Gå til innhold

Baby og tv-titting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud, jeg sier ikke at man på død og liv skal ha babyen i sjal når man går på do, jeg synes det er rart å si at det ikke er mulig å tisse eller pusse tennene med en baby i sjal.

Edit: Sjalet var foreslått som løsning for de som har babyer som ikke kan ligge/sitte alene den tiden det tar å gå på do, ikke for alle andre fordi det er så innmari gøy å gå på do med babyen inntil seg.

Endret av Sushi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men altså hvorfor er det i det hele tatt et forslag å gå på do med barnet i bæresele? Bare for å unngå at barnet ser på tv noen stakkars minutter? Det mener jeg er hysteri altså....

Datteren min har nok sett altfor mye tv de første 2 årene fordi jeg er en tv slave og fordi jeg satt med tv på når hun nektet å sove på natta de første 2 mnd. Da så hun nok mye på tv uten at jeg tenkte over det... Likevel viser hun ingen tegn på de skadene de mener barna kan få. Hun har alltid ligget foran alderen sin både når det gjelder motorikk, interaksjon og språk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke til å pusse tenner eller gå på do med en liten baby i bæresjal? :klo: jaja, det blir litt på siden. Det høres jo ut som ditt tilfelle er noe ekstremt.

Du er ekstrem.

Anonymous poster hash: 8f877...42c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså hvorfor er det i det hele tatt et forslag å gå på do med barnet i bæresele? Bare for å unngå at barnet ser på tv noen stakkars minutter? Det mener jeg er hysteri altså....

Datteren min har nok sett altfor mye tv de første 2 årene fordi jeg er en tv slave og fordi jeg satt med tv på når hun nektet å sove på natta de første 2 mnd. Da så hun nok mye på tv uten at jeg tenkte over det... Likevel viser hun ingen tegn på de skadene de mener barna kan få. Hun har alltid ligget foran alderen sin både når det gjelder motorikk, interaksjon og språk.

Hvis du leser innleggene så ser du jeg foreslo sjal for barn som ikke klarer å ligge alene et sekund. JA, jeg mener det er mye bedre enn tv.

Dogåinga kom bare inn fordi jeg reagerte på at det ikke var MULIG. Jeg hadde ingen problemer med å gå på do med babyen i sjalet, og gjorde heller det enn å vekke henne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså hvorfor er det i det hele tatt et forslag å gå på do med barnet i bæresele? Bare for å unngå at barnet ser på tv noen stakkars minutter? Det mener jeg er hysteri altså....

Er helt enig med deg her altså. Det blir litt hysterisk.

Jeg tenker at eneste "skaden" et barn tar av å se for mye på tv er at de blir lite kreative og kjeder seg fort.

Det er det eneste jeg tenker kan være feilen med å la barnet se for mye på tv.

Men noen ganger må man og barnet har godt av å høre musikk, se farger og ting bevege seg.

Men jeg syns man skal vente til barnet er hvertfall 6 måneder før man introduserer dem for TV.

Og i små mengder når det er nødvendig.

Anonymous poster hash: 03f08...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså hvorfor er det i det hele tatt et forslag å gå på do med barnet i bæresele? Bare for å unngå at barnet ser på tv noen stakkars minutter? Det mener jeg er hysteri altså....

Datteren min har nok sett altfor mye tv de første 2 årene fordi jeg er en tv slave og fordi jeg satt med tv på når hun nektet å sove på natta de første 2 mnd. Da så hun nok mye på tv uten at jeg tenkte over det... Likevel viser hun ingen tegn på de skadene de mener barna kan få. Hun har alltid ligget foran alderen sin både når det gjelder motorikk, interaksjon og språk.

Haha, lurer på hva baby egentlig syntes er mest spennende: Sitte i bæresjal mens mor driter eller se noen minutter på Mikke mus som danser og synger :fnise: . Tviler ikke ett skund på at flere her mener det er å få være med a mor å drite! Det er jo sikkert mest "pedagogisk riktig". :ler:

Anonymous poster hash: 6064d...b49

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ja. Bra dere ABer fikk noe å rope "hysteri!" for igjen. Det kunne jo blitt litt kjedelig å faktisk diskutere konstruktivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja. Bra dere ABer fikk noe å rope "hysteri!" for igjen. Det kunne jo blitt litt kjedelig å faktisk diskutere konstruktivt.

Det er jo ganske hysterisk når noen spør om det er greit å la baby se på tv mens de går på do, og du sier at det er bedre å bruke bæresjal!

