Gå til innhold

Baby og tv-titting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hvis folk har en så vanskelig hjemmesituasjon at de mener de ikke kan få spist, med mindre de setter spedbarnet foran en tv, da tenker jeg at vi snakker om mer enn et par minutter i uken.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Vanskelig hjemmesituasjon? Er du seriøs?

Folk klager over at noen sier andre er hysteriske, men DU ER VIRKELIG HYSTERISK!

Man har altså en vanskelig hjemmesituasjon dersom baby ligger på gulvet, tv er på og mor sitter også på gulvet og tar seg ei brødskive?!?! Nå må du roe deg ned noen hakk, makan til idioti og tullprat skal man jammen lete lenge etter! :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 6064d...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir vel litt som alkoholtråder og graviditet. Det er ingen som vet nøyaktig hvilket punkt som skader fosteret. De færreste tror vel at barn får varige skader av f.eks at mor drikker en teskje med rødvin en gang i svangerskapet. Men de færreste anbefaler det, og mange frykter at mødre som MÅ ha en teskje med rødvin, egentlig drikker mer enn en teskje rødvin.

Og hvis folk har en så vanskelig hjemmesituasjon at de mener de ikke kan få spist, med mindre de setter spedbarnet foran en tv, da tenker jeg at vi snakker om mer enn et par minutter i uken.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Når jeg leser slike innlegg tenker jeg at KG kanskje ikke er rette stedet å ta imot råd og få bekjentskaper!

Skulle ønske du kunne skrive med nick slik at jeg kan blokkere deg og slippe å lese slikt idioti igjen.

Er det slike folk man ønsker råd fra angående sine egne barn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke de to eksemplene er sammenlignbare. :)

Jeg forsøkte å billedliggjøre årsaken til at folk ikke sitter og heier frem fem minutter her og der. Ikke at alkohol og tv er det samme. Og det var faktisk en god sammenligning.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å billedliggjøre årsaken til at folk ikke sitter og heier frem fem minutter her og der. Ikke at alkohol og tv er det samme. Og det var faktisk en god sammenligning.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Nei, det var det ikke.

Anonymous poster hash: 8d530...945

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig hjemmesituasjon? Er du seriøs?

Folk klager over at noen sier andre er hysteriske, men DU ER VIRKELIG HYSTERISK!

Man har altså en vanskelig hjemmesituasjon dersom baby ligger på gulvet, tv er på og mor sitter også på gulvet og tar seg ei brødskive?!?! Nå må du roe deg ned noen hakk, makan til idioti og tullprat skal man jammen lete lenge etter! :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 6064d...b49

Hvis du har en baby som kun er fornøyd hvis du setter den foran en tv når du skal lage deg en brødskive, ja da tror jeg du har det vrient.

Hvor mye ser egentlig babyene deres på tv? Høres helt vilt ut for meg.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser slike innlegg tenker jeg at KG kanskje ikke er rette stedet å ta imot råd og få bekjentskaper!

Skulle ønske du kunne skrive med nick slik at jeg kan blokkere deg og slippe å lese slikt idioti igjen.

Er det slike folk man ønsker råd fra angående sine egne barn?

Ja, Gidameg. Tenk at noen faktisk foreslår å ikke sette spedbarn foran en tv for å passivisere barnet fra fødsel av. Jøss, jeg må jo virkelig være en psykopat.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har en baby som kun er fornøyd hvis du setter den foran en tv når du skal lage deg en brødskive, ja da tror jeg du har det vrient.

Hvor mye ser egentlig babyene deres på tv? Høres helt vilt ut for meg.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Hvem i alle dager har sagt noe om at babyen kun er fornøyd om den ser på tv?!?!

Du er jo helt på viddene her!

Det var snakk om fem minutter, EN dag!

Er det noe/noen som er ville her så er det deg!

Anonymous poster hash: 6064d...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Gidameg. Tenk at noen faktisk foreslår å ikke sette spedbarn foran en tv for å passivisere barnet fra fødsel av. Jøss, jeg må jo virkelig være en psykopat.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Gratulerer, du har virkelig forstått hva diskusjonen dreier seg om. :sarkasme:

Det er ingen som har påstått at det er å anbefale å la babyer se på TV. Det noen har reagert på er hysteriske kommentarer om at man må ha babyen i slynge mens man går på do og hvis babyer ser 5 min TV, så har man tydeligvis en vanskelig hjemmesituasjon og helst burde bli fratatt ungen av BV.

