Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2015


Nautika

Anbefalte innlegg

Eneste jeg skal ha til meg selv er elektrisk brystpumpe :) Tror det blir Avent. Har vært fornøyd med den tidligere så.

Takk for svar. Er den jeg har lest litt om. Var det noe du brukte mye? Min mor skjønner ikke hva jeg skal med det, så ikke så mye svar å få der. Hehe!

Butikkene er oppe etter fødsel og da veit du kanskje litt mer hva du behøver☺

Jeg ble anbefalt å ikke kjøpe ammebh før ei uke eller to etter fødsel, fordi puppene forandrer litt størrelse. Jeg så seriøst ut som pamela da melka kom, så hovne og stoooore pupper! Auauau. Men så roa de seg litt etter et par dager.

Pumpe har jeg aldri brukt. Eller dvs jeg brukte på sykehuset. Måtte være der ei uke fordi gutten var så liten og hadde gulsott, så da pumpa jeg igang melkeproduksjonen, og så fikk han det med en liten plastsprøyte de første dagene. (han var så slapp pga gulsotten at han ikke orka å suge...)

Har bare håndmelka meg hvis det var noe jeg skulle på, syns det funka helt greit.

Ja, det tenker jeg og. Derfor jeg vil vente litt med brystpumpe, men visste ikke om det var noe som hastet veldig, eller bare var et ekstra gode :)

Tenker å kjøpe noen billige ammebher/singleter på HM til å begynne med, og kjøpe ordentlige når jeg vet hvor store disse puppene skal bli. Visste ikke at håndmelking var en ting. Trodde det bare var noe en så på film :P Men greit å vite at det er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går det med alle her inne? :)

Prøvde oss på skumle filmer i helgen, og innser at det fremkaller utrolig mye kynnere :fnise: Noen liker tydeligvis ikke skumle filmer. ( Noe jeg selv elsker)

Jeg oppdaget at jeg fikk masse kynnere når vi var på vei til hytta en helg, og samboer skulle kjøre forbi "alle de trege på veien"… Han måtte fort slutte med det ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på det med brystpumpe …

Samboer er veldig gira på at han også skal få lov til å mate, og så har vi tenkt at han skal ha pappaperm når baby er rundt 6mnd, og da ammer jeg sikkert fortsatt. Så da er jo en brystpumpe gull. Men manuell eller elektrisk? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at jeg fikk masse kynnere når vi var på vei til hytta en helg, og samboer skulle kjøre forbi "alle de trege på veien"… Han måtte fort slutte med det ja ;)

Hehe, kjenner til den! En biltur med mamma er en biltur med kynnere! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte pumpen en del ja. Fram til ungen begynte å nekte flaske da, men før den tid. Veldig greit at faren kunne mate også. :)

Jeg fikk ikke håndverket mer enn noen få ml. Ubehagelig var det også. :)

Men du kan jo vente med pumpe til etter fødsel hvis du kjenner behovet :)

Glemte å sitere deg, Talbot :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte pumpen en del ja. Fram til ungen begynte å nekte flaske da, men før den tid. Veldig greit at faren kunne mate også. :)

Jeg fikk ikke håndverket mer enn noen få ml. Ubehagelig var det også. :)

Men du kan jo vente med pumpe til etter fødsel hvis du kjenner behovet :)

Glemte å sitere deg, Talbot :)

Ja, akkurat det med at far og skal kunne mate er noe vi tenker er viktig. Hvertfall hvis ungen tar flaske. Da satser jeg på at det er null problem å vente til januar og se om jeg finner noe på salg. Worst case får mannen løpe ut å kjøpe hvis det blir krise rett etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, akkurat det med at far og skal kunne mate er noe vi tenker er viktig. Hvertfall hvis ungen tar flaske. Da satser jeg på at det er null problem å vente til januar og se om jeg finner noe på salg. Worst case får mannen løpe ut å kjøpe hvis det blir krise rett etter fødsel.

Jeg kjøpte ikke brystpumpe før ca en måned etter fødselen. Eneste grunnen var at jeg fikk en voldsom brystbetennelse, hadde nok ikke kjøpt om det ikke var for den. Pumpa har blitt sparsommelig brukt.. mest da vi startet med introduksjon av fast føde hvor vi tilsatte mm, men selv da foretrakk jeg å håndmelke.

Jeg vil anbefale å vente med å kjøpe pumpe til etter at barnet er født. Se an melkeproduksjon og slik først. Er det for å få opp produksjonen raskt kan man jo faktisk få lånt på sjukehuset også.

Endret av Havmus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ikke pumpe da jeg ventet første, men siden hun nektet å ta puppen da hun ble født måtte mannen på apoteket å kjøpe pumpe før vi kunne dra hjem. Etterhvert tok hun heldigvis puppen, men pumpen ble flittig brukt. Hadde masse melk, så pumpet ene puppen hver eneste morgen en periode (hun fikk nok mat med bare en pupp), og så frøs jeg ned. Hadde da et fint lager i fryseren, og det var kjekt å ha når jeg skulle bort. Da var det bare å ta opp og tine :)

Da andremann kom hadde jeg lite melk, så da ble også pumpen flittig brukt for å få opp melkeproduksjonen. Så for meg har pumpen vært gull verdt, men man må neste bare se det an om det er noe man trenger, mange klarer seg veldig fint uten :)

Edit: Har elektrisk pumpe fra Avent som også kan brukes manuelt og på batteri, genial pumpe :)

Endret av lykkeliggift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Da avventer vi pumpe litt til, og håper vi finner på januarsalget :) kjekt å høre andres erfaringer og få input fra dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig fornøyd med den elektriske Medela pumpen!

