theastyles Skrevet 6. juni 2014 #81 Skrevet 6. juni 2014 Registrerte meg faktisk som blodgiver i går, håper alle tester er i orden så jeg får gitt blod 2
Contempt Skrevet 6. juni 2014 #82 Skrevet 6. juni 2014 Min "hovedunnskyldning" er at jeg ikke tåler det pga. lavt blodtrykk/blodtrykksfall. Vanlige blodprøver har en tendens til å slå meg ut i timevis og fører ofte til besvimelser. Er redd for hva som ville skjedd om jeg skulle gitt blod, etter som det da er snakk om større mengder. Ellers så går jeg tidvis på medisiner, som blir et selvsagt hinder. Hadde det ikke vært for disse faktorene, så ville jeg gitt, etter som det er så viktig at vi har nok blod på sykehusene.
Gjest Eurodice Skrevet 6. juni 2014 #83 Skrevet 6. juni 2014 Jeg har også den sjeldneste typen av blod så mitt blod er gull verd for stakkars folk som kan trenge det Anonymous poster hash: 8dc61...1f4 Du har sannsynligvis blodtype AB, + eller -. Men den er ikke særlig ettertraktet, så her misforstår du. Den blodtypen som er mest anvendelig, er 0-. De som har denne kombinasjonen, kalles universelle blodgivere. Alle kan motta blod fra disse, uansett hvilken blodtype de selv har. Men de som har 0-, må få bare det samme selv. Blodtype A, ca. 48 %, blodtype 0, ca. 40 %, blodtype B, a. 8 %, blodtype AB, ca. 4 %. Dette gjelder den hvite befolkningen stort sett. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #84 Skrevet 6. juni 2014 Jeg kjenner en som er homofil som gir blod. Men han har ikke nevnt at han er homofil da han mener at de eller staten har noe som helst med hva legningen hans er...Anonymous poster hash: 070c5...3fe Mange homofile lever et "utsvevende liv", så jeg håper for alle blodmottakernes del at han beskytter seg hver eneste gang han har sex. Skal nevnes at mange heterofile gjør dette også, men smittefaren for seksuelt overførbare sykdommer er langt høyere ved anal sex.Anonymous poster hash: 159ed...e1f 1
Silfen Skrevet 6. juni 2014 #85 Skrevet 6. juni 2014 Mange homofile lever et "utsvevende liv", så jeg håper for alle blodmottakernes del at han beskytter seg hver eneste gang han har sex. Skal nevnes at mange heterofile gjør dette også, men smittefaren for seksuelt overførbare sykdommer er langt høyere ved anal sex.Anonymous poster hash: 159ed...e1f Ja, for man har ikke analsex om hetero ... 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #86 Skrevet 6. juni 2014 Mange homofile lever et "utsvevende liv", så jeg håper for alle blodmottakernes del at han beskytter seg hver eneste gang han har sex. Skal nevnes at mange heterofile gjør dette også, men smittefaren for seksuelt overførbare sykdommer er langt høyere ved anal sex.Anonymous poster hash: 159ed...e1f Nei han har hatt fast kjæreste i 8 år De er begge to clean. Anonymous poster hash: 070c5...3fe
Wonderbitch Skrevet 6. juni 2014 #87 Skrevet 6. juni 2014 Går det ikke ann å "rense" blodet? Eller blir det for dyrt?
