Gå til innhold

Samordna opptak 2014 - Hva kom dere inn på?


lærerspiren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig at SO gjør feil i utregning av poeng, eller glemmer å telle med nye dokumenter. Det har skjedd med hele fire stykker jeg kjenner. Ring SO med en gang og forklar situasjonen. Noen ganger fikser de det raskt, og setter deg fremst på ventelista (evt på det stedet på ventelista du skulle stått). Men noen har også vært uheldig og ikke fått lov til å komme inn der de ville, selv om de egentlig skulle gjort det.

off jeg håper virkelig de ordner opp i det:/ de er stengt nå så må vente til i morra:( Det er jo ikke sikkert jeg kommer inn selv om jeg får gjort det om, men jeg kommer i alle fall høyere opp på ventelista

Anonymous poster hash: 7f62d...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Ifølge utdanning.no så kan man gå grunnskolelærer for så å bygge over til master og bli lektor uten å måtte ta alle 5 årene på nytt

Eh, ja? Det er jo det jeg skal gjøre. Men den påbyggingen er ikke en årsenhet. 4 årig lærerutdanning er en bachelor. Da kan du søke opptak på relevant master. Om du har det du trenger av kvalifikasjon i bacheloren, så kan du søke deg inn på et toårig masterprogram. Har du ikke det, så må du ta 5 år. Noen Glu-utdanninger tilbyr også muligheten til å gå over på et masterprogram etter 3 år, men det er ikke alle.

Poenget er, du blir ikke lektor på den måten du beskrev. Du må ha en master.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Bare meg som roter. Får ikke bort den over hvor jeg siterte meg selv :fnise:

Husk også at mange av dem som står på venteliste kanskje ombestemmer seg og velger å gå på det studiet de kom inn på.

Ikke gi opp håpet i hvert fall. De har inntak helt til noen dager ut i studieåret. En venninne av meg kom inn på vernepleien to uker ut i studieåret. Hun lå ganske langt bak.

Dumt av meg å gi deg forhåpninger. Det er mange foran deg, men det jeg vil fram til er at det ER en liten mulighet for at du kommer inn... Den er bare ikke så stor :(

Okei, takk for opplysninger osv! Jeg får bare ta det som det kommer, og gjøre alt jeg kan for å få en plass. Så har jeg hvertfall prøvd! :)

Anonymous poster hash: 30953...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Bare meg som roter. Får ikke bort den over hvor jeg siterte meg selv :fnise:

Husk også at mange av dem som står på venteliste kanskje ombestemmer seg og velger å gå på det studiet de kom inn på.

Ikke gi opp håpet i hvert fall. De har inntak helt til noen dager ut i studieåret. En venninne av meg kom inn på vernepleien to uker ut i studieåret. Hun lå ganske langt bak.

Dumt av meg å gi deg forhåpninger. Det er mange foran deg, men det jeg vil fram til er at det ER en liten mulighet for at du kommer inn... Den er bare ikke så stor :(

eg kom inn på sjukepleie på hib, då var eg på 48.plass, men ikkje på haraldsplass, der eg var på 4.plass..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge utdanning.no så kan man gå grunnskolelærer for så å bygge over til master og bli lektor uten å måtte ta alle 5 årene på nytt

Lol. Det er ingen som har hevdet noe annet.

Anonymous poster hash: 635aa...072

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du vel nok å gjøre. :) Jeg kom inn førstevalget mitt. Medisin i Tromsø. :D

Anonymous poster hash: 635aa...072

Heldig! Gratulerer så mye :) kjenner ei som kom inn med førstegangs i Bergen men hun vil på folkehøyskole så hun kommer mest sannsynligvis til å si nei. Hun har et snitt på 58,7 så hun har antakeligvis nok til å komme inn neste år med mindre snittet øker veldig. Allikavel sykt 'skummelt' å takke nei til et slikt tilbud :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å komme inn hvis man er 45 på venteliste?

Hva står du på venteliste for da?

Anonymous poster hash: 635aa...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig! Gratulerer så mye :) kjenner ei som kom inn med førstegangs i Bergen men hun vil på folkehøyskole så hun kommer mest sannsynligvis til å si nei. Hun har et snitt på 58,7 så hun har antakeligvis nok til å komme inn neste år med mindre snittet øker veldig. Allikavel sykt 'skummelt' å takke nei til et slikt tilbud :P

Takk! :) Ja, jeg er helt enig. Jeg ville aldri ha sagt fra meg denne plassen selv om jeg ligger ganske godt over grensen.