Hva om man ikke ønsker å gi ungene den uvanen det er å måtte bruke bæresjal? Om ungen ikke har behov for det så er det jo idiotisk å kjøpe bæresjal kun for å kunne smøre ei skive eller gå på do!

Ungen min har aldri hatt behov for å bli bært rundt hele tiden og det er jeg SÅ takknemmelig for, så da gjør jeg meg ikke den bjørnetjenesten det ville være å begynne å bære! Da blir det heller tv i 5 minutter.

Anonymous poster hash: 6064d...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske hysterisk når noen spør om det er greit å la baby se på tv mens de går på do, og du sier at det er bedre å bruke bæresjal!Hva om man ikke ønsker å gi ungene den uvanen det er å måtte bruke bæresjal? Om ungen ikke har behov for det så er det jo idiotisk å kjøpe bæresjal kun for å kunne smøre ei skive eller gå på do!Ungen min har aldri hatt behov for å bli bært rundt hele tiden og det er jeg SÅ takknemmelig for, så da gjør jeg meg ikke den bjørnetjenesten det ville være å begynne å bære! Da blir det heller tv i 5 minutter. Anonymous poster hash: 6064d...b49

Du kan jo lese det jeg faktisk skriver. Sjalet var et av flere forslag til å oppholde babyen mens man gjør ting. Så sa noen at dogåing var umulig med sjal, og jeg syntes det var rart. Hva i all verden er hysterisk med det?

Og når ble det å bære babyen en uvane? Bæresjal er en bjørnetjeneste, mens tv-titting er helt greit? Alle babyer har faktisk behov for å bli båret, sjalet er bare et hjelpemiddel for foreldrene.

Dette blir bare for dumt. Det er ikke hysterisk å ikke sette en baby foran tv-en. Det eneste jeg har sagt er at jeg ikke ville gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lese det jeg faktisk skriver. Sjalet var et av flere forslag til å oppholde babyen mens man gjør ting. Så sa noen at dogåing var umulig med sjal, og jeg syntes det var rart. Hva i all verden er hysterisk med det?

Og når ble det å bære babyen en uvane? Bæresjal er en bjørnetjeneste, mens tv-titting er helt greit? Alle babyer har faktisk behov for å bli båret, sjalet er bare et hjelpemiddel for foreldrene.

Dette blir bare for dumt. Det er ikke hysterisk å ikke sette en baby foran tv-en. Det eneste jeg har sagt er at jeg ikke ville gjort det.

Alle babyer har IKKE et behov for å bli båret! Mange starter med å bære ungen rundt dersom de ikke får den til å slutte å gråte. Til slutt ender de opp med en baby de må gå og gå og gå med, fordi den ikke roer seg på annet vis. DA kan jeg skjønne at folk kjøper bæresjal, men ingen går vel inn for å gi ungen en uvane?!? Eller? :sjokkert:

Anonymous poster hash: 6064d...b49

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at fem minutter er skadelig, for jeg tviler på at noen har gjort studier der de putter babyer foran tv-en og sjekker hvordan det går.

Det er vel kun fordi tven ikke var oppfunnet den tida da de drev med de verste studiene på babyer. Alle vet jo at dersom småbarn ikke får kroppskontakt, så dør de. Gjett hvordan de fant ut det? Leste også om noen ganske grusomme tvillingstudier for en stund siden, der tvillingene ble skilt, lagt helt alene i hver sin seng, og ble kun tatt opp for mat og stell. Kun for å bevise at barna kom til å utvikle seg normalt uavhengig av stimuli. Det gjorde de selvsagt ikke...

Men noen ganger må man og barnet har godt av å høre musikk, se farger og ting bevege seg.

Anonymous poster hash: 03f08...990

Det er akkurat dette en liten baby ikke har godt av. Det er jo derfor man ikke skal gjøre det, og i alle fall ikke lenge om gangen. Hjernen til babyen er i en enorm utvikling hele tiden, og den har ikke godt av for mye stimuli, fordi barnet bruker masse energi og hjerneaktivitet på å bearbeide de inntrykkene det får. Da er det mer enn nok med de inntrykkene som er naturlige i et hjem, pluss enkelte fargesterke leker. Ikke musikk og fargesterke bilder som flimrer fortere enn barnet klarer å følge med på. Drømmehagen er faktisk et av de beste programmene, fordi det går sakte og det skjer ikke så mye.

Jeg tenker at tv er litt som loff. Loff er ikke skadelig, ingen dør av å spise loff. Men ernæringsmessig er det ikke spesielt gunstig. Det er veldig mange ting man heller burde spise, enn loff, og fyller du opp magen med loff så blir det mindre plass til skikkelig mat. Dessuten kommer det litt an på hva en har på, det er jo forskjell på å spise loff med fiskepålegg, og loff med sjokoladepålegg. Av og til er det veldig godt med ei loffskive, og dersom man ellers spiser sunt, så kan man unne seg sånt innimellom. Så har du de som kun spiser loff, til alle måltid. Det går jo ut over konsentrasjonen og dersom de har anlegg for å legge på seg så vil de nok fort gjøre det også. Det er jo slett ikke bra.

Poenget mitt er at ingen har behov for å spise loff eller se på tv. Men av og til, i små mengder, går det bra. Og så kommer det litt an på hva en ser på (fisk eller nugatti?).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lese det jeg faktisk skriver. Sjalet var et av flere forslag til å oppholde babyen mens man gjør ting. Så sa noen at dogåing var umulig med sjal, og jeg syntes det var rart. Hva i all verden er hysterisk med det?

Og når ble det å bære babyen en uvane? Bæresjal er en bjørnetjeneste, mens tv-titting er helt greit? Alle babyer har faktisk behov for å bli båret, sjalet er bare et hjelpemiddel for foreldrene.

Dette blir bare for dumt. Det er ikke hysterisk å ikke sette en baby foran tv-en. Det eneste jeg har sagt er at jeg ikke ville gjort det.

Vel, min baby er ikke så veldig glad i å bli båret. Vil heller sitte på fanget å kose eller leke på gulvet. Blir han bært kjefeter han og strekker seg ned mot gulvet.

Kjøpte bæresele til han og har brukt det mellom 5-10 ganger siden han ble født, han er nå 9 mnd.

Vippestolen er han veldig glad i og sitter der både med og uten tv-titting.

Anonymous poster hash: 03f08...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle babyer har IKKE et behov for å bli båret! Mange starter med å bære ungen rundt dersom de ikke får den til å slutte å gråte. Til slutt ender de opp med en baby de må gå og gå og gå med, fordi den ikke roer seg på annet vis. DA kan jeg skjønne at folk kjøper bæresjal, men ingen går vel inn for å gi ungen en uvane?!? Eller? :sjokkert:

Anonymous poster hash: 6064d...b49

Øh, jo, babyer har et behov for å bli båret og på andre måter ha fysisk kontakt med foreldrene sine.

Hvis du ser på det å ha babyen inntil seg i et sjal som en uvane så er det deg det er noe galt med. Det betyr ikke at man må ha babyen i sjalet 24/7.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, jo, babyer har et behov for å bli båret og på andre måter ha fysisk kontakt med foreldrene sine.

Hvis du ser på det å ha babyen inntil seg i et sjal som en uvane så er det deg det er noe galt med. Det betyr ikke at man må ha babyen i sjalet 24/7.

Så du mener man ikke kan ha fysisk kontakt med barnet med mindre man bærer det?

Jeg må le!

Anonymous poster hash: 03f08...990

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg si hva jeg tror?

Jeg tror det finnes altfor "regler og meninger" ute å går blant folk at det blir litt sånn at man tilsutt ikke tør å gjøre noen ting lengre. Det forskes på så mye på alt, og vi vet egentlig alt for mye nå til dags. Derfor blir det til at man av blir litt "kan man gjøre ditt og datt, eller er det feil?" Vi blir så obs på alt og stiller spørsmål med så og si alt man gjør. Det gjelder ikke bare oppdragelse men hva man skal spise også. Man skal spise så så mye av det hver dag, ikke for mye av det, men nok av det andre. Vi blir så opphengt i å gjøre alt riktig at vi blir litt tullete rett og slett. Jeg er 24 år og tipper mye av det min mor gjorde med meg som liten absolutt ikke anbefales idag, snarere tvert imot. Men jeg har likevel klart meg ekstremt bra.

Jeg vet ikke hva jeg vil fram til. Men virker som folk er så utrolig redde for å gjøre noe feil, at noen skal bli skikkelig sur på deg, at andre ikke ville gjort som en selv, at man ikke skal tørre å stå for det man gjør ikke minst. Jeg venter mitt første barn i sommer, og vet jo ikke alt overhodet. Blir nesten litt skremt av alle meninger jeg kommer til å møte, og alle spørsmål jeg kommer til å få om hvorfor jeg gjør ditt og datt.

Vi må lære oss å slappe litt av, du gjør det du tror er best for DITT barn, DU bestemmer, og stå for det du gjør. Ta selvfølgelig imot konstruktiv kritikk, og spør om råd hvis du lurer på noe. Men du vil sannsynligvis ikke gjøre noe som ditt barn vil ta skade av. Sånn egentlig. Ser ditt barn på tv i 15 minutter en dag, javel så gjorde han det. Det er ditt valg, og kun ditt valg.



