Gå til innhold

Hvorfor er ikke flere blodgivere?


Fame

Anbefalte innlegg

Jeg veier 4 kg for lite. Skulle gjerne gitt blod, men klarer ikke å gå opp mer. Veide enda mindre før, men har nå klart å legge på meg en del pga muskler.



Anonymous poster hash: aaf28...fec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har for lav vekt. Har møtt opp, men ble bare sendt hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret står strengt tatt på giblod.no. De har problemer med å rekruttere nok givere fordi reglene er så strenge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det omtrent bare jeg som kan gi. De andre reiser så mye med jobbene sine at de ikke får lov.



Anonymous poster hash: 8150e...b62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piiiip

Man skal ikke kimse av de som ikke gir blod. For mange av oss er det en grunn. Min er at jeg fikk føflekkreft for noen år tilbake og dermed er jeg svartelista. Jeg var blodgiver i en del år før det. Syntes det var trist at jeg ikke kunne fortsette, men trøster meg med at jeg kan bidra på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får de bare la være å svare da. Er ikke verre enn det.

Jeg mente ikke "svare for seg" rent bokstavelig i tråden. Jeg mente "svare for seg" som i forklare seg (det er et uttrykk..).

Det finnes mennesker som er anklagende på slike spm., og poenget er at man ikke trenger en årsak.

Anonymous poster hash: 1d86d...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gitt blod, men har piercing i nesa...

Jeg har i navlen. Har ikke noe å si :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gjort det, men med den sprøyteskrekken jeg har, så tør jeg rett og slett ikke. Svimer av hver bidige gang jeg skal få et lite stikk i fingern, liksom. Håpløst. I tillegg har jeg VELDIG tynne årer (må alltid ha barnenåler når jeg skal stikkes, og til tider er de også for tykke), og sånn jeg har forstått det så er nålene de bruker her ganske tykke. Såeh.....

Edit: skrivefeil

Endret av Arianna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Absolutt

Jeg gav blod et par ganger, men de sleit med å treffe riktig med nåla. Ble anbefalt å la være, da jeg visstnok har skjulte blodårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i navlen. Har ikke noe å si :P

Det er fordi navlen ikke er slimhinne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gjort det, men med den sprøyteskrekken jeg har, så tør jeg rett og slett ikke. Svimer av hver bidige gang jeg skal få et lite stikk i fingern, liksom. Håpløst. I tillegg har jeg VELDIG tynne årer (må alltid ha barnenåler når jeg skal stikkes, og til tider er de også for tykke), og sånn jeg har forstått det så er nålene de bruker her ganske tykke. Såeh.....

Edit: skrivefeil

Jeg begynte å gi på grunn av skrekken for jeg gikk sykepleien og måtte nesten bli vandt til det. Det var utrolig flaut første gangene for jeg var livredd. Men det er mye bedre nå. Blir ikke sykepleier da for jeg kommer nok aldri helt over skrekken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i navlen. Har ikke noe å si :P

Det har noe å si hvis piercingen går gjennom slimhinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å gi på grunn av skrekken for jeg gikk sykepleien og måtte nesten bli vandt til det. Det var utrolig flaut første gangene for jeg var livredd. Men det er mye bedre nå. Blir ikke sykepleier da for jeg kommer nok aldri helt over skrekken :P

Ironisk nok gikk jeg på sykepleien, og jeg ELSKET å stikke andre. Det er bare når nåla skal inn i meg - da får jeg problemer! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok gikk jeg på sykepleien, og jeg ELSKET å stikke andre. Det er bare når nåla skal inn i meg - da får jeg problemer! :fnise:

Slet med begge deler jeg :P Klarer ikke tanken på å stikke andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror rett og slett ikke det er "en greie", folk synes ikke det er naturlig å gi blod med mindre det er en eller annen god grunn til det. Det er selvsagt synd, men det er vanskelig å bevege folkeopinionen all verden på slike saker med mindre det skjer ett eller annet helt spesielt. Vi kan (med rette) engasjere oss i at en tolk kastes ut, fordi det er noe som har skjedd akkurat da, men evige problemer som klima eller mangel på blodgivere fenger ikke med mindre ett eller annet veldig drastisk aktualiserer det.

Selv ga jeg blod i mange år, men nå får jeg ikke lenger lov på grunn av medisinbruk.



Anonymous poster hash: 7dc56...ffd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: fordi jeg har sprøyteFOBI

2: fordi jeg har leiden mutasjon.

Anonymous poster hash: bd3a1...3c1

Jeg har også leiden mutasjon, og har aldri fått høre at jeg ikke kan gi blod? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er mange som vil gi blod, men ikke får lov. I hvert fall om man skal gå ut i fra denne tråden. Jeg kan ikke pga medisinbruk.

Fame, synes du er mye frekkere enn Arabella. Hun har vel ikke gått til personangrep på deg? Det du skrev her i tråden nærmer seg mobbing, og sånt går ikke ann. Om du har så mye i mot henne, send henne en saklig PM da vel?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...