Anonymous poster hash: 635aa...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol. Det er ingen som har hevdet noe annet.

Anonymous poster hash: 635aa...072

"Lol"? Er du 10 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kom inn på sjukepleie på hib, då var eg på 48.plass, men ikkje på haraldsplass, der eg var på 4.plass..

Merkelig. Da tar sikkert ikke Haraldsplass inn flere studenter etter første inntak... Kan stemme IOM at de tar imot 120 studenter og har plass til 100... Og 70 eller noe slikt på tredje året. De regner med mye frafall... Kanskje de er kjipere fordi det er en privatskole (Så godt som 100proent statsstøttet riktignok. Er vel 3000 eller noe man må betale i halvåret... eller i året) (Det er forsåvidt Betanien og menmen) kanskje derfor... Men Betanien og Haukeland tar i hvert fall inn folk fortløpende...

Når det er sagt, så snakker jeg om ting jeg har lite peiling på. Jeg svarer ut ifra erfaring fra da jeg gikk på Haraldsplass :) Det er ikke nødvendigvis riktig :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai jeg får nesten bare prøve. Føler nå at det året jeg brukte for å forbedre karateren ble bortkasta, siden det ikke kom med. Men ringer jeg sentralbordet eller opptakskontoret? :P

Anonymous poster hash: 7f62d...7e4

Er det ikke et direktenummer til SO? Jeg vil forøvrig anbefale deg mail. Det er veldig viktig at du har det skriftlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke et direktenummer til SO? Jeg vil forøvrig anbefale deg mail. Det er veldig viktig at du har det skriftlig!

Sendte de en mail og forklarte saken, men tror kanskje det er saksbehandleren som har med dette å gjøre? Jeg har sendt mail til begge, så jeg får bare vente pga telefonen er stengt for dagen nå:/

Anonymous poster hash: 7f62d...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å komme inn hvis man er 45 på venteliste?

Det er et spørsmål det er klin umulig å svare på. Om du sier hvilket studium det er, og hvor mange studieplasser det er, kan man alltids anta noe, men det blir bare gjetning...

Jo flere studieplasser som er, jo større sjanse for at du kommer inn er vel en generell regel, men noen studier er verre enn andre. Legestudiet f.eks ville jeg ikke satset på at mange takker nei til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig! Gratulerer så mye :) kjenner ei som kom inn med førstegangs i Bergen men hun vil på folkehøyskole så hun kommer mest sannsynligvis til å si nei. Hun har et snitt på 58,7 så hun har antakeligvis nok til å komme inn neste år med mindre snittet øker veldig. Allikavel sykt 'skummelt' å takke nei til et slikt tilbud :P

Hun må jo ikke takke nei! Hvorfor søker hun ikke bare permisjon et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sendte de en mail og forklarte saken, men tror kanskje det er saksbehandleren som har med dette å gjøre? Jeg har sendt mail til begge, så jeg får bare vente pga telefonen er stengt for dagen nå:/

Anonymous poster hash: 7f62d...7e4

Krysser fingrene for deg! Husk å ikke gi deg!!! Kameraten min kranglet lenge. Til slutt ble de lei og gav ham en plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for deg! Husk å ikke gi deg!!! Kameraten min kranglet lenge. Til slutt ble de lei og gav ham en plass ;)

Takk da er det håp:D

Anonymous poster hash: 7f62d...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom inn på venteliste, 15 plass så har fortsatt håp. Søstra mi søkte på det samme og kom og på venteliste 73 plass :P

vi begge har søkt påbygging jeg i akershus og hun i sogn og fjordane. jeg er 26 hun 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Da tar sikkert ikke Haraldsplass inn flere studenter etter første inntak... Kan stemme IOM at de tar imot 120 studenter og har plass til 100... Og 70 eller noe slikt på tredje året. De regner med mye frafall... Kanskje de er kjipere fordi det er en privatskole (Så godt som 100proent statsstøttet riktignok. Er vel 3000 eller noe man må betale i halvåret... eller i året) (Det er forsåvidt Betanien og menmen) kanskje derfor... Men Betanien og Haukeland tar i hvert fall inn folk fortløpende...

Når det er sagt, så snakker jeg om ting jeg har lite peiling på. Jeg svarer ut ifra erfaring fra da jeg gikk på Haraldsplass :) Det er ikke nødvendigvis riktig :fnise:

Det er 2145 kr på Haraldsplass :) Er vel Haraldsplass og Betanien som har skåret høyest på studenttilbakemelding, i forhold til miljø, forelesere, etc.

Gleder meg til å bli student nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...