Anonymous poster hash: 8d530...945

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i alle dager har sagt noe om at babyen kun er fornøyd om den ser på tv?!?!

Du er jo helt på viddene her!

Det var snakk om fem minutter, EN dag!

Er det noe/noen som er ville her så er det deg!

Anonymous poster hash: 6064d...b49

Nei, jeg er ikke spesielt vill. Jeg konstaterer at flere i denne tråden mener at de ikke kan gå på toalettet, spise mat, åpne opp en dør hvis det ringer på, smøre en brødskive etc. uten at de har firlinger med 24-timers kolikk som ILLSKRIKER med mindre de setter alle fire foran en tv.

Men selvsagt er dette kun 5 minutter hver dag.

Disse tingene tar for meg mer enn fem minutter hver dag. Så jeg konstaterer at enten lever dere veldig merkelige liv, eller dere overdriver i denne tråden, eller dere lar babyene deres se enormt mye på tv.

Ikke rettet til trådstarters innlegg, diskusjonen har nå tydeligvis blitt langt mer allmenn.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Gidameg. Tenk at noen faktisk foreslår å ikke sette spedbarn foran en tv for å passivisere barnet fra fødsel av. Jøss, jeg må jo virkelig være en psykopat.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

"....passifisere barnet fra fødsel....." :sjokkert:

Du sier da virkelig at man må ha en "vanskelig hjemmesituasjon" dersom baby ser på tv mens mor smører ei jævla brødskive!

Jeg vil ikke kalle deg psykopat, bare en som er fullstendig useriøs, smakløs og kommer med utsagn om ting du har tatt ut av intet. Altså ingen jeg ville tatt imot råd fra i noen som helst tråd ang. egne barn! Derfor hadde det vært flott å vite nicket ditt, fint å få blokkert useriøse idioter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har virkelig forstått hva diskusjonen dreier seg om. :sarkasme:

Det er ingen som har påstått at det er å anbefale å la babyer se på TV. Det noen har reagert på er hysteriske kommentarer om at man må ha babyen i slynge mens man går på do og hvis babyer ser 5 min TV, så har man tydeligvis en vanskelig hjemmesituasjon og helst burde bli fratatt ungen av BV.

Anonymous poster hash: 8d530...945

Det der er stråmannsargumentasjon, men det regner jeg med du vet.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er stråmannsargumentasjon, men det regner jeg med du vet.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

På seg selv kjenner man andre…

Anonymous poster hash: 8d530...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"....passifisere barnet fra fødsel....." :sjokkert:

Du sier da virkelig at man må ha en "vanskelig hjemmesituasjon" dersom baby ser på tv mens mor smører ei jævla brødskive!

Jeg vil ikke kalle deg psykopat, bare en som er fullstendig useriøs, smakløs og kommer med utsagn om ting du har tatt ut av intet. Altså ingen jeg ville tatt imot råd fra i noen som helst tråd ang. egne barn! Derfor hadde det vært flott å vite nicket ditt, fint å få blokkert useriøse idioter.

Ja, hvis ens eneste middel for å få en baby til å ikke gråte er tv, og man ikke kan få gjort noenting uten tv vil jeg absolutt si man må ha en vanskelig hjemmesituasjon. Spesielt hvis man i tillegg anser det som hysterisk at de fleste spedbarn foretrekker kroppskontakt.

Ellers: Hvis du siterer, foretrekker jeg at du siterer ordrett.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvis ens eneste middel for å få en baby til å ikke gråte er tv, og man ikke kan få gjort noenting uten tv vil jeg absolutt si man må ha en vanskelig hjemmesituasjon. Spesielt hvis man i tillegg anser det som hysterisk at de fleste spedbarn foretrekker kroppskontakt.

Ellers: Hvis du siterer, foretrekker jeg at du siterer ordrett.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Det er da virkelig det du sier!

Hvem har sagt at man gjør dette fordi det er eneste middel? Kanskje du skal lese HI en gang til?!

Og hvor i svarte står det at babyer IKKE foretrekker kroppskontakt?

Leser vi samme tråd?

Og hvorfor tør du ikke komme med slikt VÅS under nick? Flaut? For det kan jeg virkelig skjønne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig det du sier!

