Gå til innhold

Hvorfor er ikke flere blodgivere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan ikke svare for andre, men for egen del så har jeg for det første vært anemisk omtrent hele livet, så jeg trenger blodet mitt selv ;) . For det annet er det en drøy kjøretur til sykehuset her, så det ville vært vanskelig å kombinere med jobb om jeg skulle inn og tappes med noen måneders mellomrom. Var litt enklere før i tiden da vi hadde lokalsykehus ikke så langt unna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg kunne gi blod, men har diabetes og da kan ikke blodet mitt brukes. Jeg har heller donert de organene som andre kan bruke når jeg er død.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger,

ninuska_, mod

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Får ikke lov pga min kroniske sykdom og fordi jeg bruker medisiner.

Det er mange i samme situasjon som meg, så synes ikke man bør dømme alle dem som ikke er blodgivere...

Skrevet

Får ikke lov pga min kroniske sykdom og fordi jeg bruker medisiner.

Det er mange i samme situasjon som meg, så synes ikke man bør dømme alle dem som ikke er blodgivere...

Dømmer ikke. Bare nysgjerrig

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke det heller. Man må vente 6 måneder med å gi når man har byttet sex partner

Da burde det samme gjelde homofile? 6 måneder etter bytte av partner. Så kan man teste blodet for sykdommer.

Anonymous poster hash: fb40d...074

Skrevet

Da burde det samme gjelde homofile? 6 måneder etter bytte av partner. Så kan man teste blodet for sykdommer.

Jeg er helt enig i det.

Gjest Vampen
Skrevet

Det er rett og slett et tiltak. Jeg tenker på det nå og da, men det blir aldri noe av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk plutselig en tanke..

Kan muslimer eller andre folkegrupper nekte å ta imot blod om de ikke vet om personen har spist gris eller andre ting som er haram eller strider mot kulturen/religionen? o.o

Ja, man er ikke forpliktet til å ta imot blod dersom det strider mot ens overbevisning. Dette er aktuelt for medlemmer av Jehovas vitne, men selvsagt også for andre som av en eller annen grunn ikke ønsker å motta donorblod. Selv om man risikerer døden har man full rett til å nekte.

http://www.nettavisen.no/nyheter/3426437.html

Retningslinjen ivaretar at pasienter har rett til å nekte blodoverføring, selv om dette kan medføre døden for vedkommende. Dette stiller krav til planlegging av operasjoner, og krav til nektelsen.

Anonymous poster hash: f9d55...fdf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg kunne gi blod, men har diabetes og da kan ikke blodet mitt brukes. Jeg har heller donert de organene som andre kan bruke når jeg er død.

Fint av deg :) Jeg visste ikke at diabetikere kan donere organer, så nå har jeg lært noe nytt :)

Skrevet

Det at noen nekter å være organdonor syns jeg også er litt merkelig. Eksen min skulle ha organene sine selv når han døde, for da har han jo bruk for de mener jeg

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg har anemi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke gi blod fordi kjæresten min har brukt rusmidler for mange år siden. Om jeg derimot skulle slått opp med han, får jeg gi blod etter 6 mnd. Merkelige regler.

Er forresten ikke så merkelig at folk ikke ønsker å være organdonor, er jo mange som har overbevisninger om at en trenger dette i neste liv e.l.

Anonymous poster hash: 9cf23...e7b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg får ikke gi blod fordi kjæresten min har brukt rusmidler for mange år siden. Om jeg derimot skulle slått opp med han, får jeg gi blod etter 6 mnd. Merkelige regler.

Er forresten ikke så merkelig at folk ikke ønsker å være organdonor, er jo mange som har overbevisninger om at en trenger dette i neste liv e.l.

Anonymous poster hash: 9cf23...e7b

Seriøst? Kjæresten min rusa seg også for mange år siden, men det var ikke et alternativ på det spørreskjema man må gjennom

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ja, man er ikke forpliktet til å ta imot blod dersom det strider mot ens overbevisning. Dette er aktuelt for medlemmer av Jehovas vitne, men selvsagt også for andre som av en eller annen grunn ikke ønsker å motta donorblod. Selv om man risikerer døden har man full rett til å nekte.

http://www.nettavisen.no/nyheter/3426437.html

Dette er riktig, men man har ikke lov å nekte sine barn å motta blod/organer dersom de ikke vil overleve uten. Man kan altså bare ta avgjørelsen for seg selv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gjort det hvis det var betalt.

Ok...

Skrevet

Fint av deg :) Jeg visste ikke at diabetikere kan donere organer, så nå har jeg lært noe nytt :)

Jeg fikk hvertfall beskjed om at jeg kunne det, men det er jo selvsagt organer som de ikke kan bruke f eks nyrer og selvsagt bukspyttkjertel. Ellers er det jo mye forskjellig som de kan bruke i kroppen min også. Det kan til og med kanskje bli flere ting de kan bruke i fremtiden også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne gitt, men får ikke lov, fordi jeg går fast på flere ulike medisiner (som er helt nødvendige).

Blodbanken har strenge regler til hvem som kan gi. Du må være frisk, ikke ta for mange medisiner, ikke ha ny seksualpartner det siste halve året, du må selvsagt være sykdomsfri, ikke ha bodd lemgre tid i eksotiske land, ikke være i et forhold med en fra et eksotisk land, ikke tatt piercing eller tatovering osv osv.

Bra de er strenge, men noen av reglene kunne kanskje gjennomgås på nytt og blitt evaluert en gang til.

Jo du kan gi selv om du har tatovering. Du må bare vente til den har grodd. Og man kan gi med piercing som ikke er i slimhinne.

Dere som sier dere ikke kan gi pga medisinbruk, har dere sjekket at deres medisiner står på lista. Det er mange medisiner man kan bruke og fortsatt gi.

Anonymous poster hash: 974a4...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Det at noen nekter å være organdonor syns jeg også er litt merkelig. Eksen min skulle ha organene sine selv når han døde, for da har han jo bruk for de mener jeg

Det er da ikke merkelig at man ikke ønsker at en død persons kropp skal holdes i live i lang tid og man ikke får ta avskjed når hjertet slutter å slå og får et tomt skall tilbake etter operasjon. Dessuten er det ikke så lenge siden en svenske opplevde å våkne opp fra det personalet trodde var en tilstand som hjernedød. Han hørte til og med at de pårørende sa ja til å gi bort organene hans.

Anonymous poster hash: 8e07f...266

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...