Gå til innhold

Kos og kaos

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg booka to netter på hotell i Oslo i begynnelsen av juli :strix: S skal på besteforeldreferie, så vi tre andre tar oss en miniferie i ministorbyen imens :nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så deilig da :) Godt å komme seg vekk litt :)

Gjest Neferet
Skrevet

Synes å huske fra sist at det var mest praktisk informasjon, f.eks avtale rekkefølgen man går inn i, hvilket barn som døpes først, klokkeslett for oppmøte, hvor man kan gå for å skifte bleie osv :)

Det var jo forsåvidt ganske logisk :jepp: Jeg var litt spent på om det var en samtale om bakgrunn og tro og trosopplæring og sånt, det hadde kanskje ikke vært like spennende for alle :ler:

Hurra for hotelltur og S på besteforeldreferie! :hoppe:

Skrevet

Nei, heldigvis ingenting om tro... ;) Husker jeg var smånervøs for det sist, for jeg følte ikke jeg kunne si at det handlet mest om tradisjon og forventninger fra familien... :sjenert: Jeg synes det er viktig å ha grunnleggende kunnskap om religion generelt, og særlig kristendom siden vi tross alt bor i Norge, men man får jo ikke akkurat automatisk det av å være døpt ;)

Skrevet (endret)

Eller jo, på et vis gjør man kanskje det. S fikk nemlig en sangbok med typiske søndagsskolesanger til sin dåp, og den har vi sunget fra hver kveld i det siste. Det er utrolig morsomt å sniklytte til han godeste, han synger i vei til tross for at han ikke kan melodiene.. :hoho: Uansett, den boka har hittil ledet til samtaler om både engler, folding av hender osv. Greit å ha en "motvekt" til den religionsnøytrale barnehagen, så ikke ungene vokser opp til å tro at vi feirer påske fordi påskekyllingene kom ut av egget :rolleyes:

Jeg har sagt til noen at R ønsker seg en barnebibel til dåpen. Om vi leser "eventyr" om Jesus eller om Dora på sengekanten er neppe noe som betyr noe fra eller til så lenge de er små, men da kjenner de i hvert fall historiene til senere. Synes det er en viktig del av vår felles bakgrunn, og ikke minst grunnlag for massevis av språklige referanser osv osv :Nikke:

Endret av Mazilla
Skrevet

Jeg husker at min bror fikk en sånn barnebibel i kirka når han var kanskje 4 år. Og jeg elska å sitte og lese i den :fnise: I følge mamma var jeg kristendomsorakelet som visste alt mulig om hvorfor vi feira hva. Nå derimot husker jeg ikke det døyt :fnise:

Her døpte vi også mest på tradisjon. Jeg synes det er en fin måte å feire et nytt liv på. Og i tillegg så tror jeg ikke ungene våre har vondt av å lære om kristendommen :opplyser:

Nå bor jo vi virkelig i bibelbeltet hvor det deiser ned en minipreken i postkassa hver måned fra den lokale pensjonerte presten som ønsker å spre sitt gode budskap.. Samt at Jehovas har dunka på døra vår x antall ganger. Så tror ikke ungene våre slipper unna kristendommen uansett hva vi gjør :fnise:

Gjest Neferet
Skrevet

Da kjære skulle være fadder i 2006 fikk hun utdelt en brosjyre om hva fadderen kunne gjøre som en del av sin rolle. Blant annet sto det: "Kjøpe kassetter med kristne barnesanger". Kjære fant ut at det skulle hun gjøre hvis hun fant noen. Lenge siden vi har sett kassetter noe sted egentlig... :ler:

Skrevet

Vi har kassettspiller i bilen faktisk! :hoho: Den er ikke såå gammel heller... Eller, 2004 begynner jo å bli en stund siden, men likevel.. ;)

Vi bor like ved Rikets sal, men har faktisk aldri hatt Jehovas vitner på døra :)

