Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du skal heller ikke glemme den kollektive skyldfølelsen mange tyskere har vist i årene etter andre verdenskrig, en skyldfølelse som både er fullt forståelig, fordi det var det tyske (og østerrikske) folk som sto bak grusomhetene, og samtidig irrasjonell fordi disse menneskene ikke deltok i galskapen selv.

Jeg vet at denne skyldfølelsen finnes, men den er ikke legitim. Og mitt poeng er nettopp at den er beslektet med stoltheten nordmenn føler når Bjørgen vinner. Dette er IKKE å si at OL = Hitler. Det jeg sier er at man ikke er ansvarlig for andres handlinger. På godt og vondt. Men hvis man først sier at det er greit å være stolt når medlandsmenn gjør det bra, så er det logisk at det også er greit å føle skam når medlandsmenn er slemme. Tyskere har like lite grunn til å skjemmes over Hitler som nordmenn.

Anonymous poster hash: fbe97...b84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er helt vanlig. Når noe går bra, inkluderer vi oss selv i det. Når det går dårlig, vil ikke være en del av det og referer bare til den som tapte. Vi vant, Northug tapte. Norge vant, Håndballjentene tapte. Når ungen din er en dritt, så sier du kanskje til pappaen at nå får han ta ungen SIN. Det er en vanlig psykologisk mekanisme som er med på å opprettholde vårt eget image som bra. Har ingenting med at Norge er et nisseland o.l.

Anonymous poster hash: 9d5d0...6b9
  • Liker 2
Skrevet

Det er harmløst om jeg heier på hvite, jo. Eller svarte for den saks skyld (hvis jeg var svart). Idiotisk, men harmløst.

Nei, for å heie på Norge handler ikke om rasisme. Fordi de representerer Norge og ikke noen rase eller noe sånt. Gir jo faen i om personen fra Norge er svart eller hvit. Er ei dame som representerer Norge i kunstløp som er svart. Heier på henne likevel. Fordi hun representerer Norge.

Anonymous poster hash: 84e27...6fa

Skrevet

Si meg hvem i Tyskland i dag tar æren for det som skjedde under 2 verdenskrig ?

De føler skam. Det ville de ikke gjort hvis de tenkte som meg, nemlig at man ikke er ansvarlig for andres handlinger.

Skrevet

Handler ikke om passet. Om personen ikke hadde representert Norge hadde jeg ikke heiet på dem.

Da handler det om passet.

• Liker 1
Skrevet

Det handler ikke om at vi er ansvarlig for andres handliger, men de som respresenterer Norge i Ol gjør akkurat det: representerer Norge. Vil de representere seg selv kan de faktisk det.

De representerer Norge, men det betyr ikke at du er delaktig i seieren. Hitler representerte Tyskland, men det er ikke riktig av tyskere å gå rundt og skamme seg over han.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje, men nasjonalistene sier at det er ALLE nordmenn som vinner, ikke bare de som faktisk bidrar.

Nei, vi sier at Norge vant, ikke alle nordmenn.

Jeg sier ikke at JEG vant. Tar ikke på meg noen ære, men nasjonen Norge vant fordi en utøver som representerer Norge vant. Og jeg tilhører nasjonen Norge derfor sier jeg "vi".

Skrevet

Jeg er kretsmester i håndball for juniorer, så det så :) Man MÅ ikke være nasjonalist for å drive med sport.

Dette gir ingen mening. Du har benyttet deg at en nasjonal satsing som er skapt fordi folk viser interesse og etterspør et sportslig tilbud, men folk skal ikke få lov til å heie på og støtte opp om utøverne å dele den gleden det er i å kunne identifisere seg samme bakgrunn og nasjonalfølelse?

For de fleste er jo dette bare et utstillingsvindu og en bekreftelse på at ungene deres får forbilder å se opp til og at satsingen her i landet er god. Skal folk legge fra seg samholdfølelsen vil interessen dale og det blir ikke lenger en satsing som du, jeg og andre kan dra nytte av. Det ville ikke vært noe kretsmesterskap for deg å bli med i hvis det ikke var for en sterk kvinnehåndballinteresse i denne nasjonen, og de som når til topps og kan leve av kvinnehåndball har den interessen og satsingen å takke for akkurat det.

Kort fortalt viser norsk suksess vei for at det går an å få til noe i dette landet. Det er alt folk faktisk liker å se.

Gjest New_Girl
Skrevet

Kanskje, men nasjonalistene sier at det er ALLE nordmenn som vinner, ikke bare de som faktisk bidrar.

