Gå til innhold

Baby og tv-titting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må dere bruke ordet "hysteri" hver gang noen stiller spørsmålstegn ved ting dere åpenbart gjør med babyene deres?

Det må kunne gå an å ha en interessant diskusjon om barneoppdragelse, uten at det blir trukket inn skjellsord? Eller er vi så sårbare når det kommer til spørsmål om oppdragelse?

Om det er skadelig/bra/helt greit for babyer å se på tv, er jo et veldig relevant og interessant spørsmål i dagens samfunn. Jeg skulle ønske det gikk an å ha en interessant diskusjon om det, uten at hysteri-kortet ble brukt.

Selv er jeg svært skeptisk til babyer og tv-titting, men jeg synes det er svært vanskelig å unngå. Særlig når vi er på besøk hos andre. Hva gjør dere som ikke er så glad i at baby ser på skjerm i slike situasjoner?



Anonymous poster hash: 5f07e...0e9
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Særlig når vi er på besøk hos andre.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Har folk på tven når de har besøk? :sjokkert: Det er da rimelig frekt! Nå står tven sjeldent på her i huset med mindre vi skal se noe (mannen ser nyheter og sport etter jobb, og så ser vi gjerne en serie enten på tuneren eller via nettet på kvelden, men ellers er da tven av når vi ikke skal se noe. Om jeg får besøk så skrur jeg ikke på tven... Og skal jeg se en episode av en serie jeg følger med på, så setter jeg heller på opptak. Tror jeg ville bedt dem om å skru av tven mens de hadde besøk.

Endret av Kjemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til babyer(og barn for den saks skyld) som får se på tv. Men jeg dømmer absolutt ikke de som gjør det. Koser barnet seg med dette og det ikke blir altfor mye kan jeg ikke skjønne at dette skal skade barnet på noen måte. Jeg har selv ikke fått barn enda og selv om jeg har planer om å holde fremtidige barn unna tv-titting så lenge som mulig og å begrense det mest mulig senere i oppveksten så er det ikke dermed sagt at jeg hadde klart å holde dette helt som jeg har planlagt. Å sette på TV kan jo være en enkel løsning om man har noe man virkelig trenger å få gjort og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk på tven når de har besøk? :sjokkert: Det er da rimelig frekt! Nå står tven sjeldent på her i huset med mindre vi skal se noe (mannen ser nyheter og sport etter jobb, og så ser vi gjerne en serie enten på tuneren eller via nettet på kvelden, men ellers er da tven på når vi ikke skal se noe. Om jeg får besøk så skrur jeg ikke på tven... Og skal jeg se en episode av en serie jeg følger med på, så setter jeg heller på opptak. Tror jeg ville bedt dem om å skru av tven mens de hadde besøk.

Jøss så høytidelig du er da! Om jeg stikker bort til naboen en times tid på formiddagen hadde jeg da aldri bedt henne skru av tv'en! Men du kjenner sikkert ingen som ser på tv på formiddagen :-)

Om jeg er hos venninner ser vi til og med på tv SAMMEN! Vi er helt gale da!

Anonymous poster hash: 6064d...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på besøk til noen med en baby, og så står tven på under hele besøket? Da mangler man grunnleggende respekt for hverandre synes jeg. Og nei, jeg ser ikke tv på formiddagen. Har vært sykemeldt i nesten seks måneder i høst og vinter, og hatt god anledning til å se masse på idiot-tv på dagtid, men det har ikke fristet. Har lest masse bøker da. (Har ikke barn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke anbefalt å la babyer se på tv. I Australia ble det foreslått å forby barn under to år å se på tv. Gjennomsnittlige australske babyer på 4 måneder i Australia 44 minutter, i USA 1,2 timer ...

Link om baby og tv-titting. For videre lesning kan dere søke på "television effects toddlers":

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100503161229.htm



Anonymous poster hash: 5f07e...0e9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du går på besøk til noen med en baby, og så står tven på under hele besøket? Da mangler man grunnleggende respekt for hverandre synes jeg. Og nei, jeg ser ikke tv på formiddagen. Har vært sykemeldt i nesten seks måneder i høst og vinter, og hatt god anledning til å se masse på idiot-tv på dagtid, men det har ikke fristet. Har lest masse bøker da. (Har ikke barn)

Så flink du er! Flink flink flink flink FLINK!

Tenk å se på tv på dagtid!!! Idiottv også, da!

