Gå til innhold

Baby og tv-titting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Whitestripes

Men skal babyen ligge å gråte da eller? Hva gjør man hvis man ikke har mulighet til å bære babyen hele tiden?

Anonymous poster hash: 8f877...42c

Nei, selvfølgelig skal man ikke la babyen ligge å gråte, det har jeg aldri sagt. Men det er forskjell på å tenke at man må underholde babyen hvert våkne sekund, og å ta den opp hvis den gråter. Ser også at mange tar opp babyen ved det minste lille kny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunner:

- man må på do

- man må spise

- man må ordne seg selv

- det ringer på døra

- man må sette på klær

Osv osv osv

Anonymous poster hash: 7bdb2...3da

Jeg blir helt imponert om du ikke fikk gjort noe av det der uten å bruke tv'n som hjelp.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda så mye firskning det har vært på temaet.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Det er jo nettopp det det ikke har vært. Det er lite forskning på temaet og med svært få individer. Forskningen er derfor relativt dårlig og med mest indisier eller ved ekstrem bruk av tv. Har du ikke lest det som er linket til i tråden?

Anonymous poster hash: 7947e...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig skal man ikke la babyen ligge å gråte, det har jeg aldri sagt. Men det er forskjell på å tenke at man må underholde babyen hvert våkne sekund, og å ta den opp hvis den gråter. Ser også at mange tar opp babyen ved det minste lille kny.

Hvis et lite spedbarn gråter skal det plukkes opp.

Anonymous poster hash: 7947e...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et lite spedbarn gråter skal det plukkes opp.

Anonymous poster hash: 7947e...a83

...og umiddelbart settes foran tv-en. Man kan jo ikke bære barnet og risikere å skape en uvane.

:sarkasme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og umiddelbart settes foran tv-en. Man kan jo ikke bære barnet og risikere å skape en uvane.

:sarkasme:

Herregud det er lov å bruke huet. 5 minutter innimellom skader ikke

Anonymous poster hash: 6476b...e9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo nettopp det det ikke har vært. Det er lite forskning på temaet og med svært få individer. Forskningen er derfor relativt dårlig og med mest indisier eller ved ekstrem bruk av tv. Har du ikke lest det som er linket til i tråden?

Anonymous poster hash: 7947e...a83

Her er den nyeste forskningen på området: http://adc.bmj.com/content/97/11/935.full.pdf+html?sid=f6037d71-1dce-4b49-bd80-4ed6423e639c

Ut fra den studien blir det konkludert med at barn under tre år ikke skal se tv i det hele tatt. Som oppegående norske foreldre med masse informasjon om hva som er best for barnet, så følger dere vel det fra nå av?

Anonymous poster hash: 6305b...fb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den nyeste forskningen på området: http://adc.bmj.com/content/97/11/935.full.pdf+html?sid=f6037d71-1dce-4b49-bd80-4ed6423e639c

Ut fra den studien blir det konkludert med at barn under tre år ikke skal se tv i det hele tatt. Som oppegående norske foreldre med masse informasjon om hva som er best for barnet, så følger dere vel det fra nå av?

Anonymous poster hash: 6305b...fb0

Eh, har du lest det du linker til??? Det står at man bør utsette tv titting lengst mulig eller begrense det. Barn fra tre kan se 1-2 timer for å begrense den totale skaden tv-bruk kan gi med årene. Det er dessuten viktig at mange av barna i undersøkelsen hadde over 6 timer skjermtid hver dag og at det ikke ble satt noen begrensninger fra foreldrene.

Dette er ekstreme tilfeller, og fra USA og Canada. De europeiske tallene hadde ikke kommet inn enda.

Anonymous poster hash: 7947e...a83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den nyeste forskningen på området: http://adc.bmj.com/content/97/11/935.full.pdf+html?sid=f6037d71-1dce-4b49-bd80-4ed6423e639c

Ut fra den studien blir det konkludert med at barn under tre år ikke skal se tv i det hele tatt. Som oppegående norske foreldre med masse informasjon om hva som er best for barnet, så følger dere vel det fra nå av?

Anonymous poster hash: 6305b...fb0

Enig med den andre ABen. Les og forstå det du linker til. Du er vel samme person som i den andre tråden tror at google er en kilde.

Anonymous poster hash: 8d530...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, har du lest det du linker til??? Det står at man bør utsette tv titting lengst mulig eller begrense det. Barn fra tre kan se 1-2 timer for å begrense den totale skaden tv-bruk kan gi med årene. Det er dessuten viktig at mange av barna i undersøkelsen hadde over 6 timer skjermtid hver dag og at det ikke ble satt noen begrensninger fra foreldrene.

Dette er ekstreme tilfeller, og fra USA og Canada. De europeiske tallene hadde ikke kommet inn enda.

Anonymous poster hash: 7947e...a83

Hvilken artikkel har du lest da?

