Gå til innhold

Baby og tv-titting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med hun over her som gjør det i 5 minutter for å ordne seg frokost?Om babyen er sutrete og man er kjempesulten selv.... Hva skjer forresten om babyen blir "overstimulert" i 5 minutter? Det har jeg alltid lurt på. Anonymous poster hash: 6064d...b49

Jeg skal ikke si at fem minutter er skadelig, for jeg tviler på at noen har gjort studier der de putter babyer foran tv-en og sjekker hvordan det går. Men jeg ser ikke noen grunn til å bruke tv som avledning for et så lite barn! Om man trenger å lage seg frokost så kan man la babyen se på, bruke bæresjal eller bruke leker som avledning. Jeg synes ikke det er noen god idé å bruke tv som medisin mot sutring. Men det er nå bare min personlige mening.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke si at fem minutter er skadelig, for jeg tviler på at noen har gjort studier der de putter babyer foran tv-en og sjekker hvordan det går. Men jeg ser ikke noen grunn til å bruke tv som avledning for et så lite barn! Om man trenger å lage seg frokost så kan man la babyen se på, bruke bæresjal eller bruke leker som avledning. Jeg synes ikke det er noen god idé å bruke tv som medisin mot sutring. Men det er nå bare min personlige mening.

Jeg kan kun svare for min egen del. Mon baby er svært krevende og for at jeg skal få pusset tenner, spise eller ordne stelleveska må jeg sette henne litt foran TV. Jeg har selvfølgelig prøvd annen avledning. Setter jeg henne der i ti minutter mens jeg ordner alt som skal ordnes for dagen gråter hun ikke. Setter jeg henne med leker og for å se meg hylskriker hun. Men jeg prøvde ikke TV før hun var seks måneder da.

Flott at du kan la være, men for noen blir det et nødvendig onde som jeg kaller det.

Anonymous poster hash: 290cd...c3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke se at det skal være noe stort onde i det hele tatt, jeg- nødvendig eller ei.

Er det egentlig noen vesentlig forskjell på om babyen ser på TV, eller en uro med farger og lyd, eller blir plassert så den kan se på trær og skyer som blåser forbi, eller storesøsken som leker? Så lenge den ikke blir passivisert i lange strekk om gangen (noe de færreste babyer har tålmodighet til uansett) ser jeg ikke at det kan gjøre noen skade?

Problemet med TV-titting oppstår ikke for min del før ungene er store nok til å skru på TV'en selv og bli sittende og gape foran alt og ingenting hvis de får sjansen. Med andre ord når de er en god del større ;)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Det er gjort flere studier, og grunnet skadelig effekt(hjerne og utvikling) anbefales der ikke under 3 år overhodet.

Men, enkelte av studiene er gjort ved mye bruk, derav påviste skadeeffekter.

Går vel litt på synsutvikling også, det er jo blitt høyere andel nærsynte fordi foreldre lar barn bruke nettbrett for mye(dette er norske barn).

Jeg skjønner at noen bruker det om babyen klikker bare man pusser tennene, men jeg ville prøv mye annet først.

Det er forskjell på tv/nettbrett/pc og babygym synsmessig. Tv er ikke utviklet for at babyer skal bruke det, babygym er det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke satt en baby foran tv for babyens skyld, for jeg tror annen stimulering er bedre og mindre slitsom for dem. Men, om det var den eneste måten å få smurt seg en brødskive på, ville jeg gjort det. Men da satt vippestolen ikke direkte vendt mot tv, sånn at baby kan velge å snu seg bort for å skjerme seg fra inntrykk. Kan ikke se hvilken skade det gjør å la baby sitte der noen minutter en gang i blant, og noen ganger må det være greit å ty til slike løsninger om babyen ikke vil ligge/sitte alene ellers og man helst skulle gjort noe som ikke tar så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 18 mnd før han fekk sjå tv, då såg han Drømmehagen nokre gonger, men han er ikkje eigentleg interessert i tv, og det passe meg bra. Det er gjort forsking på barn og tv som seier at tv kan vere skadeleg for utviklinga av hjernen. Ikkje veit eg, eg veit berre at det er mange færre ungar ute no enn før, og når eg spør ser dei på tv... Vi bur på gard så han er enten ute og deltek i arbeidet som fjøsstell etc, eller så er han med bestefaren som er musikar og driv med musikk:) så for min eldste i alle fall er tv kjedeleg i forhold til det han elles kan gjere, og slik skal eg prøve å få den yngste til å tenke og ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest åffårno

Jeg ville ikke satt en baby foran tv for babyens skyld, for jeg tror annen stimulering er bedre og mindre slitsom for dem. Men, om det var den eneste måten å få smurt seg en brødskive på, ville jeg gjort det. Men da satt vippestolen ikke direkte vendt mot tv, sånn at baby kan velge å snu seg bort for å skjerme seg fra inntrykk. Kan ikke se hvilken skade det gjør å la baby sitte der noen minutter en gang i blant, og noen ganger må det være greit å ty til slike løsninger om babyen ikke vil ligge/sitte alene ellers og man helst skulle gjort noe som ikke tar så lang tid.

