Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på dette konkrete spørsmålet, så fins det barn på den alderen som ikke stikker av også. Men innser at mange gjør det. Jeg reiste alene med fly med sønnen min en gang, og hadde da med bæresele (til ryggen) i tilfelle han ikke ville høre på meg og holde seg i ro. Jeg har ikke noe i mot bånd i slike sammenhenger, men selv syns jeg bæresele virker mer praktisk, fordi man da har hendene fri.

Helt enig i at bæresele kan være praktisk i sånne situasjoner, og det brukte vi mye til jenta vår helt frem til hun ble nesten to. Men sønnen min har aldri vært noe særlig begeistret for bæresele i det hele tatt, og etter at han bikket året var det i hvert fall bare å glemme å bruke den. Da ble det fullstendig hyl og skrik og vranglås så fort han fikk øye på den og skjønte hva som skulle skje. Så for vår del ville bånd ha vært langt mer praktisk (vi har imidlertid aldri brukt det fordi jeg ikke har tenkt over muligheten, men nå som jeg ser at det finnes er det noe jeg absolutt vurderer).

Anonymous poster hash: c25ae...24c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bare var jeg i bånd, men når vi var ute og de ikke kunne følge med på meg så satte modern og fadern en lekegrind oppned over meg.

Det synes jeg alle skal gjøre, eller lage en luftegård.

Skrevet

Menn ser løsninger. Kvinner ser kun problemer... som for eksempel over.

Få høre løsningen her da Coolaid! La oss si du er på flyplassen. Har med deg et lite barn eller to, og et par kofferter, og skal sørge for at ingen av delene forsvinner i løpet av oppholdet. Du kan ikke putte ungen i vogna, for den er ikke med. Vil gjerne høre hva det er du skjønner her som ikke vi problemorienterte kvinner gjør.

Eller, kan det tenkes at du som mann ikke helt ser sammenhengen i praktisk gjennomføring av de idealistiske tankene dine? Har du noen gang prøvd å holde styr på en bitteliten unge alene når du har armene fulle av andre ting, på et uoversiktlig offentlig sted?

Skrevet

Bedre å la ungen gå selv i stedet for å la barnet ligge i vogna hele tida?

Skjønner ikke hva som er så galt å ha ungen i bånd egentlig, det er jo innmari greit. Med tanke på så mange unger som plutselig ikke finner mamma eller pappa på kjøpesenteret f eks. Kan jo ikke snu ryggen til dem i ett sekund før barna er over alle hauger.

Opplevd det selv med nevøen min.. han skulle gjerne hatt sele på for å si det sånn. :fnise:

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Få høre løsningen her da Coolaid! La oss si du er på flyplassen. Har med deg et lite barn eller to, og et par kofferter, og skal sørge for at ingen av delene forsvinner i løpet av oppholdet. Du kan ikke putte ungen i vogna, for den er ikke med. Vil gjerne høre hva det er du skjønner her som ikke vi problemorienterte kvinner gjør.

Eller, kan det tenkes at du som mann ikke helt ser sammenhengen i praktisk gjennomføring av de idealistiske tankene dine? Har du noen gang prøvd å holde styr på en bitteliten unge alene når du har armene fulle av andre ting, på et uoversiktlig offentlig sted?

Ja nå har dere fått løsningen flere ganger av meg. Jeg er helt sikker på at du klarer å finne tilbake til innlegget lengre oppe i tråden. Et tips fra meg er 1 stor koffert. Den som vil får til ! :)

Og igjen ja, har skrevet det også i tråden, har vært i slike situasjoner.

(Får en følelse av at enkelte her inne, ta det til dere de som føler seg truffet, ikke ønsker klarer å godta at jeg ikke syns dette er et problem.)

Endret av Coolaid
AnonymBruker
Skrevet

(Får en følelse av at enkelte her inne, ta det til dere de som føler seg truffet, ikke ønsker klarer å godta at jeg ikke syns dette er et problem.)

Jeg har heller ikke brukt sele, men jeg forstår da likevel godt at det kan være vanskelig å holde styr på små barn i slike situasjoner. Jeg har selv ballet meg gjennom flyplasser med diger koffert og to barn under 3 som begge kunne løpe (har to tette).

