Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gamle er barna?

De er 17 og 19 så de er ikke akkurat småunger lenger ;).

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg laget nettopp en annen tråd om temaet folk som ikke rydder, men skriver litt her også:

Når det gjelder nesten voksne unger som ikke klarer å rydde opp etter seg, så mener jeg at noe burde vært gjort mye tidligere i oppveksten for å lære ungene å se verdien i orden og renslighet.

Jeg hjalp mamma og pappa med husavasken fra jeg var sånn fem-seks år jeg. Ikke at jeg ble satt til så tungt arbeid akkurat, men jeg fikk min egen lille bøtte med grønnsåpevann og klut, og vasket noen hyller og bord f.eks. Det var ganske kjekt og veldig koselig når vi var ferdige, for da tente vi lys, drakk kakao eller noe annet godt og koste oss med nyvasket hus som luktet herlig!

Jeg hjalpt også til med å lage mat ofte, og da så jeg jo at det å vaske disken var en helt naturlig del av det. Man satte seg ikke til bords før kjøkkenet så greit ut, man ryddet mens man kokkelerte.

Etterhvert fikk jeg egne ansvarsområder i huset, f.eks. å vaske badet hver torsdag og gå ut med søppel og tømme oppvaskmaskin daglig. Jeg lærte rett og slett at å holde en husholdning igang er noe hele familien gjør sammen, og at vi har det mye koseligere i hjemmet vårt når det er ryddig og pent. Folk er gladere og mindre stresset når det ikke flyter overalt. Mange i dag er altfor redde for å gi barna arbeid, men på en del områder er det jo det som skal til for å lære dem ansvar.

Nå var ikke dette ment som skryt over meg selv ;), men bare en slags påminnelse om at husarbeid og ordenssans er noe barna må lære gjennom deltakelse fra tidlig av. Det nytter ikke å bare mase på dem, de må lære å se verdien i det på egen hånd!

Anonymous poster hash: 21fb0...abf

Hva gjør man i de tilfellene der det ikke funker?

Jeg husker også at jeg hjalp til med å henge opp klær og sånt da jeg var lita. Etter hvert som vi kunne være alene hjemme i korte perioder, fikk vi oppdrag; stua eller kjøkkenet skulle ryddes, støvsuges, og gulvet skulle vaskes. Brødrene mine bare fjaset og tullet. Jeg med mine pubertetshormoner ble sint fordi de ikke hjalp til, og brukte mer tid på å mase på dem enn å bare bite tennene sammen og gjøre jobben selv. Når foreldrene våre da kom hjem, ble det sure miner fordi "ingenting" var gjort. Rommene våre(vi var opptil tre stk på samme rom) var også et evig styr å få ryddet. Altfor mange leker på et altfor lite rom, jeg husker at jeg ofte lurte på hvor i alle dager jeg skal begynne. Ofte endte det med at mamma ryddet i rent raseri, mens pappa formante oss at "se nå, hvor sint dere har gjort mamma fordi dere ikke ryddet!" ... Oppvasken ble satt på benken, det var lettere det enn i oppvaskmaskina(som var rett under, haha!).

Da jeg flyttet for meg selv ble det likeens. Ryddingen ble tatt i store skippertak, og motivasjonen for å vaske opp eller vaske klær var å ikke ha mer som var rent.

Løsningen ble en samboer som måtte oppdra meg litt("heretter gjør vi alt sånt sammen, ellers blir det jo tydeligvis ikke gjort"), det var bra pinlig å bli satt på plass av kjæresten sin, gitt! :fnise: Pluss at vi faktisk fikk større plass til tingene våre da vi kjøpte vårt første hus. Han var også oppdratt med at alle skulle hjelpe til(i hans familie er det mer selvfølgelig enn at to pluss to er fire), og de fleste av de vanene er blitt ganske inngrodde hos ham.

Likevel er det noen av disse oppgavene han måtte gjøre hjemme, som har gitt ham fullstendig avsmak i voksen alder. Oppvask er en av dem. Oppvaskmaskin hadde de ikke da han vokste opp, og ingen fikk gå fra kjøkkenet før oppvasken var tatt. Han er fortsatt nazi på at man tar med seg brukte kopper og fat inn på kjøkkenet når man skal dit likevel, men det blir satt på benken eller i oppvaskkummen. Derifra flytter det seg sjeldent før jeg setter det i oppvaskmaskinen ... :P

Anonymous poster hash: a0d7a...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Nei, nå har jeg holdt ut med samme mannen i 20 år så får jeg vel holde ut litt til...

Han er heller ikke umoden og har vel aldri tatt i et playstation-spill noensinne :). Men han er oppvokst på gård, en ganske stor en også, og er oppdratt til at det er mor i huset som gjør innearbeidet :). Og det er dessverre veldig vanskelig å snu på...