Enig.

Men;

Dersom man har en unge som lett sutrer, og man er alene med dem i lengre strekk så vil jeg tro at 15 min her og der fort kan bli samlet ganske mange etterhvert, i tillegg venner de seg jo til nettopp den underholdningen.

Så her gjelder bæresjal/vippestolen/vognbagen om noe må gjøres mens jeg er alene.

Tv er liksom off limits til de får noe mer enn passiv underholdning ut av det.

Tror som sagt ikke 5 minutter skader, men tviler på man klarer holde seg til det om man oppdager at babyen lar en gjøre hvasomhelst bare tv' en er foran dem ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver om ulik forskning kan dere linke til dette?

Den eneste forskningen jeg har lest som omhandler at tv er skadelig er der tv brukes i stor grad (flere timer hver dag). Jeg har aldri sett et eneste sted at tv er skadelig i små mengder, og vår helsesøster sa også at litt absolutt ikke var farlig så lenge man brukte sunn fornuft og ikke lot dem sitte foran i timesvis.

Om dette er feil er jeg svært interessert i å lese forskningen dere har lest.

Endret av Sunshine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Dere som skriver om ulik forskning kan dere linke til dette?

Den eneste forskningen jeg har lest som omhandler at tv er skadelig er der tv brukes i stor grad (flere timer hver dag). Jeg har aldri sett et eneste sted at tv er skadelig i små mengder, og vår helsesøster sa også at litt absolutt ikke var farlig så lenge man brukte sunn fornuft og ikke lot dem sitte foran i timesvis.

Om dette er feil er jeg svært interessert i å lese forskningen dere har lest.

Jeg henviste til studier gjort på mye bruk.

Barnelegene som utførte studiene anbefalte det uansett ikke generelt under 3 år. Etter det kunne de se på i korte økter, og da ting de forstår som er lagd for alderstrinnet

.

Det med lesebrett og nærsynthet var i media for kort tid siden(type nyhetene), husker ikke nøyaktig når.

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviste til studier gjort på mye bruk.

Barnelegene som utførte studiene anbefalte det uansett ikke generelt under 3 år. Etter det kunne de se på i korte økter, og da ting de forstår som er lagd for alderstrinnet

.

Det med lesebrett og nærsynthet var i media for kort tid siden(type nyhetene), husker ikke nøyaktig når.

Det gjaldt også ved mye bruk, men det er uenigheter om hvorvidt det er riktig eller ikke.

http://www.optikerne.no/?pArticleId=32806&pArticleCollectionId=297

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det med 3-års grense har mest med passivitet og overvekt å gjøre (i allefall studiene gjort i UK).

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Hvor-mye-TV-bor-egentlig-barna-se-7012578.html#.UxCS-LTp3YE

Jeg kan fremdeles ikke se en eneste god forskning som sier at noen minutter tv er skadelig for noen.

Det eneste jeg kommer over er amerikanske nettsider som fraråder all tvbruk for barn under 2 fordi tv-titting kan gå ut over språk, leseferdigheter og utvikling knyttet til interaksjon med andre mennesker. Problemet er at tiden barna bruker foran tv'en stjeler tid fra aktiviteter der de lærer seg disse tingene.

Jeg klarer ikke se noe sted at det er direkte skadelig med noen få minutter foran TV, for at mor skal kunne lage middag eller gå på do, men at det selvsagt er best å la være.

De anbefaler maks 1-2 timer tv for barn fra 2 år og oppover og det synes jeg høres veldig fornuftig ut. Og de anbefaler selvsagt programmer som setter fokus på læring og interaksjon.

Endret av Sunshine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun svare for min egen del. Mon baby er svært krevende og for at jeg skal få pusset tenner, spise eller ordne stelleveska må jeg sette henne litt foran TV. Jeg har selvfølgelig prøvd annen avledning. Setter jeg henne der i ti minutter mens jeg ordner alt som skal ordnes for dagen gråter hun ikke. Setter jeg henne med leker og for å se meg hylskriker hun. Men jeg prøvde ikke TV før hun var seks måneder da.

Flott at du kan la være, men for noen blir det et nødvendig onde som jeg kaller det.

Anonymous poster hash: 290cd...c3b

Har du prøvd bæresjal eller bæresele - enten på magen eller ryggen? De fleste babyer som sutrer vil vel ha kontakt, ikke underholdning?

Ikke vet jeg, det falt meg aldri inn å sette datteren min foran tv-en da hun var baby. Men det har kanskje noe å si at jeg ser lite på tv selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd bæresjal eller bæresele - enten på magen eller ryggen? De fleste babyer som sutrer vil vel ha kontakt, ikke underholdning?

Ikke vet jeg, det falt meg aldri inn å sette datteren min foran tv-en da hun var baby. Men det har kanskje noe å si at jeg ser lite på tv selv.