Det jeg ikke forstår er hvorfor du har så veldig mye mot akkurat denne løsningen? Har du noe i mot å holde fast barn generelt?

Anonymous poster hash: 931c0...fde

• Liker 3
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har heller ikke brukt sele, men jeg forstår da likevel godt at det kan være vanskelig å holde styr på små barn i slike situasjoner. Jeg har selv ballet meg gjennom flyplasser med diger koffert og to barn under 3 som begge kunne løpe (har to tette).

Det jeg ikke forstår er hvorfor du har så veldig mye mot akkurat denne løsningen? Har du noe i mot å holde fast barn generelt?

Anonymous poster hash: 931c0...fde

Under kan du lese hva jeg i utgangspunktet skrev. Syns det er unødvendig og unaturlig. Av en eller annen grunn er det en del mammaer som ikke liker at jeg skriver det. Dere trenger vel ikke at jeg syns det er så flott, fint og praktisk vel ? Menn har ofte en annen tilnærming til problemer enn kvinner. Ser ikke behovet for sele eller "bånd". Kanskje noen av dere kvinner mangler litt på selvtillitsfronten i en sånn situasjon som dette ? Kanskje jeg bare en "supermann" som fikser dette uten seler. :fnise:

Syns det er helt latterlig. Kan ikke tenke meg å ha barna i bånd på noen som helst måte. Som foreldre trenger man ikke det om man gjør det man skal, altså passe på dem.

Gjør man jobben riktig trenger man ikke båndet.

Forresten. Beklager og unnskyld alle kvinner for at jeg ikke syns det er et problem med å sette sammen en vogn, passe på et barn og en koffert på en flyplass. Lover å angre veldig.

AnonymBruker
Skrevet

Ja nå har dere fått løsningen flere ganger av meg. Jeg er helt sikker på at du klarer å finne tilbake til innlegget lengre oppe i tråden. Et tips fra meg er 1 stor koffert. Den som vil får til ! :)

Og igjen ja, har skrevet det også i tråden, har vært i slike situasjoner.

De fleste flyselskaper har vektbegrensninger på koffertene, med flere småbarn og tilsvarende mengde utstyr så er det ikke mulig å pakke bare 1 koffert. Jeg har selv stått på en flyplass med 18 mnd gamle tvillinger og fått beskjed om at den ene kofferten var et par kg for tung og jeg måtte pakke om! JA, da var vi himmla glade for at vi hadde seler på ungene.... Og forleden dag, da den ene klarte å stikke av på Gardemoen skulle jeg ønske at vi fortsatt brukte seler...

Forøvrig, og noe man bør ha i bakhodet når man ferierer, er at barnekidnapping faktisk forekommer og at folksomme steder er spesielt populære for de som driver med den slags aktiviteter. Jeg må innrømme at jeg synes mange nordmenn (og andre skandinaver) kan være veldig naive på ferie og det er nesten rart de passer bedre på bagasjen og håndveska enn ungene..

Anonymous poster hash: a866b...6d8

• Liker 5
Gjest Coolaid
Skrevet

Hvordan gjør du det om du er alene med en 1,5-åring på en flyplass og må bruke begge hendene på å slå sammen og pakke ned en barnevogn?

Dette var spørsmålet jeg svarte på. Ser ikke på det som et problem i det hele tatt. La oss nå dra inn tvillinger, firlinger, eller en barnegruppe på 10, bagasje som forsvinner, kidnappinger, evakuering av flyplasser og alt annet man kan overdramtisere med. Problemstillingen var som sagt det som er skrevet over.

De fleste flyselskaper har vektbegrensninger på koffertene, med flere småbarn og tilsvarende mengde utstyr så er det ikke mulig å pakke bare 1 koffert. Jeg har selv stått på en flyplass med 18 mnd gamle tvillinger og fått beskjed om at den ene kofferten var et par kg for tung og jeg måtte pakke om! JA, da var vi himmla glade for at vi hadde seler på ungene.... Og forleden dag, da den ene klarte å stikke av på Gardemoen skulle jeg ønske at vi fortsatt brukte seler...