"By the age of 18 the average European child will have spent 3 years of 24h days watching screen media". Det handler ikke bare om Amerikanske barn, men barn i USA, Canada og Europa.

Anbefalingen er at man bør ikke utsette barn under tre år for skjermer, og i alle fall minimalisere det. Barn i alderen 3-7 kan se max 0,5-1 time hver dag. 7-12 år 1 time for dag, 12-15 år 1,5 time for dag, og over 16 år 2 timer for dag.

Anonymous poster hash: 6305b...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Hvis et lite spedbarn gråter skal det plukkes opp.

Anonymous poster hash: 7947e...a83

Har jeg sagt noe annet? Les skikkelig, du. Idiotien er jo å argumentere med at det er ok å sette barnet foran tv`n. Tror du en baby på 3 måneder gråter fordi den vil se på tv?

Dessuten sa jeg at ganske mange tar opp babyen bare den såvidt grynter, og det er ikke nødvendig.

Det er et under at barn har vokst opp i tidligere tider. Når man leser her inne, kan man jo bli aldeles matt over så mangt. Folk sier de ikke får gått på do, dusjet, spist eller kledd på seg når de har baby i hus. Da lurer jeg virkelig på hvorfor. Jeg har da også hatt baby, to ganger, men jeg evnet da å fikse dagligdagse gjøremål uten å sette en baby foran tv`n eller bære rundt på den hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du flink om du ikke føler behov for å sitte og se på tv på dagtid? Har du sett hva som går på tv på dagtid? Det er jo bare møl! Kakekrigen, og cupakekrigen, slankekrigen, pantelånerne fra gud vet hvor og unge mødre norge, sverige, finland og danmark, og teen mom, ekstrem oppussing, ekstreme samlere, ekstremt feite folk og diverse dårlige dokumentarer om folk med rare sykdommer, pluss en haug med repriser av serier fra 90-tallet. Føler ikke at jeg trenger noe pluss i margen for at jeg klarer å la være å se på dette, akkurat...

Den jeg svarte mente det var vanskelig å holde babyen unna tv-titting når hun var på besøk, og det var det jeg reagerte på. Om du har lyst å se film eller annen tv sammen med venninna di på dagtid så er det helt greit, men da antar jeg at dere begge er enige om det? Om jeg hadde tatt med meg en baby på besøk til noen hadde jeg blitt rimelig paff om vedkommende heller ble sittende å se på en reprise av kakekrigen enn å snakke med meg og ha oppmerksomhet på babyen.

Jeg går ikke så mye på besøk til folk, men jeg har et par gode venninner jeg er mye hos, den ene har ikke tv i stua, kun i kjellerstua (og der sitter vi ikke), og den andre har tv i stua, men ikke tuner, altså ingen kanaler. Jeg hadde heller ikke kanaler når jeg bodde for meg selv, men mannen ønsker det, derfor har vi det. Ellers er det vanlig i min omgangskrets at man ikke ser så mye på tv, men heller ser utvalgte serier på nett.

Du er jammen fjern! Har du hørt om Netflix?

Det gjør at man kan se på bra serier på tv på dagtid!!! Man må ikke sitte å se på kakekrigen! :fnise:

På dagen i dag satt jeg og så på en meget interessant dokumentar. Lærerik var den også, MIDT PÅ LYES DAGEN! Tenk at det går an! :danse:

Anonymous poster hash: 6064d...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jammen fjern! Har du hørt om Netflix?

Det gjør at man kan se på bra serier på tv på dagtid!!! Man må ikke sitte å se på kakekrigen! :fnise:

På dagen i dag satt jeg og så på en meget interessant dokumentar. Lærerik var den også, MIDT PÅ LYES DAGEN! Tenk at det går an! :danse:

Anonymous poster hash: 6064d...b49

Jada, ser mye på netflix jeg. Men skrur da av om jeg får besøk! Det gjør vel du også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, ser mye på netflix jeg. Men skrur da av om jeg får besøk! Det gjør vel du også?

Jeg er en av disse galingene som ser Netflix sammen med venninner, jeg!

Det er bare teit at du tror at alle som ser på tv på dagtid ser på idiot-tv, som du kaller det.

Anonymous poster hash: 6064d...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jammen fjern!

Anonymous poster hash: 6064d...b49

Det er bare teit at du tror at[...]

Anonymous poster hash: 6064d...b49

Hvorfor så hissige da? Hun andre som kommenterte også kalte meg ting, fordi jeg ikke ser på tv på dagtid. Jeg har da ikke sagt at jeg er noe bedre enn dere fordi jeg ikke ser på tv på dagtid. Jeg har bare ingen interesse av det. Da jeg var på sykehuset så jeg en del netflix på dagtid, fordi jeg kjedet meg, men når jeg er hjemme har jeg jo andre ting å drive med. Og det går en del tid i vas og fjas på nettet, slik som nå.