Svigerfar hadde vel besvimt hvis noen sa at han skulle rydde av bordet etter maten eller noe tilsvarende ;). Vet faktisk ikke om han noen gang har laget seg et måltid selv... Hvis svigermor skal bort en dag så smører ho brødskiver og lager middag på forhånd :). Det er den gamle skolen her skjønner du :ler:Anonymous poster hash: 51855...66a

Er du meg og min mann? ;) same story...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her: Dette er, tro det eller ei, ting jeg også har praktisert opp igjennom hele oppveksten til barna. De har vært nødt til å hjelpe til, hatt faste plikter, har egne ansvarsområder osv. Men det hjelper ikke når det må mases i ørten lange og breie for at det skal bli gjort, og at, hvis det blir gjort, blir etterfulgt av lang tid med surmuling og frekke kommentarer. Ser at jeg burde strammet kraftig inn på goder for flere år siden, men man kan dessverre ikke skru tiden tilbake... Og nå er det ikke så lett å stramme inn på økonomiske gider og kjøring. Begge har helge/feriejobber og kjører hhv bil og scooter.

Det har rett og slett vært lettere å gjøre tingene selv enn å bruke livskvaliteten, tiden og humøret mitt på å mase og kjefte.

Det som har skjedd nå er at jeg har kommet til et punkt hvor jeg heller ønsker og bruke tiden og humøret mitt på å gjøre hyggelige ting som jeg selv har lyst til.

Og jeg tror også at noen mennesker er født ryddige og andre er født som rotekopper :ler:. Jeg har tre av sistnevnte art i huset :ler:.

Takk til alle som heier på meg!!! :)

Anonymous poster hash: 51855...66a

Nettopp, så hva gir deg, mindretallet, retten til å diktere standarden i huset ditt? Ikke bare er noen mer rotete enn andre, hjernene deres fungerer faktisk annerledes også, så skuffer og skap fungerer rett og slett ikke så godt som å ha ting synlig og i hauger.

Blir litt matt av å lese om alle naziene her inne. Jeg fatter ikke at dere kan forsvare all den kjeftingen og diktaturet dere driver med.

Det eneste rettferdige er at dere rydder og gjør rent sammen. Da bruker alle like mye tid, og det inspirerer nok rotekoppene dine til å rote mindre. Ofte handler det jo om å ikke rote i første omgang, og å forstå hvor mye tid og energi det tar å holde huset noenlunde i sjakk.

Å skulle inndra internettpassord og gjemme unna andres ting, er bare dumt og respektløst. Skal du liksom holde oversikt over hvor alle tingene er da, hvis noen skulle spørre deg hvor du har gjort av klær og andre eiendeler?

Anonymous poster hash: 20cb1...723

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på TS! Vi heier på deg alle kvinner (og menn)! :duskedame:

Ikke faen. Jeg er kvinne og kunne ikke vært mer imot denne aksjonen.

Anonymous poster hash: 20cb1...723

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sende over faren min, han rydder hele tiden. Hvordan har du klart og orke å rydde etter så mange i så mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke faen. Jeg er kvinne og kunne ikke vært mer imot denne aksjonen.

Anonymous poster hash: 20cb1...723

Ok.

Jeg, ikke som kvinne men som menneske, syns det er fint at TS endelig tar tak i noe som har plaget henne lenge. Hvordan hun løser det kan man selvfølgelig være uenig i! Men aksjonen er jo på sin rette, spør du meg. Ikke bare for henens del, men fordi hun bor med tre som oppfører seg som drittunger og de har godt av å våkne.

Endret av grethe91
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Jeg setter utrolig stor pris på at det er så mange her inne som heier og støtter meg :)!

I går kveld spurte 19-åringen om ikke jeg kunne være så snill og shine opp litt til helgen, han er nemlig flau over hvordan det ser ut her... Det er han jo forøvrig ikke alene om ;)...

Jeg måtte jo spørre om han ikke har forstått noe av det jeg har sagt den siste tiden. Og tok han med på en liten omvisning hvor jeg ba han peke på noe av rotet som tilhører meg, så skulle jeg rydde det med det samme.

Resultatet var et fryktelig utbrudd fra hans side. Han kalte meg egoist, selvopptatt og mye annet urasjonelt før han strøk på dør.

Hadde nok vært mye enklere å fortsette som før, men jeg skal fortsette kampen :). Lørdag drar jeg på hytta med ei venninne og blir til mandag kveld :). Gleder meg til et par dager uten rot, skitt, søppel og bortskjemte sure folk rundt meg :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

Denne reaksjonen har jeg ventet på :fnise: du kan trøste deg med at nå er det NOE som skjer! Reaksjoner er bra fordi det er fremdrift. Jeg tror nok ikke guttungen skjønner det, men håper du skjønner det. Å kalle noen egiost og stygge er ikke greit, og håper han unnskylder seg på et senere tidspunkt, men nå er det viktig at du fortsetter. Det er faktisk ikke verdens undergang å rydde opp etter seg, så ikke la deg "lure" av utbruddene hans.

Han er 17? På tide å få normal virkelighetsoppfatning da. Stay strong, det er fantastisk at du GJØR noe med problemet, fordi det er så mange som ikke gjør det og sliter seg ut istedenfor.

Anonymous poster hash: a2794...964

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp, så hva gir deg, mindretallet, retten til å diktere standarden i huset ditt? Ikke bare er noen mer rotete enn andre, hjernene deres fungerer faktisk annerledes også, så skuffer og skap fungerer rett og slett ikke så godt som å ha ting synlig og i hauger. Blir litt matt av å lese om alle naziene her inne. Jeg fatter ikke at dere kan forsvare all den kjeftingen og diktaturet dere driver med. Det eneste rettferdige er at dere rydder og gjør rent sammen. Da bruker alle like mye tid, og det inspirerer nok rotekoppene dine til å rote mindre. Ofte handler det jo om å ikke rote i første omgang, og å forstå hvor mye tid og energi det tar å holde huset noenlunde i sjakk. Å skulle inndra internettpassord og gjemme unna andres ting, er bare dumt og respektløst. Skal du liksom holde oversikt over hvor alle tingene er da, hvis noen skulle spørre deg hvor du har gjort av klær og andre eiendeler? Anonymous poster hash: 20cb1...723

TS:

Jeg er litt usikker på om du har lest innleggene mine.

Ønsker ikke å kjefte eller å ha et diktaturstyre. Det er jo derfor jeg vil at alle skal bidra og at vi skal ta ryddingen som et felles prosjekt. Og det at jeg ønsker at de jeg deler hus med skal legge søpla i søplekassa i stedet for på stuebordet har ikke noe med å være diktatorisk å gjøre :).

Jeg har skrevet at det ikke er et alternativ å inndra passord, telefoner osv.

Mye av grunnen til at jeg vil at de skal rydde etter seg selv er jo nettopp for at jeg ikke skal være den som har oversikten over hvor alle klær og andre eiendeler er til enhver tid.

Det jeg prøver å oppnå er et hus uten nazistyre, masing, kjefting osv. men med koselig samvær, fellesskap og hygge uten rot overalt :). Og å få de til ikke å rote så mye i utgangspunktet, nettopp fordi det går unødvendig mye tid til å rydde!

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Jeg er litt usikker på om du har lest innleggene mine.

Ønsker ikke å kjefte eller å ha et diktaturstyre. Det er jo derfor jeg vil at alle skal bidra og at vi skal ta ryddingen som et felles prosjekt. Og det at jeg ønsker at de jeg deler hus med skal legge søpla i søplekassa i stedet for på stuebordet har ikke noe med å være diktatorisk å gjøre :).

Jeg har skrevet at det ikke er et alternativ å inndra passord, telefoner osv.

Mye av grunnen til at jeg vil at de skal rydde etter seg selv er jo nettopp for at jeg ikke skal være den som har oversikten over hvor alle klær og andre eiendeler er til enhver tid.

Det jeg prøver å oppnå er et hus uten nazistyre, masing, kjefting osv. men med koselig samvær, fellesskap og hygge uten rot overalt :). Og å få de til ikke å rote så mye i utgangspunktet, nettopp fordi det går unødvendig mye tid til å rydde!

Anonymous poster hash: 51855...66a

Jeg har faktisk lest hele den forbannede tråden. Innlegget mitt var ikke bare myntet på deg, men på alle andre ryddekopper som tydeligvis mener at det er de som har rett og derfor kan diktere hvilken standard huset skal holde. Dessuten er det mange forslag her som går på avstraffelse som blir svært bejublet, selv om du kanskje ikke har tenkt til å gjennomføre dem selv.

Jeg kan ikke se at du har vurdert å prøve å bli litt mer tolerant overfor rot selv? Du vil ha et hus uten nazistyre, men etter dine prinsipper. Det kalles hjernevask.

Anonymous poster hash: 20cb1...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lest hele den forbannede tråden. Innlegget mitt var ikke bare myntet på deg, men på alle andre ryddekopper som tydeligvis mener at det er de som har rett og derfor kan diktere hvilken standard huset skal holde. Dessuten er det mange forslag her som går på avstraffelse som blir svært bejublet, selv om du kanskje ikke har tenkt til å gjennomføre dem selv.

