Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns det er helt latterlig. Kan ikke tenke meg å ha barna i bånd på noen som helst måte. Som foreldre trenger man ikke det om man gjør det man skal, altså passe på dem.

Gjør man jobben riktig trenger man ikke båndet.

Jeg tror det er veldig mange foreldre som opp gjennom tidene har opplevd at ungen har blitt borte i løpet av et brøkdels sekund. Jeg tror ikke det har noe som helst med om man gjør jobben riktig eller ikke, bare at man har hatt flaks.

Jeg syns bånd virker som en veldig god ide når man ferdes på uoversiktlige plasser med mange mennesker som f.eks. en flyplass eller Aker Brygge..

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Syns det er helt latterlig. Kan ikke tenke meg å ha barna i bånd på noen som helst måte. Som foreldre trenger man ikke det om man gjør det man skal, altså passe på dem.

Gjør man jobben riktig trenger man ikke båndet.

Jeg brukte bånd, eller sele som jeg fortrekker å kalle det, på mitt barn som begynte å gå når han var 10 mnd. Han hadde låsninger i rygg og nakke som gjorde at han ikke klarte å sitte stille i vogn eller bli bært i bæresele. Han foretrakk å gå, eller aller helst løpe. Når han var 1,5 og jeg skulle reise alene med han så jeg ingen annen mulighet enn å ha han i sele. Med to kofferter, sekk på ryggen og en aktiv gutt som var så liten at man ikke kan kommunisere rasjonelt med han, så var dette det beste og tryggeste vi kunne gjort.

Synes det er mest latterlig at andre ikke ser at det kan finnes gode grunner til at noen foreldre velger å ha barnet sitt i bånd ved enkelte anledninger.

Endret av Version 2.0
  • Liker 14
Skrevet

Man kan vel si det samme om f.eks. senger med høye kanter eller andre former for sikkerhetustyr. Jeg brukte sele på mitt barn på flyplasser da jeg reiste alene med ham. Jeg måtte pakke sammen vogna, få sendt bagasjen vår osv. Det var umulig å holde ham i hånden konstant.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg behandler ikke barn som dyr ved å ha de i bånd.

Anonymous poster hash: d5b84...6cd

• Liker 4
Skrevet

Så hvordan løser du det når du er alene på flyplassen i et fremmed land med masse folk og bagasje å holde styr på i tillegg?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En unge får mer frihet ved å ha på seg sele enn å leies, bæres eller å sitte i vogn.

Anonymous poster hash: 14c19...194

• Liker 13
Skrevet

Det er ganske mange barn som har stått eller gått i bånd opp gjennom tidene, og grunnen til dette er fordi det har vært større fare for skade ved ikke å gjøre det. De færreste foreldre setter barna sine i bånd fordi de liker å gjøre det, men fordi det er det beste alternativet der og da.

Jeg ser virkelig ikke problemet med å ha barnet i bånd på steder med mange mennesker. Heller det enn å risikere å miste det av syne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har man noen gang kjent panikken som slår deg når den lille plustelig er borte vekk selv om du holdt h*n i hånden for 2 sek siden så kritiserer man ikke bruk av sele og bånd. Man kan ikke ha de i vogn til enhver tid, og mange unger missliker sterkt å sitte i vogn når de har blitt så store at de kan gå selv også. Må da være minst like ille å stroppe fast en illsint, hylskrikende 2- åring i en vogn. Noe jeg selv har måttet gjort mange ganger. Lite trivelig.

Selv har jeg ikke brukt sele annet enn i vogna på ungene, men jeg har da også veldig ofte flydd rundt stresset og svett i forsøk på å holde styr på de. Usikker på om sele hadde funket, da de sannsynligvis uansett hadde villet gå en helt annen vei enn de vi skulle, men om det fungerer ser jeg ikke noe problem med å bruke det.!

Anonymous poster hash: 5dde6...f34
  • Liker 2
Skrevet

Det er nok derfor folk "steiler", fordi de assosierer bånd med "dyr i bånd". Tenk på det som en sele, da. Uansett er det slik at foreldre noen ganger må holde barna sine fast på ulike måter (bære, ha i sele, holde i håndet) fordi det kan være farlig å ikke gjøre det.

• Liker 4
Gjest Coolaid
Skrevet

Å, så du kan kommandere barn i alle aldre ved hjelp av stemmen bare? For det er ikke noe mindre "hindrende" for barnet å måtte holde forelderen i hånden.