Skrevet

Jeg var også nervøs for hva dåpssamtalen skulle gå ut på og hadde forberedt meg på en del spørsmål. Men det var jo bare en praktisk gjennomgang. Ble nesten litt skuffa, jeg skulle jo briljere med gjennomtenkte svar :fnise: Husker forresten da vi var i Kristiansand for fire år siden, det første som skjedde (før jeg hadde kommet meg ut av bilen faktisk) var at det kom en kar som skulle ha oss med på et kristent møte dagen etter. Da tenkte jeg at er vi i bibelbeltet :ler:

Skrevet

Jeg var også nervøs for hva dåpssamtalen skulle gå ut på og hadde forberedt meg på en del spørsmål. Men det var jo bare en praktisk gjennomgang. Ble nesten litt skuffa, jeg skulle jo briljere med gjennomtenkte svar :fnise: Husker forresten da vi var i Kristiansand for fire år siden, det første som skjedde (før jeg hadde kommet meg ut av bilen faktisk) var at det kom en kar som skulle ha oss med på et kristent møte dagen etter. Da tenkte jeg at er vi i bibelbeltet :ler:

hahahaha :skratte: Velkommen til Sørlandet :P Rart det ikke finnes en plakat med Jesus på i det man krysser grensa til Vest-Agder :ler:

Jeg forventa en skikkelig grilling på dåpsamtalen. Men presten var ganske kul egentlig. Fikk innkalling av han på sms faktisk :P Og han spurte aldri hvorfor vi ville døpe.

Ble ganske overraska over hvor enkelt opplegget var :) Hele kirka var stappfull på dåpsdagen da. Aldri sett så mange folk ta nattverd i hele mitt liv. Gladkristne synder visst ganske mye :fnise:

Gjest Neferet
Skrevet

Vi har kassettspiller i bilen faktisk! :hoho: Den er ikke såå gammel heller... Eller, 2004 begynner jo å bli en stund siden, men likevel.. ;)

Kassettspiller tror jeg ganske mange har i hus eller bil fortsatt, men det å finne noe nytt å putte i den er nok litt mer utfordrende... :ler: Selv om det faktisk finnes opptakskassetter å få kjøpe fortsatt! :jepp:

Skrevet

Kassettspiller tror jeg ganske mange har i hus eller bil fortsatt, men det å finne noe nytt å putte i den er nok litt mer utfordrende... :ler: Selv om det faktisk finnes opptakskassetter å få kjøpe fortsatt! :jepp:

hahaha.. Selger sikkert som hakka møkk de kassettene vil jeg tro :fnise:

Jeg er så bortskjemt at jeg må fnise litt når jeg hører og seg folk som har kassetspiller i bilen. :P

Men når det er sagt så måtte jeg teste min egen kassetspiller her om dagen. Har fortsatt stereoanlegget jeg kjøpte for konfirmasjonspengene mine, og i den er det jo kassetspiller. Mamma kom for en liten stund siden med et par av mine gamle kassetter. bla. Mikkemus og sesam stasjon hørespill. Og jeg hadde sååååå lyst til å spille det av.

Men så funker ikke kassetspilleren min :( Tydelig jeg kjørte den litt for hardt når jeg på mine yngre dager flittig tok opp sanger fra Topp 20 hver lørdag :hoho:

Åssen skal jeg få spilt de av nå? Må rote i gamle saker og se om jeg finner den kule blå walkmannen min :ler:

Gjest Keljo
Skrevet (endret)

Eller jo, på et vis gjør man kanskje det. S fikk nemlig en sangbok med typiske søndagsskolesanger til sin dåp, og den har vi sunget fra hver kveld i det siste. Det er utrolig morsomt å sniklytte til han godeste, han synger i vei til tross for at han ikke kan melodiene.. :hoho: Uansett, den boka har hittil ledet til samtaler om både engler, folding av hender osv. Greit å ha en "motvekt" til den religionsnøytrale barnehagen, så ikke ungene vokser opp til å tro at vi feirer påske fordi påskekyllingene kom ut av egget :rolleyes:

Jeg har sagt til noen at R ønsker seg en barnebibel til dåpen. Om vi leser "eventyr" om Jesus eller om Dora på sengekanten er neppe noe som betyr noe fra eller til så lenge de er små, men da kjenner de i hvert fall historiene til senere. Synes det er en viktig del av vår felles bakgrunn, og ikke minst grunnlag for massevis av språklige referanser osv osv :Nikke:

Helt enig i dette! Vi vil at hun skal velge selv hva hun tror på, men hun blir jo oppdratt etter vårt levesett. Vi synger også religiøse sanger og rim til henne, men også vanlige norske sanger. Litt av alt egentlig ;) Her er det veldig morsomt når mannen skal synge norske nattasanger, som han aldri har hørt før vi fikk henne, så han bare putter inn noen ord her og der inn i melodiene. :ler: Endret av Keljo
Skrevet

Lurer på om barnesangimprovisasjon er en typisk mannegreie! Kan nesten høres sånn ut :fnise:

I bilen vår går det hovedsakelig i Kardemomme by, så hele familien kan den omtrent utenat. Koselig at Thorbjørn Egner "overlever" gjennom generasjon etter generasjon :jepp: Det er jo ikke så fryktelig lett å få tak i andre kassetter, så vi må nesten bare høre på de få vi har ;) Når det er sagt, så hører jeg i grunnen mest på radio når jeg kjører alene...

Nå er min eldste lille jente i stua og ser på barnetv alene for første gang. Hun blir så fort stor..! :grine: Heldigvis har jeg en ubrukelig liten klump i sprinkelsenga ved siden av meg som fremdeles er fullstendig avhengig av mammaen sin... :rodmer: I natt var hun faktisk bare våken for mat én gang. Det er vel et tegn på at hun også vokser til, men akkurat når det kommer til å redusere antall nattmåltider er jeg ikke så veldig lei meg for akkurat det ;)

Jeg så en nyfødt her om dagen, og herregud så liten h*n var! Min lille bolle så ut som en kjempe ved siden av. Samtidig er hun heldigvis ikke så altfor stor enda selv heller, så jeg får bare nyte dagene alt jeg kan! ;)

Skrevet (endret)

"her i kardemomme er det veldig godt å bo. Alle har det deilig for her tar vi det med ro. Bakern baker kaker og skomakern lager skooooo. Og alle spiser middag klokka to" :romeo:

Får i hvertfall ungen til å halvveis tie stille i bilen :P Du må skaffe deg sånn ny bil med bluetooth handsfree tilkobling. Gull å ha ;) Bare si til mannen at du vil ha, så burde han vel skaffe det :fnise:

Endret av Kakaoen
Skrevet

I og med at han kjøper seg en flunka ny golf hver 20. måned har han merkelig nok ikke så stort behov for å oppgradere privatbilen ;)

Skrevet

S har reist på overnattingsbesøk til svigers, og vi andre slapper av og nyter en rolig ettermiddag. Han godeste forbereder middag, mens min jobb er å sløve i sola og rugge litt på vogna i blant. Jeg er trøtt i dag, tror nesten jeg har sovet for mye de siste par nettene. I natt var R bare våken for å spise én gang. Klager ikke over det altså! :nigo:

Alt er klart til dåpen i morgen, og jeg tror det blir en fin dag :) Eller, alt er i grunnen ikke klart når jeg tenker meg om, men jeg stresser ikke av den grunn. Må henge tøyet til R til tørk og tre et rosa silkebånd gjennom dåpskjolen etterpå, men så er jeg i mål. Må bare finne ut hva jeg skal gå med selv.. Burde kanskje ikke ta det så med ro, men shit au ;)

Skrevet

Lykke til med dåp i morgen, håper det blir en flott dag! :)

Skrevet

Takk for det! Alt ligger til rette for en fin feiring :)

Skrevet

Lykke til med dåpsdagen i morgen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...