Jeg kan ikke se at du har vurdert å prøve å bli litt mer tolerant overfor rot selv? Du vil ha et hus uten nazistyre, men etter dine prinsipper. Det kalles hjernevask.

Anonymous poster hash: 20cb1...723

Vokste du opp med en mor med støv på hjernen?

Det finnes jo nyanser, og det er nyansene TS er ute etter. Hun ønsker ikke å rydde hele tiden, men hun ønsker heller ikke at det skal se ut som et rotehue. Å sette ting i oppvaskmaskinen er ikke "på hennes premisser", det må du innse du også? Det er ikke snakk om å ha et naziregime, men å ha det helt ok-ryddig i et hus. Det er fanden meg ikke for mye å be om.

Jeg vokste opp med en mor som tok fra meg glasset jeg hadde i hendene for å rydde det i oppvaskmaskinen ved siste slurken jeg tok. Jeg ville aldri hatt det så strengt, men jeg vil heller ikke bo i et grisehus.

Det er jo ganske mange steder midt i mellom der. Det er faktisk ikke for mye å be om at voksne folk rydder opp eget rot.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har faktisk lest hele den forbannede tråden. Innlegget mitt var ikke bare myntet på deg, men på alle andre ryddekopper som tydeligvis mener at det er de som har rett og derfor kan diktere hvilken standard huset skal holde. Dessuten er det mange forslag her som går på avstraffelse som blir svært bejublet, selv om du kanskje ikke har tenkt til å gjennomføre dem selv. Jeg kan ikke se at du har vurdert å prøve å bli litt mer tolerant overfor rot selv? Du vil ha et hus uten nazistyre, men etter dine prinsipper. Det kalles hjernevask. Anonymous poster hash: 20cb1...723

Så bra at du har lest alt og at du engasjerer deg :).

Jeg har vært tolerant i snart 20 år...! Og jeg er ikke ute etter et hus som ser ubebodd ut og heller ikke nødvendigvis etter mine prinsipper som du kaller det. Men jeg vil ha et hus som det kan komme uventede gjester til uten at man må unnskylde rotet og jeg vil kunne smøre en brødskive uten å være nødt til å rydde og vaske benken først og da etterpå finne osten svett og på vei til å gå i oppløsning etter nærmere 12 timer på benken. Så jeg forventer rett og slett helt alminnelige normer og ikke noe pedantisk nazistyre eller hjernevask :).

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Ikke faen. Jeg er kvinne og kunne ikke vært mer imot denne aksjonen.

Anonymous poster hash: 20cb1...723

Altså det er et uttrykk, det er ikke ensbetydende med at alle heier og støtter.

Noen som trenger noe positivt idag kanskje? :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lest hele den forbannede tråden. Innlegget mitt var ikke bare myntet på deg, men på alle andre ryddekopper som tydeligvis mener at det er de som har rett og derfor kan diktere hvilken standard huset skal holde. Dessuten er det mange forslag her som går på avstraffelse som blir svært bejublet, selv om du kanskje ikke har tenkt til å gjennomføre dem selv.

Jeg kan ikke se at du har vurdert å prøve å bli litt mer tolerant overfor rot selv? Du vil ha et hus uten nazistyre, men etter dine prinsipper. Det kalles hjernevask.

Anonymous poster hash: 20cb1...723

Og hvordan tror du det blir når disse ungene møter på den virkelige verden? Der blant annet partnere, arbeidsgivere og diverse andre faktisk forventer at man evner å rydde opp etter seg selv? Jo det kan bli et morsomt møte med realitetene. Jeg tviler sterkt på at en arbeidsgiver blir så blid når lunsjrommet ser ut som et helvete etter vedkommende har vært der, eller en samboer som må plutselig lære opp guttungen fordi han ikke kan/vet/evner å plukke opp sin egen dritt? Ikke minst kollektivlivet med andre studenter, hvor det er faktisk FORVENTET at man rydder opp sin egen dritt fordi det er et kollektiv der flere bor, og man må respektere alle. Hva du gjør på DITT rom spiller ingen rolle for noen, men hva du gjør på fellesarealer, arbeidsplasser og alle andre steder som ikke er din egen private sfære spiller en stor rolle.

All honnør til TS som gjør dette nå, selv om det kanskje er 20 år sent. Så er det bedre nå enn aldri. Bare ta deg en titt på kollektiv tråden her inne, der skal du se det er mange mennesker som tydeligvis ikke har blitt "hjernevasket" til å ha et minimum av renslighet i fellesarealer.

Anonymous poster hash: 9ca14...0e1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...