Amazing. Fire quotes fordi jeg syns at det er tullete. Jeg er pappa og har vært i gjennom det med små barn flere ganger. Jeg har også jobbet med ganske små barn. Jeg har aldri hatt behov for å ha barnet mitt i bånd eller sele. Vi har også gått mye uten å bruke vogn. Og nei, det er ikke bare flaks, det er tilstedeværelse. At andre velger noe annet kan jeg syns det ene og det andre om uten at det burde ha noe å si for dere. Gjør det som føles rett, og respekter at andre ikke mener det samme. Og så kjenner foreldrene egne barn best. Så er det riktig for dere så burde de ikke spille noen rolle om jeg syns det er tøysete. :)

Skrevet

Heller at småbarn er i bånd enn at de kommer bort fra foreldrene. Det er ikke alle som er hyggelige fremmede som vil hjelpe barnet til å finne tilbake til mamma og pappa.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Amazing. Fire quotes fordi jeg syns at det er tullete. Jeg er pappa og har vært i gjennom det med små barn flere ganger. Jeg har også jobbet med ganske små barn. Jeg har aldri hatt behov for å ha barnet mitt i bånd eller sele. Vi har også gått mye uten å bruke vogn. Og nei, det er ikke bare flaks, det er tilstedeværelse. At andre velger noe annet kan jeg syns det ene og det andre om uten at det burde ha noe å si for dere. Gjør det som føles rett, og respekter at andre ikke mener det samme. Og så kjenner foreldrene egne barn best. Så er det riktig for dere så burde de ikke spille noen rolle om jeg syns det er tøysete. :)

Jeg bruker hermetegn rundt ordet "hindrende" fordi det kan diskuteres hvorvidt det er et hinder eller ikke. Det har ikke noe med deg å gjøre.

Du kan være så mye tilstedeværende du vil, du kan ikke alltid hindre at barnet løper fra deg bare med stemmen, spesielt ikke hvis du samtidig har masse å bære på, kanskje flere barn osv. Jeg tar ikke sjansen på at mitt barn skal forsvinne bare fordi noen "ser ned på" bruk av sele på små barn.

Og hvis du mener at foreldre kjenner sine barn best og bør gjøre det som er riktig for dem, hvorfor synes du da det er tullete?

Endret av Harlekin
  • Liker 3
Gjest Evans
Skrevet

Jeg syns det virker veldig praktisk. Ungen får løpe tilnærmet fritt, uten at det er fare for at han/hun skal forsvinne eller skvette ut i veien og bli påkjørt. Og har man hendene fulle av bagasje/poser eller annet er det ikke like lett å holde ungen i hånda heller.

Mamma brukte det på brodern, og han vokste opp og ble helt normal, så tror i hvert fall ikke barna tar skade av det.

Jeg forstår ikke hvorfor det å ha ungen i bånd skal være en form å "vise frem på og definere seg selv" - den forstår jeg ikke. Men jeg er enig med Strømøy at man ikke trenger å reise hver eneste helg, men det er det vel de ferreste som gjør.

Skrevet

Amazing. Fire quotes fordi jeg syns at det er tullete. Jeg er pappa og har vært i gjennom det med små barn flere ganger. Jeg har også jobbet med ganske små barn. Jeg har aldri hatt behov for å ha barnet mitt i bånd eller sele. Vi har også gått mye uten å bruke vogn. Og nei, det er ikke bare flaks, det er tilstedeværelse.

Hvordan gjør du det om du er alene med en 1,5-åring på en flyplass og må bruke begge hendene på å slå sammen og pakke ned en barnevogn?

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av Deer
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg bruker hermetegn rundt ordet "hindrende" fordi det kan diskuteres hvorvidt det er et hinder eller ikke. Det har ikke noe med deg å gjøre.

Du kan være så mye tilstedeværende du vil, du kan ikke alltid hindre at barnet løper fra deg bare med stemmen, spesielt ikke hvis du samtidig har masse å bære på, kanskje flere barn osv. Jeg tar ikke sjansen på at mitt barn skal forsvinne bare fordi noen "ser ned på" bruk av sele på små barn.

Og hvis du mener at foreldre kjenner sine barn best og bør gjøre det som er riktig for dem, hvorfor synes du da det er tullete?

Fordi jeg ikke akkurat er "årets pappa" og jeg har alltid klart det med glans.... :fnise:

Tror det er forskjell på menn og kvinner her.... Ser jeg har tirret opp småbarnsmafiaen her...

Gjest Coolaid
Skrevet

Hvordan gjør du det om du er alene med en 1,5-åring på en flyplass og må bruke begge hendene på å slå sammen og pakke ned en barnevogn?

Menn ser løsninger. Kvinner ser kun problemer... som for eksempel over.

Skrevet

Kommer aldri til å sette et annet menneske i bånd

Skrevet

Fordi jeg ikke akkurat er "årets pappa" og jeg har alltid klart det med glans.... :fnise:

Tror det er forskjell på menn og kvinner her.... Ser jeg har tirret opp småbarnsmafiaen her...

Menn ser løsninger. Kvinner ser kun problemer... som for eksempel over.

Og løsningen er en sele. Ellers synes jeg du er rimelig drøy som kaller oss som er uenige med deg for "kvinner som bare ser problemer" og "småbarnsmafia" ...

• Liker 10
Skrevet

jeg ville heller latt vær å sette meg i den situasjonen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...