Chizue Skrevet 6. juni 2014 #88 Skrevet 6. juni 2014 Jeg fikk plutselig en tanke.. Kan muslimer eller andre folkegrupper nekte å ta imot blod om de ikke vet om personen har spist gris eller andre ting som er haram eller strider mot kulturen/religionen? o.o
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #90 Skrevet 6. juni 2014 Jeg fatter ikke at dere tar så lett på dette. Man stoler fullstendig på at blodgivere snakker sant når de gir blod. Flere av testene vil ikke slå ut hvis man nylig er blitt utsatt for smitte og man utsetter mottaker for smitten. At man med vilje unnlater å fortelle sannheten uansett om man er homofil eller ei pga sine egne prinsipper er forkastelig.Anonymous poster hash: 159ed...e1f 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #91 Skrevet 6. juni 2014 Ja, for man har ikke analsex om hetero ... I den vestlige verden er homofile overrepresentert når det gjelder hiv-smitte.Anonymous poster hash: 159ed...e1f
Silfen Skrevet 6. juni 2014 #92 Skrevet 6. juni 2014 I den vestlige verden er homofile overrepresentert når det gjelder hiv-smitte.Anonymous poster hash: 159ed...e1f Dette gjelder neppe de som er i langvarige, stabile forhold. Eller mener du at homofile automatisk puler rundt? For dersom man puler rundt kan man ikke gi, enten man er hetero eller homo. 4
Muscae Skrevet 6. juni 2014 #93 Skrevet 6. juni 2014 Veldig mange i Norge bor i grisgrendte strøk, der man må kjøre et stykke for å komme til sykehuset, der en kan gi blod. Veldig mange gidder ikke dette. Forøvrig aner jeg ikke om min mann har hatt sex med en mann, og jeg ønsker ikke å spørre ham. Nekter de meg å gi blod av den grunn? Eller om en ONS har hatt sex med en mann, så aner ikke jeg noe om det... Jeg får forresten ikke gi, på grunn av medisiner. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #94 Skrevet 6. juni 2014 Dette gjelder neppe de som er i langvarige, stabile forhold. Eller mener du at homofile automatisk puler rundt? For dersom man puler rundt kan man ikke gi, enten man er hetero eller homo. Jeg gjengir statistikk og er glad for at det er strenge regler i Norge.Anonymous poster hash: 159ed...e1f 1
Fame Skrevet 6. juni 2014 Forfatter #95 Skrevet 6. juni 2014 Jeg syns nå det er helt tåpelig at homofile menn som er i langvarige, stabile forhold, og som ikke har noe sykdommer, ikke får lov til å gi. 2
Silfen Skrevet 6. juni 2014 #96 Skrevet 6. juni 2014 Jeg gjengir statistikk og er glad for at det er strenge regler i Norge.Anonymous poster hash: 159ed...e1f Men det er jo fader meg ikke logisk på en flekk. Jeg har for eksempel hatt ubeskyttet analsex flere ganger, men jeg kunne likevel gitt, hadde det ikke vært for at jeg har spist kjøtt i England i over et år. 1
Gjest Timber Skrevet 6. juni 2014 #97 Skrevet 6. juni 2014 Skal man dra det veldig langt ut, så vil jo ingen kvinner som har hatt ubeskyttet sex med en mann de ikke kjenner godt kunne gi blod, siden de ikke vil ane om han har hatt sex med en annen mann eller ikke?
Fame Skrevet 6. juni 2014 Forfatter #98 Skrevet 6. juni 2014 Skal man dra det veldig langt ut, så vil jo ingen kvinner som har hatt ubeskyttet sex med en mann de ikke kjenner godt kunne gi blod, siden de ikke vil ane om han har hatt sex med en annen mann eller ikke? Man kan ikke det heller. Man må vente 6 måneder med å gi når man har byttet sex partner
Gjest Timber Skrevet 6. juni 2014 #99 Skrevet 6. juni 2014 Man kan ikke det heller. Man må vente 6 måneder med å gi når man har byttet sex partner Jo da. Men siden de "sperres" om de har sex med menn som har sex med menn tenkte jeg. For etter hva jeg skjønte på et tidligere innlegg, så er dette for alltid. Og dersom du har et ONS så er du bare sperret i 6 mnd selv om du ikke aner om vedkommende hadde ubeskyttet sex med en mann dagen før eller ikke. Samme regler burde vært for homofile sånn sett. 6 mnd karantene ved bytte av partner. Dvs at de som cruiser rundt og har et utsvevene liv ikke får gi, mens de som er i langvarige forhold kan gi. Det er bra med strenge regler, men om vi kan motta blod fra svenske homser, burde vi da kunne motta blod fra norske homser også.
Miss Indi Skrevet 6. juni 2014 #100 Skrevet 6. juni 2014 Jeg har ikke lov i Norge pga genfeil. Var blodgiver i Australia i mange år. Norge stenge på hvem som kan være.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå