Gå til innhold

Hvorfor er ikke flere blodgivere?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ok...

Og? Folk hjelper sjeldent fremmede med mindre de får noe igjen for det, meg inkludert. Det er ikke uten grunn at frivillige arbeidere i u-land tar en haug med bilder hvor de tilsynelatende hjelper fattige som de kan flashe for omverdenen på sosiale medier, for å fremstå som sympatiske. Ironisk nok også når pengene til reisen i seg selv hadde reddet flere om de hadde blitt sendt ned elektronisk. Folk velger heller å kjøpe f.eks en haug med sko de aldri vil bruke til flere hundre kr paret enn å sende ned disse pengene til noen som vil dø pga mangel på medisiner til noen få dollar. De fleste er egoistiske og kyniske, dette må man ta hensyn til ved å gi folk incentiver for å f.eks donere blod.

Endret av meh
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har O neg og dermed ganske attraktivt blod. Jeg kommer til å begynne å gi den dagen menn som har sex med menn får lov til å gi blod på lik linje med meg som heterofil kvinne.

Anonymous poster hash: a11e6...92a

Blir ikke det å rette baker for smed? Det går jo ikke akkurat utover det ansvarlige offentlige organet at du boikotter blodgivning på prinspielt grunnlag. Jeg er helt, helt enig i at det er forbanna idiotisk at homofile automatisk er utelukket som blodgivere, men du straffer jo ikke andre enn de som trenger blodoverføring.

Anonymous poster hash: 7dc56...ffd

• Liker 8
Skrevet

Og? Folk hjelper sjeldent fremmede med mindre de får noe igjen for det, meg inkludert. Det er ikke uten grunn at frivillige arbeidere i u-land tar en haug med bilder hvor de tilsynelatende hjelper fattige som de kan flashe for omverdenen på sosiale medier, for å fremstå som sympatiske. Ironisk nok også når pengene til reisen i seg selv hadde reddet flere om de hadde blitt sendt ned elektronisk. Folk velger heller å kjøpe f.eks en haug med sko de aldri vil bruke til flere hundre kr paret enn å sende ned disse pengene til noen som vil dø pga mangel på medisiner til noen få dollar. De fleste er egoistiske og kyniske, dette må man ta hensyn til ved å gi folk incentiver for å f.eks donere blod.

Man får jo ting for det.

Skrevet

Jeg har meldt meg som blodgiver jeg, men jeg sliter med herpes simplex (munnsår), og de ønsker ikke blod før man er helt "sårfri". Og da gjerne litt tid etter dette. Som regel opplever jeg ikke å være uten noen form for sår i lang nok tid til å kunne gi blod. Synd, siden jeg gjerne vil.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Dette er riktig, men man har ikke lov å nekte sine barn å motta blod/organer dersom de ikke vil overleve uten. Man kan altså bare ta avgjørelsen for seg selv.

Stemmer, og dette er jeg veldig glad for. Dersom foreldre motsetter seg å gi barnet blodoverføring vil barnevernet midlertidig overta beslutningsansvaret og godta blodoverføringen. Det har heldigvis kommet klarere rutiner på dette.

Anonymous poster hash: f9d55...fdf

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er mye fordi folk vet for lite om det å gi blod, de vet ikke hvor de kan gjøre det, når det kan gjøre det, hvordan det gjøres osvosv.

Så er det jo også en veldig stor del av befolkningen som er redd for nåler og sprøyter, som av den grunn ikke tørr å gi blod.

Skrevet

Jeg syns du virke ganske aggressiv ovenfor alle som ikke vil gi blod, ts.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det er ikke helt enkelt å få gitt blod. Jeg kan ikke fordi jeg har for lav blodprosent og fordi jeg har så vanskelige blodårer.

Jeg syns det er bra at de er så strenge. Det er tragisk når man får sykdom via blodoverføring. Jeg vet om en som hadde stått lenge i kø for å få nye lunger. Til slutt fikk han det. Men under operasjonen trengte han blodoverføring, som i ettertid viste seg å komme fra en som hadde kreft. I tillegg støtte kroppen fra seg lungene. Da fikk han ikke invilget ny donasjon, pga at han hadde kreft, og døde.

Endret av Hulderen
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har anemi og i tillegg svimer av med anfall når jeg tar blodprøver. Jeg har blodtype 0, så jeg skulle gjerne vært blodgiver.

Hvorfor skulle du gjerne gitt blod på grunnlag av blodtypen din? Jeg har også blodtype 0. Er det en sjelden eller veldig en blodtype de trenger mye av?

Anonymous poster hash: 5ee8f...f30

Skrevet

Jeg syns du virke ganske aggressiv ovenfor alle som ikke vil gi blod, ts.

Å? Har ikke sagt noe på en stund jeg.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hvorfor skulle du gjerne gitt blod på grunnlag av blodtypen din? Jeg har også blodtype 0. Er det en sjelden eller veldig en blodtype de trenger mye av?

Ca. 40% av den hvite befolkning har blodtype 0, så den er ikke sjelden. Det som er spesielt med 0-, er at den ikke inneholder antistoffer og kan derfor gis til alle. Derfor kalles alle med denne blodtypen universelle blodgivere. Men disse må bare selv motta samme blodtype. Hvis de ved en feil får blodoverføring med en annen, kan det bli dramatisk.

Tilføyelse: + eller - betyr rhesusegenskap.

I rhesus-systemet finnes det tre beslektede proteiner, som alle kan variere. Det mest kjente av disse heter D. Dette proteinet kan mangle uten at det gjør noe. Hvis man mangler D-proteinet er man D÷ (rhesus negativ), mens hvis man har det er man D+ (rhesus positiv). I Norge er 85% av befolkningen D+ og 15% er D÷. Når man sier at en blodtype f.eks. er O+, så står + tegnet for rhesus (D) egenskapen. I tillegg til ABO og rhesus finnes det en rekke andre blodtypesystemer. Noen av de vi ofte må ta hensyn til heter Kell, Lewis, Duffy, og Kidd.

Hvorfor lager man antistoff mot blodtyper?

Antistoffer er proteiner som kroppen lager for å bekjempe infeksjon. Immunsystemet er konstruert for å kunne angripe enhver mikrobe som kommer inn i kroppen, og når det dukker opp fremmede partikler i blodet, vil kroppen begynne å lage antistoffer. Dette skjer enten de fremmede partiklene er bakterier, virus, eller blodlegemer med fremmede blodtyper.

Vanligvis dannes derfor blodtypeantistoff først etter at man har fått en blodoverføring. ABO-systemet er et viktig unntak, for disse blodtypene lager man antistoff mot selv om man aldri har fått blodoverføring. Dette skjer i spedbarnsalderen. Alle som mangler A-egenskapen (dvs. alle som er blodtype O eller B) lager antistoff mot A, og alle som mangler B-egenskapen (dvs. alle som er blodtype A eller O) lager antistoff mot B. Antistoff mot O forekommer nesten aldri. Årsaken til at antistoff mot A og B forekommer naturlig er muligens at disse sukkerartene likner sukker som kan finnes på overflaten av bakterier. På grunn av disse antistoffene kan personer med blodtype O kun få blodoverføring med samme blodtype, mens personer som er AB kan få blodoverføring med alle blodtyper i ABO-systemet.

Endret av Arabella
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

0 - er universaldonor; dette blodet kan gis til alle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom som utelukker meg som blodgiver, og i tillegg veier jeg for lite.

Anonymous poster hash: 6c7e9...7b2
Skrevet

På listen over folk som ikke kan gi blod står det blant annet:

Prostituerte eller tidligere prostituerte

Personer som har brukt narkotiske midler via sniffing

Hvordan sjekker de dette? La oss si at jeg ville gitt blod, men hadde solgt sex og sniffet kokain for ett år siden, hvordan finner de ut av det?

Ikke at jeg har gjort noen av delene...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sjekker de dette? La oss si at jeg ville gitt blod, men hadde solgt sex og sniffet kokain for ett år siden, hvordan finner de ut av det?

Systemet er i stor grad basert på ærlighet.

Det er blant annet for å unngå at folk lyver om slike ting, at det ikke tilbys betaling til blodgivere.

• Liker 2
Skrevet

Men hva kan skje dersom man sniffet litt cola for 20 år siden dersom man gir blod i dag?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva kan skje dersom man sniffet litt cola for 20 år siden dersom man gir blod i dag?

Vil ikke anbefale å sniffe cola; man får så fryktelig mye kullsyre i nesen.

Skrevet

Jeg gjorde sistnevnte noen få ganger for fem år siden - så da er jeg visst utelukket selv om jeg tar ut slimhinnepiercingen :roll:

Føler ikke jeg kan lyve om det heller og skulle gjerne gitt blod, men samtidig er jeg glad for at det er så strengt. Imidlertid synes jeg absolutt at menn som har/har hatt sex med menn bør kunne gi blod hvis de blir testet jevnlig eller er i fast forhold.

Gjest Eurodice
Skrevet

Vil ikke anbefale å sniffe cola; man får så fryktelig mye kullsyre i nesen.

Cola er ikke bare cola :).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Cola er ikke bare cola :).

Ikke ødelegg da, jeg forsøker å være morsom jo! :jolie:

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...