Jeg er glad jeg ikke har så pertentlige og hovne venner som deg! En gang så venninna mi og jeg på film midt på dagen, vi! Mens ungene sov, også våknet de og vi så ferdig hele filmen MED våkne barn! Crazy ladies!

Anonymous poster hash: 6064d...b49

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja. Bra dere ABer fikk noe å rope "hysteri!" for igjen. Det kunne jo blitt litt kjedelig å faktisk diskutere konstruktivt.

Og det konstruktive du har kommet med er?

Anonymous poster hash: 8d530...945

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg rydde for å underholde han? Han har ikke lyst å sitte å glane på at jeg rydder vel.

Han er 8.5 måned og er vel litt mer interessert i andre ting. Enten sitter han oppreist å gyner ellers så ligger han nede og gynger med hendene. Så han får jo litt trening uansett. Tv er jo ikke skadelig å se på i små perioder.

Anonymous poster hash: 03f08...990

Vippestol til en unge på 8,5 mnd. Hmmm

Anonymous poster hash: 95bd8...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det konstruktive du har kommet med er? Anonymous poster hash: 8d530...945

Jeg gidder da ikke skrive innleggene mine på nytt ;)

Er enig med den som skrev at ordet hysteri er overbrukt. Det er liksom ikke lov å være uenig uten å bli kalt hysterisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingguttene våre hadde kolikk, de ville ikke ligge 1 sekund en gang på bakken, de ville ikke bli båret, prøvde alle bæretøy, de likte heller ikke vogna i starten. I vippestol, med drømmehagen og smokken i munn var de stille og rolige. Det var det eller å bli gal for å si det slik. Det var redningen for oss og jeg har ikke noe dårlig samvittighet. Hadde de roet seg på andre måte ville jeg selvsagt ikke løst det på den måten.

Nå er de snart et år og TV er ikke så spennende, men sang og gulvlek. Man må gå på do, spise litt og beholde vettet og så løser man det på best mulig måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på do et par ganger med babyen i bæresjalet, null problem. Tisset i noen få sekunder og gadd ikke ta han ut av sjalet, la han hyle og så putte han i sjalet igjen. Da var han under en mnd gammel tror jeg og vi brukte ikke vippestolen, tenkte ikke på tv men hadde ikke brukt tv til en så liten baby. Og det at jeg var på do med babyen gjør meg til en supermamma? :fnise: I mitt hode er det motsatt, at supermødre overhodet ikke er på do med babyen.

Her hjelper det noen ganger å ha radioen på el musikk. Ikke på full guffe selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 41990...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet man jo ikke, men jeg ville personlig droppet det fordi babyen kan bli overstimulert. Jeg kan ikke finne én eneste grunn til å sette en tre måneder gammel baby foran tv-en.

Grunner:

- man må på do

- man må spise

- man må ordne seg selv

- det ringer på døra

- man må sette på klær

Osv osv osv

Anonymous poster hash: 7bdb2...3da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunner:

- man må på do

- man må spise

- man må ordne seg selv

- det ringer på døra

- man må sette på klær

Osv osv osv

Anonymous poster hash: 7bdb2...3da

- ta med ungen på do, i vippestol eller babygym

- spis når ungen spiser

- igjen, vippestol eller babygym mens de ser på at du dusjer og ordner deg

- åpne døra med ungen på armen

- ta med ungen på vaskerommet, mini synes det er kjempegøy

Anonymous poster hash: 244b4...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner:

- man må på do

- man må spise

- man må ordne seg selv

- det ringer på døra

- man må sette på klær

Osv osv osv

Anonymous poster hash: 7bdb2...3da

Jeg gjorde alt dette uten å bruke tv, og jeg hadde en ganske klengete baby. Men for all del, folk får gjøre som de vil. Men om man skal bruke tv til alle disse tingene hver dag så blir det ganske mye tv!
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner:

- man må på do

- man må spise

- man må ordne seg selv

- det ringer på døra

- man må sette på klær

Osv osv osv

Anonymous poster hash: 7bdb2...3da

Det er virkelig foruroligende hvis folk bruker tv som barnevakt for spedbarn for alt det der. Forsterker mistanken om at når noen sier "bare noen minutter mens jeg spiser en brødskive", i virkeligheten er timevis til sammen i uken. Enda så mye firskning det har vært på temaet.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så flink du er! Flink flink flink flink FLINK!

