seg dypt uenig i at Leger Uten Grenser jobber på begge sidene av en krig uten å ta stilling til den. Han er uenig i den politiske linjen som føres. Organisasjonen er upolitisk og uavhengig, skrev Nordlys."

Du har ikke en link eller noe som går direkte til den nevnte debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde etter din mening være klar for å reise til en ISIL-camp og behandle deres kjempere?

Jammen, han burde da det!

Det er ingenting i ISIL's idologi eller for den sakens skyld mål og hensikt, som er forskjellig fra Hamas'.

Begge er varme fortalere for et jødefritt, islamistisk kalifat, som inkluderer (minst) det område som historisk har vært kjent som Palestina.

At ISIL-gjengen's brutalitet får Hamas til å se ut som Frelsesarmeen avd. Mandal er så noe annet.

Men, det gir bare mer jobb til Gilbert, og mer eksponering på TV!

Eller, vent nå litt, det er jo ikke TV, med vestlige journalister, som sender direkte fra lasarettene i Syria??

Nei, da blir det nok Gaza i år igjen!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilbert forklarer hvorfor han støtter terrorangrep mot sivile:

Dagbladet: "De er leger med plikt til å redde liv og har opplevd terroren på nært hold på krigsmarker verden over. Likevel forsvarer overlege Mads Gilbert og kirurg Hans Husum terroristers moralske rett til å angripe mål i USA.

- Jeg er lege og kunne aldri ført et fly mot World Trade Center, men jeg forsvarer den moralske retten til dem du kaller terrorister, til å angripe USA, som et legitimt svar på 25 år med angrepskrig, miner, utsulting og embargo, sier kirurg Hans Husum ved Regionsykehuset i Tromsø. Han får støtte av overlege Mads Gilbert.

- Angrepet på New York kom ikke overraskende, etter den politikk Vesten har ført de siste tiårene. Jeg er opprørt over terrorangrepet, men jeg er minst like opprørt over de lidelsene som USA har skapt. Det er i en slik sammenheng 5000 døde mennesker må sees. Hvis USAs regjering har en legitim rett til å bombe og drepe sivile i Irak, har også de undertrykte en moralsk rett til å angripe USA med de våpen de måtte skape. Døde sivile er det samme enten det er amerikanere, palestinere eller irakere, sier overlege og professor Mads Gilbert.

- Støtter du et terrorangrep på USA?

- Terror er et dårlig våpen, men svaret er ja, innenfor den konteksten jeg har nevnt, sier Gilbert.

- Du forstår at dette vil skape reaksjoner?

- Ja, det er jo ikke annet å vente. Den hvite verden skjønner ikke at det går an å se en slik handling i et annet perspektiv, sier Gilbert."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/09/30/284907.html



Anonymous poster hash: d9860...30e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilbert forklarer hvorfor han støtter terrorangrep mot sivile:

Dagbladet: "De er leger med plikt til å redde liv og har opplevd terroren på nært hold på krigsmarker verden over. Likevel forsvarer overlege Mads Gilbert og kirurg Hans Husum terroristers moralske rett til å angripe mål i USA.

- Jeg er lege og kunne aldri ført et fly mot World Trade Center, men jeg forsvarer den moralske retten til dem du kaller terrorister, til å angripe USA, som et legitimt svar på 25 år med angrepskrig, miner, utsulting og embargo, sier kirurg Hans Husum ved Regionsykehuset i Tromsø. Han får støtte av overlege Mads Gilbert.

- Angrepet på New York kom ikke overraskende, etter den politikk Vesten har ført de siste tiårene. Jeg er opprørt over terrorangrepet, men jeg er minst like opprørt over de lidelsene som USA har skapt. Det er i en slik sammenheng 5000 døde mennesker må sees. Hvis USAs regjering har en legitim rett til å bombe og drepe sivile i Irak, har også de undertrykte en moralsk rett til å angripe USA med de våpen de måtte skape. Døde sivile er det samme enten det er amerikanere, palestinere eller irakere, sier overlege og professor Mads Gilbert.

- Støtter du et terrorangrep på USA?

- Terror er et dårlig våpen, men svaret er ja, innenfor den konteksten jeg har nevnt, sier Gilbert.

- Du forstår at dette vil skape reaksjoner?

- Ja, det er jo ikke annet å vente. Den hvite verden skjønner ikke at det går an å se en slik handling i et annet perspektiv, sier Gilbert."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/09/30/284907.html

Anonymous poster hash: d9860...30e

Hvis dette er riktig, at han er korrekt sitert, er det helt sykt. Blir fysisk kvalm av ham.

Anonymous poster hash: 61741...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vgtv.no/#!/video/85133/norsk-lege-forteller-slik-er-det-paa-sykehuset-i-gaza

Veldig sterk video. For en arbeidskapasitet den mannen her! Jeg er stolt av å være nordmann når vi har Mads Gilbert.

Denne mannen er en blodrød kommunist og en stor løgner. Han dikter opp angrep som aldri har skjedd og lister opp døde som ikke er reelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er riktig, at han er korrekt sitert, er det helt sykt. Blir fysisk kvalm av ham.

Anonymous poster hash: 61741...ed4

Fordi han mener amerikanere, irakere og palestinere er like mye verdt, eller fordi han syntes terror er et dårlig våpen?

Endret av Apis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå flisespikker du. Det er jo det han sier ved å ta avstand fra upartiske nødhjelp.

Og nei det er ikke å pisse på legeeden, det er å legge en solid kabel på den.

Nei, dette er din tolkning. Det han sier med sin kritikk av LUG er at de ikke burde reise til enkelte av områdene de reiser til, fordi de ender opp med å støtte en side i konflikter som ikke bør ha støtte. Jeg kan godt se for meg at det er et forsvarlig standpunkt i noen konflikter. Jeg nevnte ISIL-dominerte områder som et eksempel. Nå kommer vel neppe en vestlig lege levende ut av et slikt sted, så LUG reiser neppe dit uansett, men bare for eksempelets del, og rent hypotetisk: fortjener de noen medisinsk hjelp? Slik du ser det? Og hvis du mener at det finnes konflikter der det ville være galt å yte assistanse til en av sidene, er da Gilberts standpunkt virkelig så galt og uakseptabelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han redder liv og gjør en fin ting, men samtidig fronter han klare politiske meninger og tar part i konflikten. Hva om sykepleiere som jobbet på tyske sykehus var like høylydte på deres motiver og politiske tanker om den andre verdenskrig?

Anonymous poster hash: 3ba31...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han redder liv og gjør en fin ting, men samtidig fronter han klare politiske meninger og tar part i konflikten. Hva om sykepleiere som jobbet på tyske sykehus var like høylydte på deres motiver og politiske tanker om den andre verdenskrig?

Anonymous poster hash: 3ba31...3fe

Da hadde de nok blitt rævkjørt på twitter, de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs, noen har satt i gang en hetskampanje på twitter.

Er det ellers noe nytt?

ja, det er nytt at det ikke bare er jødene som blir hetset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet meg merke i denne kommentaren fra Gilbert:

- Jeg har vektlagt to illegale våpen brukt av Israel: blokaden som har vært i sju år, og den uproporsjonale våpenbruken og de ikke-diskriminerende angrepene på sivile.

Er det ikke så at Hamas flere ganger har opprettet ildbaser i eller i nærhet til sivile institusjoner som skoler og sykehus i den hensikt å bruke sivile som levende skjold?



Anonymous poster hash: 1fd8a...a6c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...