Hvem har sagt at man gjør dette fordi det er eneste middel? Kanskje du skal lese HI en gang til?!

Og hvor i svarte står det at babyer IKKE foretrekker kroppskontakt?

Leser vi samme tråd?

Og hvorfor tør du ikke komme med slikt VÅS under nick? Flaut? For det kan jeg virkelig skjønne!

Ja, det er det jeg sier. Men du siterte meg med skrivefeil. Jeg snakker ikke om HIs innlegg. Jeg snakker om tråden slik den har utviklet seg. Flere brukere kalte en annen bruker for hysterisk, fordi hun foretrakk bæresjal fremfor tv.

Anonym bruker sier meg omtrent like mye som det "Novemberellie" gjør. Jeg skriver alltid under anonym bruker, uansett hva jeg debatterer.

Når forskning forteller deg at det kan være skadelig for babyens utvikling å la den så på tv, finner jeg det absurd at dere klikker i vinkel når noen foreslår at man skal følge forskningen, og prøve å oppfostre babyer uten tv-titting.

Fem minutter her og der er lang tid for en baby som kun har vært noen måneder ut av magen.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gjort det. Min sønn har akkurat fått begynt å se litt på tv. Han er snart 2,5 år! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er det jeg sier. Men du siterte meg med skrivefeil. Jeg snakker ikke om HIs innlegg. Jeg snakker om tråden slik den har utviklet seg. Flere brukere kalte en annen bruker for hysterisk, fordi hun foretrakk bæresjal fremfor tv.

Anonym bruker sier meg omtrent like mye som det "Novemberellie" gjør. Jeg skriver alltid under anonym bruker, uansett hva jeg debatterer.

Når forskning forteller deg at det kan være skadelig for babyens utvikling å la den så på tv, finner jeg det absurd at dere klikker i vinkel når noen foreslår at man skal følge forskningen, og prøve å oppfostre babyer uten tv-titting.

Fem minutter her og der er lang tid for en baby som kun har vært noen måneder ut av magen.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Så forskning sier at 5 minutter med tv er skadelig for en baby? Link? Fortsatt ingen som har kommet med en sikker kilde på dette.

Mi er 3 måneder og hun er i stua sammen med oss på ettermiddagen/kveld. Tv står på ganske ofte så om hun ligger på armen min, på gulvet eller sitter i vippestolen sin så kan hun få glimt av tvén stadig vekk. Slik har det vært med mine to store barn også, og så vidt jeg vet har de ikke tatt skade av det. Jeg lurer veldig på hva slags skade det er snakk om, jeg. :eeeh: Sier forskningen din noe om det?

Fem minutter er fem minutter enten du er 1 måned eller 50 år.

Og det med bæresjal: Jeg mener man er ganske hysterisk dersom man mener at man må ta på seg et bæresjal, putte ungen oppi og ta den med seg på do. Må jeg på do, så går jeg på do. Vesla kan ligge på teppet sitt på gulvet så lenge, og står tv´en på akkurat da så skrur jeg den ikke av fordi jeg tror hun kan ta skade av å se den de få minuttene jeg er borte.

Godt å vite at du skriver under anonym bruker i hver tråd, da, for de tar jeg sjelden så seriøst uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forskning sier at 5 minutter med tv er skadelig for en baby? Link? Fortsatt ingen som har kommet med en sikker kilde på dette.

Mi er 3 måneder og hun er i stua sammen med oss på ettermiddagen/kveld. Tv står på ganske ofte så om hun ligger på armen min, på gulvet eller sitter i vippestolen sin så kan hun få glimt av tvén stadig vekk. Slik har det vært med mine to store barn også, og så vidt jeg vet har de ikke tatt skade av det. Jeg lurer veldig på hva slags skade det er snakk om, jeg. :eeeh: Sier forskningen din noe om det?

Fem minutter er fem minutter enten du er 1 måned eller 50 år.

Og det med bæresjal: Jeg mener man er ganske hysterisk dersom man mener at man må ta på seg et bæresjal, putte ungen oppi og ta den med seg på do. Må jeg på do, så går jeg på do. Vesla kan ligge på teppet sitt på gulvet så lenge, og står tv´en på akkurat da så skrur jeg den ikke av fordi jeg tror hun kan ta skade av å se den de få minuttene jeg er borte.