Selvfølgelig. Samt fysio, kiropraktor, legesjekk, ekstratimer hos hs og manuellterapeut. Til slutt sa hs at jeg skulle prøve å sette henne der. Jeg vet ikke med deg, men jeg får ikke helt til å gå på do med baby i sjal på magen (for liten til rygg), eller å pusse tenner. De ti minuttene jeg har til å fikse ting er de eneste ti minuttene hun ikke er "på" meg hele døgnet. Så kontakt får hun ;)

Anonymous poster hash: 290cd...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du ikke til å pusse tenner eller gå på do med en liten baby i bæresjal? :klo: jaja, det blir litt på siden. Det høres jo ut som ditt tilfelle er noe ekstremt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter det jeg skjønner henger eventuelle uheldige bivirkninger av å se på TV sammen med enten høyt timetall eller frafall av annen type stimuli- eller begge deler.

Og igjen får jeg mye sterkere assosiasjoner til 2-3-4-åringer, med TV og nettbrett og egne ønsker om å se ditt og datt, heller enn en baby som ser Drømmehagen i maks 10 minutter i slengen før den går lei. Det er helt sikkert ikke noe negativt ved å være prinsipielt imot TV til babyer, men jeg ser ikke helt hvilke farer man unngår heller- så lenge eventuell bruk er begrenset til 5-10-15 minutter i løpet av en dag. Nå er det helt sikkert forskjell på babyer, men de fleste jeg kjenner til har et ganske begrenset oppmerksomhetsspenn, uansett hva slags aktivitet det er snakk om. Ti minutter, et kvarter, toppen- så går babyen lei. Og hvis det er den typen "TV-titting" som TS og andre akter å bedrive, så ser jeg ikke at det skal være skadelig på noen måte.

Ikke tror jeg det danner grunnlag for senere vaner heller, ikke når de er så små.

Hva halvannetåringen, toåringen og treåringen gjør, derimot, det kan danne vaner og forventninger.

Selv har jeg ikke hatt problemer med TV-mas før ungene var kommet godt opp i barneskolen (!). Før det var mammas ord lov, og de hadde også sjelden anledning til å være alene og gjøre som de ville i huset, de gikk jo i barnehage og senere SFO. Det er først nå som de kommer hjem før vi voksne som er i jobb, og setter på Wipeout eller Cake Boss eller noe annet dritt-TV og blir sittende å glane, at det har vært diskusjoner rundt det her i huset. Og vi vinner de også, selvfølgelig :lur: , men det er bare så vidt, for det er langt vanskeligere å kontrollere større barn (eller ganske små barn som har fått lov til å bruke TV, PC eller nettbrett som de vil. Men altså ikke babyer, det er i alle fall ikke min erfaring selv om andre kanskje har opplevd andre ting). Og jeg ser heller ikke særlig mye på TV selv, det har jeg ikke tid til :ler:

Endret av Mafalda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Men bare generelt; dersom babyen blir utålmodig i vippestolen/liggende på teppe/i babygym rett v foreldtene etter noen sekunder(som v tannpuss), så blir den vel gjerne det ved matlaging/dusjing osv og?

Poenget mitt er iallefall ikke et par minutter, men den samlede tiden dersom det begynner å inkludere middagslaging/dusjing osv osv.

Da er det ikke lengre få minutter, men gjerne 1 time eller mer.

Og det faglige rådet står jo fast, ikke under 3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men bare generelt; dersom babyen blir utålmodig i vippestolen/liggende på teppe/i babygym rett v foreldtene etter noen sekunder(som v tannpuss), så blir den vel gjerne det ved matlaging/dusjing osv og?

Poenget mitt er iallefall ikke et par minutter, men den samlede tiden dersom det begynner å inkludere middagslaging/dusjing osv osv.

Da er det ikke lengre få minutter, men gjerne 1 time eller mer.

Og det faglige rådet står jo fast, ikke under 3 år.

Tror du har misforstått. Barn under 3 år bør ikke se tv alene.

Anonymous poster hash: 8f877...42c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke til å pusse tenner eller gå på do med en liten baby i bæresjal? :klo: jaja, det blir litt på siden. Det høres jo ut som ditt tilfelle er noe ekstremt.

Mens andre igjen vil si det er ekstremt å måtte sitte på do med bæresjal....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de fuckings hemoroidene jeg har hatt etter fødsel, der jeg nesten dauer av smerte når jeg driter og føler for å dytte dritten tilbake, så skulle det jaggu tatt seg ut om jeg i tillegg skulle hatt en baby i bæresjal mens jeg holdt på med det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de fuckings hemoroidene jeg har hatt etter fødsel, der jeg nesten dauer av smerte når jeg driter og føler for å dytte dritten tilbake, så skulle det jaggu tatt seg ut om jeg i tillegg skulle hatt en baby i bæresjal mens jeg holdt på med det.

:fnise:

Syns det blir litt "supermamma" og ekstremt når folk må ha baby med seg på do i bæresjal :fnise:

Jeg pleier å ha han med i vippestolen eller ligge på gulvet med en leke om jeg må noe der inne.

Mini pleier å sitte i vippestolen å se når jeg både dusjer, sminker meg osv.

Men jeg hadde ikke klart å drite med ungen min i bæreselen, skrekk og gru.

Anonymous poster hash: 03f08...990

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...