Anonymous poster hash: 0dd76...e1c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, jeg hadde ikke knytt på meg bæresjalet kun for å gå på do. Men så syns jeg heller aldri det var noe problem å ha baby på armen mens jeg var på do... Hadde jeg kunnet sette ham foran tven noen få minutter, hadde jeg likevel heller gjort det. Heldigvis hadde han perioder hvor han syns det var greit å ligge på stellematte på gulvet, inni babygymen (det eneste stedet han syns det var greit å ligge på gulvet, trolig pga. gulvvarmen).

Men det begynner samtidig å komme noen tøysete kommentarer i denne debatten. For det første tror jeg ikke man skaper uvaner ved bruk av bæresjal på babyer. For det andre, de som bruker det mye har gjerne en grunn til det. Har man en baby som pludrer fornøyd på gulvet stadig vekk, er det vel de færreste som heller velger å ha babyen knyttet til kroppen 24 timer i døgnet? Babyer er jo forskjellige, og noen har mer behov for kroppskontakt enn andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg si hva jeg tror?

Jeg tror det finnes altfor "regler og meninger" ute å går blant folk at det blir litt sånn at man tilsutt ikke tør å gjøre noen ting lengre. Det forskes på så mye på alt, og vi vet egentlig alt for mye nå til dags. Derfor blir det til at man av blir litt "kan man gjøre ditt og datt, eller er det feil?" Vi blir så obs på alt og stiller spørsmål med så og si alt man gjør. Det gjelder ikke bare oppdragelse men hva man skal spise også. Man skal spise så så mye av det hver dag, ikke for mye av det, men nok av det andre. Vi blir så opphengt i å gjøre alt riktig at vi blir litt tullete rett og slett. Jeg er 24 år og tipper mye av det min mor gjorde med meg som liten absolutt ikke anbefales idag, snarere tvert imot. Men jeg har likevel klart meg ekstremt bra.

Jeg vet ikke hva jeg vil fram til. Men virker som folk er så utrolig redde for å gjøre noe feil, at noen skal bli skikkelig sur på deg, at andre ikke ville gjort som en selv, at man ikke skal tørre å stå for det man gjør ikke minst. Jeg venter mitt første barn i sommer, og vet jo ikke alt overhodet. Blir nesten litt skremt av alle meninger jeg kommer til å møte, og alle spørsmål jeg kommer til å få om hvorfor jeg gjør ditt og datt.

Vi må lære oss å slappe litt av, du gjør det du tror er best for DITT barn, DU bestemmer, og stå for det du gjør. Ta selvfølgelig imot konstruktiv kritikk, og spør om råd hvis du lurer på noe. Men du vil sannsynligvis ikke gjøre noe som ditt barn vil ta skade av. Sånn egentlig. Ser ditt barn på tv i 15 minutter en dag, javel så gjorde han det. Det er ditt valg, og kun ditt valg.

Anonymous poster hash: 0dd76...e1c

Amen!

Anonymous poster hash: 03f08...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål litt på siden; Men ser ingen her TV mens de sitter med baby på fanget f.eks? Eller med baby som ligger i sofaen f,eks? Den vil jo få meg seg lyd og gjerne litt bilder da også.



Anonymous poster hash: 8b0ad...6e3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, jo, babyer har et behov for å bli båret og på andre måter ha fysisk kontakt med foreldrene sine.

Hvis du ser på det å ha babyen inntil seg i et sjal som en uvane så er det deg det er noe galt med. Det betyr ikke at man må ha babyen i sjalet 24/7.

Jeg har aldri måtte bære barna mine rundt. Jeg har tre stykker, og aldri vent de til å bli bært. Selvsagt har jeg sitti mye med på fanget/armen, og bært de til og fra f.eks seng og stellebord, men ikke bært for å bære. Har ikke vært behov for det da de alle tre har vært veldig rolige.

At man bærer barn som f.eks har kolikk skjønner jeg selvsagt, men ser ikke helt at man absolutt MÅ bære de for å bære de, slik du sier.

Minsta er med meg rundt omkring i huset da jeg gjør div. og om jeg må en tur på do så kan hun fint ligge under babygymmen eller sitte i vippestolen sin og se ut av vinduet eller på tv'en.

Jeg er helt sikker på at de som ikke bærer babyene rundt hele tiden har akkurat like mye fysisk kontakt med foreldrene sine, herremin! Det må da være måte på hysteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...