Gå til innhold

Hvorfor er ikke flere blodgivere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enklere sagt enn gjort om man ikke er veldig konfronterende av person. Å oppsøke en situasjon hvor du vet helsepersonell kommer til å kritisere vekta di og mener du lyver, kan jeg ikke se for meg er noe særlig behagelig.

Det er det nok helt sikkert ikke, men iom at man temmelig enkelt kan ta en kjapp sjekk av blodsukker, så regner jeg med at det også er temmelig enkelt å tilbakevise slike påstander, selv uten være en konfronterende person.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De som ønsker å bi blod men som bor langt unna sykehus kan undersøke mulighet for å gi ved en blodbuss.

For tiden er det to busser i Norge; en i Bergen og en i Oslo.

http://www.ba.no/nyheter/article2803385.ece

Anonymous poster hash: f9d55...fdf

Det er jo veldig logisk da, å ha blodbuss i de største byene hvor det ikke er langt til sykehus........

Det er en hel del moralisme i reglene for hvem som kan gi blod. Merker jeg mister respekten fullstendig.

Anonymous poster hash: 8e07f...266

• Liker 3
Skrevet

Det er jo veldig logisk da, å ha blodbuss i de største byene hvor det ikke er langt til sykehus........

Det er en hel del moralisme i reglene for hvem som kan gi blod. Merker jeg mister respekten fullstendig.

Anonymous poster hash: 8e07f...266

Det ER jo langt nok for de som ikke har mulighet til å gå grunnet jobb. Og da når de flere, fremfor å ha en buss i et grisgrendt strøk der de kanskje når 2 stk. Og når man ser hvor få som egentlig bruker bussen, så er det fint at de er synlige i de større byene, slik at flere har muligheten til å få øynene opp for at det går an å gi.

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg har piercing i slimhinner og har hatt malaria, ellers skulle jeg gjerne delt noen liter av mitt! :)

Skrevet

Fordi jeg har helt fobi mot blod. Svimer av bare av å ta blodtrykket.. Flaut nok det

AnonymBruker
Skrevet

Har veldig lyst, men bryter flere av kravene de har på nettsiden. Vurderer å ringe dem å høre om de er interesserte likevel, men har til nå bare blitt med tanken. Enkelte av kravene virker ganske urimilige, men de tester vel ikke blodet for hver gang? Og da er det vel best å være på den sikre siden.

Der tror jeg du er inne på noe: de tester ikke blodet hver gang (for å spare penger) og derfor må de ha disse strenge kravene. I stedet hadde det vært mye tryggere om de testet hver gang. For det kan jo være folk som lyver om seksualpartnere, piercinger, risikoatferd m.m.

Anonymous poster hash: fb40d...074

• Liker 2
Skrevet

Jeg får ikke lov. Jeg skulle gjerne ha gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Min mor jobber der og jeg ønsker ikke at hun skal vite noe om mitt sexliv.

Anonymous poster hash: 3f702...fa2
Skrevet

Man kan være feit og ha diabetikere i familien uten at det ekskluderer en fra å gi blod.

Sålenge blodgiveren selv ikke er diabetiker, kan vedkommende gi blod.

Skrevet

Sålenge blodgiveren selv ikke er diabetiker, kan vedkommende gi blod.

Eh ... ja ...?

AnonymBruker
Skrevet

Har veldig lyst, men bryter flere av kravene de har på nettsiden. Vurderer å ringe dem å høre om de er interesserte likevel, men har til nå bare blitt med tanken. Enkelte av kravene virker ganske urimilige, men de tester vel ikke blodet for hver gang? Og da er det vel best å være på den sikre siden.

Hvilke krav virker urimelige?

Anonymous poster hash: 974a4...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke det å rette baker for smed? Det går jo ikke akkurat utover det ansvarlige offentlige organet at du boikotter blodgivning på prinspielt grunnlag. Jeg er helt, helt enig i at det er forbanna idiotisk at homofile automatisk er utelukket som blodgivere, men du straffer jo ikke andre enn de som trenger blodoverføring.

Anonymous poster hash: 7dc56...ffd

På sett og vis. Men det handler om å sende signaler som gjør at det blir nødvendig å gjennomgå reglene for blodgiving. Hvis ingen hadde gitt blod (ønsker selvsagt ikke dette) før også homofile fikk gi blod så hadde jo reglene blitt forandret fort som fy.

Anonymous poster hash: a11e6...92a

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg har for lav vekt til å gi blod. I tillegg blir jeg kjempesvimmel av blodprøver.

Kommer til å gjøre det så snart jeg vet at kroppen min tåler det :blomst:

Skrevet (endret)

Skulle gjerne gjort det, men kan ikke pga. Leiden mutasjon

Endret av Sw93
Gjest Minpin
Skrevet

Fordi jeg har blodfobi. Jeg har flere ganger tenkt "nå får det være nok" og begynt å lese meg opp på blodgivning på internett fordi jeg så gjerne vil hjelpe (har i tillegg en sjelden blodtype), men det ender alltid opp med at jeg må sette laptopen fra meg og legge meg nedpå fordi jeg blir så svimmel og kvalm bare av å lese om det. Kjenner faktisk at jeg blir litt dårlig av å skrive om det nå. Jeg er fullstendig klar over at det er egoistisk av meg, men jeg besvimer hver gang jeg tar blodprøver og orker det bare ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...