Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Artistina
Skrevet

Så alternativet til barn i bånd må være foreldre som hyler til ungene fordi de ikke klarer å holde skikk på dem?

Du tenker en smule sort-hvitt ser jeg....

Nei, langt ifra. Jeg har klart å oppdra barn uten hverken å hyle til dem eller å ha dem i bånd.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Nei, langt ifra. Jeg har klart å oppdra barn uten hverken å hyle til dem eller å ha dem i bånd.

Så hvorfor skriver du her at det er de eneste alternativene?

Jeg klarte for øvrig også fint å oppdra barna mine uten hverken hyling eller bånd da de var små.

• Liker 1
Skrevet

Oi forresten. Jeg vet om noe smart.

Man kan få laget midlertidige tatoveringer med navn og telefonnr på som man fester på ungen. De er vannfaste. Så om ungen forsvinner, så kan de som finner ham/henne ringe og si ifra. Det er mye bedre når det er varmt enn å skrive på dem med penn/tusj fordi de svetter det av.

Naboungen her forsvant på flyplassen, hun hadde hengt seg på en storfamilie. Og da de oppdaget at de hadde en unge for mye så ringte de foreldrene.

Smarte greier.

Sorry, men sånt skal ikke skje på en flyplass. Som regel har folk såpass god kontroll på ungene sine, og det skjer jo ikke så mye ellers, så på en flyplass er ikke det nødvendig. Kan liksom ikke se for meg at ungen plutselig blir borte hverken i sikkerhetssjekken eller etterpå.

• Liker 1
Gjest Artistina
Skrevet

Så hvorfor skriver du her at det er de eneste alternativene?

Jeg klarte for øvrig også fint å oppdra barna mine uten hverken hyling eller bånd da de var små.

Jeg svarte en annen person. Du drar mine setninger utav sammenhengen så for meg å svare på dette blir bare for dumt.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg svarte en annen person. Du drar mine setninger utav sammenhengen så for meg å svare på dette blir bare for dumt.

Nei, du svarte meg. Du siterte i alle fall meg.

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Sorry, men sånt skal ikke skje på en flyplass. Som regel har folk såpass god kontroll på ungene sine, og det skjer jo ikke så mye ellers, så på en flyplass er ikke det nødvendig. Kan liksom ikke se for meg at ungen plutselig blir borte hverken i sikkerhetssjekken eller etterpå.

Nei det skal jo ikke skje, folk skal jo ikke bli kidnappet heller.

Var der man sjekker inn bagasje. Prøvd å stå der når det er hundrevis av folk som trør foran og bak deg? Er et under at jeg ikke roter bort meg selv.

Gjest Artistina
Skrevet

Nei, du svarte meg. Du siterte i alle fall meg.

Jeg svarte deg fordi du henvendte deg til meg .. men som sagt så er det ikke noe å diskutere videre.

Skrevet

Nei det skal jo ikke skje, folk skal jo ikke bli kidnappet heller.

Var der man sjekker inn bagasje. Prøvd å stå der når det er hundrevis av folk som trør foran og bak deg? Er et under at jeg ikke roter bort meg selv.

Det jeg skrev var ikke noe motargument til å ha ungen i sele, det hadde jeg lett hatt selv om jeg så behovet. Det var liksomtryggheten med vannfast tatovering jeg reagerte på i forrige innlegg.

Jeg kan godt se for meg at det er vanskelig å kontrollere både unger og bagasje om man er alene, så jeg ser behovet for sele der.

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Det jeg skrev var ikke noe motargument til å ha ungen i sele, det hadde jeg lett hatt selv om jeg så behovet. Det var liksomtryggheten med vannfast tatovering jeg reagerte på i forrige innlegg.

Jeg kan godt se for meg at det er vanskelig å kontrollere både unger og bagasje om man er alene, så jeg ser behovet for sele der.

Ah sånn og forstå.

Da skjønner jeg hvor du kommer fra, jeg misforstod :)

Skrevet

Å jo, det kan skje på en flyplass! Jeg vet det, fordi det skjedde med meg.

Barnet var halvannet år og jeg skulle reise med ham til besteforeldrene. Gardermoen, en av de siste dagene før påske. Maaaasse folk. Vognen måtte leveres inn på "spesialbaggasje" og jeg måtte pent pakke den inn selv. Dermed måtte jeg bruke begge hendene og se en annen vei et øyeblikk. Jeg gav uttrykk for engstelse for det som nettopp skjedde. Men måtte likevel ordne selv.

Vel, så var barnet vekk! Ikke å se. Fikk tak i en vakt, og dernest gikk det bortimot katastofealarm over hele flyplassen - og etterlysning over høytalerne. Noen bemerket at jeg så så rolig ut til tross for situasjonen. Men jeg var rolig for jeg hadde nærmest svimt av.

Vaktene løp, de var mest redd for rulletrapper og andre farer. Etter 15 minutter kommer det en dame med barnet på armen. Han hadde fulgt etter deres barn, helt til enden av terminalen.

Bestefar raste ut og kjøpte en brutal kjetting etter dette, men den ble det heldigvis ikke bruk for den andre veien. Men etter den opplevelsen hadde jeg ikke nølt med å bruke en sele eller noen jeg kunne festet til meg selv.

Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

Ja til båndtvang på snørrunger! Løpestreng i hagen er også praktisk for dagens hysteriske foreldre som ikke tør la barna leke ute som barn av 80 og 90-tallet gjorde. Da kan de få leke ute, men likevel være på tomta. Funker sikkert på små balkonger i høyblokkene på østkanten også.

Endret av RusaPåPus
  • Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporinger.

Irrlys, mod.

Skrevet

Jeg har ingen barn, men jeg har nettopp vært på langtur med flere mellomlandinger (Og sikkerhetskontroller, passkontroller etc.) på store og/eller uoversiktlige flyplasser og jeg hadde ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å ha ungen(e)i bånd!

Samboeren min måtte de forresten ha stående i bånd i hagen da han var liten fordi han stakk av hele tiden. (Og hvem kunne vite at han lå i hundehuset til naboen og sov, mens hele nabolaget lette etter ham...). Han er helt normal i dag.

Skrevet

Hahaha, jeg tenkte tilbake til en episode av Modern Family da jeg leste emnetittelen.

Jeg synes kanskje det er litt sært men forstår tanken bak det.

Skrevet

Jeg har ikke brukt sele på min unge, men jeg forstår tanken bak når andre gjør det. For hva er egentlig den store forskjellen mellom å tviholde barnet i hånda, og det å holde i en sele festet til barnet?

Vi bruker sele på barn i forskjellige sammenhegnger, og det er da ingen som betviler noens egenskaper som foreldre om man forteller at man må bruke seler i vogna siden poden liker å klatre ut. Tvert i mot så nikker folk annerkjennende, og ser på det som et fornuftig valg. Når barna skal oppe og gå så blir plutselig alt forandret. Da skal vi tviholde hånda, holde fast i genseren, eller andre løsninger som i grunnen fører til det samme som det å holde i en sele fører til, nemlig å unngå at de løper vekk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke brukt sele på min unge, men jeg forstår tanken bak når andre gjør det. For hva er egentlig den store forskjellen mellom å tviholde barnet i hånda, og det å holde i en sele festet til barnet?

Vi bruker sele på barn i forskjellige sammenhegnger, og det er da ingen som betviler noens egenskaper som foreldre om man forteller at man må bruke seler i vogna siden poden liker å klatre ut. Tvert i mot så nikker folk annerkjennende, og ser på det som et fornuftig valg. Når barna skal oppe og gå så blir plutselig alt forandret. Da skal vi tviholde hånda, holde fast i genseren, eller andre løsninger som i grunnen fører til det samme som det å holde i en sele fører til, nemlig å unngå at de løper vekk.

Nei, man kan jo begynne å lure på hvorfor det f.eks. er helt greit med sele i vogna, bruk av lekegrind, trappegrind, beskyttelse foran ovnen, gjerder rundt hus og barnehage osv. Det burde jo strengt tatt være mulig å passe på barna uten bruk av slike tvangsmidler, eller hva?

Anonymous poster hash: 0c858...22b

Skrevet

Det hadde i hvert fall aldri vært mulig med min på 20 måneder. Hvis jeg slipper hånden hans når vi er ute, stikker han av gårde på et blunk, og det hjelper jo overhode ikke å rope på han. Har han sett noe spennende så løper han til det, samme hva jeg sier.

Hadde jeg da stått med masse bagasje, vogn osv samtidig, og han i tillegg hadde løpt inn i en tettpakket folkemengde, som det jo ofte er på en flyplass, spørs det om jeg hadde funnet ham igjen med det første...

Anonymous poster hash: c25ae...24c

Da trenger du å jobbe med oppdragelsen, og ikke et bånd. Rart at menneskeheten ikke har dødd ut da, siden folk hadde med seg småbarn rundt uten bånd i tusenvis av år. Ifølge deres logikk hadde vel alle de små gått seg vill.

AnonymBruker
Skrevet

Da trenger du å jobbe med oppdragelsen, og ikke et bånd. Rart at menneskeheten ikke har dødd ut da, siden folk hadde med seg småbarn rundt uten bånd i tusenvis av år. Ifølge deres logikk hadde vel alle de små gått seg vill.

Hahaha, dagens! Jeg har også en på 20 måneder, han er akkurat sånn. Og han er helt normal. Jeg tipper at du ikke har barn eller har litt mer sedate barn.

• Liker 1
Skrevet

Nei, man kan jo begynne å lure på hvorfor det f.eks. er helt greit med sele i vogna, bruk av lekegrind, trappegrind, beskyttelse foran ovnen, gjerder rundt hus og barnehage osv. Det burde jo strengt tatt være mulig å passe på barna uten bruk av slike tvangsmidler, eller hva?

Hehe, ja ikke sant ;)

Det er veldig grunnleggende kunnskap å ikke stole på at små barn, og nå snakker vi om barn som ikke har fylt to år engang, aldri gjør ting de ikke får lov til. Tror du ikke menneskene for tusen år siden hadde sine metoder for å unngå at barna stakk av?

Jeg kan spørre deg set samme spørsmålet som jeg gjorde i et innlegg lengre opp: hva er forskjellen mellom å tviholde et barn i hånda, og holde det fast i en sele?

Skrevet

Menneskeheten har ikke dødd ut, men det er unektelig veldig, veldig mange små barn som aldri har fått bli voksne opp gjennom tidene. Jeg skjønner ikke helt problemet med å innrette seg slik at det blir færre av dem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...