Forøvrig, og noe man bør ha i bakhodet når man ferierer, er at barnekidnapping faktisk forekommer og at folksomme steder er spesielt populære for de som driver med den slags aktiviteter. Jeg må innrømme at jeg synes mange nordmenn (og andre skandinaver) kan være veldig naive på ferie og det er nesten rart de passer bedre på bagasjen og håndveska enn ungene..

Regner med at de fleste menn hadde brukt koffertvekten som vi har kjøpt på Chlas Olson og ikke satt oss i det uføret. Det gjør nemlig jeg hver gang jeg reiser :)

Skrevet

Har man unger som er villstyringer så gjør man vel det man må, og da vil jeg tro at et slikt bånd er av de bedre løsningene.

Det som har fungert her er at barna har fått beskjed om å holde seg med oss og ikke stikke av. Da gjør de ikke det.
Det må da være mye bedre å ha de i et slikt bånd enn å minste de og gi de traumer (for å bli borte fra mamma og pappa på en fremmed plass kan sitte i langt opp i voksen alder). Det er jo heller ikke slik at båndet er rundt halsen på de og at foreldrene drar de rundt.
  • Liker 1
Skrevet

Men snakker vi forresten kun om barn under la oss si 2 år? Syns det er rimelig stor forskjell på en i den alderen og en 3-åring i bånd f.eks. Det er ganske vanlig at utforskningstrangen er større enn evnen til å høre etter når de er 1,5 f.eks, men jeg ville vel syns det var mer rart om en gjennomsnittlig 3-åring ikke klarte å holde seg i ro de få minuttene de tar å klappe sammen en vogn på flyplassen f.eks. Eller er jeg på jordet? Hva kan man forvente av en 3-åring? (Jeg har en på snart 2,5 som er redd for å miste meg av syne i slike uoversiktlige situasjoner og stort sett alltid har vært det, men vet ikke egentlig hva som er vanlig.)

AnonymBruker
Skrevet

Dette var spørsmålet jeg svarte på. Ser ikke på det som et problem i det hele tatt. La oss nå dra inn tvillinger, firlinger, eller en barnegruppe på 10, bagasje som forsvinner, kidnappinger, evakuering av flyplasser og alt annet man kan overdramtisere med. Problemstillingen var som sagt det som er skrevet over.

Regner med at de fleste menn hadde brukt koffertvekten som vi har kjøpt på Chlas Olson og ikke satt oss i det uføret. Det gjør nemlig jeg hver gang jeg reiser :)

Vi var 1 voksen per barn, jeg anser svaret som fullt relevant! Tja, koffertvekt, sikkert lurt, men innimellom er det faktisk ikke så mye å gjøre med saken uten å pakken ENDA en koffert og dermed få hende enda fullere.... Men jeg innser at folk med rolige og passive barn har vondt for å forstå hvordan det er med unger i den motsatte enden av skalaen. "Det er jo bare å gjøre slik og sånn", ikke sant? Det må være herlig å sitte på fasiten...

Angeånde barnekidnapping, så bor jeg i en populær turistby i utlandet og har mer enn en gang opplevd at galne asiater har prøvd å ta med seg ungene! Seriøst ja! Selv om det ikke er onde hensikter, mer en fotosession og ønske om å vise de frem til resten av reisefølget, så er det IKKE moro for hverken foreldre eller barn. Jeg kjenner også mange andre med blonde barn som har opplevd det samme, så jeg anbefaler virkelig folk å passe bedre på ungene sine!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men snakker vi forresten kun om barn under la oss si 2 år? Syns det er rimelig stor forskjell på en i den alderen og en 3-åring i bånd f.eks. Det er ganske vanlig at utforskningstrangen er større enn evnen til å høre etter når de er 1,5 f.eks, men jeg ville vel syns det var mer rart om en gjennomsnittlig 3-åring ikke klarte å holde seg i ro de få minuttene de tar å klappe sammen en vogn på flyplassen f.eks. Eller er jeg på jordet? Hva kan man forvente av en 3-åring? (Jeg har en på snart 2,5 som er redd for å miste meg av syne i slike uoversiktlige situasjoner og stort sett alltid har vært det, men vet ikke egentlig hva som er vanlig.)