Tenk å se på tv på dagtid!!! Idiottv også, da!

Jeg er glad jeg ikke har så pertentlige og hovne venner som deg! En gang så venninna mi og jeg på film midt på dagen, vi! Mens ungene sov, også våknet de og vi så ferdig hele filmen MED våkne barn! Crazy ladies!

Anonymous poster hash: 6064d...b49

Er du flink om du ikke føler behov for å sitte og se på tv på dagtid? Har du sett hva som går på tv på dagtid? Det er jo bare møl! Kakekrigen, og cupakekrigen, slankekrigen, pantelånerne fra gud vet hvor og unge mødre norge, sverige, finland og danmark, og teen mom, ekstrem oppussing, ekstreme samlere, ekstremt feite folk og diverse dårlige dokumentarer om folk med rare sykdommer, pluss en haug med repriser av serier fra 90-tallet. Føler ikke at jeg trenger noe pluss i margen for at jeg klarer å la være å se på dette, akkurat...

Den jeg svarte mente det var vanskelig å holde babyen unna tv-titting når hun var på besøk, og det var det jeg reagerte på. Om du har lyst å se film eller annen tv sammen med venninna di på dagtid så er det helt greit, men da antar jeg at dere begge er enige om det? Om jeg hadde tatt med meg en baby på besøk til noen hadde jeg blitt rimelig paff om vedkommende heller ble sittende å se på en reprise av kakekrigen enn å snakke med meg og ha oppmerksomhet på babyen.

Jeg går ikke så mye på besøk til folk, men jeg har et par gode venninner jeg er mye hos, den ene har ikke tv i stua, kun i kjellerstua (og der sitter vi ikke), og den andre har tv i stua, men ikke tuner, altså ingen kanaler. Jeg hadde heller ikke kanaler når jeg bodde for meg selv, men mannen ønsker det, derfor har vi det. Ellers er det vanlig i min omgangskrets at man ikke ser så mye på tv, men heller ser utvalgte serier på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Interessant lesning for en førskolelærer dette. Denne tråden forklarer mye av hvorfor mange barn i dag er urolige, ukonsentrerte, har dårlig oppmerksomhet og lærevansker. De skal nemlig underholdes hvert våkne sekund fra de er født, enten det er av foreldre, søsken eller tv. En baby på 3 måneder har overhodet ikke verken behov eller utbytte av å se på tv. Den trenger heller ikke å underholdes hvert eneste sekund av mor som vasker opp eller hva det må være.

Overstimulering er et mer og mer utbredt problem. Mange barn kan ikke leke, de har dårlig utviklet fantasi og sliter sosialt. Etter snart 30 år i yrket, ser jeg stor forskjell på barn da og nå. Det er mye mer utfordrende å jobbe med barn i dag enn for 20 år siden, og mange flere trenger spesialpedagogisk hjelp.

Overstimuleringen starter tydeligvis veldig tidlig...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning for en førskolelærer dette. Denne tråden forklarer mye av hvorfor mange barn i dag er urolige, ukonsentrerte, har dårlig oppmerksomhet og lærevansker. De skal nemlig underholdes hvert våkne sekund fra de er født, enten det er av foreldre, søsken eller tv. En baby på 3 måneder har overhodet ikke verken behov eller utbytte av å se på tv. Den trenger heller ikke å underholdes hvert eneste sekund av mor som vasker opp eller hva det må være.

Overstimulering er et mer og mer utbredt problem. Mange barn kan ikke leke, de har dårlig utviklet fantasi og sliter sosialt. Etter snart 30 år i yrket, ser jeg stor forskjell på barn da og nå. Det er mye mer utfordrende å jobbe med barn i dag enn for 20 år siden, og mange flere trenger spesialpedagogisk hjelp.

Overstimuleringen starter tydeligvis veldig tidlig...

Men skal babyen ligge å gråte da eller? Hva gjør man hvis man ikke har mulighet til å bære babyen hele tiden?

Anonymous poster hash: 8f877...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal babyen ligge å gråte da eller? Hva gjør man hvis man ikke har mulighet til å bære babyen hele tiden?

Anonymous poster hash: 8f877...42c

Det blir jo opp til deg som mor å finne ut hva som er verst

- å la babyen gråte i fem minutter, ikke farlig, men KAN skade barnets utvikling

- å la babyen se på tv i fem minutter, ikke farlig, men KAN skade barnets utvikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...