Godt å vite at du skriver under anonym bruker i hver tråd, da, for de tar jeg sjelden så seriøst uansett...

Dere er så voldsomme på å skrike etter link med en gang noen kommer med en påstand (og forresten har du nok ikke lest noen av de linkene som har blitt lagt inn her, da hadde du visst at tv-titting hos barn knyttes til blant annet konsentrasjonsvansker, lese- og skrivevansker, ADHD og fedme - noe som mest sannsynlig ikke vil vise seg før om mange år, så å si at "min baby har ikke tatt skade av det" blir for dumt, det kan du ikke si før det når skolealder, minst). Jeg synes AB hadde en fin sammenligning. Ingen forskning viser HVOR MYE tv barnet kan se uten å ta skade av det, derfor så blir det anbefalt at barnet ikke skal se NOE på tv før det blir tre år.

Ingen forskning sier noe om HVOR MYE alkohol du kan drikke i svangerskapet, mange steder drikker man et glass her og der, uten at barna får føtalt alkoholsyndrom, men fordi man ikke kan anslå nøyaktig mengde, så anbefaler man at man er totalt avholden. Og det greier de fleste gravide de ni månedene det tar.

Jeg lurer på om mange i denne tråden ser VELDIG mye på tv selv, og normaliserer det veldig. Det er ikke normalt for en baby å se på tv. Ingenting ved konseptet tv er normalt eller naturlig. Faktisk er ikke hjernen vår i stand til å forstå det som foregår på tven før man er to år.

Anonymous poster hash: 6305b...fb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forskning sier at 5 minutter med tv er skadelig for en baby? Link? Fortsatt ingen som har kommet med en sikker kilde på dette.

Mi er 3 måneder og hun er i stua sammen med oss på ettermiddagen/kveld. Tv står på ganske ofte så om hun ligger på armen min, på gulvet eller sitter i vippestolen sin så kan hun få glimt av tvén stadig vekk. Slik har det vært med mine to store barn også, og så vidt jeg vet har de ikke tatt skade av det. Jeg lurer veldig på hva slags skade det er snakk om, jeg. :eeeh: Sier forskningen din noe om det?

Fem minutter er fem minutter enten du er 1 måned eller 50 år.

Og det med bæresjal: Jeg mener man er ganske hysterisk dersom man mener at man må ta på seg et bæresjal, putte ungen oppi og ta den med seg på do. Må jeg på do, så går jeg på do. Vesla kan ligge på teppet sitt på gulvet så lenge, og står tv´en på akkurat da så skrur jeg den ikke av fordi jeg tror hun kan ta skade av å se den de få minuttene jeg er borte.

Godt å vite at du skriver under anonym bruker i hver tråd, da, for de tar jeg sjelden så seriøst uansett...

Men det du beskriver her er jo ikke fem minutter? Det har vært flere linker i denne tråden, bl.a: http://adc.bmj.com/content/97/11/935.full.pdf+html?sid=f6037d71-1dce-4b49-bd80-4ed6423e639c

Hvis du er interessert i temaet, kan du søke videre på "toddlers television effects" f.eks

Jeg har ikke tid nå, men jeg kan sikkert se om jeg rekker å grave frem noen flere linker til forskning på området i løpet av noen dager. Med mindre ingen her er interesserte i å lese reell forskning om emnet, men kun rasjonalisere egne valg, som jeg har en mistanke om.

Ellers er det ganske stor forskjell på femti år gamle menn og spedbarn. Hjerneutviklingen til et spedbarn er på et helt annet nivå enn en femti år gammel mann. Og babyer trekkes til skjermer som møll trekkes til lys. Hvis tv-en står på i timevis ettermiddag og kveld, vil babyen ha fått svært mye skjermtid i løpet av bare en dag.

Det spiller faktisk en rolle hva slags miljø vil lar barna vokse opp i. Barnets utvikling vil selvsagt påvirkes av mye tv-titting fra tidlig alder. Det er nå som det er, uansett hvor tungvint det kan være for oss som er foreldre.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem minutter er fem minutter enten du er 1 måned eller 50 år.

Dette stemmer ikke helt. For en baby på 1 måned som sover 20 timer i døgnet er fem minutter en myye større andel av den våkne tiden, enn for en på femti som er våken fra 07.00-23.30 hver dag.

Anonymous poster hash: 6305b...fb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...