Vel, mine er 3,5 og stakk senest av forleden dag fordi noe fanget oppmerksomheten og impulskontrollen ikke alltid er slått på...

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg bare en "supermann" som fikser dette uten seler. :fnise:

Eller kanskje du har vært heldig og har rolige barn.

Jeg var rolig; det var absolutt intet behov for å ha meg i sele. Mine søsken derimot, de var viltre som tanglopper. Begge ble det brukt sele på, noe som ikke var nødvendig på meg.

Anonymous poster hash: 14c19...194

Skrevet

Et tips fra meg er 1 stor koffert. Den som vil får til ! :)

Wow, hvordan kom du på det? Hvis løsningen din er å hele tiden måtte ha ei hånd fri for å kunne holde ungen i hånda så var ikke den akkurat banebrytende, og hjelper veldig lite når man ikke har anledning til det.

• Liker 1
Skrevet

Under kan du lese hva jeg i utgangspunktet skrev. Syns det er unødvendig og unaturlig.

Right, ante meg at tankegangen din var av den høytsvevende og mindre praktiske sorten ja.

For nå er det en gang sånn at de færreste av oss er bosatt ute i bushen med bare den nærmeste stammen rundt oss og oversikt over barna fra morgen til kveld.

Vi ferdes derimot på for eksempel flyplasser, som er den minst naturlige arenaen jeg kan tenke meg. Og tru det eller ei, på slike steder dukker det opp nødvendigheter som ikke fantes før det ble så ekstremt mange av oss og vi fant på så mye rart å fylle dagene våre med. Tusenfryd er et annet eksempel.

• Liker 3
Skrevet

Sele til barn? For en flott løsning for de som har behov for det. Høres supert ut på en svær ukjent flyplass. En ekstra trygghet for både foreldre og barn, og én ting mindre å stresse med, energi man heller kan bruke på å finne bagasjen og orientere seg med godt humør :) Ser jeg noen som har bånd rundt halsen på ungene, eller putter de i hundebur, så skal jeg heller klage :)

Sist gang vi var på flyreise, så hadde vi en på 4 og en på 2 oppi samme vogn. Deilig å vite hvor de var. Når vi var vel fremme på hotellet var alt mye friere, selvsagt. Og hadde jeg brukt sele, hadde denne blitt pakket ned til hjemreisen igjen. Hadde ikke brukt den når vi gikk tur i byen. Vi reiser uansett ikke til kjempedigre og travle byer med småbarn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på lengden på båndet. Og om typen bånd. Så lenge det ikke er en kjetting som sitter rundt halsen så er det vel ok?

Anonymous poster hash: 94344...3f0
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Under kan du lese hva jeg i utgangspunktet skrev. Syns det er unødvendig og unaturlig. Av en eller annen grunn er det en del mammaer som ikke liker at jeg skriver det. Dere trenger vel ikke at jeg syns det er så flott, fint og praktisk vel ? Menn har ofte en annen tilnærming til problemer enn kvinner. Ser ikke behovet for sele eller "bånd". Kanskje noen av dere kvinner mangler litt på selvtillitsfronten i en sånn situasjon som dette ? Kanskje jeg bare en "supermann" som fikser dette uten seler. :fnise:

Forresten. Beklager og unnskyld alle kvinner for at jeg ikke syns det er et problem med å sette sammen en vogn, passe på et barn og en koffert på en flyplass. Lover å angre veldig.

Slett ikke alle kvinner her synes slike bånd er guds gave til foreldre. Synes du er veldig kjønns-generaliserende her, på en måte som er negativ/nedvurderende overfor kvinner.

• Liker 2
Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Hadde begge mine barn i bånd når vi var ute blant mye folk og trafikk - helt fram til ca 3 års alderen. Hadde gjort det igjen. Min mor gjorde akkurat det samme. Var seler vi hadde på barna og de satt ikke stramt og ungene brydde seg ikke noe om det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...