Og jeg går ut i fra at dersom du ser netflix på dagtid sammen med venninner, at dere begge ønsker å se på det? Den dama jeg svarte opplevde det som et problem at barnet hennes så på tv hos besøket, og da oppfatter jeg det som at hun ikke ble spurt om de skulle se på en serie sammen, men at tven sto på (antakeligvis på idiot-tv ;) ) og besøket ikke gjør mine til å skru av. Og det mener jeg er frekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men skal babyen ligge å gråte da eller? Hva gjør man hvis man ikke har mulighet til å bære babyen hele tiden?

Anonymous poster hash: 8f877...42c

Det finnes alternativer for det meste. I sånne tråder dukker gjerne ekstreme eksempler opp. Men de fleste av oss har altså ikke trillingbabyer med kolikk og ingen partner. Jeg lar ikke babyen min ligge og gråte, og jeg setter henne heller ikke foran tv-en. Uten at jeg er noen supermamma av den grunn. Jeg prøver meg litt frem. Selv har jeg en hund, og babyen var foreløpig ikke så begeistret for lekegrinden som jeg skulle ønske. Skal jeg i et annet rom, bærer jeg henne gjerne med og legger henne der, Og er hun sutrete den dagen, ja da får jeg liksom ikke gjort så innmari mye før vi er to.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har jo gått helt utenfor det trådstarter skrev om.

Det er vel ingen som påstår at det er supert at babyer ser timesvis på tv hver dag? Slik jeg har oppfattet det handler det om en mulighet for avlastning foran tv en gang i blant for å gjort noen småting.

Det finnes heller ingen dokumentasjon på at 5-15 min foran tv'en er direkte skadelig. Skadene kommer av en større sammenheng med mye skjermtid over tid, og mindre interaksjon med mennesker og hvile enn hva som er nødvendig for utviklingen.

Om noen har et barn som er såpass krevende at å bære på det dagen lang er det eneste som hjelper i tillegg til noen minutter foran TV'en, så kan jeg virkelig ikke skjønne at noen her kan påstå at det er skadelig for barnet å se på tv de ti minuttene mor får i ro fra bæring eller skrik mens hun spiser lunsj. Mor trenger sikkert ti minutter i fred for å ikke klikke, og barnet får jo åpenbart mye interaksjon med mennesker og forhåpentligvis hvile fra inntrykk (så lenge mor ikke sitter foran tv'en hele dagen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har jo gått helt utenfor det trådstarter skrev om.

Det er vel ingen som påstår at det er supert at babyer ser timesvis på tv hver dag? Slik jeg har oppfattet det handler det om en mulighet for avlastning foran tv en gang i blant for å gjort noen småting.

Det finnes heller ingen dokumentasjon på at 5-15 min foran tv'en er direkte skadelig. Skadene kommer av en større sammenheng med mye skjermtid over tid, og mindre interaksjon med mennesker og hvile enn hva som er nødvendig for utviklingen.

Om noen har et barn som er såpass krevende at å bære på det dagen lang er det eneste som hjelper i tillegg til noen minutter foran TV'en, så kan jeg virkelig ikke skjønne at noen her kan påstå at det er skadelig for barnet å se på tv de ti minuttene mor får i ro fra bæring eller skrik mens hun spiser lunsj. Mor trenger sikkert ti minutter i fred for å ikke klikke, og barnet får jo åpenbart mye interaksjon med mennesker og forhåpentligvis hvile fra inntrykk (så lenge mor ikke sitter foran tv'en hele dagen).

Blir vel litt som alkoholtråder og graviditet. Det er ingen som vet nøyaktig hvilket punkt som skader fosteret. De færreste tror vel at barn får varige skader av f.eks at mor drikker en teskje med rødvin en gang i svangerskapet. Men de færreste anbefaler det, og mange frykter at mødre som MÅ ha en teskje med rødvin, egentlig drikker mer enn en teskje rødvin.

Og hvis folk har en så vanskelig hjemmesituasjon at de mener de ikke kan få spist, med mindre de setter spedbarnet foran en tv, da tenker jeg at vi snakker om mer enn et par minutter i uken.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt som alkoholtråder og graviditet. Det er ingen som vet nøyaktig hvilket punkt som skader fosteret. De færreste tror vel at barn får varige skader av f.eks at mor drikker en teskje med rødvin en gang i svangerskapet. Men de færreste anbefaler det, og mange frykter at mødre som MÅ ha en teskje med rødvin, egentlig drikker mer enn en teskje rødvin.

Og hvis folk har en så vanskelig hjemmesituasjon at de mener de ikke kan få spist, med mindre de setter spedbarnet foran en tv, da tenker jeg at vi snakker om mer enn et par minutter i uken.

Anonymous poster hash: 5f07e...0e9

Jeg synes ikke de to eksemplene er sammenlignbare. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...