Min tok heller ikke puppen de første dagene, så brukte pumpa helt fra starten. Er jo ikke mye hun tok i begynnelsen uansett, så kunne nok håndpumpa, men selv syntes jeg det var mer styr og stress.

Du kan jo evt undersøke og bestemme deg for hvilken du vil kjøpe før fødsel så kan du lett sende mannen eller noen andre ut for å kjøpe hvis ikke du orker. Også slipper du å ta stilling til merke og type når du har mye annet å tenke på.

Brukte vår også MASSE senere hvis jeg skulle bort og ville ha et lager i fryseren :) . For min del var det altså ikke et kjøp jeg angret på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig fornøyd med den elektriske Medela pumpen!

Min tok heller ikke puppen de første dagene, så brukte pumpa helt fra starten. Er jo ikke mye hun tok i begynnelsen uansett, så kunne nok håndpumpa, men selv syntes jeg det var mer styr og stress.

Du kan jo evt undersøke og bestemme deg for hvilken du vil kjøpe før fødsel så kan du lett sende mannen eller noen andre ut for å kjøpe hvis ikke du orker. Også slipper du å ta stilling til merke og type når du har mye annet å tenke på.

Brukte vår også MASSE senere hvis jeg skulle bort og ville ha et lager i fryseren :) . For min del var det altså ikke et kjøp jeg angret på! :)

Takk for svar! :)

Steike hvor dyrt det var med pumpe :sjokkert: Jeg er utrolig gnien når det kommer til ting til meg selv, så kjenner det kommer til å smerte å kjøpe noe så dyrt! Men ser aboslutt at det er en god nytte i de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har støtt på navneproblematikk? I vårt tilfelle har vi et vennepar med termin 1 mnd etter oss. Vi hadde satt opp en liste og kommet dit at jeg og mannen fant ut at vi hadde 6 navn like.

Så kommer dette venneparet og sier at de vil ha Trond. Et av de 6 navnene våre.

Kjenner det svir litt. Ikke fordi vi har bestemt oss for akkurat dette navnet, men jeg vil ikke vite hva andre tenker da det allerede er så vanskelig å finne navn. Jeg vil ikke vite hvilke navn de syns er fine og ikke, jeg vil ikke fortelle de navnene vi liker da jeg ikke ønsker deres meninger. Har også ei venninne som ble sur fordi jeg ikke ville fortelle hvilke navn vi kunne tenkt oss.

Dette venneparet er så nærme oss og vi kommer til å ha mye med de å gjøre i årene fremover, så Trond blir ikke aktuelt nå...

Hvorfor skal navn være så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi holder navn for oss selv. Det trenger ingen vite enda. Folk har så masse meninger hvis de får høre det før barnet er født, og jeg ser muligheten for at bestemødrene kan prøve å snakke oss bort fra de vi liker.

Navn er grusomt vanskelig. Det skal jo være noe du sier x-antall ganger i løpet av en dag/uke/liv. Og det skal være noe over navnet som dere liker/står for. Heldigvis har dere tid på dere, og kan vente litt med å bestemme dere til etter barnet er kommet.

Jeg vurderer om det er lov å kalle en gutt for Baby. Det heter han foreløpig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lærer som kalte datteren si for Melis :fnise: Baby burde være innenfor :ler:

Tanken var å ha en 3-5 navn og så se hvilket navn som passet best, men om vennene våre fortsetter sånn kan jo dette bli vanskelig :vetikke:

Det skal ikke være lett dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melis? Kjenner en hund som heter det! Hehe!

Er det veldig gravid-hormon-kvinne å be de om å ikke diskutere navn? :P Kan jo si ifra at dere blir så forvirret av alle navnesamtalene, og at selv om det er koselig så blir dere så påvirket.

Vi hadde 3 navn, og førsteplassen rulleres det hele tiden på. Kunne ønske jeg hadde et planlagt navn fra da jeg var liten, som jeg SKULLE bruke. Men det fant sin vei på topp 10 for 5-6 år siden, og har aldri forsvunnet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Navn er vanskelig! Vi har spikret jentenavnet og fått noen hevede øyenbryn, men det driter jeg i. Det er vårt barn og vi bestemmer :)

Guttenavn er mye mer vanskelig, men vi har ei lita liste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg skjønte fikk hun et annet navn da hun ble eldre, men hun hadde ikke klart å bestemme navn da den lille var 3 mnd. Jeg kan forstå henne nå som jeg sitter oppi det selv.

Jeg vil ikke si at det er gravid-hormon-kvinne og ikke ville diskutere navn, men det virker som om andre oppfatter det sånn.

Jeg fant ut at to av navnene jeg likte best ligger på topp 10 nå :/ Så må man bare bestemme seg om det er så fint at det er ok at det er 3-4 andre med samme navn på trinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...