Jeg tror du har misforstått noe

Skrevet

Nei, for å heie på Norge handler ikke om rasisme. Fordi de representerer Norge og ikke noen rase eller noe sånt. Gir jo faen i om personen fra Norge er svart eller hvit.

Det handler om nasjonalisme. Nasjonalisme på dette nivået er harmløst. Men det er også harmløst om jeg heier på hvite utøvere.

Ja, du gir faen i hudfarge, og jeg gir faen i nasjonalitet. Jeg gir for ordens skyld også faen i hudfarge.

• Liker 2
Gjest crazycatlady
Skrevet

Virkelig??? Anonymous poster hash: fbe97...b84

Det er da naturlig å heie på sitt eget land! Man er da ikke nasjonalistisk for det! Har ikke noe imot andre land selv om det er Norge jeg heier på i min sport. Og det tror jeg gjelder de fleste andre også. Jeg gidder da ikke heie på swaziland eller Sverige for den saks skyld, men det betyr ikke at jeg har noe imot dem for det. Nasjonalister er ekstremistiske som nazister og rasister, det er da for svarte ikke ekstremisme å heie frem sitt eget land!

• Liker 1
Skrevet

"Gratulerer, folkens" skriver folk på Facebook. Jeg synes det er feil å gratulere når det ikke har vært prestasjoner til stede.

• Liker 1
Skrevet (endret)

"Vi vant gull", sier nordmenn. Men har de som sier dette egentlig tatt del i seieren? Har Ola Dunk grunn til å ta en større del av æren når det er Marit Bjørgen som vinner enn når det er en utenlandsk skiløper?

Jeg synes hele konseptet med å heie frem norske utøvere er litt skummelt. Det er noe nasjonalistisk over det. Hvorfor skal vi heie mer på en som tilfeldigvis har samme pass? Bør det ikke være viktigere faktorer som avgjør hvilke idrettsutøvere vi skal heie på (som personlighet, verdier og moralsk karakter)?

Anonymous poster hash: a606f...650

Synes det er greit å heie på de man har mest felles med, som f.eks. språk og kultur. Men angående personlighet ser jeg helst at Northug ikke vinner, da håper jeg heller at en tilfeldig utlending vinner.

"Vi" har ikke vunnet noe som helst, akkurat som at Strømsgodset-supportere ikke vant Tippeliga-gull, men orker ikke å bruke krefter på å rette på dem.

Endret av Floskelfrosk
Skrevet

Disse er en del av laget. Deltar på treninger hver dag. De er en del av teamet, i motsetning til de som sitter foran TV-skjermen og drikker øl.

De som sitter hjemme og ser på og drikker øl er interessegrunnlaget og pengegevinsten til disse utøverne. Og hva får deg til å tro at de selv ikke har drevet aktivt med idrett engang i tilbake i tiden, har betalt bidrag til idrettsklubbene sine og vært med på å heve konkurransen mellom ungene i skiklubbene? Tror du virkelig disse utøverne ikke har vært motivert av å være best i klubben, best i klassen og skapt grunnlaget sitt gjennom enkel konkurranse i lokalmiljø og breddeidrett? Hvorfor skal ikke norske supportere like å se at den satsingen de selv mest sannsynlig har hatt en større eller mindre rolle i lykkes?

Skrevet (endret)

Nå er jeg ikke så veldig opptatt av sport, men å være litt stolt for at en nordmann vinner er jo beslektet med å kunne føle en viss stolthet når noen i familien din utmerker seg, enten vedkommende blir professor på Harvard eller fiolinist i verdensklasse. Det er selvsagt også dette som gjør at vi kan være stolte av våre felles helter, enten det er Harald Hardråde, Henrik Ibsen, Edvard Munch, Fridtjof Nansen eller Kirsten Flagstad. Vi påstår ikke at vi selv har vunnet, men vi er stolte av at folk i gruppen vi tilhører (i dette tilfellet landet) gjør det bra.

Familien er du en del av. Du har vokst opp med dem og er en del av deres liv. Bjørgen kjenner du ikke engang. Men nasjonalister ser jo gjerne på nasjonen som en stor familie. Jeg ser ingen større grunn til å juble når en nordmann vinner enn når en svenske vinner.

Neida, jeg mente ikke bare den nærmeste familie, jeg tenker på alt fra en bestefar eller oldefar som døde før jeg ble født til onkler, søskenbarn eller tremenninger, ikke nødvendigvis folk jeg «har vokst opp sammen med». Det jeg snakker om er følelsen av at vi tilhører samme familie, samme slekt. Og at du ikke har en slik følelse i forhold til det norske folk betyr ikke at jeg ikke har det.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Her skal du få et lynkurs i europeisk multikulturalistisk politisk korrekt tenkning:

Først et par premisser som er nødvendige for den videre argumentasjon, men som aldri må uttrykkes høyt:

• Verden består at to grunnleggende forskjellige typer mennesker, på den ene side europeere (de hvite), på den annen alle de andre.

• Man kan stille helt andre og strengere krav til europeerne og de med europeisk avstamning enn til de andre.

Så til de viktigste satsene mulitkulturalister legger til grunn for sin argumentasjon:

1) Alle de andre folk har til gjengjeld rett til å være sinte på og kreve en hel masse av europeeren, de er heller ikke ansvarlige for sine egne handlinger, det er riktig å si at det meste som skjer av undertrykkelse og ugjerninger i disses land er europeernes skyld.

2) De europeiske folk er nazister eller «brune» hvis de føler fellesskap med sitt eget folk, derfor må vi som er europeere late som at landet vårt bare er en tilfeldig samlig enkeltindivider uten noe som helst felles.

3) Alle andre folk har ikke bare rett på å opprettholde sitt folks identitet i landet der folket har sitt sete, det er også avgjørende at alle som innvandrer til Vesten må kunne dyrke opprinnelseslandets identitet i sine barn og barnebarn og oldebarn osv, til evig tid - selv i barn som er født i Vesten.

For mens nasjonal identitet latterliggjøres og mistenkeliggjøres hos de europeiske folk er den en svært viktig del av alle ikke-europeiske innvandreres «identitet», selv hos innvandrere av annen og tredje generasjon. Dette er noe de som innvandrer forventer av sine barn og som vestlige myndigheter har plikt til å støtte opp om.

For multikulturalisten finnes ikke noe større skjellsord enn assimiliering. Mens nasjonal identet og gruppefølelse er fy-fy for nordmenn er ikke-europeiske innvandreres opprinnelige nasjonale identitet hellig og verdt å bevare i generasjon etter generasjon etter at slekten har bosatt seg i et vestlig land.

Er du liberalist?

Inkonsekvensen og det problematiske uklare grunnlaget for multikulturalistenes stigmatisering av europeeres nasjonale identitet samtidig som de står hardt på for ikke-europeiske innvandreres rett til å dyrke opprinnelseslandets nasjonale identitet i sine norskfødte barn avhenger ikke av mitt spesielle politiske ståsted.

Selv regner jeg meg som venstreliberaler, jeg mener at jeg har en helt annen arverett til Norge enn til Kina og mener ikke at det er en menneskerett å få fulle borgerrettigheter i et hvilket som helst annet land enn det man har arverett til.

Jeg er for en liberal og tolerant stat der alle som har arverett til riket får sin del av landets naturressurser og det teknisk avanserte samfunn våre forferdre har bygget opp, jeg ønsker en stat der den politiske makt respekterer hvert enkelt menneskes rett til å velge sitt livssyn og ta sine valg i livet, også når dette måtte være valg et flertall av befolkningen oppfatter som ukloke og dumme.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Skrevet

i forhold til sitt eget land.

???

Anonymous poster hash: 80f20...683

• Liker 1
Skrevet

Da handler det om passet.

Nei, fordi at man kan la være og representere Norge selv om man er norsk. Men du har vel kanskje ikke peiling nok til å skjønne det da.

Skrevet

Det handler om nasjonalisme. Nasjonalisme på dette nivået er harmløst. Men det er også harmløst om jeg heier på hvite utøvere.

Ja, du gir faen i hudfarge, og jeg gir faen i nasjonalitet. Jeg gir for ordens skyld også faen i hudfarge.

Men at du ikke bryr deg om å heie på Norge under OL betyr ikke at det er det riktige og det alle burde følge. Det er derfor ren idioti og starte en tråd som dette i utgangspunktet. Ok, du bryr deg ikke om sport, og det kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Så da burde ikke du bruke energien din på vi som liker sport og heier på landet vårt fordi vi er stolt og glad i vårt eget land :)

• Liker 1
Skrevet

Det er da naturlig å heie på sitt eget land! Man er da ikke nasjonalistisk for det! Har ikke noe imot andre land selv om det er Norge jeg heier på i min sport. Og det tror jeg gjelder de fleste andre også. Jeg gidder da ikke heie på swaziland eller Sverige for den saks skyld, men det betyr ikke at jeg har noe imot dem for det. Nasjonalister er ekstremistiske som nazister og rasister, det er da for svarte ikke ekstremisme å heie frem sitt eget land!

Jo, du er nasjonalistisk for det (men ikke nødvendigvis ekstrem). Du tar del i et tenkt fellesskap med andre mennesker representert med idrettsutøvere, som reklameplakat for hvor fantastisk nasjonen vår er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...